Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab sport Grp.2 1964 AWR
2 besök senaste veckan (9165 totalt)
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare


1990 modifierades bilen enligt Apendix K. till banracingbil och kördes i Historisk racing till 2000
Bilen har sedan dess stått i garage och har någon gång körts på Mittsverigebanan och SMK Söderhamns bankörningar på Flygstaden F 15

Motor: 3 cyl. 850 cc grupp 2 trimmad 75-80 hk 6500 rpm
Växellåda: 7:38 spc. 1
Skivbromsar fram och trummor bak

Under tävlingsperioden blev det en hel del pallplatser i RHK serie klass TC11 (0-1100cc)
93 totalseger i Wareco cup
94 klasseger i Wareco cup
EM-deltävling på Anderstorp1994 med bland annat Björn Jansson som inbjuden andreförare
EM-deltävling på Anderstorp1995 är en av höjdpunkterna i Team AWRs historia här säkrades en 2:a plats i klassen med Saab sporten, målgång strax efter den forne F1 föraren Reine Wisell och
den legendariske hundkojetrimmaren Richard Longman.

Goda råd och stor hjälp hade jag av Hans Zolnir med att räkna ut vilka porttider och hur avgassystemet skulle se ut till motorerna.


Tävling på Mantorp Park 1994


Mantorp 1992

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



kul att Du presenterar den här...
mycket trevlig bil med härligt brum
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

Underbara bilder Anders!

OT:
Såg jag att ni kommer åka SLC nästa år igen?
Kul om det blev så. Trevligt (Saab)folk kan vi inte få för mkt av i depån.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Briiiingdingding

Härligt Anders. Ska du åka race med den 2006?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare
Hej
Mattias jag får väl åka till mittsverigebanan och brumma till sommaren.
Andreas det verkar som Johan skall köra SLC GT nästa år
Micke Jag hoppas att jag kan köra en tävling 2006

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
thumbs up

Underbara bilder Anders!

OT:
Såg jag att ni kommer åka SLC nästa år igen?
Kul om det blev så. Trevligt (Saab)folk kan vi inte få för mkt av i depån.

Det skall bli roligt för oss att träffa trevligt Saab folk
så jag hoppas att vi får träffa dig i någon depå i sommar thumbs up
Mvh Anders

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare

Foto osmo Savikko
Bilden är tagen vid en av SMK Söderhams bankörningar på F15 Flygstaden 2005

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Underbar kärra!! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare

Foto osmo Savikko
Bankörning 2005 www.smksoderhamn.com

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Du borde styva upp 2-rykarn mer fram pga att så fort inner bakhjular lättar från backan kan inte röven ta mer viktförstjuting utan allt resterande hamnar på ytter framhjul och bilen kränger bara mer.
Som har till följd att man får mer camber åt fel håll.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare
fuling skrev:
Du borde styva upp 2-rykarn mer fram pga att så fort inner bakhjular lättar från backan kan inte röven ta mer viktförstjuting utan allt resterande hamnar på ytter framhjul och bilen kränger bara mer.
Som har till följd att man får mer camber åt fel håll.

Hej Fuling
På den bilen sitter v4a rallyfjädrar fram (kapade)
och bak sitter v4 original fram (kapade)
bilen är ganska understyrd specielt i låga farter typ 90 graders sväng som på bilden ovan
men vid lite högre fart ( 80 km är hög fart för en 2-rykare) så funkar fjädringen bra.
Mvh Anders


Mantorp 1994

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Min kvalifiserade gissing är att bilen är lika understyrd även när det går fortare, bara att det inte käns så.
Eller rättre i sakt i skarpa böjar så känner man inte att man passerar grepp-gränsen under sättingsfasen(rörelse), sen när aset väl satts sig bryter understyringen ut.

Jag gjorde det brutala att fördubblade fjäderhårheten fram och sen vart det lite hårdare bak.
Resultatet vart en bil som varnar mycket tidigare, kränger mindre. Hmm kränger fortfarrande som en roddbåt i storm men förut var det ett nötskal.
Förmodligen är aset lika understyr nu som förut men varnar MYCKET tidiagre, hmm kan ha fått lite grepp till pga en lite förbättring av camber,
Kan väll tillläggas att mitt skåp var pissnödig i varge böj.

Nu är inte liknelsen kanske direkt överförbar mellan din oljapannan och mitt V4-as pga vikt, däck mm, men prinsipen.

Anders, åker du även med bakhjulet i luften i långa böjar?
Eller är det bara i tvära böjar och i ingången på böjen?

Kul med RIKTIGA bilar thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare
fuling skrev:
Min kvalifiserade gissing är att bilen är lika understyrd även när det går fortare, bara att det inte käns så.
Eller rättre i sakt i skarpa böjar så känner man inte att man passerar grepp-gränsen under sättingsfasen(rörelse), sen när aset väl satts sig bryter understyringen ut.

Jag gjorde det brutala att fördubblade fjäderhårheten fram och sen vart det lite hårdare bak.
Resultatet vart en bil som varnar mycket tidigare, kränger mindre. Hmm kränger fortfarrande som en roddbåt i storm men förut var det ett nötskal.
Förmodligen är aset lika understyr nu som förut men varnar MYCKET tidiagre, hmm kan ha fått lite grepp till pga en lite förbättring av camber,
Kan väll tillläggas att mitt skåp var pissnödig i varge böj.

Nu är inte liknelsen kanske direkt överförbar mellan din oljapannan och mitt V4-as pga vikt, däck mm, men prinsipen.

Anders, åker du även med bakhjulet i luften i långa böjar?
Eller är det bara i tvära böjar och i ingången på böjen?

Kul med RIKTIGA bilar thumbs up


Jag skulle tro att innerhjulet bak även vid höre fart inte har så mycke kontakt med asfalten.
ska nog prova hårdare fjädrar fram, fast en riktig Jungel-trumma ska väl lyfta lite bak eller?

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nja ingen bil skall lätta innerhjul konstant, det ger bara mer kränging till ingen nytta.
En FWD kan lätta innerhjulet i instyringen med mycke broms.
Typ samma sak som en RWD kan lättar inner framhjul i utgångarna.

Nu skall man bara styva upp så mycket fram att innerhjulet precis ligger i backen.
Hälst då med krängre.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



På fulings inrådan så satte jag bakfädrar från en 99cc fram, de har 15mm dia och är på 6,5 varv färdigkapat. För att inte fjädern skulle trilla ur så fick jag ersätta nedfjädringsstoppen med skruv och mutter. Jag misstänker att fuling inte riktigt trodde att jag skulle göra detta ingrepp eftersom myten säger att kapade v4 fjädrar är nog hårt.
Förut när jag körde med kapade v4fjädrar så rapporterade åskådare decimeterhöga hjullyft i svängarna, nu så kan de inte se om hjulet lättar eller inte. Rent spontant så känns det som om framhjulen håller i lite bättre och bilen sätter sig snabbare in i snabba svängar. Dock så släpper den mycket våldsammare på blött underlag.

ps: jag har krängningshämmaren kvar också

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
På fulings inrådan så satte jag bakfädrar från en 99cc fram, de har 15mm dia och är på 6,5 varv färdigkapat. För att inte fjädern skulle trilla ur så fick jag ersätta nedfjädringsstoppen med skruv och mutter. Jag misstänker att fuling inte riktigt trodde att jag skulle göra detta ingrepp eftersom myten säger att kapade v4 fjädrar är nog hårt.
Förut när jag körde med kapade v4fjädrar så rapporterade åskådare decimeterhöga hjullyft i svängarna, nu så kan de inte se om hjulet lättar eller inte. Rent spontant så känns det som om framhjulen håller i lite bättre och bilen sätter sig snabbare in i snabba svängar. Dock så släpper den mycket våldsammare på blött underlag.

ps: jag har krängningshämmaren kvar också


Hej thumbs up
ska försöka ändra och testa när vi kör nästa gång på MittSverige banan
Jag kör utan Kränareninghämmare utan diffspärr och jag kör på diagonaldäck 5.00 15" när det tävlas

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm det som kan ställa till det är Donlopp race däcken som man måste använda i historisk raceing.
Men jag skulle testa med hårdare fram fjädrar.
Kan väll tilläggas att Micke och jag åker på R-däck.

Lite snabbt överlag
V4 rallyfjädrar ca ca ca 75N/mm (D=14,3mm)
std 99/og900 --> ca ca 100N/mm (D=15mm)
og900 husvagn --> ca ca 125N/mm
MYCKET beroende på antal lindingsvarv.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab sport Grp.2 1964 AWR
2 besök senaste veckan (9165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande