Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 16v 88
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7516 totalt)
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
Det är ju inte så att man direkt lider brist på annan sysselsätning men här är nu ett nytt projekt
min brors vinterbil som jag hittade åt honom förra vintern en 205gti


nu är det lite taskigt komp på gamla hans 105 hästars 1,9a(bara på tre av cylindrarna, ena är frisk iallafall) och istället för en renovering så gör vi en liten konvertering.

(fina aluminiumfälgar på motorvagnen?)

om om vi är klara med övriga projekt?
inte riktigt några detaljer som saknas(inredning motor hjuluphängning elsystem och lite andra småsaker)

tanken r att vi skall ha nåt del målet att hunnit göra en motorkonvertering och sorterat ut eventuella barnsjukdomar före julhelgen är slut.

däremot får fjädringen och bromsarna vänta till närmare våren, vi får ta allt lite eftersom som vi trillar över användbara saker.
just nu har vi altså trillat över en citroen bx 16v


varför inte ta bromsarna från bxen? tyvär handbroms fram och lite skumma/kul hydraullösningar. thumbs down
vi satt och funderade ett tag på lite olika sådana ideer men den rena motorkonverteringen var den som drog det längsta strået

tanken senare är en 309 gti bakvagn och kanske 306s16 frambromsar, men vi är även öppna för andra ideer om det går hyfsat smidigt att ordna

denna helgen hans det med att hämta hem donatorn samt att riva ut motor samt större delen av elhärvan ur bxen samt att montera ur den främre delen av hydraulik systemet

(har en kamrat med oheliga planer som bland annat involverar dessa, en simca och en bra bit av en volvo )

_________________
John Nilson
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Är du från Stigtomta utanför Nyköping eller? kul i så fall, kommer själv från nyköping

306 s16 bromsar passar bolt on, 306 gti likaså men de är svåra att hitta, 283 mm bromsar från 307 funkar också rätt av

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



*dubbelpost*

forumet buggade.....

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
Det stämmer det

bromsarna får bli när brorsan lyckats lägga vantarna på ett par i vettig prisklass
det hade jag inte tänkt lägga mig i så mycket

bakvagns bytet är nog ganska aktuellt det med då den har trummor bak nu + att lite ökad spårvidd varken stör utseendet eller väghållningen

jag får bara hoppas att han får ordning på den biten till våren så han kan komma över till gotland för lite bansmiskning ett par helger.

tror han är inne på en diesellåda till bilen också. fast det är ju inte direkt nån prestanda modd men tyvärr måste man ju ibland tänka på hur en bil beter sig på vägen och kör man på motorvägen och momsar en del så kan ju en högre slutväxel vara att föredra både för soppa förbrukning och hörseln. thumbs up

_________________
John Nilson
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



finns ett drev att köpa löst på peugeot för en tusenlapp tror jag som sänker varvet på femman också om man inte vill byta hela lådan, kommer inte ihåg exakt hur mkt det sänkte dock

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Min Mi16 snittar runt 0.9 landsväg med orginallåda och ganska aggresiv körning.. så den går nog köra bra mycket snålare "eco-driving" om man nu vill det.. En diesellåda och xu9j4motor låter inte som en lämplig kombination.. möjligtvis att ni kör med en längre 5a men håller växlar 1-4 som Mi16 orginal om ni ska få ut prestandan.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Stefan205 skrev:
finns ett drev att köpa löst på peugeot för en tusenlapp tror jag som sänker varvet på femman också om man inte vill byta hela lådan, kommer inte ihåg exakt hur mkt det sänkte dock


Varför skulle man vilja det? Då blir ju femman ännu mer oanvändbar?


Edit, ja det var väl pga detta

John Nilson skrev:

tror han är inne på en diesellåda till bilen också.

så kan ju en högre slutväxel vara att föredra både för soppa förbrukning och hörseln. thumbs up


Det var ju ett forum för banåkabilar ja....

_________________
Pär Hylander
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Pär Hylander skrev:
Stefan205 skrev:
finns ett drev att köpa löst på peugeot för en tusenlapp tror jag som sänker varvet på femman också om man inte vill byta hela lådan, kommer inte ihåg exakt hur mkt det sänkte dock


Varför skulle man vilja det? Då blir ju femman ännu mer oanvändbar?


Edit, ja det var väl pga detta

John Nilson skrev:

tror han är inne på en diesellåda till bilen också.

så kan ju en högre slutväxel vara att föredra både för soppa förbrukning och hörseln. thumbs up


Det var ju ett forum för banåkabilar ja....


5an används sällan på bana iaf.. iofs är jag i närheten ibland.. med 200kg mindre bil så är det ju inte omöjligt att man behöver den som banväxel

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
den kommer att få smiska på gotlandring till våren men där tror inte jag att han behöver 5an

min renault behver jag inte använda 5an på där iallafall men sen när väl den längre rakan är klar så kanske det behövs men det är ju ändå inte rakorna som är de roligaste partierna på en bana har jag fått för mig

_________________
John Nilson
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



ang bromsarna så har jag klarat mig bra på orginal utan några problem. okej jag grillade beläggen på sturup men vätskan klarade sig hur fint som helst. körde o pressade stackaren i 40min i sträck fullt ös.

renovera bakvagnen o sätt på 206gti stötdämpare runt om e ett tips om du vill få bra fart på den

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
Har du alltså trummor bak?

har för mig att de biffade upp bromssystemet rätt allmänt till årsmodellen efter, så det nuvarande systemet känns tyvär lite för klent.
och skall man ändå hålla på och byta så är det väl lika bra att ta i lite från början

_________________
John Nilson
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



jepp
trummor bak

min väger 945kg med mig i och soppa o en del verktyg

kommer prova omp racingbelägg till våren

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
skruvade lite idag med
han med att plocka av bakvagn med klockor och allt till kompisens simca bygge
tog tillvara soppapump och lite annat smått och gott med

dessa tvåkolvsok vägde inte mycket men var tyvärr också ganska slitna thumbs down
men det väcker ju gamla rörhögsplaner till liv, fast det får nog dröja lite till dess.

_________________
John Nilson
Citera
Joel
Linköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 25



Hej hej!
Lillebror och ägaren av projektet här...
Jag verkar och bor ju tyvärr på annan ort, Södertälje, (iofs gör brorsan det också normalt, men han har julledigt från studierna och spenderar tiden i föräldrarnas garage.. till min stora lycka!) och har inte kunnat hjälpa till idag. Men imorgon och resten av veckan, bär det av ner till Stigtomta efter jobbet för lite kopplingsvajer byte på brorsans clio, samt början av 205:ans rivning...

Sitter och söker efter vettiga bromsar just nu faktiskt.. får se om jag får tag på några snart.

Gonatt!

_________________
Joel Nilson
nu:CBR 900 RR
då: Alfa 166 3.0, Fiat Coupé 20vt, Pug 205 1.9 gti, Pug 205 gti mi16, VW golf 1 gl, Alfa 164 3.0, Pug 205 1.9 gti, VW Golf 1 gl
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
donatorbilen är nu rensad och skrotad

enhjuling?

arbetet fortskrider


måste bara byta kopplingsvajer på renån emellan


vi hänger troligen ur gammelspisen ur puggen imorgon, torsdag
så vi får se om tidsschema med klart måndag kväll håller.

_________________
John Nilson
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare

skruva skruva skruva saknar en fika paus smiley


loch här åker den gamla 105 hästaren ut thumbs up


tänk vad mycket skrot som måste loss för en liten sladd till styrenheten.


då vår däckkrängare tar julledigt i mellandagarna blev det lite bråttom med att rengöra aluminiumfälgarna så att vinterdäcken från citran skall ha nån plats att bo.
var lite tungrott då tidigare ägare inte precis varit nogrann när han gjort en underredesbehandling thumbs down , vilket gav grav obalans thumbs down

_________________
John Nilson
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
Vi var tvugna att flytta bak filtret ett par cm men det var inget problem utan gick att lösa genom att bara vända hållaren.


och sent mot julaftonsmorgon såg motorrummet ut såhär. thumbs up


god jul på er alla från oss bägge/mvh John o Joel

_________________
John Nilson
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
bilen är ihopsatt och fungerar thumbs up
startade på första försöket
min brors variant på testkörning innebär stigtomta till södertälje tur retur i snö

vi drog över tidsplanen med bara 2 dygn , och detta mest beroende på att en planerad meckdag försvann

vi har nu det mesta i informationsväg om bx och mi16 konvertering som går att hitta pånätet så behöver nån annan lite info för sitt bygge och vill ta en genväg så är det bara att pma oss.

inte direkt nån jätte frigång mellan kylare och insug trots nära fyra cm's framflyttning


"downpipen" från bxen parad med katten från 205an


fixar vi bara till ordningen på sladdarna så ser det ju nästan standard ut( förutom filtret då, och ja, det skulle behöva lite friskluft)

_________________
John Nilson
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348


Trådstartare
Nu har den gått ca 120mil!
Tog en tripp till Branäs och hem igen... via Linköping och Södertälje. Det är ju inte snabbaste vägen som är roligast?
Måste ju testa ordentligt
Har nu en liten service, och genomgång av kablage att göra.
Allt har dock gått över förväntan.

Hoppsan, det var jag, lillebror, som skrev detta!

_________________
John Nilson
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Väldigt häftigt gjort! =)

Vilken effekt ger BX-motorn då?, och sparade ni någon vikt på motorbytet?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



AndreasNystrom skrev:
Väldigt häftigt gjort! =)

Vilken effekt ger BX-motorn då?, och sparade ni någon vikt på motorbytet?


Samma som 405mi16, 148hk på pappret. Sedan kan man gå vidare med att byta till värre kamaxlar, mappa m.m. Och få över 170hk i motorn.. Rätt så mycket effekt på en såpass liten och lätt bil

_________________
Rachid Rachid
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 16v 88
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7516 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande