Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G20 -06
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11 besök senaste veckan (48101 totalt)
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Den skulle varit klar till förra våren.....

Det hela började för ganska länge sedan när jag bläddrade i en tidning och såg en artikel som handlade om att bygga en bil, en super 7. Det ska jag också göra, fast det kanske är bra om man kan något om bilar först.
10år senare, fortfarande helt utan kunskaper om bilar så var det dags att handla sportbil. En cool engelsk bil, en gammal Triumph eller en MG kanske.
Fast eftersom jag fortfarande inte kunde något om bilar så vågade jag inte utan bestämde mig för att köpa en Miata.

Det blev en BMW Z3 istället. BMWn hade ett stort problem, den gick aldrig sönder. Resultatet blev att det gått väldigt många år och jag har lyckats byta däck, tanka och tvätta.

NU FÅR DET VARA NOG.
BMW:n såldes och det blev en beställning av en G20. Tanken från början var att den skulle byggas precis som Ginetta fabriken hade tänkt att den skulle byggas, för då skulle jag kunna köpa mig ur alla problem med färdiga delar.

Som läget är nu så har jag satt vinkelslipen i ramen och pressat ner en 2.3l Duratec motor och svetsat egna motorfästen. Det drömde jag inte ens om för 10år sedan.



En bit på vägen


I mitt vindföråd ligger karossen och väntar, det förådet är för övrigt 3ggr så stort som garaget.


Jag har byggt en stol och den testas just nu hårt mha GTR.


Det kanske inte var helt klyftigt att ta isär kabelpiskan ändå....

Snart klar, ska bara dra lite el och skruva fast några saker.

Ett speciellt tack till Anton för skruvarna.
Utan Robban och Johan hade jag aldrig vågat.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul med bilder och lite text om det hela.

Lycka till med fortsättningen thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Det bra Daniel att du representerar och presenterar Ginetta byggandet i det landet.
Du satte väl inget årtal på tidsschemat på garageväggen så du är väl fortfarande i fas, uppstart i mars.
Hur går det med grenröret?

/robban

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569



Funderade på en Ginetta innan ja köpte MGBn .. Grattis till bilbyggandet

Ska bli roligt o följa den

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Jag har tom flyttat uppstarten till februari.
Rören till grenröret(http://www.pipe-arts.com) är beställt men har inte kommit ännu så bilen står fortfarande kvar hemma hos mig, så just nu är det dags att koppla in jätteskvättaren.
Tändningen är testad också och den ser ut att funka.
Motorhuven går att fälla ner utan modifieringar med 1mm marginal.

Bromsvågen är ett stort frågetecken, jag monterade den som Ginettas beskrivning visar men så skulle jag aldrig våga åka med den.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Vad skoj att se bilen Daniel

Vad var det med bromsvågen som verkade otillförlitligt då?

MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Hej Ginetta är otroligt snygga bilar thumbs up thumbs up lycka till med bygget

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Vad skoj att se bilen Daniel

Vad var det med bromsvågen som verkade otillförlitligt då?

MVH

Krille


Det är nog jag som inte förstått hur det ska vara men just nu så upplever jag bromskraften kan bli precis hur som helst.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Grymt läcker bil! Var köper man dem?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2136



Citat:
Grymt läcker bil! Var köper man dem?


Man ringer till PG & beställer! (Jag har tyvärr inte hans nummer här just nu...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2136



Citat:
Grymt läcker bil! Var köper man dem?


Man ringer till PG & beställer! (Jag har tyvärr inte hans nummer här just nu...)

Kul att se lite bilder på bilen, jag har ju inte lyckats se den "på riktigt"!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Kul att du har "kommit ut" här. thumbs up Verkar vara ett seriöst bygge, du har ju fått beskriva det (flera ggr).

Har du byggt en stol? Har du formen kvar? Den ser ju ut att passa i min bil..

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Daniel Ahlin skrev:
Krille_hlm skrev:
Vad skoj att se bilen Daniel

Vad var det med bromsvågen som verkade otillförlitligt då?

MVH

Krille


Det är nog jag som inte förstått hur det ska vara men just nu så upplever jag bromskraften kan bli precis hur som helst.


Så du menar att den kan reglera sig själv som den vill mellan fram/bak???

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Björn, det är bara att svänga förbi när du är i Linköping nästa gång.

Kraniel, P-G Johansson i falkenberg är den svenska importören.
http://www.ginettacars.com/ är den officiella engelska sidan.

Apex, Bendover och häll på polyester. Formen är inte min. Du har PM

Kristian, såhär ser det ut.

Den lösning som jag ser är att kapa den svarvade grejen och göra en gänga i mitten.
Sen tar man en helgängad skruv, några låsmuttrar och två stora brickor

Enligt följande skiss.
M = låsmutter
B = stor bricka, mellan brickorna är röret på pedalen
| = själva vågen
----- = skruv
[] = infästningen av cylindrarna

--M[]MB----|----BM[]M--

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Bra jobbat, ytterligare en Ginetta i Östergötland thumbs up

Lycka till!
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Klart cool bil, gillar inte lådbilar som 7orna med öppna hjul och så, men den här är ju helrätt... thumbs up
Men jag fattar inte varför du köpte en Z3 istället för en Miata först

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Bromsvågen är korrekt monterad. För att justera måste nog detaljen 16 kortas lika mycket på båda sidor och ersätta det med brickor som man kan flytta mellan sidorna.
Då blir det --M()BBBB-----I-----BBBB()M-- kan då justeras till ex --M()BBBBBB-----I----BB()M--

PG Johansson som nämnts ett par gånger är Kontaktman i Sverige är det så man kontaktar England blir man vänligen hänvisad till PG, det har absolut ingen betydelse för priset som står angivet på Ginettacars hemsida är det priset som vi får betala i Sverige plus frakt förståss.
PG Johansson AB 0346-12430 mob 0708-212481 pgj.ab@swipnet.se

/robban

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Cabri skrev:
Bromsvågen är korrekt monterad. För att justera måste nog detaljen 16 kortas lika mycket på båda sidor och ersätta det med brickor som man kan flytta mellan sidorna.
Då blir det --M()BBBB-----I-----BBBB()M-- kan då justeras till ex --M()BBBBBB-----I----BB()M--


Aha, jag var låst vid tanken på justering genom att skruva på stången.

Magnus, när får vi se din igen? Jag har bara sett dig åka Tyskt de senaste åren.

Insomniac, har inget bra svar. Z3an har en längre motorhuv.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Mycket jul och lite verkstad.

En del av projektet är flyttbart så det har jag haft med mig i jul och pysslat lite med.


Jag tar gärna emot förlsag på layout på LCD displayen, den är 128x64 pixlar.

Data som jag tar in är:
Hastighet
bränslenivå
oljetemp
oljetryck

data från MegaSquirt
Varvtal
lambda
vattentemp
batterispänning
spällläge
MAP
Spjällläge
vattentemp

Processorn har dessutom ca 30 Io pinnar kvar så det finns plats att ta in mer data eller koppla in lysdioder.

Jag tänkte ha två display-lägen, ett för bana och ett för väg. I väg-läget kommer hastigheten att ta stort utrymme.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Daniel Ahlin skrev:
Jag tänkte ha två display lägen, ett för bana och ett för väg. I väg läget kommer hastigheten att ta stort utrymme.

- Shift-light = skoj-skoj
- Varningslampor = LEDs? (Modell gigant-elak för oljetryck, lämpligen?)
- Div knappar för växling gata/bana + nollställning etc
- Avgastemp?
- G-krafter i cirkeldiagram

Nä, men nåt av de första förslagen kanske är vettigt?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Shift lights plockar jag redan ur Megasquirten separat så det finns.
Tokvarningen för oljetryck blir nog också en separat pryl av tillförlitlighetsskäl.

G-krafter i cirkeldiagram thumbs up thumbs up, det hamnar i min nya mode, Slalom.
Nu finns det alltså 3 varianter, Väg, Bana, Slalom.
Avgastemp ska nog inte vara helt omöjligt att pilla in. Sensorn har jag redan.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G20 -06
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11 besök senaste veckan (48101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande