Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat X1/9 -81 | 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (24899 totalt) |
Här tänkte jag presentera mitt projekt i trådform, i hopp om att få lite tips, inspiration, råd och glada tillrop.
Bilen i fråga är som ni säkert kan lista ut från bilderna och trådrubriken en Fiat X1/9. Mittmotor, bakhjulsdrift och låg vikt förpackat i 70talsretroskön italiensk tunnplåt. Målsättningen är att snickra ihop en rolig enkel bil man kan svänga hårt med på en tight budget (tror jag läst det förr i nån annan projekttråd ). Utgångsobjektet är som ni kan se i ett ganska ruffigt skick, men faktiskt inte så farligt rostigt... Planen för bilen är att under vintern fixa upp den rost som finns och snygga till bilen lite med nån enkel garagelack (tight budget som sagt ), samt att börja fila lite på väghållningen. Uppfräschning av stötdämpare och montering av lite lägre och styvare fjädrar samt montering av Uno turbo-bromsar står på agendan, samt lättning av lite onödiga grejjer som stötfångare, och inredning... Sen får vi se, effekten är väl inte i världsklass, det uppvägs förhoppningsvis delvis av trevlig karaktär och varvvillighet, men mer kanske kommer i framtiden... Lägger upp några bilder eftersom det är vad alla vill se. Jo jag vet, det är dåliga bilder men kameran är dålig och garaget trångt... Puttat in bilen i garaget och rivit bort de vedervärdiga kofångarna, minst 25kg sparat redan där! Här hoppas jag sitta til våren: Fälgar har jag också, 4 stycken runda och fina, oldschool, lite fräna är de allt... _________________ Joakim L'/dig |
||||
Trevligt! Var själv väldigt sugen på en sån där, men jag köpte mig en kadett istället. Ska bara ta mig i kragen och börja jobba på den också...
Riktigt snygga fälgar förresten PS. Du har väl sett den här? Den går i ERF-serien. _________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
X1/9 är en av de mest karaktärsfulla profilerna i bildesignhistorien och jag har alltid varit vansinnigt förtjust i den. Kul att se att de tas omhand på bästa sätt!
|
||||
trevligt med en fiat till
orginalmotorn går tydligen att få rätt bra snurr på annars är ju uno turbomotorn en vanlig konvertering på dem... Lite inspiration |
||||
Kul att så många gillar X1/9:an! Någon Uno Turbo konvertering lär det inte bli, visst är Uno Turbo en rolig bil, men vem vill ha turbo när man kan ha tokvarv och manligt förgasarsnörvel bakom nacken liksom... Ett gammalt hederligt sugmotortrim i form av nån trevligare förgasare, lite vassare kam och kanske lite bearbetning av toppen lockar betydligt mer... Effekt är ju inte allt, handlar mycket om känsla också.
_________________ Joakim L'/dig |
||||
Visst, det kan aldrig bli för mycket Fiat, kikar du framför min bil lurar ett annat roligt projekt, och till vardags lyxar jag till det och kör 132 2000TC. Har kollat in din 125:a, otroligt frän bil! _________________ Joakim L'/dig |
||||
Dallara varianten är ju rätt grym.
http://www.bertone.it/en/scheda_70_d _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Dela gärna med dig mer av de andra projekten med om det inte är räserprojet så kan Du ju ta det via pm Är inte heller någon turbofantast... |
||||
Dom där fäljarna känner jag igen, jag har 5 tums banor som ligger, med lite ombyggnad kan man göra lite bredare än 6 tums fälgar som du har.
Det är ju fler Fiat entusiaster som kollar din tråd jag har en Vx-låda till en 124 (tror jag) den är bortstädad från garaget , kostar en tårta ,kan det va nåt? _________________ Robert Gustafsson |
||||
Härligt med en X1/9..!
Är 128:an din likaså? Apropå Uno Turbo-motorn.. Kom ihåg - när du blir ifrånkörd av en M3 på Anderstorps raka - att den går att trimma till en bit över 200hk.. Hoppas vi ses ute på banorna nästa år! |
||||
|
||||
Jag har alltid gillat X1/9:an. Tyvärr så har jag inte varit närmare att äga en än jag var och tittade på en som var till salu. Den var inte körbar då och det avskräckte helt.
Sikta inte för högt denna vintern, gör i ordning den så att det går köra med den till sommaren. Kolla hur den funkar då och lägg upp delmål och slutmål. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||
Kul att det finns fler "idioter" därute
Vi byggde en X1/9 för NSCH för några år sen, hör gärna av dig om du undrar något. http://www.compcar.se/racing/fiat/ Mvh Jonny _________________ Jonny Andersson |
||||
Jotack, nu börjar det hända saker... Har inte alls kunnat ägna bilen så mycket tid som jag hade hoppats under vintern då jobbet tagit allt för mycket tid och hållit mig på behörigt avstånd från garaget... Nu börjar det emellertid lugna ner sig en smula, så nu ska det förhoppningsvis börja hända lite med bilen. Status för närvarande ser ut ungefär så här:
Jag har tagit hand om rosten och bytt lite plåtbitar här och där, samt slipat och spacklat en del... Även bromssystemet har fått sig en liten genomgång, men det är ju svårt att se på bilden. Hur som helst börjar det bli klart för att spruta på lite ny färg. Frågan är bara vilken... Här var det tomt! Golvet i bagageutrymmet var lite dåligt så jag kapade bort det... Det blev luftigt och fint. Gott om plats att bygga ett roligt avgassystem? Luckorna till motor och bagage var väldigt tunga upptäckte jag när jag skruvade bort dem, så planer på en gemensam lucka i glasfiber för hela 'flaket'börjar ta form i mitt huvud... Prototipo-snorkelscoop eller inte? _________________ Joakim L'/dig |
||||
Tycker det här är helt rätt. Bilen är rikltigt tuff. Vad väger den och hur mycket hästar är det orginal och vad tror du att du kan få ur motor?
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Fiat X1/9 -81 | 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (24899 totalt) |