Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 3800 -71 (Mer camber, lysen och nya fälgar) | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 23 besök senaste veckan (109707 totalt) |
Den här bilen är inte rastad på bana.. ännu i alla fall, bara Strippen:(
Förhoppningsvis kan det bli någon bankörning i sommar. konceptet är: någorlunda konventionellt trim med 70-talsstuk och gott motorljud. och för att få det där lilla extra så är den lättad en del. Jag började med den här bilen. Helt ok objekt med skaplig kaross. Bytt bakskärmar, framskärmar, skärminfästningar, 3 dörrar, baklucka och lappat några små hål i golvet. Blästrat och lackat fram och bakvagn. Här är bilen färdig så när på luftgallren i c-stolpen som saknas och lite allmänt små fix (mest inne i bilen) Motor: Motorn är en Alpina B9/1 (245hk standard) som jag konverterad från Motronic till förgasare 10,2:1 komp 47mm insug 39mm avgas 282 graders Dr Schrickkam trippla weber 45 Dcoe matade med dubbla Pierburg pumpar Electromotive HPX waste spark tändning Headers plus 3" enkelt system med en stor Apple dämpare Det var rejält med pyssel att få dit 45orna pga brist på utrymme. Jag fick göra om termostathuset och sätta dit ett mindre bromsservo från en 2002ti och vinkla ner det dessutom. Expationskärlet är utbytt och flyttat. Sen har jag försökt att ta bort allt "onödigt" som bara är fult eller tungt i motorrummet. Det är en del pyssel kvar, bla köpa riktiga tändkablar och installera dom snyggare. Grenröret är rätt läckert.. Insugen (alquati) Var lite jobb innan man blev nöjd Tanken är en 12 gallon RCI fuel cell, lite annat kvar att styra upp i bagaget också. Inredningen har fått sällkap av en ordenlig sportcomp varvräknare sedan bilden togs Sachs Sporting dämpare runt om med 40mm sänkfjädrar 272mm ventilerade skivor runt om ala 3,0si med stålomspunna slangar grövre krängningshämmare fram (satt ingen när jag köpte bilen) Standard krängningshämmare bak Tidiga bilder Drivlinan består av: M5 3,6 koppling Getrag 265/6 5vxl överväxel med egenkonstruerad upphängning 3,45:1 slutväxel med 25% lamelldiff Hjul 16x8" alpina med Hankook:( ventus 225/50, lagom halt torrt, livsfarligt vid regn! kom gärna med synpunkter, förslag och frågor Mvh otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
Så fruktansvärt helrätt!! Modell, färg och och modifieringarna är bara så snygga. "Cleant" och snyggt. Tror aldrig jag sett ett bygge av denna modell tidigare. Hur kom du på den ideén?
Den ser verkligen brutal ut. Att du monterat krängningshämmare tyder ju på att det finns serriösa planer att lämna strippen och testa de lite mer kurviga delarna av Sveriges motorbanor. Det får du en till för. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Underbar "retro racer", BMW är ett av få bilmärken som har tillverkat bilar som är snygga i vitt.
Har du några prestanda siffror på bilen, den borde pinna på ganska bra med den motorn. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||
Grymt frän bil du har byggt dig.
vill du förklara detta för mig är du snäll. 1: soppan ut ur tanken 2: retur ? förgasarmotor ? 3: filter ? 4: dubbla pumpar ? 5: till motorn _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Vilken bil! Riktigt snyggt modifierat och cleant hållet! Jag måste säga att jag själv inte kan erinra mig om något bygge på den modellen tidigare iaf men det där var ju bara hur snyggt som helst! Ska bli kul att se när den lämnar rakt-fram-gasandet senare för den lär ju inte skämmas på en bana med de modifieringarna iaf! Grattis till en läcker bil! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Hehe en till E3 på rejsa
Härligt att se och riktigt skoj med Alpina spisen EDIT: Vart fick du tag i diffbroms till E3 klumpen??? MVH Krille |
||
Det var standard med diffbroms på min bil. Men den som satt bromsade ingenting. Ska eventuellt spänna upp(renovera) den så småningom.
Kul att ni gillar den. Mvh otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
|
||
KristianAE86:
1 soppa 2 tankluftning 3 filter 4 dubbla pumpar (direkt efter pumparna sitter backventiler som gör att motorn får soppa även om en av pumparna lägger av) 5 soppa till motorn /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
CARGASM:
Prestandan är bara mätt på 402m. 14,21s och 162km/h med en del hjulspinn Hankook Den gör ca 50 på varje växel så det är lite väl stora steg i nu läget. Men det matar på rätt gott. /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
Kraniel:
Fin Si, äger du den fortfarande? Jag minns att jag har dreglat över den på någon annonssida för typ 2-3år sedan (samma bilder har jag för mig) /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
Nope, den gick iväg till någon skattmas i Växjö. Dess vidare öden är okända för mig. Men det var en läcker bil med mullig maskin. Lycka till med monster-E-trean! |
||
Åhhh, en E3!!!
Det finns hur många bilar som helst som jag skulle vilja ha, men E3:an är den enda modellen jag bestämt mig för att jag SKALL ha någon gång i mitt liv. Att din sen är plågsamt lik den Alpina 3,0 jag såg i Essen för ett par år sen gör ju inte saken sämre (det var visst en av 20 tillverkade, så jag vågar inte ens drömma om att hitta en likadan). Krille: Alla tidiga E3 har diffbroms. Tror det gällde de två första årens produktion. Kraniel: Att du talade mig ur att köpa din bil... Det måste ha varit den jag ringde på i Växjö igen för ett par år sen. Då skulle den säljas för att finansiera en B12-renovering, tror priset var runt 15k (lite mer än vad du begärde, om jag inte minns fel...). Tyvärr hann han sälja den innan vi lyckades ställa samman en tid att mötas. Suck... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
ovanligt med byggen på denna kaross, men inte unikt, denna kördes i BMW-cup under många år. Sist jag såg den var den mattsvart och gick med imponerande fart runt Gotland Ring:
http://www.bmwsc.com/fotoalbum/1996/ _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
|
||
Det var som fasen! Tackar hjärtligt för infon MVH |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 3800 -71 (Mer camber, lysen och nya fälgar) | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 23 besök senaste veckan (109707 totalt) |