Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB)
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
28 besök senaste veckan (72471 totalt)
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Lite om mig: Jag har tidigare kört Rallycross med en Saab 99 (klass 4), och i fjor kasat runt med en Gokart i Sport 2000 och undertiden även luftat motorcyklen (R1:a) på bana, kände jag åter suget efter bilåka, en banbil hade suttit fint...

Porsche? BMW M3? mfl kollades upp, men när en billig 911 dök upp på blocket verkade det som en dröm
skulle gå i uppfyllelse, tyvärr han någon annan innan mig och köpte den. Men nu hade jag fått
smak på 911 och annonser på nätet luslästes.

Två objekt kollades upp, en -83:a, tyvärr targa annars helt rätt och en dåligt renoverad och
omlackad -76, blev ingen affär. Mobile och Autoscout scannades men priserna var högre i tyskland!
Verkade inte till att bli någon 911, men en mycket intetsägande annons i en dagstidning (en månad
gammal) som jag tidigare struntat i kollades upp: "Porsche 911, -81, mkt fint skick", bilen fanns
i Falkenberg och ägaren sa att om jag inte tyckte den var i fint skick skulle han betala
bensinpengarna. Samma ägare sedan 1993 verkade lovande, okej, värt att kolla upp, tog halv
semester och åkte iväg. Bilen såg mycket fräsch ut och efter inspektion och en provtur
började prutningen, en timme senare var jag på väg tillbaks till Malmö i MIN 911


Motor:
original 3,0 - 204hp, renoverad 2006
Extra:
- 964 kamaxlar
- SSI värmekammare + Dansk 84mm ljudämpare

Fälgar:
- Fuchs 16" 7+9"

Chassie:
- Stötdämpare fram: Ställbara gula Koni
- Stötdämpare bak: Ställbara gula Koni
- 29mm stavar bak


Projekt i denna tråd:
- Renovering av generator
- Nya växellänkage bussningar
- Byte av framstötdämpare
- Byte av ratt - Momo mod 07
- Sätta i Rallystol - edit: såld
- Byta bromsskivor fram
- Byta bromsolja -ATE Racing blue
- Turbo styrstag
- Motorrenovering
- Växellådsrenovering
- "Backdating" av avgassytem




_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Nästa dag hemma började mekningen, fläkt/generator remmen var lite lös så jag spände den, fanns
nog en anledning till att den var löst spänd - när jag spände den hörde man hur lagerna malde i
generatorn! okej, nya lager i generatorn och renovering. Passade på att fräscha upp fläkt och
kåpa med lite färg när det ändå var av

Husets mangelrum fick tjäna som lackbås






Nästa projekt blev att byta bussningarna i växellänkaget, beställde de 2 främre hos Din bil och
tillverkade de andra två av polyuretan. Original har avlånga hål, jag gjorde de runda och
växelföringen blev lite distinktare, dock även lite mer transmissionsljud

Plockar bort spaken:


original:


Special:

_________________
Anders Olsson
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 650



Grattis till en fin bil

Jag var tyvärr lite sen i svängarna så du han före

Jag tror att denna bil har tillhört ULF (Tickan) Karlsson engång i tiden (Pingis spelaren)


Joakim
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis till en fin bil, och välkommen till det skånska "911'a gänget"!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120



Åhhh... den har den där fina psykedeliska inredningen! Synd att den försvinner när du byter stol(ar).
Är själv lite sugen på en lite äldre 911, typ SC, som busbil.

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Grattis till bilen
En granne till mig som har haft den.
om jag inte minns fel har han haft den i rätt många år?? thumbs up
och servad av Roland Larsson i Valinge (varberg)
En gammal rallyförare som nu bara servar porsche 911or
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Joakim 911 skrev:
Grattis till en fin bil

Jag var tyvärr lite sen i svängarna så du han före

Jag tror att denna bil har tillhört ULF (Tickan) Karlsson engång i tiden (Pingis spelaren)


Joakim


Tack ojdå, var du och kollade på bilen? Såg att du hittat en annan, den verkar inte fel den iheller.

Stämmer, tydligen hade han den som pendlarbil mellan Tyskland och Sverige när han var proffs

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
964RS skrev:
Grattis till en fin bil, och välkommen till det skånska "911'a gänget"!


Tack , får se om vi ses på någon bana nästa år, var hittar man körningar i Skåne?

_________________
Anders Olsson
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Härligt med fler elvor på rejsa, gamla elvor! Det skall bli kul att följa ditt bygge och kanske utbyta tips och tricks...

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
team disel skrev:
Grattis till bilen
En granne till mig som har haft den.
om jag inte minns fel har han haft den i rätt många år?? thumbs up
och servad av Roland Larsson i Valinge (varberg)
En gammal rallyförare som nu bara servar porsche 911or


Tack, tydligen en riktigt kändis den här bilen, men kan väl inte funnits sååå många vita 911:or i Falkenberg ifs.
Jäpp, han haft den sen -93 så 12 år borde det bli
Snackade lite med honom (Roland) efter köpet, verkar kunnig, så det känns tryckt

_________________
Anders Olsson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



anol skrev:

Tack , får se om vi ses på någon bana nästa år, var hittar man körningar i Skåne?


om du inte redan har så gå med i Porscheklubben PCS www.porsche.nu, där anordnas körningar på Knutstorp, Sturup och Anderstorp för att nämna några i "närheten", men även Mantorp, Kinekulle och Gelleråsen som är klart nåbara.

För övrigt är det bara att hålla utkik här på rejsa.nu som anordnar många banträffar. Du kan ta licens hos Hyllinge och därefter köra deras träningspass, det är bara att välja och vraka...

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
964RS skrev:
anol skrev:

Tack , får se om vi ses på någon bana nästa år, var hittar man körningar i Skåne?


om du inte redan har så gå med i Porscheklubben PCS www.porsche.nu, där anordnas körningar på Knutstorp, Sturup och Anderstorp för att nämna några i "närheten", men även Mantorp, Kinekulle och Gelleråsen som är klart nåbara.

För övrigt är det bara att hålla utkik här på rejsa.nu som anordnar många banträffar. Du kan ta licens hos Hyllinge och därefter köra deras träningspass, det är bara att välja och vraka...

/Anders


Låter mycket lovande, bäst att se över bilen i vinter mao

Tänkte gå med i Porschklubben efter nyår.
Hur är det på deras körningar?
- Kostnad?
- svårt att få platser eller "alla" kommer till att köra?
- gruppindelning?
- syn på försäkringsfrågan?
- krav på licens?

Tillåter Hyllinge "gatbilar" på träningarna?
Har nationell licens FR, RC, HR, RA, KA så det är fixat

_________________
Anders Olsson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



du har PM!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



anol skrev:
964RS skrev:
anol skrev:

Tack , får se om vi ses på någon bana nästa år, var hittar man körningar i Skåne?


om du inte redan har så gå med i Porscheklubben PCS www.porsche.nu, där anordnas körningar på Knutstorp, Sturup och Anderstorp för att nämna några i "närheten", men även Mantorp, Kinekulle och Gelleråsen som är klart nåbara.

För övrigt är det bara att hålla utkik här på rejsa.nu som anordnar många banträffar. Du kan ta licens hos Hyllinge och därefter köra deras träningspass, det är bara att välja och vraka...

/Anders


Låter mycket lovande, bäst att se över bilen i vinter mao

Tänkte gå med i Porschklubben efter nyår.
Hur är det på deras körningar?
- Kostnad?
- svårt att få platser eller "alla" kommer till att köra?
- gruppindelning?
- syn på försäkringsfrågan?
- krav på licens?

Tillåter Hyllinge "gatbilar" på träningarna?
Har nationell licens FR, RC, HR, RA, KA så det är fixat


Bankörningarna är riktigt bra och välfungerande. Fast det blir inte alltid så jättemycket körning, men ganska lagom.
En del banmöten måste man boka långt innan, andra är inte lika populära. Så det är bra att boka i tid.
Angående försäkringar så finns det nog mer på deras hemsida, men vissa bolag går med på bankörning andra inte, dom brukar gå igenom det innan körningen.
Sen har dom teknat en gemensam försäkring för personskador.
Ej några licenskrav.

Hoppas det blev något klarare.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Fick mina nya framstötdämpare från Stötdämparexperten igår


Kunde inte hålla mig , monterade den ena igår.
Bilder skall det vara har jag förstått så här kommer det:

Muttern till originalstötdämparen.


Muttern av och stötdämparen ihoptryckt, stötdämparbenet säkrad med silvertejp


orginal Boge oljedämpare urtagen, oljan luktade riktigt härsken


Koni stötdämparen isatt, hällde i ca 5ml olja i benet innan enligt instruktionen


Fick med nya bussningar till övre infästningen, original verkade till att vara vulkat i ett stycke med fästet så det blev till att karva bort dem med kniv.
Här var första tvekan i projektet men gummina från Koni måste vara bättre än mina 25 år gamla Porschegummi, trots att Konis inte var vulkade i ett stycke utan bestod av två lösa gummiringar och ett stålrör.



Stötdämparen monterad med islagsgummi, dammskydd, nya bussningar.
Verkade till att bli bra med de nya gummina


Provade gunga bilen lite, kommer nog att bli kanon när jag monterat andra sidan,
stor skillnad mellan mjukaste och hårdaste läget,
bör bli bra för alla typer av körningar från ojämn landsväg till jämn bana

Varför är det salt på vägarna nu

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Passade på att kolla in styrstagen när jag hade av hjulet, gummibussningen ser ut att ha gjort sitt. Eller vad säger ni? Det rör sig ganska mycket i bussningen när jag vinklar hjulet:



Som ni säkert förstår försöker jag motivera ett byte av styrstag till turbons modell, borde göra skillnad
Lite konstigt, P-ändar slår besiktningen ner på direkt men dessa bussningar kollas aldrig, min är nybes ua

_________________
Anders Olsson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Yak, byt till turbons direkt. En av de med kostnadseffektiva sakerna jag gjorde på min gamla 3.2'a!

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Kolla över alla andra bussningar du hittar också, krängningshämmare, bakre svärd etc. Du kommer att tacka dig själv efter att ha bytt dem till Polyuretan.

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



anol skrev:

Tänkte gå med i Porschklubben efter nyår.
Hur är det på deras körningar?
- Kostnad?
- svårt att få platser eller "alla" kommer till att köra?
- gruppindelning?
- syn på försäkringsfrågan?
- krav på licens?

Tillåter Hyllinge "gatbilar" på träningarna?
Har nationell licens FR, RC, HR, RA, KA så det är fixat


600 kr/år + några hundringar i inträde. Sen 300 kr/banmöte (ca 5 kr/minut i stolen....)
Banmöten i södra sv blir fulla, man får anmäla sig tidigt.
Man hamnar i långsam grupp till en början.
Kör som om det är oförsäkrat....
Nej, men körkort
Inga direkta krav på bil eller personlig utrustning


Det går att köra med gatbilar på Hyllinges körningar, men bilen måste vara utrustad med säkerthetsutrustning enligt GT, dock ej krav på vagnbok. Krav på personlig utrustning

Däremot så kan man köra med MGCC, bilen behöver inte säkerhetsutrustningen, däremot personlig utrustning. Du hamnar i roadsport B antagligen.

Har du kört racing tidigare? Med tanke på RA och HR i licensen? Misstänker att första banmötet med PCS i grupp OR som dom kommer att tvinga dig till kommer att vara frusterande med tanke på det lusiga tempot och förbud att köra om på rakorna (vilket kan vara förbaskat svårt med ett effektunderläge på 200-300 hk...)

_________________
Pär Hylander
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
964RS skrev:
Kolla över alla andra bussningar du hittar också, krängningshämmare, bakre svärd etc. Du kommer att tacka dig själv efter att ha bytt dem till Polyuretan.

/Anders


Tack för tipsen,

oj, helt plötsligt fick jag mer jobb att göra

Tänkte skaffa turbostyrstag, polyuretanbussningar får jag kanske lägga till på min lista då.
"bakre svärd" är det länken till torsionstaven? Den gummibussningen verkar jävulsk att få ut!?

När jag bytat styrstag (och kanske bussningar) åker jag väl på en framvagninställning, frågan är om man skall passa på och sänka den något innan, tycker den ser lite hög ut nu.

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
anol skrev:

Tänkte gå med i Porschklubben efter nyår.
Hur är det på deras körningar?
- Kostnad?
- svårt att få platser eller "alla" kommer till att köra?
- gruppindelning?
- syn på försäkringsfrågan?
- krav på licens?

Tillåter Hyllinge "gatbilar" på träningarna?
Har nationell licens FR, RC, HR, RA, KA så det är fixat


600 kr/år + några hundringar i inträde. Sen 300 kr/banmöte (ca 5 kr/minut i stolen....)
Banmöten i södra sv blir fulla, man får anmäla sig tidigt.
Man hamnar i långsam grupp till en början.
Kör som om det är oförsäkrat....
Nej, men körkort
Inga direkta krav på bil eller personlig utrustning


Det går att köra med gatbilar på Hyllinges körningar, men bilen måste vara utrustad med säkerthetsutrustning enligt GT, dock ej krav på vagnbok. Krav på personlig utrustning

Däremot så kan man köra med MGCC, bilen behöver inte säkerhetsutrustningen, däremot personlig utrustning. Du hamnar i roadsport B antagligen.

Har du kört racing tidigare? Med tanke på RA och HR i licensen? Misstänker att första banmötet med PCS i grupp OR som dom kommer att tvinga dig till kommer att vara frusterande med tanke på det lusiga tempot och förbud att köra om på rakorna (vilket kan vara förbaskat svårt med ett effektunderläge på 200-300 hk...)


Tack för svaren, PCS-körningar låter bra (förutom introduktionen, fast det räcker kanske med ett pass), går nog med efter nyår.

Tog licens för något år sedan eftersom jag hade lite lösa planer att köra Standard racing, sydserien. Dock räknade jag lite på viktreglementet, min Rallycross 99:a skulle behöva väga 1300kg med alla modifieringar som var gjorda! 400kg barlast var inte aktuellt Det blev gokart Sport 2000 istället det året.

Hmm säkerhetsutrustning enligt GT, betyder fullbur mao, tanken är att jag skall kunna bygga tillbaks bilen i originalskick (får se hur länge jag kan hålla det), så det är nog inte aktuellt.

Men MGCC, det låter klart intressant, varför har jag inte sett dem innan, tack för tipset
Klarar man sig med skruvad halvbur då måntro?

förbud att inte köra om på rakorna -skall det nog vara?

_________________
Anders Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB)
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
28 besök senaste veckan (72471 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande