Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB) | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 28 besök senaste veckan (72471 totalt) |
Lite om mig: Jag har tidigare kört Rallycross med en Saab 99 (klass 4), och i fjor kasat runt med en Gokart i Sport 2000 och undertiden även luftat motorcyklen (R1:a) på bana, kände jag åter suget efter bilåka, en banbil hade suttit fint...
Porsche? BMW M3? mfl kollades upp, men när en billig 911 dök upp på blocket verkade det som en dröm skulle gå i uppfyllelse, tyvärr han någon annan innan mig och köpte den. Men nu hade jag fått smak på 911 och annonser på nätet luslästes. Två objekt kollades upp, en -83:a, tyvärr targa annars helt rätt och en dåligt renoverad och omlackad -76, blev ingen affär. Mobile och Autoscout scannades men priserna var högre i tyskland! Verkade inte till att bli någon 911, men en mycket intetsägande annons i en dagstidning (en månad gammal) som jag tidigare struntat i kollades upp: "Porsche 911, -81, mkt fint skick", bilen fanns i Falkenberg och ägaren sa att om jag inte tyckte den var i fint skick skulle han betala bensinpengarna. Samma ägare sedan 1993 verkade lovande, okej, värt att kolla upp, tog halv semester och åkte iväg. Bilen såg mycket fräsch ut och efter inspektion och en provtur började prutningen, en timme senare var jag på väg tillbaks till Malmö i MIN 911 Motor: original 3,0 - 204hp, renoverad 2006 Extra: - 964 kamaxlar - SSI värmekammare + Dansk 84mm ljudämpare Fälgar: - Fuchs 16" 7+9" Chassie: - Stötdämpare fram: Ställbara gula Koni - Stötdämpare bak: Ställbara gula Koni - 29mm stavar bak Projekt i denna tråd: - Renovering av generator - Nya växellänkage bussningar - Byte av framstötdämpare - Byte av ratt - Momo mod 07 - Sätta i Rallystol - edit: såld - Byta bromsskivor fram - Byta bromsolja -ATE Racing blue - Turbo styrstag - Motorrenovering - Växellådsrenovering - "Backdating" av avgassytem _________________ Anders Olsson |
||||||
Nästa dag hemma började mekningen, fläkt/generator remmen var lite lös så jag spände den, fanns
nog en anledning till att den var löst spänd - när jag spände den hörde man hur lagerna malde i generatorn! okej, nya lager i generatorn och renovering. Passade på att fräscha upp fläkt och kåpa med lite färg när det ändå var av Husets mangelrum fick tjäna som lackbås Nästa projekt blev att byta bussningarna i växellänkaget, beställde de 2 främre hos Din bil och tillverkade de andra två av polyuretan. Original har avlånga hål, jag gjorde de runda och växelföringen blev lite distinktare, dock även lite mer transmissionsljud Plockar bort spaken: original: Special: _________________ Anders Olsson |
||||||
Grattis till en fin bil
Jag var tyvärr lite sen i svängarna så du han före Jag tror att denna bil har tillhört ULF (Tickan) Karlsson engång i tiden (Pingis spelaren) Joakim _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Åhhh... den har den där fina psykedeliska inredningen! Synd att den försvinner när du byter stol(ar).
Är själv lite sugen på en lite äldre 911, typ SC, som busbil. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||
Grattis till bilen
En granne till mig som har haft den. om jag inte minns fel har han haft den i rätt många år?? och servad av Roland Larsson i Valinge (varberg) En gammal rallyförare som nu bara servar porsche 911or _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||||
Tack ojdå, var du och kollade på bilen? Såg att du hittat en annan, den verkar inte fel den iheller. Stämmer, tydligen hade han den som pendlarbil mellan Tyskland och Sverige när han var proffs _________________ Anders Olsson |
||||||
Tack, tydligen en riktigt kändis den här bilen, men kan väl inte funnits sååå många vita 911:or i Falkenberg ifs. Jäpp, han haft den sen -93 så 12 år borde det bli Snackade lite med honom (Roland) efter köpet, verkar kunnig, så det känns tryckt _________________ Anders Olsson |
||||||
om du inte redan har så gå med i Porscheklubben PCS www.porsche.nu, där anordnas körningar på Knutstorp, Sturup och Anderstorp för att nämna några i "närheten", men även Mantorp, Kinekulle och Gelleråsen som är klart nåbara. För övrigt är det bara att hålla utkik här på rejsa.nu som anordnar många banträffar. Du kan ta licens hos Hyllinge och därefter köra deras träningspass, det är bara att välja och vraka... /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Låter mycket lovande, bäst att se över bilen i vinter mao Tänkte gå med i Porschklubben efter nyår. Hur är det på deras körningar? - Kostnad? - svårt att få platser eller "alla" kommer till att köra? - gruppindelning? - syn på försäkringsfrågan? - krav på licens? Tillåter Hyllinge "gatbilar" på träningarna? Har nationell licens FR, RC, HR, RA, KA så det är fixat _________________ Anders Olsson |
||||||
Bankörningarna är riktigt bra och välfungerande. Fast det blir inte alltid så jättemycket körning, men ganska lagom. En del banmöten måste man boka långt innan, andra är inte lika populära. Så det är bra att boka i tid. Angående försäkringar så finns det nog mer på deras hemsida, men vissa bolag går med på bankörning andra inte, dom brukar gå igenom det innan körningen. Sen har dom teknat en gemensam försäkring för personskador. Ej några licenskrav. Hoppas det blev något klarare. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Fick mina nya framstötdämpare från Stötdämparexperten igår
Kunde inte hålla mig , monterade den ena igår. Bilder skall det vara har jag förstått så här kommer det: Muttern till originalstötdämparen. Muttern av och stötdämparen ihoptryckt, stötdämparbenet säkrad med silvertejp orginal Boge oljedämpare urtagen, oljan luktade riktigt härsken Koni stötdämparen isatt, hällde i ca 5ml olja i benet innan enligt instruktionen Fick med nya bussningar till övre infästningen, original verkade till att vara vulkat i ett stycke med fästet så det blev till att karva bort dem med kniv. Här var första tvekan i projektet men gummina från Koni måste vara bättre än mina 25 år gamla Porschegummi, trots att Konis inte var vulkade i ett stycke utan bestod av två lösa gummiringar och ett stålrör. Stötdämparen monterad med islagsgummi, dammskydd, nya bussningar. Verkade till att bli bra med de nya gummina Provade gunga bilen lite, kommer nog att bli kanon när jag monterat andra sidan, stor skillnad mellan mjukaste och hårdaste läget, bör bli bra för alla typer av körningar från ojämn landsväg till jämn bana Varför är det salt på vägarna nu _________________ Anders Olsson |
||||||
Passade på att kolla in styrstagen när jag hade av hjulet, gummibussningen ser ut att ha gjort sitt. Eller vad säger ni? Det rör sig ganska mycket i bussningen när jag vinklar hjulet:
Som ni säkert förstår försöker jag motivera ett byte av styrstag till turbons modell, borde göra skillnad Lite konstigt, P-ändar slår besiktningen ner på direkt men dessa bussningar kollas aldrig, min är nybes ua _________________ Anders Olsson |
||||||
Yak, byt till turbons direkt. En av de med kostnadseffektiva sakerna jag gjorde på min gamla 3.2'a!
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Kolla över alla andra bussningar du hittar också, krängningshämmare, bakre svärd etc. Du kommer att tacka dig själv efter att ha bytt dem till Polyuretan.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
600 kr/år + några hundringar i inträde. Sen 300 kr/banmöte (ca 5 kr/minut i stolen....) Banmöten i södra sv blir fulla, man får anmäla sig tidigt. Man hamnar i långsam grupp till en början. Kör som om det är oförsäkrat.... Nej, men körkort Inga direkta krav på bil eller personlig utrustning Det går att köra med gatbilar på Hyllinges körningar, men bilen måste vara utrustad med säkerthetsutrustning enligt GT, dock ej krav på vagnbok. Krav på personlig utrustning Däremot så kan man köra med MGCC, bilen behöver inte säkerhetsutrustningen, däremot personlig utrustning. Du hamnar i roadsport B antagligen. Har du kört racing tidigare? Med tanke på RA och HR i licensen? Misstänker att första banmötet med PCS i grupp OR som dom kommer att tvinga dig till kommer att vara frusterande med tanke på det lusiga tempot och förbud att köra om på rakorna (vilket kan vara förbaskat svårt med ett effektunderläge på 200-300 hk...) _________________ Pär Hylander |
||||||
Tack för tipsen, oj, helt plötsligt fick jag mer jobb att göra Tänkte skaffa turbostyrstag, polyuretanbussningar får jag kanske lägga till på min lista då. "bakre svärd" är det länken till torsionstaven? Den gummibussningen verkar jävulsk att få ut!? När jag bytat styrstag (och kanske bussningar) åker jag väl på en framvagninställning, frågan är om man skall passa på och sänka den något innan, tycker den ser lite hög ut nu. _________________ Anders Olsson |
||||||
Tack för svaren, PCS-körningar låter bra (förutom introduktionen, fast det räcker kanske med ett pass), går nog med efter nyår. Tog licens för något år sedan eftersom jag hade lite lösa planer att köra Standard racing, sydserien. Dock räknade jag lite på viktreglementet, min Rallycross 99:a skulle behöva väga 1300kg med alla modifieringar som var gjorda! 400kg barlast var inte aktuellt Det blev gokart Sport 2000 istället det året. Hmm säkerhetsutrustning enligt GT, betyder fullbur mao, tanken är att jag skall kunna bygga tillbaks bilen i originalskick (får se hur länge jag kan hålla det), så det är nog inte aktuellt. Men MGCC, det låter klart intressant, varför har jag inte sett dem innan, tack för tipset Klarar man sig med skruvad halvbur då måntro? förbud att inte köra om på rakorna -skall det nog vara? _________________ Anders Olsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB) | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 28 besök senaste veckan (72471 totalt) |