Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Försäkring vid bankörning
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (45114 totalt)
Mange Petersson

Här sen Nov 2002
Inlägg: 9



Jag har nu skannat in mitt papper som jag fick från Folksam/ok
Kan maila det ikväll när jag kommer hem.
Ska jag skicka det till dig Magnus så få du lägg upp det om du vill.

_________________
/Mange
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41614

Forumägare
Forumägare

Mange Petersson skrev:
Jag har nu skannat in mitt papper som jag fick från Folksam/ok
Kan maila det ikväll när jag kommer hem.
Ska jag skicka det till dig Magnus så få du lägg upp det om du vill.


Kanon!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Leo Amorfa
VETLANDA
Här sen Nov 2002
Inlägg: 14



Jaha!

Nu har jag oxå försäkrat i SalusAnsvar och hoppas att det gäller vid bankörning om nu olyckan skulle vara framme...

_________________
____________________________________
/Tommy Johansson
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Magnus Thomé skrev:
Mange Petersson skrev:
Jag har nu skannat in mitt papper som jag fick från Folksam/ok
Kan maila det ikväll när jag kommer hem.
Ska jag skicka det till dig Magnus så få du lägg upp det om du vill.


Kanon!


Jag är sugen på att få se detta dokument. För en dialog med Folksam/Honda som svänger likt en konbana och lite kött på benen skulle vara kul.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Även jag har nu bytt till salusansvar.
ca 200.- dyrare /år än tidigare.
Blev 5269:- /helår helförsäkring på min golf.

Har även bett om att få skriftligt på att det gäller vid bankörnig.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41614

Forumägare
Forumägare

Så här såg brevet ut som Mange Petersson fått från Folksam/OK

https://rejsa.nu/info/forsakring1.pdf

(PDF fil kräver pdf-viewer från www.adobe.com)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Leo Amorfa
VETLANDA
Här sen Nov 2002
Inlägg: 14



Thullen skrev:
Även jag har nu bytt till salusansvar.
ca 200.- dyrare /år än tidigare.
Blev 5269:- /helår helförsäkring på min golf.

Har även bett om att få skriftligt på att det gäller vid bankörnig.


Hej!

om du får svar från bolaget är jag VÄLDIGT intresserad av att få del av det om det skulle gå för sig

_________________
____________________________________
/Tommy Johansson
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Idag har jag talat med mitt bolag.
Efter lit diskuterade med kundtjänst fick jag till svar att "Tycker ej att du behöver vara orolig för om försäkringen ska gälla eller inte"

Men efter det ringde jag till deras skadeavdelning och hon skulle då helt klart Rubricera det tävlingskörning det jag skulle göra.

Skulle jag däremot bara åka typ 3 varv för att prova på skulle det gå bra.

Så nu vet jag inte.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1510

Namndispens
Namndispens

Thullen skrev:
Idag har jag talat med mitt bolag.
Efter lit diskuterade med kundtjänst fick jag till svar att "Tycker ej att du behöver vara orolig för om försäkringen ska gälla eller inte"

Men efter det ringde jag till deras skadeavdelning och hon skulle då helt klart Rubricera det tävlingskörning det jag skulle göra.

Skulle jag däremot bara åka typ 3 varv för att prova på skulle det gå bra.

Så nu vet jag inte.


Det finns ett uttryck som lyder "som man ropar får man svar" det är lite grann det ni håller på med nu. Jag tror att ni i förlängningen av ert sökande efter försäkringsinformation gör er själva en björntjänst.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41614

Forumägare
Forumägare

Inte om försäkring vi banåka men kanske intressant ändå:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,304990,00.html

http://www.forsakringstagarna.org/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 563



Eftersom Länsförsäkringar har fördubblat premien på min Kadett så letade jag efter ett billigare alternativ billigast var Folksam och de tillåter ju bankörning. thumbs up
Jag pratade även med Ölandsförsäkringar, de tillät absolut inte att man körde på någon motorbana. thumbs down
Kan tillägga att jag har haft alla mina försäkringar hos Länsförsäkringar sedan jag körde moped för 20 år sedan, vad fick jag för det? > thumbs down

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Ingmar Truedsson skrev:
Eftersom Länsförsäkringar har fördubblat premien på min Kadett så letade jag efter ett billigare alternativ billigast var Folksam och de tillåter ju bankörning. thumbs up


Har du personligen fått ok från Folksam?
Eftersom jag fick blankt nej från deras sida(se tidigare i denna tråd!),
så är jag skeptisk till Folksam.
Men om du fått OK, så är det bara att gratulera!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5598



Jag har fått Grönt från Länsförsäkringar.....
Men det kanske har att göra med att det är en Entuiastförsäkring

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 563



Peeter, du hade rätt, Försäkringen gällde inte på bana hos Folksam.
Jag har bytt till Salusansvar i stället.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 563



Skulle vara bra med en lista på vilka bolag som tillåter bankörning.
Det kanske finns någon som redan har börjat på en som skulle kunna lägga in den här?

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11285



Ingmar Truedsson skrev:
Kan tillägga att jag har haft alla mina försäkringar hos Länsförsäkringar sedan jag körde moped för 20 år sedan, vad fick jag för det? > thumbs down


Du fick reda på att försäkringsbolag har konstig kunpolicy och att de inte går att lita på. thumbs down
Innan jag ställde på Calibran ringde jag IF och frågade vad försäkringen gick på och fick ett pris jag var nöjd med så det fick bli If i år med. Hos ett annat bolag som jag ringde till när det var dags att ställa på bilen skulle det kosta 3 000:- mer än IF. Sedan fick jag hem inbetalningslappen och på den var priset HÖJT med 10 000:- . Så jag ringde upp IF igen och vart trevlig til en början och fick ner det till endast 6 000:- över det pris jag fick två veckor innan. Sedan vart jag beskylld för att vara bedragare mm "-Hur vet jag att du inte tar en svindyr försäkring och sedan ringer och säger att du hade blivit lovad en billig?" osv.

Så jag satt och räknade ut vad jag skulle få betala via deras internetoffert med henne i andra sidan av luren och fick som dyrast fram ett pris som var 3 000:- över det jag fick två veckor tidigare och 3 000:- BILLIGARE än vad tjejen i luren kunde få fram. Till slut så kom hon fram till att jag faktiskt hade angett allting rätt där och att jag fick ett billigare pris där än i hennes system säkert berodde på ett fel i deras intenet-tjosanmojsan och det hade hon inte ansvar för och ville jag ha det priset fick jag ta upp det med de internet-ansvariga men vilka de var visste hon inte. Kontentan vart att jag ALDIG mer tänker ha IF på något jag tänker försäkra. Försäkringsbolag...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Marcus Gustafsson skrev:
Kontentan vart att jag ALDIG mer tänker ha IF på något jag tänker försäkra. Försäkringsbolag...


Jag har en liknande erfarenhet. Aldrig IF.

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mange Petersson

Här sen Nov 2002
Inlägg: 9



Tycker det är konstigt att ni har fått "nej" från Folksam. Jag får nämligen kör på bana för folksam , har tillochmed papper på det.

_________________
/Mange
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 563



Kollade med Länsförsäkringar här i Blekinge vad som gäller hos dem, deras trafikförsäkring gäller alltid, men vagnskadan gäller inte på bana.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13185

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eftersom ShoppingClion är försäkrad i Volvia (billigast) så var det lite intressant att läsa vad "JohanD", som tydligen är moderator och jobbar på Volvia, skriver på TPC-forumet beträffande bankörning.

Citat:
Till att börja med.. Är det solklart vettigast att kontrollera med ditt bolag innan du kör ut på bana, villkoren skiljer sig helt klart mellan bolagen.

Generellt... gäller ju alltid försäkringen när en bil körs normalt lagligt osv. Detta gäller ju även på bana, dvs kör man runt ett varv.. eller hundra.. i normala hastiheter osv.. så gäller självklart försäkringen.
I tex Volvias villkor... står att läsa... att försäkringen gäller ej vid tävling.. eller förberedelse till dito. Dvs.. är det tävlingen eller träning... gäller INTE försäkringen. Är det ngn form av "prova att köra på bana med din bil dag"... så.. gäller försäkringen om bilen kör normalt. Körs bilen vårdslöst - gäller den inte. Dvs.. provar man att ta Pariser-kurvan på Mantorp i 200km/h i sin standard 850 T och det går åt h-vete... så.. blir det svårt att hävda att det inte är vårdslöst.
Håller med därimot 80 km/h kanske det går alldeles utmärkt. I sådant fall handlar det inte om att köra lagligt - dvs hålla hastighetsgränserna, det finns ju inga. Alltså.. kör med huvudet.. äventyra inte bilen (och er själva) bara för att lära er bilens gränser.
Tex ligger man och kör några varv.. för det är kul, och man inte utmanar ödet allt för mycket.. Och en kanin eller så springer ut framför er.. Och det sker en olycka.. Är är det ju ju det.. en olycka. Varför försäkringen gäller. ( eller liknande situation.)

Ibland finns det ngn form av försäkring att lösa bara för dagen på banan, Ta den..!!!!!
Utgå inte från att bilens försäkring täcker om det händer något.. Men Kan gälla.. Eller inte.

Förstår att det jag skrivit här kanske inte ger så många svar.. utan mera utan hur man ska tänka, dvs.. kör vettigt, tävla inte.. träna inte, och kontrollera med bolaget innan..!!


Verkar ju inte helt avskräckande. Volvias försäkring gäller alltså vid "prova på" bankörning. Men bedömningen huruvida man kört vårdslöst eller inte görs ju av Volvia, så i praktiken kanske det ändå är ett osäkert kort...

_________________

Rice and shine
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



Lars Falk skrev:
Verkar ju inte helt avskräckande. Volvias försäkring gäller alltså vid "prova på" bankörning. Men bedömningen huruvida man kört vårdslöst eller inte görs ju av Volvia, så i praktiken kanske det ändå är ett osäkert kort...


Men om man kör så fort att man kör av, så har man kört vårdslöst..... anser nog bolaget.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Sparade trådar/FAQ
Försäkring vid bankörning
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (45114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande