Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Försäkring vid bankörning
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (45092 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jag har hållit på och "bråkat" i några veckor med Länsförsäkringar Södermanland,
där vi har våra bilar försäkrade, angående om försäkringen gäller eller ej vid bankörning.
Idag fick jag beskedet att dom efter att ha kollat med sin jurist,
fortfarande hävdar att försäkringen inte gäller vid körning på bana. thumbs down
Tidigare ringde jag och kollade bl a med Länsförsäkringar i Skåne och i Stockholm och där sa dom att det inte var några problem! thumbs up
Varje länsförsäkringsbolag är ju sitt eget bolag och verkar ha sina egna tolkningar.
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att byta försäkringsbolag.
om någon av er har Länsförsäkringar Södermanland eller Trygg Hansa som försäkringsbolag, så rekomenderar jag er att byta bolag!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Peeter skrev:
Jag har hållit på och "bråkat" i några veckor med Länsförsäkringar Södermanland,
där vi har våra bilar försäkrade, angående om försäkringen gäller eller ej vid bankörning.
Idag fick jag beskedet att dom efter att ha kollat med sin jurist,
fortfarande hävdar att försäkringen inte gäller vid körning på bana. thumbs down
Tidigare ringde jag och kollade bl a med Länsförsäkringar i Skåne och i Stockholm och där sa dom att det inte var några problem! thumbs up
Varje länsförsäkringsbolag är ju sitt eget bolag och verkar ha sina egna tolkningar.
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att byta försäkringsbolag.
om någon av er har Länsförsäkringar Södermanland eller Trygg Hansa som försäkringsbolag, så rekomenderar jag er att byta bolag!



De flesta bolag tillämpar följande:

Skall du köra bana och tar tid eller tävlar mot någon annan gäller inte försäkringen.

Skall du bara köra på banan (utan tidtagning) så gäller försäkringen.

Hett tips är att kolla efter vilka preferenser juristen gjort sin bedömning, vad han hette och vilket ärendenummer och vilken jurist som handlagt området. Juristsnacket kan mycket väl vara påhittat om det är en "vardagspolis" till försäkringshandläggare du har träffat på.

Tips två är att prata med den där gubben på TV som slänger saker i soptunnan.. "Ska det verkligen vara på det viiset???"
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Tips två är att prata med den där gubben på TV som slänger saker i soptunnan.. "Ska det verkligen vara på det viiset???"


Kan nog vändas mot oss själva. Jag ser löpsedlarna framför mej "Här tävlar fartgalningarna med döden!", "Rikemanssönernas dödslek!" (det kan ju förekomma en och annan Porsche) o.s.v. O.s.v. På mittuppslaget har man stor grafik "Så här gör de sina bilar livsfarliga" med pilar som pekar på R-däck, större bromsar och trimmade motorer. Tingvall säger att det kan vara bra förarträning, men feltolkas så det låter tvärtom. Någon representant för försäkringsbranchen intervjuas och antyder att den senaste tidens premiehöjningar beror på enkom bankörning. Anna Lind uttalar sej, Persson pratar faderligt i TV, "Folk känner en stor oro". Collin skriver något i sin byline (men ingen förstår vad).

Sen kan det sluta hur som helst...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Det här är en djungel.

VÄCK INTE DEN BJÖRN SOM SOVER!

om för många börjar rota i det här kanske det slutar med "soptunnegubben", vilket med stor sannolikhet gör att vi som har en försäkring som i dagsläget "håller2 med stor sannolikhet blir av med densamma.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Har ni möjlighet, så lös en entusiastförsäkring! Där är det inget snack om saken.
Enligt normala bolags listor så är väl min bil värd 20.000:-, men nu har jag fått den värderad till 55.000:- + att jag får köra bana.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag rekommenderar att man gör så här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1792

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jag är också rädd för att "väcka en sovande björn"!
Men helt klart är att vissa försäkringsbolag säger blankt nej thumbs down och andra säger "tuta och kör" thumbs up !
Jag har inte pratat med någon "vanlig" försäkringshandläggare,
utan har pratat med den som är högste ansvarig för skadereglering och dennes chef på LF Södermanland!

Har idag kollat med if och Folksam hur de ställer sig i den här frågan.
Enligt if är det helt ok thumbs up , medan Folksam sa nej thumbs down .
EDIT: * * * OBS! Efter ytterligare koll med if, så fick jag besked om att försäkringen inte gäller. thumbs down Se längre ner i denna tråd! OBS! * * *

SalusAnsvar är också positiva i den här frågan! thumbs up
Trygg Hansa vet vi sedan tidigare att de säger nej.
Där har GTI-klubbens styrelse lovat ta upp den här frågan med VAG,
eftersom vagnskadeförsäkringen på alla nya VAG-bilar är tecknad hos Trygg Hansa.
VAG borde således vara en viktig kund hos Trygg Hansa och kunna sätta lite press på dom.
Det borde ligga i VAGs intresse också, eftersom köpare av lite sportigare modeller av VW får ett års medlemsskap i GTI-klubben av VAG när de köper en ny bil.
Media skall man nog passa sig väldigt noga för att blanda in i den här frågan! thumbs down

EDIT: Ett tips för övrigt om ni ringer och kollar med era försäkringsbolag,
är att ni skall prata med skaderegleringsavdelningen.
Det är ju dom som skall ta ställning till om dom betalar ut några pengar eller ej.
Kundtjänst vet oftast inte ett smack!
Det viktiga är att man klargör för dom att det INTE handlar om tävling
eller träning inför tävling och att det INTE sker någon tidtagning
vid dessa bankörningar.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Peeter, sa Folksam nej? Jag har Folksam just för att de sa att försäkringen gäller. Jag har diskuterat det öga mot öga med min lokale representant här i Åre, som i sin tur kollade upp det åt mig!

Alla andra försäkringsbolag sa nej förutom Dial, men de var dyrare än Folksam.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Se till att få svaren skriftligt!
Muntliga uppgifter blir svåra att bevisa....

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Sörpan skrev:
Peeter, sa Folksam nej? Jag har Folksam just för att de sa att försäkringen gäller. Jag har diskuterat det öga mot öga med min lokale representant här i Åre, som i sin tur kollade upp det åt mig!

Alla andra försäkringsbolag sa nej förutom Dial, men de var dyrare än Folksam.

Folksam sa att deras försäkring(vagnskadedelen) endast gäller på bana när man tar ngt som heter "guldhjälmen" inte för övrigt!
Någon som vet vad "guldhjälmen" är för ngt?

Det lutar åt att jag flyttar mina försäkringar till if för min del!
Jag skall begära att få skriftligt på att försäkringen gäller på bana!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Micke Lindqvist
Norrtälje
Här sen Mar 2003
Inlägg: 92



If. sa blankt nej till banåka när jag skulle försäkra 02:an. Dial sa att det är ok. Och var dessutom billigare än If

_________________
Varför köra nytt när det finns gammalt
Citera
Mange Petersson

Här sen Nov 2002
Inlägg: 9



Jag fick åka på bana för IF men tyvärr så höjde dom så jag var tvungen att byta och då var folksam billigast.
Fick även köra bana för dom. Har fått det skriftligt.

_________________
/Mange
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vore perfekt att samla ihop alla positiva skriftliga svar.

Tex scanna in o maila mig kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370





BRA idé Magnus. Kan vara MYCKET värdefullt den dagen...peppar peppar osv....det händer något mindre trevligt...

Jag skall kolla med Bilsport och MC (eller vad de nu heter) som jag har och se om det har något bra papper eller kan ta fram ett sådant!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vad gäller vid typ förarutvecklingskurser då? När man har med sig sin egen bil. En kompis som har köpt en ny bil upptäckte att det ingick en förarutvecklingsdag på Mantorp i bilköpet. Då borde om inte annat försäkringen gälla, då det är biltillverkaren/återförsäljaren som står för kursen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Micke Lindqvist skrev:
If. sa blankt nej till banåka när jag skulle försäkra 02:an. Dial sa att det är ok. Och var dessutom billigare än If

Suck!
Kollade med if:s skadeavdelning om jag kunde få skriftligt på att försäkringen gäller.
och dom sa att den inte gör det! thumbs down
Kollade då en gång till med den jag fått ett positivt besked ifrån tidigare och när hon kollade upp det en gång till,
så visade det sig att dom håller på och skriver om villkoren som troligtvis kommer att gå itryck runt 1/5.
Där kommer det uttryckligen att stå att försäkringen inte gäller. thumbs down

Dial finns fö inte mer utan är uppköpta av if!
Nu är det alltså bara SalusAnsvar kvar snart som godkänner bankörning!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370





Bilsport & MC Specialförsäkring svarar (muntligen, Keith Eliasson) att deras försäkring gäller vid banmöten då ingen tidtagning eller liknande förekommer (exempelvis Porscheklubbens banmöten)!

Tur att det finns något vettigt bolag kvar där ute som vill vara med och verka för aktiv säkerhet i trafiken.

thumbs up

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jag kollade även om jag kunde försäkra mina bilar hos Länsförsäkringar Stockholm vars skadeavdelning tidigare gett mig ett positivt besked.

Men där föll det på att dom automatiskt slussar vidare min försäkring till Länsförsäkringar Södermanland pga att jag bor i Södermanland.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Jag fick ett mail idag där en från Folksam meddelade att försäkringen gäller!

_________________
Anders Berglund
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Det tråkiga med Bilsport/Mc försäkringen är juh att man inte får köra sin
roliga bil dagligdags till jobbet på sommaren.... :-/
annars är den juh kanon då den både är billig, tar hansyn till värdet på just -din- bil och tillåter bankörning.

// Mats
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



abd skrev:
Jag fick ett mail idag där en från Folksam meddelade att försäkringen gäller!


jag hörde med folksam förra året ang försäkring vid bankörning...och då gällde deras försäkring.

_________________
Pelle Persson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Försäkring vid bankörning
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (45092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande