Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 ClubSport
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (11683 totalt)
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Tänkte jag skulle öka Audi beståndet på Rejsa.nu...

Så jag tänkte presentera mitt lilla svängaprojekt.
Bilen är en Audi A3 som är karossmodifierad av Viskastrands Gymnasiet i Borås.




Motorn är en original Audi TT APX motor och det vill säga, 225hk "rätt" kolvar och stakar för mer effekt.
Elektroniken modifierad med hjälp av ACE-Competition till ca 250 hk till att börja med sen får vi se vad budgeten säger om mer effekt...



Inuti bilen sitter det en helbur och en svängavänlig stol av märket Sparco Circuit med "öron" om man skulle åka av banan nångång.


Sen har jag hört att lampskärmsfilter är bra så det sitter ett sånt under locket också... Jag har även tänkt tillverka en avskärmning till filtret med en slanganslutning till fronten så man får i sval och skön luft in i motorn.


17" OZ Racing fälgar skodda med Dunlop slicks i dimensionen 235/610


Jag har även monterat ett Bilstein clubsport kit. Kanske inga värsting grejer men lite justerbart är det...


"Bromsbomben" är även bortmodifierad


Kamerafäste kan väll vara skoj att ha när man får ut bilen på bana. Men jag bara funderar på blir det bra att sätta en DV-kamera stumt i buren eller blir det "skakigt"??

Bilen har rullat en gång iår på Kinnekulle under en ACS träff där. Efter stressmekat jag hade 2 veckor innan träffen så funkade faktiskt bilen bra. Motorn startades första gången på torsdagen och avgassystem byggdes SENT fredag kväll, Träffen var på lördagen...
Enda problemet jag hade var att jag hade "fel" bränslepump av budgetskäl, så när man svängde så försvann soppan vilket gjorde att bilen gick som en potta skit Men men nu är "rätt" pump inhandlad och skall monteras i vinter. Som en massa andra modifieringar...

Tänkta modifieringar under vintern:

1. Dra om bränslerören ligger inte snyggt nu.
2. Koppla in varvräknare och lite andramätare så man kan ha koll på läget.
3. Allmän tillsnyggning av elsystemet.
4. Styggare belägg fram allternativt större bromsar fram.

Vad tror ni, verkar det vettigt?? :

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Henrik Eldholm skrev:

Vad tror ni, verkar det vettigt?

Jajemen thumbs up
Det är inte så att du är bekant med en lika gul TT och dess ägare?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Henrik Eldholm skrev:

Vad tror ni, verkar det vettigt?

Jajemen thumbs up
Det är inte så att du är bekant med en lika gul TT och dess ägare?


Jodå Pers TT brukar stå bredvid A3:n när det är skruvadags.

Var det lackdesignen som avslöjade eller??

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Henrik Eldholm skrev:

Jodå Pers TT brukar stå bredvid A3:n när det är skruvadags.

Var det lackdesignen som avslöjade eller??

Tyckte mig känna igen en del detaljer i garaget också...
Men visst, lackeringen är ett ganska tydligt samband

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vilket härligt seriöst bygge! Siktas det på någon särskild racingklass? Eller är det gatreggat med bus i blick?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Kraniel skrev:
Vilket härligt seriöst bygge! Siktas det på någon särskild racingklass? Eller är det gatreggat med bus i blick?


Tanken är att jag skall åka lite träningar och banträffar för att lära mig bilen, sen blir det sprint och eventuellt långlopp i SLC.

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Den såg ju hemskt trevlig ut! thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Kul att se lite info om den här bilen! Har den verkligen bara rullat på bana en gång i år-jag tycker jag har sett den lite här o var....kanske kan tyda på att jag är rätt insnöad på Audi-orienterade internetsidor också, bortsett från rejsa
Hur funkar det utan bromsservo, blir det inte tungtrampat?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Tobbe... skrev:
Kul att se lite info om den här bilen! Har den verkligen bara rullat på bana en gång i år-jag tycker jag har sett den lite här o var....

Jepp den har bara körts en gång iår och dessutom bara ca 6 varv... Du får gärna PM:a länkar till sidorna du sett den på, alltid skoj med actionbilder

Tobbe... skrev:
Hur funkar det utan bromsservo, blir det inte tungtrampat?


Klart det blir tungtrampat men jag har kört en A4 med samma modifiering i ERF så det funkar. Bara lite mer kraft på pedalen så...

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



"Vad tror ni, verkar det vettigt??"

Jävligt vettigt! thumbs up

_________________
Lasse Alfons
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Henrik Eldholm skrev:
Tobbe... skrev:

Jepp den har bara körts en gång iår och dessutom bara ca 6 varv... Du får gärna PM:a länkar till sidorna du sett den på, alltid skoj med actionbilder




Ja tjena.
Jobbar i Hammerfest två v i stöten-kvällstid finns det ingenting att göra förutom att surfa på nätet (om man inte är lagd så man tycker att det är roligt att sola solarium och eller träna styrketräning... Tips är att kolla med LeWaN, jag vill minnas att jag sett några bilder på nån av hans album-men det är måååååååååååånga album att titta genom om man inte vet exakt vart man ska leta

Det slog mig nu-kan man koppla ur servot på något enkelt sätt och prova? Då vet man ju isf att bygga om och hoppas att det funkar utan.

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Tobbe... skrev:
Henrik Eldholm skrev:
Tobbe... skrev:

Jepp den har bara körts en gång iår och dessutom bara ca 6 varv... Du får gärna PM:a länkar till sidorna du sett den på, alltid skoj med actionbilder




Ja tjena.
Jobbar i Hammerfest två v i stöten-kvällstid finns det ingenting att göra förutom att surfa på nätet (om man inte är lagd så man tycker att det är roligt att sola solarium och eller träna styrketräning... Tips är att kolla med LeWaN, jag vill minnas att jag sett några bilder på nån av hans album-men det är måååååååååååånga album att titta genom om man inte vet exakt vart man ska leta

Det slog mig nu-kan man koppla ur servot på något enkelt sätt och prova? Då vet man ju isf att bygga om och hoppas att det funkar utan.


Jag har inget servo på nån av mina. Du kan ju dessutom flytta pinnen som går in i cylindern längre ner på pedalen så får du mer hävarm. Känslan är _mycket_ bättre utan servo.

edit: Nu glömde jag ju gör tumme upp Henke thumbs up

_________________
Daniel Steiner
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



Tobbe.
om man bara vill prova så borde det gå att testa att plugga vacumslangen i insuget och låta slangen till servot andas fritt (fått för mig att det annars kan bli en motståndsverkan istället?)
ursäkta trådlånet Henrik

_________________
John Nilson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Henrik Eldholm skrev:

Kamerafäste kan väll vara skoj att ha när man får ut bilen på bana. Men jag bara funderar på blir det bra att sätta en DV-kamera stumt i buren eller blir det "skakigt"??


Funkar klockrent i min bil, stumt i buren. Har stängt av skakig-hand funktionen till och med. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



John Nilson skrev:
Tobbe.
om man bara vill prova så borde det gå att testa att plugga vacumslangen i insuget och låta slangen till servot andas fritt (fått för mig att det annars kan bli en motståndsverkan istället?)
ursäkta trådlånet Henrik



Åhhh.
Känner mig riktigt begåvad nu. Det låter ganska enkelt när du säger det på det sättet
Känns som jag måste testa och se hur det känns! Det förenklar ju samtidigt om man skulle få för sig att installera bromsvåg thumbs up Shit the fuck same, so to speak vad gäller bruksvänligheten-bilen är nog hopplöst körd för en framtid som bruxis iaf...

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
efter lite skruvande igår så kommer det lite fler bilder idag, inte så många men iallafall 2


Mitt ofantligt snygga spakställ thumbs up


Lite kolfiber är aldrig fel och mer kommer.

Fick gjort lite med bilen igår iallafall. Fick kopplat in intercomen, satt fast instrumentbrädan, börjat lite med uppsnyggningen av elen och lite andra små grejer.

Så nu är det bara resten kvar

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Peter Löwgren
Höganäs
Här sen Dec 2005
Inlägg: 14



Hej Henrik!
Bilen ser ju riktigt bra ut. Lite värre än den gröna.....
Blir kul att se hur den utvecklas.

_________________
Peter Löwgren
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Det går sakta men säkert framåt med bilen...

Elen till motorn är nu uppsnyggad och databoxen flyttad till ett bättre ställe. Kablarna var innan dragna på ett VÄLDIGT klantigt sätt nära turbon... Kan undra vem som gjort det

Så nu är nästa projekt att ställa den på pallbockar och dra om bränslerören. Blir nog till helgen misstänker jag.

Har även fått testat mitt kamera fäste och det funkar perfekt så nu slipper jag fundera på det åxå.

Lägger upp lite bilder när jag fått ordning på redigeringsprogrammet på datorn.



Peter Löwgren: Jodå denna blir lite hårigare än den gröne Hälsa far din och säg att jag ringer när det är dax för test...

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 650



Rolig bil

Joakim
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
En liten stämningsbild Rejsbil med slicks ute i snön


_________________
Henrik Eldholm
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Det går sakta men säkert framåt har fått gjort lite mer idag.
Fick gjort en liten kolfiberpanel som det ska sitta lite knappar och säkringar i.



Den blir snyggare med lite klarlack och så där.

Varför blir det så mycket kablar i en rejsbil förresten?

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 ClubSport
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (11683 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande