Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Cosworth -92
5666 besök totalt
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
Ja, i början av oktober så köpte jag denna lilla pärla. Har endast gått 8200mil, och är i mkt fint skick!
Hade en Escort RS2000 innan, som jag bytte bort mot denna..

Så ja tänkte ja presenterar den lite, då den kommer va med en hel del nästa säsong!
Kommer åkas både på bana och på strippen!

Lite fakta/info om bilen då!

Motor:
Cosworth 2.0 Turbo
Portad topp
Portad insug
Värre kammar
Ställbara kamdrev
511cc spridare
Forge RS500 IC
360-lagrad Flowpreppad T34
Samco slangar i hela motorrumet
Grupp A packning
Vibratech motorfästen
Öppet filter
-31 Wastegateklocka
3bars mapsensor
MSD tändspole
Pysventil
Kraftigare soppapump
ARP bultat
Pace vevhusventilation
Mappad av TREND

Växellåda, drivlina:
Grupp N kulpenad växellåda
Shortshift
Sachs organisk koppling
Polyrethan bussningar i växellådsracket

Avgassystem:
Mongoose 3" rostfritt avgas
Racekatt
3" Downpipe
Specialtilverkat Turboskydd i rostfritt stål.

Chassi:
Bilistien dämpare
Eibach fjädrar
Polyrethan bussningar överallt!
Fjäderbensstag
m.m.

Fälgar:
OZ Racing Superturismo
8,5x18"

Däck:
Bridgestone S03
235/40-18

Bromsar:
Tarox slitsade skivor fram.
Bättre belägg runt om.

Prestanda:
0-100 på 4,32s mätt med g-tech i blött underlag.
(Mätt med DYR g-tech )

Interiör:
Recaro säten.
Mocka ratt.
Wolf instrumentering.
Extra laddtrycks mätare
oljetemp mätare
Diskanter i A-stolpen.
Momo mattor
OMP växlespaksknopp

Exteriör:
Dubbelljus
Vita blinkers
Tonade bakljus
Hockey stickers
En liten extra läpp..
Lätt tonade rutor bak

Övrigt:
DEFA Larm
Märkta rutor
Brandsläckare
Sony CDX-M8800 MP3/CD stereo
Liten liten 8" bas i skuffen.

Jaa, det va la lite info om min bil...
Ni kanske vill se lite bilder med?







Jaa, hoppas ni gillar den

MVH
Istvan
[/b]

_________________
István Csiszár
Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
Nu till det lite tråkiga, efter ja haft bilen nån dag, så märker ja att den trycker ut vatten från
exp. kärlet, luktar lite, å tycker det luktar avgaser!
Drar iväg till en kompis, och kollar upp det, visst är det avgaser i exp. kärlet

Så, bara till att ställa bilen, å börja riva, igår började ja riva.. å så här blev det!

Iaf, började då med att tömma kylet på vatten, ta bort fjäderbensstaget
turbo skyddet, å lite sån små skit.


Sen plocka vi filter, alla slangar å sån skit som behövdes tas av..



Nästa steg va att skruva ner insuget (fan va de skruvarna under va jobbiga..)
Å skruva ner grenröret (samma me de jädra skruvarna.. haha)



Å här lyfter vi toppen..


Portade insuget.. :^o


Tralala..


Vid 4ans cylinder..

Som tur ingen spricka någonstans


Kolla här över 4an, på toppen, ligger massa klägg, å glykol där i.
Medans alla andra utom ettan e skit rena å fina, 1an började med få lite sånt.
Så antagligen började det ge sig där med..



Kammar å allt ur, å lyftarna i numrerade påsar!!


Jaa, det va vad vi gjorde, e iaf lättad att det inte va nån spricka eller så!

MVH
Istvan

_________________
István Csiszár
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



Trots att det är en Ford :woot: så tycker jag att just cosworth escort&sierrorna är bland dom fettare
bilarna som finns thumbs up och just då med dubbel ljusen.Grattis till en grymt fett bil.

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
skånsk ondska
Landskrona
Här sen Aug 2005
Inlägg: 6



Tjo istvan!

Skönt att det bara var packningen jue.

Btw så har du bilder som e mina . Märkligt man ska behöva jaga dig på vart enda forum

_________________
Staffan Lindegren
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cossien är en kalasbil och mer äckel än sådär har man ju sett i sin motor!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



Var det inte bara originalpackning i den där?

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Bjarne...
Luleå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 94



ett tips är att bygga om insuget så det får lite större volym, de har nämligen problem med att treans cyl. får för mycke luft. populärt är att bygga en 10mm distans och sätta i delningen på plenumet. motorn får mycke jämnare gång då. helt klart värt att investera i.

en annan bra sak är ett tändsteg, typ MSD 6a elller 6al, hjälper också mycket.

(jag har en kompis med en cossie, det har blivit en del skuvande. både rep och utveckling. vi har bytt topp-packning 2 ggr så vi kan det nu )

_________________
Björn Forsberg
Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
hellebjork skrev:
Var det inte bara originalpackning i den där?


Jopp, det e dt, iaf enligt Trend som byggt motorn, rätt svårt att se om det e grp a eller original.
Enligt de flesta som skruvar cossien så syns det inte..

Bjarne, som du kanske läser så e både topp och insug portat.
Å mappat å allt, har faktiskt aldrig hört talas om det du säger..
Fast nu när du säger det så är 3an grenrör lite vitare inne än de andra, 1an å 4an e mörka.
2an å 3an e vitare, å 3ans e vitast...
Men ja hoppas i så fall att Trend fixade det när de trimmade bilen

Ps. där ser motorn skitig ut som fan, nu har ja putsat upp den lite

MVH
Istvan

_________________
István Csiszár
Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
ojoj, de blev nåt fel här.. hehe

_________________
István Csiszár
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Trevlig bil thumbs up

och ännu en rejsa-ungrare

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Trevliga bilar de där! thumbs up Har några polare som åker Cossie Fordar i varierad trimningsgrad (en Escort och fyra rwd Sierror nu tror jag), och jag måste säga att det är riktigt bra fart i dom när det väl funkar som det ska.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80



Istvan skrev:
hellebjork skrev:
Var det inte bara originalpackning i den där?


Jopp, det e dt, iaf enligt Trend som byggt motorn, rätt svårt att se om det e grp a eller original.
Enligt de flesta som skruvar cossien så syns det inte..

MVH
Istvan


Varför svårt? Grupp A packningen är metallpackningen som består av 3 layers (eller 4).
Skaffa en sådant så är det enklare att riva toppen bort nästa gången
Annars verkar det konstigt att du har topplocksbultar bytta men ändå "vanligt" packning. Men kanske den som gjord motorn vet...

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3373



BTW: varför använder du KentCams drev om dom inte är injusterade mot kammarna
För på de bägge bilderna ser de väldigt toligt ut att det står på 0°....
Eller är det orginal kammarna i? (du skriver ju iof att det sitter "värre" i)

och om de inte är justerade så gör inte kammarna specielt mycket för motorn, Kolla
bara på "RS1800" hans motor fick ett nytt liv efter injustering

som sagt BTW.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3373




_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Osa

Här sen Jul 2004
Inlägg: 296



Jag har ett kort på din bil som jag tog i sommras....i Örebro

Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
Tomi skrev:
Istvan skrev:
hellebjork skrev:
Var det inte bara originalpackning i den där?


Jopp, det e dt, iaf enligt Trend som byggt motorn, rätt svårt att se om det e grp a eller original.
Enligt de flesta som skruvar cossien så syns det inte..

MVH
Istvan


Varför svårt? Grupp A packningen är metallpackningen som består av 3 layers (eller 4).
Skaffa en sådant så är det enklare att riva toppen bort nästa gången
Annars verkar det konstigt att du har topplocksbultar bytta men ändå "vanligt" packning. Men kanske den som gjord motorn vet...


Det e Cometic packningen du snackar om, de kallas med för grp A av vissa.
Finns typ 100 olika, men edn "normala" grp A är en "vanlig" packning som e förstärkt!
Jaadu, de tycker ja med, lägger 50papp på motorn, sen sparar på 1000lappen...

Jovani, hur ser du på de pyttesmå bilderna att de står på 0? hehe, bra ögon?
Nää, men de står inte på noll, de e injusterade!

oscar, tackar tackar (sett den bilden innan)

MVH
Istvan

_________________
István Csiszár
Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
Ja, nu ska bilen ställas av efter ja fått ihop den å allt lirar.
Nu kommer det bli kallare här nere med enligt vädret, har ju varit väldigt
milt här nere, runt 10grader.. Så de har funkar fint att köra

Här är de, släng gärna in lite komentarer!









Vissa av bilderna blev tyvärr lite suddiga..

MVH
Istvan

_________________
István Csiszár
Citera
jygge
Karlstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 40



Istvan skrev:
Jovani, hur ser du på de pyttesmå bilderna att de står på 0? hehe, bra ögon?
Nää, men de står inte på noll, de e injusterade!

MVH
Istvan


Tja!

Vad har du för lyft på kamaxlarna?
Är dom lika på båda sidor avgas/insug?
Hur är dom ställda grader hit å dit?

//Jörgen

_________________
Jörgen hayd
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Cosworth -92
5666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande