Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85b
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (11015 totalt)
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Efter några intensiva år i motorcykelvärlden är jag nu åter på fyra hjul, få de vad det blir av denna i framtiden, bana ska det definitivt köras iaf!!

Först på önskelistan står en uppsättning däck aningen mer klistriga än Kumho Power Max bakeliten som sitter på nu. Ryker visserligen bra men Breisladd challenge får norrmännen hålla på med!


_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Henkan
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 49



Ser fin ut! thumbs up Skriv gärna lite mer om planerna för bilen...!

_________________
Henrik Andersson
Peugeot 405 GRI -88
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Härligt!

Trevlig kärra om jag får säga det själv! thumbs up

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569



Älskar 944orna !!

Tell us more !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hej.
Det som står på tur är diverse små fix.
Prio 1. är att byta Däck, Kumosarna som sitter på har redan resulterat att jag har varit ute i spenaten, enda skadan var ett par blöta byxor. (Ha inte en kaffekopp i knät när du försöker leka driffting genom en kurva.)
2. är motorkuddarna (detta eviga problem på 944:or), ett tappert försök är gjort att försöka göra egna.

Dom funkar, men motorn rör sig lite för mycket, så håller på med ett nytt försök att modda de gamla. Ska försöka göra en ritning om det funkar annars får man väl krypa till korset och köpa nya. Men det bär imot något så in i...
3. Nytt dörrhandtag till passagerar dörren.
4. tänkte se om jag kan klämma in lite större bromsar (300mm skivor och Brembo ok) innanför 15" Fuch fälgarna.
5. Skal stol och 4,5 eller 6 punkts bälte.
(6) Bur om jag orkar
Sen behövs det lite lättning (framför allt på mig själv, 10 kg är nog inte omöjligt) på bilen kanske 100kg men det kommer långt ner på listan.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Har precis fått hem nya fina motorkuddar som jag köpte på ebay.

Med frakt, moms, tull osv så landade slutnotan på ca 1100 spänn!

Tycker själv det är en sweet deal!

Hur tänkte du modda de gamla kuddarna?

Hur jobbigt var själva motorkuddsbytet? Tips mottages gärna då jag tänkte försöka fixa mina i helgen!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Jag vet inte riktigt ännu hur jag tänkte göra men det brukar lösa sig.
Det är inte speciellt jobbigt men tar väl ca 2-3 timmar.
Du behöver en 17mm ringnyckel eller blocknyckel. Helst med vrick vrack funktion.
2st 13mm blocknycklar.
Sen kan det vara bra med diverse andra verktyg oxå men dessa behövs för motorkuddarna.
Små händer är oxå bra, för det är trångt på högersidan.
Så här ser en motorkudde ut när man har skalat bort lite gummi.




_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



HasseStålben skrev:
Efter några intensiva år i motorcykelvärlden är jag nu åter på fyra hjul, få de vad det blir av denna i framtiden, bana ska det definitivt köras iaf!!
Först på önskelistan står en uppsättning däck aningen mer klistriga än Kumho Power Max bakeliten som sitter på nu. Ryker visserligen bra men Breisladd challenge får norrmännen hålla på med!


Välkommen Trevligt med fler komanjoner att diskutera problem med. Lycka till med bilen! thumbs up
F*n snart en hel liten 944-maffia här, kan behövas som motpol till Bmw 318 maffian.

_________________
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Nu kan jag stryka punkt 5.
En Sparco Stol är inhandlad. Modell snik som ej är FIA godkänd men den duger helt klart till lite klubb och slalom race.
Här kommer en lite bättre bild oxå.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hallåj vänner.
Såg att jag inte uppdaterat på mycke länge, så jag får rycka upp mig.

Kan väl börja med att säga att bilen har varit mer eller mindre problemfri thumbs up .
Men några små saker har väl hänt.

Temp givaren till fläkten sa upp sig. Lätt och billigt, tror givaren kostade 50kr.
Sen rasade lådan, mindre bra, men det fixade sig tack vare att en kompis hade en extra. Dock fick jag riva den för att stoppa i diffbromsen som satt i den gamla. Så nu kan man det oxå.
Kopplingen sa upp sig, efter ca 10 bankörningar med lika många slalom tävligar (Kom på en 2:a plats ) och 4 Challenge.

Vad har då hänt med bilen undrar ni säkert.
Förra året 2006:
Investerade i Toyo R888, har inför skaffat nya till i år, tyckte dom blev lite hala på sista Challenge.
Undrar om det berode på att korden började titta fram
Uppdaterade chassit med ställbara coilovers runt om.
Monterade bromskylning till frambromsarna.
Slängde ut 20kg baksäte.
Sparade ca 15kg på att byta förarstolen mot en Sparco glasfiber stol.
Sålde sidokolar och häckspoiler, vann väl ett par kilo på det.
Till 2007:
Helt rensad invändigt på mattor och annat onödigt.
Målad invändigt.
Hemsmitt 2,5tums fullflödes avgassystem.
Ny koppling
Nya däck.
Renoverad vxllåda med shortshift alá Stålben
Hemsnidade camber/caster plattor oxå alá Stålben.

Framöver:
Tiden får utvisa vad som kommer att ske.
En bättre begagnad motor är införskaffad, ska se om man inte kan hitta på något roligt med den.
En bur skulle vara kul.
PC rutor vore också fint.
Nya bussingar är under utveckling och testas av min kompis Daniel.

Så njut av lite bilder.




Bromskylning

Hade lite Koolfiber, det bidde en backspegel. 48g

Stel opererad bakvagns bussning.

Motorkudde av egen modell.

Camber platta av egen modell.


Shortshift moddningen.


Jag och Daniel E på Tulling, Challenge


Mvh Hasse

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hej.
Fick innan jul för mej att en bur i bilen skulle vara kul, sagt och gjort en signal till GUSS resulterade i en bur (modell rally cross) tydligen något rör extra. Ett par dagar senare var det bara och hämta.
Så idag gjorde jag slag i saken och började plocka ihop den.
Så varsågoda, en börja på vad jag har gjort idag.
Följetången fortsätter imorgon.
Mvh Hasse









_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
wuffee
Nässjö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120



Hmm, måste inte bottenplattorna ha vissa mått/Tjocklek för att vara godkänt av SBF? det der liknad mest en vanlig 1mm plåt?
Ser bra ut annars!

Mvh
Uffe

_________________
Norss Ulf
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hej.
Tack.
Nä det är inte 1mm, det är 3mm kan jag lova dessutom är den av lite finare kvalite än behövligt.
Jo det stämmer, dom skall ha vissa mått också, plattan skall vara minst 120cm^2.
Här kommer lite mer bilder från arbetet idag, hann inte så långt som jag ville men nu är fler helger räddade.
Mvh Hasse




_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Så, ny vecka, nya tag.
Nu har jag kommit en bit till.
Lyckades trä buren genom instrumentbrädan. Jag gör nog en ny bräda i glasfiber.
Mvh Hasse







_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hej nu har man skakat galler lite till.
Hälften kvar.
Jag börjar sukta efter en köpe bur.
Det hade varit värt varenda krona.
Mvh Hasse




_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Nu har jag bråkat mer i garaget.
Buren slog tillbaka, resultat blev en bula i huvet och ett svullet ögonbryn.
Hjälmnäckarstag och 4:a rör till fjäderbenstornen. Sen skall den F*N vara klart.
Nu är jag trött på byggandet. Så nästa helg är det lagg i alperna.
Mer bilder från bur bygget.
Mvh Hasse




_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



HasseStålben skrev:
Nu har jag bråkat mer i garaget.
Buren slog tillbaka, resultat blev en bula i huvet och ett svullet ögonbryn.
Hjälmnäckarstag och 4:a rör till fjäderbenstornen.


Det ser verkligen bra ut. Seriös bur! thumbs up
En reflektion kring Hjälmknäckarstaget, är att du kommer att få ett litet helsike att komma i och ur bilen..


Det tillkommer ju lite vaddering också - och redan med "vanlig" bur så är 944:an en rätt utmanande klättring..

(Fast du har ju en Europa också, så du är väl ormmänniska redan. )

En tänkbar lösning - när du ändå håller på och snickrar lite - kan ju annars vara att flytta tillbaka hela
förarplatsen lite, det har många andra uppenbara fördelar. thumbs up

_________________
--
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Tack Fredrik.
Det är redan ett helsike, har klättrat i och ur bilen ett otal gånger, och stolen är inte på plats ännu.
Jag har inte kollat om jag kan få in stolen ens.
Jag skall skaffa snap off till ratten för det är ett måste.

Lotusen är lätt att komma i och ur, in ser ut ungefär som att ta på sig en ett par nummer för liten overall.
Ur bilen ungefär som på väg hem från krogen, krypande på alla fyra.
Hehe, jag liknar mer en orm som har ättit ett får.


Jag sitter rätt långt bak redan.
Plus att jag har för lite tid för att göra det.
(Jag ockuperar en god väns garage och han behöver jobba lite på sin egen bil.

Det som står på tur är renovera motor pga min klantighet. (tur att jag har 3 reservmotorer)
Nytt elsystem pga att buren går rätt igenom säkringsdosan.
Nya bakdämpare. för att kunna få ner baken på bilen.
Så jag har lite att göra.
Mvh Hasse

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Bilen ser ut att vara i bra skick och händigt värre var det i denna tråd. Riktigt skoj. Lycka till

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Tackar.
Den är i skapligt skick, den har lite bulor och lacksläpp men det är räjspatina.
Ja man måste vara händig när man har tunn pluska.
När jag plastar använder jag polyester, när andra plastar använder dom VISA.
Mvh Hasse

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



Halloj Hasse ser bra ut thumbs up thumbs up thumbs up

Du har pm föressten.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85b
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (11015 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande