Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00 framhjulsdriven förhoppningsvis gatgodkänd räser
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
19 besök senaste veckan (54956 totalt)
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Jag har aldrig skruvat ens på en moped innan men fick för mig den idiotiska idén att bygga en rolig bil både för gata och bana. Målsättningen är 400+ hk och att hänga av de flesta i Audi och BMW klubben när vi har banträffar tillsammans! (Jösses vad jag kommer att få äta upp det här...)

Ut med spisen!


Ny stroker vev som ger 1.92 liter istället för 1,78.


Blockgördel för att håla ihop bottendelen.


Nya kammar (till höger) jämförs med de gamla.


Kullagrad gt25/T04s


Bosch 044 pump, catchtank, 512 cc spridare + lite annat...


original stake och kolv jämförs med nya Auto Verdi och JE.


Nya lättviktsremhjul jämförs med de gamla.


Ny grövre luftmassemätare


Stor som attan intercooler med kolsyrekylning.


Nya ventiler


Antingen är det en sänkningssats till den radiostyrda bilen eller nya fjädrar till toppen... hmmm...


Kolvringsspelet måttas in.


Nytt grenrör.


Bottendelen sitter ihop.


Ställbart kamdrev.


Det mesta på plats.


Ny växellådan med påbyggd 6:e växel och lsd diff. Motorfästena fyllda med flexlim.


Fråga mig inte hur men jag fick faktiskt i skiten...


oljekyl monterad. IC på plats och laddluftrören håller på att krökas till.


Det främre avgassystemet tillverkas.


Den här downpipen får fungera tillfälligt tills jag hittar andra böjjar. Det är fruktansvärt trångt.


Catchtank, pump och filter inkopplade. Ja - även batteriet är flyttat till bagaget förresten.


BLING BLING BABY YEAH!!! (Undrar vad bilprovningen säger om det här?)


Alla bussningar byts till hårdare dito.


H&R grejerna som egentligen är mer åt comfort/styiling hållet får hänga med ett tag till på grund av hål i plånboken. Notera Alcon oken...


Buren är på plats.


Stolar och bälten.


Baksätet är ett minne blott.


Plugg till nya fronten under tillverkning.


Första färdiga avgjutningen provmonteras.


Plugg till trösklar tillverkas.


Första färdiga trösklarna


Plugg till kofångare bak tillverkas.


Första prämiärvisningen på Custom Motorshow


I gott sällskap i AudiClubSchwedens monter.


Än så länge en "trailer queen" men håll ut...


Första uppstarten på film!
http://www.rattracing.com/filmer/uppstart%20nr%203.wmv

Lite försiktigt varvande:
http://www.rattracing.com/filmer/just%20a%20few%20revs.mpg

Absolut första testkörningen!
http://www.rattracing.com/filmer/first%20test%20run2.wmv

Bilen börjar närma sig att bli klar just nu men tyvärr är någåt fel med wastegaten så laddtrycket skenar. För att komma åt så måste både turbo och grenrör monteras ur bilen och det är många många timmars arbete.

Ta gärna en titt för massor av mer info och bilder på www.rattracing.com

Krama varandra i trafiken.[/img]

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Kanon roligt att du har hittat till forumet thumbs up thumbs up thumbs up

Har nästan gått och väntat på att du skall dyka upp

Mvh

Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



riktigt snygg en hur ligger den runt banorna? än en gång en riktigt snygg bil thumbs up

_________________
Björn Hansson
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807



Ser riktigt bra ut! Härligt bygge!

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jag har aldrig skruvat ens på en moped innan men fick för mig den idiotiska idén att bygga en rolig bil både för gata och bana. Målsättningen är 400+ hk och att hänga av de flesta i Audi och BMW klubben när vi har banträffar tillsammans! (Jösses vad jag kommer att få äta upp det här...)

Nu skall du få äta ski.......

Hänga med på rakan ja, men sän då????????
När rakan tar slut så är det mer köttklumpsberoende än matrial.
Så enligt MIN mening har du börjat i fel ända.
1. Fixa köttklumpen
2. chassi
3. effekt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
FredrikF
Stockholm / Vasastan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



Ballt bygge! effekt är ballare än chassi =)
Har också en TT, fungerar som en bra kompromiss med bpu. Dock lär din vara ruskig på bana! Grattis =)

Mvh

_________________
Fredrik Forss
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



RATTRacing skrev:

oljekyl monterad. IC på plats och laddluftrören håller på att krökas till.



Skapligt förstabygge....

Men ärdet inte risk för luftficka i oljekylet när du monterar det med båda anslutningarna neråt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
MaZ skrev:
RATTRacing skrev:

oljekyl monterad. IC på plats och laddluftrören håller på att krökas till.



Skapligt förstabygge....

Men ärdet inte risk för luftficka i oljekylet när du monterar det med båda anslutningarna neråt?


Inte en aning om jag skall vara ärlig. Dock så verkar de flest oljekyl jag har hittat se ut på detta sätt.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Jag har aldrig skruvat ens på en moped innan men fick för mig den idiotiska idén att bygga en rolig bil både för gata och bana. Målsättningen är 400+ hk och att hänga av de flesta i Audi och BMW klubben när vi har banträffar tillsammans! (Jösses vad jag kommer att få äta upp det här...)

Nu skall du få äta ski.......

Hänga med på rakan ja, men sän då????????
När rakan tar slut så är det mer köttklumpsberoende än matrial.
Så enligt MIN mening har du börjat i fel ända.
1. Fixa köttklumpen
2. chassi
3. effekt


Du har så rätt. Skall man göra bakgrundshistorien lite längre så var jag främst intresserad av rattlåsracing när jag började med bilen men tack vare alla trevliga träffar med Audi Club Sport och BMW Sport Club så blir man ju lite sugen att svänga ibland också! Blir ju lite mer variation...

När ekonomin friksnat till igen (om den nu någonsin gör det) så hägrar Hohenesters Club Sport chassi. Bättre bromsar än de jag har på just nu är tveksamt om det går att hitta (för rimliga pengar).

Bilen får nog bli lite åt GT hållet så en hel del av ljudisolering och liknande får stanna kvar. Som ofta med bilar så blir det ju väldiga kompromisser. Det här får bli en Club Sport maskin som även går att åka till ICA MAxi med.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



fuling skrev:

Nu skall du få äta ski.......

Hänga med på rakan ja, men sän då????????
När rakan tar slut så är det mer köttklumpsberoende än matrial.
Så enligt MIN mening har du börjat i fel ända.
1. Fixa köttklumpen
2. chassi
3. effekt


Det chassi som sitter på är faktiskt inte så illa, det är givetvis inget hardcore racechassi men det dugar ganska lång. En hämmare bak också så kommer det funka fint.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

RATTRacing:
Välkommen till svängträsket

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Då hoppas jag att vi får se vrålåket nästa säsong på ev. AUDI CS/BMW SC samträffar.

Vi ger dig ett litet försprång ...

_________________
BMW MC-klubben
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Wastegaten och dess fäste har någon gång sopat i torpedväggen så att hela kompressorhuset vred sig i förhållande till avgasdelen. Wastegate armen blev då sned och låg emot vilket gjorde att laddtrycket skenade okontrollerat.


Nu håller jag på och bygger om fästet för som wastegten sitter nu när kopressorn har flyttat på sig så går den fritt mot torpedväggen.


Det återstår lite svets och ytbehandling.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hur går det med besiktningen?
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203



Är ingen TT diggare men den här var den snyggaste jag någonsin sett. Keep up the good work.

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
När grenröret ändå är urmonterat så passar jag på att linda det. Värmestrålningen från grenröret var helt otroligt. Silikonslangarna måddde inte bra av det och vissa plastdetaljer har börjat smälta.









BLING-Faktorn gick med ens i botten när funktionen fick ta överhand! [/url]

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Att det blir så herrejöses varmt beror förmodligen tyvärr på din downpipe. Det blir åt skogen för mycket mottryck i den när den kröker 90 grader så tvärt..

MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Jo det är säkert så. Downpipen är ett problem och får tyvärr vara det. Det finns ingen plats. Jag har dock försökt göra en aningens bättre böj. Den gamla downpipen låg dessutom emot och skavde på balken på passagerar sidan. Antagligen berodde det på en kombination av motornsrörelser och att materialet expanderade.

Turbon är nu helt färdig och fullt fungerande igen.


På plats...


oljetempgivare i oljepluggen.


Jag fick inte tag i en böj som fungerade utan fick våldföra mig på en som fanns till hands.


Svårt att tro det men det här är före mot efter.


Jag vill åtminstone inbilla mig att avgaserna får lite bättre hjälp att hitta ut nu. Det går tyvärr inte att göra kröken mer följsam än så här utan att den ligger emot.


Efter lite svets och polering blev det ju riktigt snyggt! (Tack Manni för hjälpen med svetsen!)


För att skydda diverse kablar, rör och damasker lindades även downpipen.


Fits lika a glove!
[/quote]

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Mycket imponerande bygge för att vara first time around thumbs up
Ingen tokig budget du har utgått med där...
En grej jag undrar över dock är varför du håller kvar vid LMM'n och inte skaffar en MAP-sensor? Luftfiltret kan ju om det vill sig illa när du tvättat filtret käka upp den stora dyra LMM'n. Sen har du ju ändå någon annan motorstyrning, och den borde gå att koppla till en MAP-sensor istället... Det är bara vad jag tycker dock...

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Fnatte skrev:
Mycket imponerande bygge för att vara first time around thumbs up
Ingen tokig budget du har utgått med där...
En grej jag undrar över dock är varför du håller kvar vid LMM'n och inte skaffar en MAP-sensor? Luftfiltret kan ju om det vill sig illa när du tvättat filtret käka upp den stora dyra LMM'n. Sen har du ju ändå någon annan motorstyrning, och den borde gå att koppla till en MAP-sensor istället... Det är bara vad jag tycker dock...


Budget???? Vad är det?

Jag håller mig faktiskt envist kvar vid original motorstyrning. Dels för att bilen fortfarande skall vara en gatbil med alla bibehållna funktioner som ESP, självdiagnostik och annat samt dels för att Motronic 7.5 ME är ett ruskigt bra styrystem. Jag har ju VAG-Com så jag kan ju läsa av alla sensorer, kolla tändning, spikningar, laddtryck, temperaturer...m.m. Tyvärr krångligt att mappa. Som det ser ut nu så är bästa lösningen att köra ner kärran till Hohenester i Tyskland om jag inte hittar någon närmare. REVo genom www.doc-power.com i Finland hjälper mig under tiden med programvara på "postorder". Den är dock väldigt snäll. SKall man kräma ur de sista hingstarna så måste en individuell mappning till.

Jag inbillar mig också att luftmassemätaren kan vara bra att behålla för att få till bra avgasvärden. Jag vill ju ha igenom tvålkoppen på besiktningen så smidigt som möjligt.
(Jag håller på med en "stealth" variant av motorn som komer att se original ut med alla motorkåpor osv)

om någon vet någon som är duktig på det här med mappning av Motronicen i Norden så hojta till!

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



börjar ju bli på tiden att du får åka lite i dit badkar till sommaren, sist jag såg bilen rulla var nog 01 på emmaboda
bli nu inte för ledsen när jag åker ifrån dig med gt:n på banorna i sommar.

tycker det låter som en vettig ide att åka ner med grejerna till hohenester för mappning, det vet väll både du å jag att det finns ingen i världen som mappar bättre att det kostar en slant brukar man svälja när man känner körbarheten som bara dom kan få fram.

ses på banorna i sommar om inte annat så får vi väll hjälpas åt att åka ifrån lite bmw bilar.
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00 framhjulsdriven förhoppningsvis gatgodkänd räser
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
19 besök senaste veckan (54956 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande