Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 1.8T -75
1, 2, 3 ... 19, 20, 21   >>
48 besök senaste veckan (161189 totalt)
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Jag har haft bilen i ett halvår snart och redan hunnit renovera den lite en gång men nu är det dags att göra det på riktigt!

Bilen är en Golf LS -75 som är omreggad med Golf GTi motor (8v 110hk) någon gång på 90-talet och är utrustad med gti bromsar fram och bak. Den har antagligen krockad bak då mycket plåt är bytt på den någon gång, bland annat är baklamporna "uppgraderade" till senare årsmodell.
Fram så ser frontplåten ut som om den har legat runt en stolpe någon gång och sen blivit utknackad med hammare och sen spacklad. Så den måste bytas ut.

Det som jag kommer göra med bilen är först och främst en grundlig renovering av karossen och hjulupphängingarna men det slutar inte där...
Bilen har redan fått en Golf GTi 16V (KR) motor som jag har haft i bilen under sommaren -05. Bilen ska reggas med den motorn genom SFRo och för att kunna göra det så måste bland annat bromsarna göras om.
Motorn kommer från en Scirocco som hade blivit konverterad med 16V motor och inte gick igenom besiktningen. Den har endast gått 8000mil och är i mycket bra skick.

Fram kommer jag köra med Golf G60 ok och 280mm skivor, bak så blir det Golf GTi 16V skivor.
Alla bussningar i fram och bakvagn + styrväxeln kommer bytas ut mot powerflexbussningar.

Nuvarande modifieringar:
* Golf GTi 16V motor + växellåda
* Corrado instrumentbräda
* Golf Mk1 GTi bromsar
* Audi handtag på dörrarna
* Rensad bagagelucka
* Golf 90:ans stötfångare
* Ställbart H&R chassie
* 2st glasfiberstolar
* Borttaget baksäte
* Emblemlösgrill

Kommande modifieringar:
* G60 bromsar fram
* 16V bromsar bak
* Måla upp och fräscha till motorn
* 6-punkts Sparco bur (FIA Godkänd)
* Skrapa och blästra underredet
* Blästra alla hjulupphängningar + bakaxel
* Nya bärarmar fram
* Stålomsbundna bromslangar
* Laga rost
* Köpa rostfria originaldörrar + bagagelucka
* Nya fälgar
* Hellack (även under och inuti)

Målet:
Att få en fräch och rostfri Golf GTi 16V -75:a

Mycket är redan inköpt till bilen då jag har planerat för det här ett tag nu.


Det som ska göras härnäst är att bilen ska hängas upp i en vagga och skrapas ren under sen ska det rostlagas där det behövs.

Jag skickar upp lite bilder på projektet

Dom här fälgarna är inköpta till projektet:
BBS RS pulverlackade svarta med polerad kant
15" givetvis!


Bakaxeln påväg till blästerfirman:

Även Golf G60 spindlarna och lite smågrejer fick hänga med:


Lite godis som ska på bilen:


Bakaxeln och spindlarna tillbaka från blästerfirman:


Jag har även satt dit bakaxeln och powerflexbussningarna där då bilen ska upp i vaggan snart:



Mera bilder kommer!

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Åh vilken fräck golf, den gillade jag skarpt thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det här ska bli itnressant att följa, hoppas på många bilder under arbetets gång.

Gillar de kommande fälgarna också... thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mycket trevligt!
och ÄNTLIGEN nån som gör slag i saken angående 16V/SBP i Mk I.

Hoppas se mer av denna.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Mycket trevilgt!

Var hittade du fälgarna? Hur breda är dem?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Lillen skrev:
Mycket trevligt!
och ÄNTLIGEN nån som gör slag i saken angående 16V/SBP i Mk I.

Hoppas se mer av denna.


Vi har disskuterat detta på GTI-klubben du och jag

Jag håller med! Det borde ju gå att fixa om en får det godkänt så borde alla andra får det! Av en och endast en anledning - myndigheter (vilka VV/SBP är en en och samma) inte får komma med olika besked. Bara det borde medföra att man skulle kunna komma tillrätta med en standardiserad beskrivning på vad så är minsta åtgärder man måste fixa för att få kunna registrera med mer hästkrafter/vridmoment. Jag ska inte nämna mina argument här men jag håller på att kolla saker i denna fråga.

Med SFRos godkännande så borde det inte vara något problem (tycker jag). GL Raz!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Tackar för berömmet, den kommer bli riktigt fin när jag är klar med den hoppas jag

Kul med alla kommentarer, det är sånt som håller viljan uppe. Jag SKA ha igenom bilen med 16V motorn, det måste vara möjligt.

erikjakan: Jag hittade fälgarna på en bil som var till salu på blocket och skickade ett mail till ägaren och frågade om han ville sälja fälgarna löst och det ville han thumbs up
Dom är 6.5" breda, planen är väl att köpa bredare ytterkanter så småning om när man tröttnat på dom smala fälgarna

Det hände lite i garaget igår, jag lägger upp några bilder snart!

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Motorn urplockad, allt ska rensas bort här innan skrapning och lackering. Frontplåten måste bytas då den är skadad sen förut.
Batterihyllan ska tas bort, batteriet ska ändå bli bakflyttat.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Ser ut att kunna bli riktigt bra thumbs up

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Riktigt fint objekt , bara att jobba på

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



En liten fundering som kanske gör det lättare att klara sig igenom nålsögat (SBP) är att montera att nedre bäramsstag fram. Detta sitter orginal på Scirocco GTX 16V (som ju har samma motor och samma chassie som din bil). Kanske de plåtförstyvningar som sitter på Scirocco -74, -75 i främre hjulhusen skulle vara någon idé oxå?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
john1
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 34



kul projekt, vilken färg ska den bli?

och som BBS-fanatiker måste jag påpeka att det är RM-fälgar inte RS.

_________________
john eriksson
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Naqref skrev:
En liten fundering som kanske gör det lättare att klara sig igenom nålsögat (SBP) är att montera att nedre bäramsstag fram. Detta sitter orginal på Scirocco GTX 16V (som ju har samma motor och samma chassie som din bil). Kanske de plåtförstyvningar som sitter på Scirocco -74, -75 i främre hjulhusen skulle vara någon idé oxå?


Bärarmsstaget ska dit (dock eftermarknadsstag)

Plåtförstyvningarna har jag ingen aning om hur dom ser ut, någon som har bild på det?

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
john1 skrev:
kul projekt, vilken färg ska den bli?

och som BBS-fanatiker måste jag påpeka att det är RM-fälgar inte RS.


Aj då miss av mig, RS är dom 3-delade splitfälgarna då?

Färgen är inte 100% bestämt än men jag tror att det blir VW Atlasgrå Metallic, undersidan kommer bli svart.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Har hunnit med och skrapa lite idag, det går ganska fort.


Någon som har lust att förklara för mig hur jag ska laga kanten som är vid tröskeln? Den har blivit ihoptryckt på flera ställen och är ordentligt rostig. Hur gör man för att laga den?
Svetsar man dit två plåtar en från golvet och en från tröskeln som man sen svetsar ihop i högkant? (om det går att förstå vad jag menar)

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Raz skrev:

Bärarmsstaget ska dit (dock eftermarknadsstag)

Plåtförstyvningarna har jag ingen aning om hur dom ser ut, någon som har bild på det?


Bild finns här på plåtförstyvningarna:


Från Thullens tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21458

Noterde igår vilka skit/rostsamlare de är på min egen Men det var väl inte helt oväntat.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
john1
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 34



Raz skrev:
john1 skrev:
kul projekt, vilken färg ska den bli?

och som BBS-fanatiker måste jag påpeka att det är RM-fälgar inte RS.


Aj då miss av mig, RS är dom 3-delade splitfälgarna då?

Färgen är inte 100% bestämt än men jag tror att det blir VW Atlasgrå Metallic, undersidan kommer bli svart.


ja det är de 3-delade som är RS, utseendemässigt är de relativt lika! grå kommer bli läckert till fälgarna!

_________________
john eriksson
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Idag har jag skrapat främre hjulhuset, vilket slit det var!
Tjock dämpningsmassa överallt, vissa ställen var det över en centimeter tjockt lager.
Jag tog och samlade ihop lite avskrapad underredsmassa från hjulhuset bara för att väga det, 1.9 kg blev det!! Dämpningsmassan är tung

Någon som har koll på hur mycket all underredsmassa på en Golf Mk1 väger?

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Här går det undan ser jag.
Vilken utrustning har du till å skrapa bort underredsmassan med?

Värmepistol?

Kul med en 16V hade lite sånna funderingar ett tag men det får bli 8V istället.
Till golf ettan fanns det ett rally kitt som monterades om man ville köra rally/race med den.
Med i det kittet var förstärkningarna.

Ska kolla om ja inte har nån bild på kittet.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Jo bild hittade jag i min trimmnngshandbok för Golf, Scirocco & Jetta men kameran ligger kvar i garaget..

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Thullen skrev:
Jo bild hittade jag i min trimmnngshandbok för Golf, Scirocco & Jetta men kameran ligger kvar i garaget..


Då kan kanske jag assistera?

Det är väl denna bok som du avser?


och här är detaljerna:

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 1.8T -75
1, 2, 3 ... 19, 20, 21   >>
48 besök senaste veckan (161189 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande