Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-25 Challenge Tullinge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
12 besök senaste veckan (23033 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



avus skrev:

Hur gör du för att få ställ med RS6an i kurvorna ?


Kör så att jag överskrider gränsen för vad däcken klarar att hålla i om det är snabbare partier och jag vill åka överstyrt. Är det långsamma partier(kurvor) kör jag för fort in i dem för att få ut baken. Nu släpper ju en 4wd bil på ett mer lungt sätt, driver liksom ut hela bilen mer, mer svag drift men baken kommer ändå svagt före såklart. En bakdriven kommer ju mer med baken om man säger. Exempel är Anderstorp första höger efter depå rakan. Här är RS6an en plåga om man kör igenom och får understyrning, då säger många då kör du för fort igenom och det stämmer så långt. Men att köra lugnare igenom går ju inte heller fortast, nog går det fortare än att understyra igenom, men ändå inte tillräckligt fort.
Men det går desto fortare att istället så kör du igenom just med svag överstyrning och full gas drivande på alla 4a. Lättast att göra detta på detta ställe med RS6/RS4 är att köra för fort in i böjen, när bilen kommer svagt så är det plattan i mattan.
En RS6/4 styr man liksom inte ut med gasen lika lätt som en bakhjulsdriven, för att få den att överstyra i långsammare svängar p g a 4wd.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
RS6 skrev:
RS6 skrev:
patand skrev:
Lite konstigt att du förespråkar att det SKA vara farligt RS6!!! om du vill att det ska vara farligt så kan du ju köra utan bälte, hjälm, bur (om du har det i bilen) och kanske helst en cab utan störtbåge...

Jag tycker det är klart viktigare att ingen gör sig illa om man gör ett misstag än att banan ska premiera folk som saknar spärrar och vågar åka hur fort som helst utan tanke på vad som händer om/när det släpper!

Har du någon gång funderat på varför man hela tiden jobbat me säkerheten inom F1? T.ex utökar avåkningszonerna... Om de skulle satsa på att det skulle premiera de som vågade strunta i riskerna så skulle det stå betongsuggor med kortsidan snett mot bankanten i alla kurvor... Och gärna med lagom avstånd så att en bil bara precis inte får plats emellan för att minimera kontaktytan men inte kunna missa dem vid en smäll...

Nu du får nog tänka om lite Göte! Vi ska sträva efter att kunna ha kul och åka fort UTAN att riskera att någon skadas allvarligt eller kanske t.om förolyckas! Challenge har ju dessutom inga sjukvårdsresurser eller brandkår på plats som man har vi en riktig bana under rejs så då är säkerheten egentligen ännu viktigare!

Sen måste vi alla komma ihåg att Challenge INTE är en tävling och därmed spelar det mindre roll att banorna gynnar olika biltyper olika mycket. Man ska ju bara jämföra med sig själv!


Kom igen JAG säger inte att det ska vara farligt på challenge, det råkar vara så att det är farligt att köra bil på bana. Just därför ska man inte linda in SIG i BOMULL o snurra runt på ett flygfält. Jag är ledsen men så ser inte verkligheten ut, en bana är farlig och bilen går sönder om man slår i räcket på banan, man riskerar att skada sig själv och andra oxå där ute i verkligheten, DÄR du uppenbarligen inte hör hemma.
Fortsätter du snurra runt på challenge och be dom ta bort den stora faran i den kurvan där. När du snurrat runt där ett tag, kom då för guds skull inte ut till oss andra på verkliga banor där faror finns. För då min vän har du gjort dig själv en otjänst och blivit den största faran för oss alla andra på banan!

Sedan ska du inte du tala om för mig vad jag ska göra eller inte tack! Du har missat hela saken.

Verkligheten är en helt annan på bana, ja det är farligt att köra bil på riktiga banor, det kommer det alltid att vara. Du ska veta en sak, du kan aldrig tro att du ska kunna åka på bana utan att det är farlig. Men om du vill simulera en icke verklighet så kan du ju köra runt på challenge banan, utan den SÅ farliga bajamajorna svängen. Det gör dig säkert till en bättre och tryggare förare. Vi andra kan hålla till i verkligheten.

Säg mig enligt vems FACIT är denna kurva SÅ FARLIG, bara för att du tycker den är det behöver ju inte jag tycka att den är farlig. Jag skulle säga att det är helt ofarligt på hela flygfältet, vi kommer aldrig tycka lika om sådana saker, för vi har olika referenser, det gör ju inte mig till en utan spärrar bara för det.

En bana som premierar folk som saknar spärrar och vågar åka hur fort som helst utan tanke på vad som händer om/när det släpper skriver du.... Vad pratar du om egentligen?
Eh, vad menar du med detta, det finns väl ingen som inte har några spärrar(man vågar mer och man vågar mindre likväl som man kan mer och mindre o s v). Bara för att det finns de som kör fortare än andra betyder ju inte att de inte har spärrar. De kanske bara kör bil bättre än andra och för dig kan det då verka som om de inte har spärrar bara för de ev kör fortare än dig? De är ju så att de förare som vet hur bilen beter sig på och över gränsen ofta kan köra fortare än de som inte vet detta. Det kommer ju alltid att finnas farliga partier på banor. Med det som en upplever som ett farligt parti upplever en annan som ett vanligt parti.


Nu tror jag vi har missuppfattat varandra lite från början...

Du menade uppenbarligen inte att du VILLE att det skulle vara farligt... utan bara konstaterade att så var fallet och att dem som vågar mest (och kan mest) kör fortast. Det håller jag ju helt med om.

Jag vet självfallet också att det vi håller på med inte är ofarligt. Men för den skull ska man väl inte låta bli att sträva mot att göra riskerna mindre OM man skulle åka av banan av en eller annan anledning. Så länge man är kvar på banan så är ju ingen bana eller kurva farlig... Det behöver ju inte bero på föraren att en bil åker av banan. Något kan ju oväntat gå sönder på bilen och då tycker iaf jag att det är trevligare att hamna på en uppbromsande gräsmatta (eller lekakulor som det ofta är på riktiga banor) än att behöva hamna med bilen lindad runt ett träd.

Angående folk som kör fortare än mig så tror jag inte alls att de gör det för att de saknar spärrar utan för att de kör bättre eller har en snabbare bil. Jag kör ju långlopp och då åker vi alla i teamet i samma bil och de som kör snabbare än mig vet jag mycket väl inte saknar spärrar, de är bara bättre helt enkelt.

Som du kanske ser på den tid jag fått på Challenge med min relativt motorsvaga bil så är det inte så att jag fiskör genom svängen där bajjamajorna står. Jag tycker det är en utmanande sväng och försöker hela tiden höja hastigheten där. Ärligt talat så tänker jag inte på hur det ser ut vid sidan av böjjen när jag kör, utan då vill man bara köra fortare, det är när man står vi sidan av och tittar på andra som kör där som man ser riskerna med om någon skulle åka av...

Så jag tror att vi nog förstår verkligheten både du och jag och att vi nog egentligen tycker samma ungefär angående säkerheten inom sporten. Ber således om ursäkt att jag troligen missuppfattade dig tidigare och skapade onödig irritation och ursprung till bitska inlägg i denna tråd.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Jag kan själv oxå passa på att be om ursäkt för mitt inlägg, kanske var det en för vass ton.
Jag kom hem sent i går och hadde varit på middag med lite vin Kanske tog jag åt mig lite mycket, där å då. Nåja, jag ska inte skylla på vinet som för övrigt var gott.
Hadde jag svarat på inlägget dagen efter så hadde tonen varit en annan säkert.

Det måste ju finnas utmanande partier, annars kan vi ju lika bra sadla om o börja köra på strippen allihopa

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
RS6 skrev:
Det måste ju finnas utmanande partier, annars kan vi ju lika bra sadla om o börja köra på strippen allihopa


thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466



Chrisss skrev:
avus skrev:
fuling skrev:
Nu skall vi inte överdriva, men 300m raka är väll att ta i.
Det blir ju bara ren effekt som avgör, säger inget om förare eller chassi.



Jag anser fortfarande att chassie, vikt och förmåga att ta sig runt rundnings-konen har en klar effekt på hur snabbt du passerar mållinjen, jag har legat allt mellan 150 km/h och 170 km/h då jag passerat mållinjen, det borde väl säga något om att det inte är som du säger, "bara trycka plattan i mattan" ?

För övrigt tycker jag det är kul att vi kan disskutera utan att det blir några hårda ord, något som det så ofta blir på andra forum.


Hm, förstår inte hu slutfarten kan variera så mycket med samma bil å förare.
Hur jag än gör så når jag 139-140 km/h varje gång.


jag kan ha sett fel...

_________________
Henrik Troeng
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466



RS6 skrev:
avus skrev:

Hur gör du för att få ställ med RS6an i kurvorna ?


Kör så att jag överskrider gränsen för vad däcken klarar att hålla i om det är snabbare partier och jag vill åka överstyrt. Är det långsamma partier(kurvor) kör jag för fort in i dem för att få ut baken. Nu släpper ju en 4wd bil på ett mer lungt sätt, driver liksom ut hela bilen mer, mer svag drift men baken kommer ändå svagt före såklart. En bakdriven kommer ju mer med baken om man säger. Exempel är Anderstorp första höger efter depå rakan. Här är RS6an en plåga om man kör igenom och får understyrning, då säger många då kör du för fort igenom och det stämmer så långt. Men att köra lugnare igenom går ju inte heller fortast, nog går det fortare än att understyra igenom, men ändå inte tillräckligt fort.
Men det går desto fortare att istället så kör du igenom just med svag överstyrning och full gas drivande på alla 4a. Lättast att göra detta på detta ställe med RS6/RS4 är att köra för fort in i böjen, när bilen kommer svagt så är det plattan i mattan.
En RS6/4 styr man liksom inte ut med gasen lika lätt som en bakhjulsdriven, för att få den att överstyra i långsammare svängar p g a 4wd.


ok, så när jag komer för fort in i kurvan och det understyr - då gasar jag mer Jag ringer år 2015 när jag vågar

_________________
Henrik Troeng
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
avus skrev:
ok, så när jag komer för fort in i kurvan och det understyr - då gasar jag mer Jag ringer år 2015 när jag vågar


Exakt så gör man med Blommenhofs nya långloppsbil, en M3 e30... Om det understyr och man tycker att detta går nog inte, gasa lite mer och bilen svänger snällt in i kurvan. Hur kul som helst! Lite skillnad mot FWD Volvo S40...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



avus skrev:
RS6 skrev:
avus skrev:

Hur gör du för att få ställ med RS6an i kurvorna ?


Kör så att jag överskrider gränsen för vad däcken klarar att hålla i om det är snabbare partier och jag vill åka överstyrt. Är det långsamma partier(kurvor) kör jag för fort in i dem för att få ut baken. Nu släpper ju en 4wd bil på ett mer lungt sätt, driver liksom ut hela bilen mer, mer svag drift men baken kommer ändå svagt före såklart. En bakdriven kommer ju mer med baken om man säger. Exempel är Anderstorp första höger efter depå rakan. Här är RS6an en plåga om man kör igenom och får understyrning, då säger många då kör du för fort igenom och det stämmer så långt. Men att köra lugnare igenom går ju inte heller fortast, nog går det fortare än att understyra igenom, men ändå inte tillräckligt fort.
Men det går desto fortare att istället så kör du igenom just med svag överstyrning och full gas drivande på alla 4a. Lättast att göra detta på detta ställe med RS6/RS4 är att köra för fort in i böjen, när bilen kommer svagt så är det plattan i mattan.
En RS6/4 styr man liksom inte ut med gasen lika lätt som en bakhjulsdriven, för att få den att överstyra i långsammare svängar p g a 4wd.


ok, så när jag komer för fort in i kurvan och det understyr - då gasar jag mer Jag ringer år 2015 när jag vågar


nej nej har man fått understyrning så gasa för allt i världen inte mer då, då kommer du aldrig ur understyrningen, släpp då av o ta ny fart, men man bör ju undvika att komma in i detta läge.

Kör RS4an för fort in i kurvan bromsa dig in i kurvan då kommer den svagt drivande på släpp därifrån är det full gas för att bibehålla överstyrningen igenom.
Det är svårt att i text förklara, men provar du dig fram så förstår du direkt. Att gasa mer då det understyr är förbjudet

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



RS6 skrev:
avus skrev:
RS6 skrev:
avus skrev:

Hur gör du för att få ställ med RS6an i kurvorna ?


Kör så att jag överskrider gränsen för vad däcken klarar att hålla i om det är snabbare partier och jag vill åka överstyrt. Är det långsamma partier(kurvor) kör jag för fort in i dem för att få ut baken. Nu släpper ju en 4wd bil på ett mer lungt sätt, driver liksom ut hela bilen mer, mer svag drift men baken kommer ändå svagt före såklart. En bakdriven kommer ju mer med baken om man säger. Exempel är Anderstorp första höger efter depå rakan. Här är RS6an en plåga om man kör igenom och får understyrning, då säger många då kör du för fort igenom och det stämmer så långt. Men att köra lugnare igenom går ju inte heller fortast, nog går det fortare än att understyra igenom, men ändå inte tillräckligt fort.
Men det går desto fortare att istället så kör du igenom just med svag överstyrning och full gas drivande på alla 4a. Lättast att göra detta på detta ställe med RS6/RS4 är att köra för fort in i böjen, när bilen kommer svagt så är det plattan i mattan.
En RS6/4 styr man liksom inte ut med gasen lika lätt som en bakhjulsdriven, för att få den att överstyra i långsammare svängar p g a 4wd.


ok, så när jag komer för fort in i kurvan och det understyr - då gasar jag mer Jag ringer år 2015 när jag vågar


nej nej har man fått understyrning så gasa för allt i världen inte mer då, då kommer du aldrig ur understyrningen, släpp då av o ta ny fart, men man bör ju undvika att komma in i detta läge.

Kör RS4an för fort in i kurvan bromsa dig in i kurvan då kommer den svagt drivande på släpp därifrån är det full gas för att bibehålla överstyrningen igenom.
Det är svårt att i text förklara, men provar du dig fram så förstår du direkt. Att gasa mer då det understyr är förbjudet


Edit: med andra motorstarka bakhjulsdrivande bilar kan man ju som du säger gasa sig ur en understyrning lätt! Det går dessväre inte riktigt att göra det med en RS4/RS6

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

RS6 skrev:
Det är svårt att i text förklara, men provar du dig fram så förstår du direkt. Att gasa mer då det understyr är förbjudet


Borde ju gå att köra med någonting som heter "Scandinavian flick?"
Dvs. knycka upp bilen och sedan styra in. Den fungerar väldigt bra när det är halt iaf

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466



RS6 skrev:
avus skrev:
RS6 skrev:
avus skrev:

Hur gör du för att få ställ med RS6an i kurvorna ?


Kör så att jag överskrider gränsen för vad däcken klarar att hålla i om det är snabbare partier och jag vill åka överstyrt. Är det långsamma partier(kurvor) kör jag för fort in i dem för att få ut baken. Nu släpper ju en 4wd bil på ett mer lungt sätt, driver liksom ut hela bilen mer, mer svag drift men baken kommer ändå svagt före såklart. En bakdriven kommer ju mer med baken om man säger. Exempel är Anderstorp första höger efter depå rakan. Här är RS6an en plåga om man kör igenom och får understyrning, då säger många då kör du för fort igenom och det stämmer så långt. Men att köra lugnare igenom går ju inte heller fortast, nog går det fortare än att understyra igenom, men ändå inte tillräckligt fort.
Men det går desto fortare att istället så kör du igenom just med svag överstyrning och full gas drivande på alla 4a. Lättast att göra detta på detta ställe med RS6/RS4 är att köra för fort in i böjen, när bilen kommer svagt så är det plattan i mattan.
En RS6/4 styr man liksom inte ut med gasen lika lätt som en bakhjulsdriven, för att få den att överstyra i långsammare svängar p g a 4wd.


ok, så när jag komer för fort in i kurvan och det understyr - då gasar jag mer Jag ringer år 2015 när jag vågar


nej nej har man fått understyrning så gasa för allt i världen inte mer då, då kommer du aldrig ur understyrningen, släpp då av o ta ny fart, men man bör ju undvika att komma in i detta läge.

Kör RS4an för fort in i kurvan bromsa dig in i kurvan då kommer den svagt drivande på släpp därifrån är det full gas för att bibehålla överstyrningen igenom.
Det är svårt att i text förklara, men provar du dig fram så förstår du direkt. Att gasa mer då det understyr är förbjudet


Då förstår jag, ska prova så fort tillfälle ges

_________________
Henrik Troeng
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

avus, boka in dig på en av Audis dagar uppe i Idre.

Du kommer lära dig en hel del! thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466



Erik B skrev:
avus, boka in dig på en av Audis dagar uppe i Idre.

Du kommer lära dig en hel del! thumbs up


Det kanske skulle vara något - när är det och hur ser programmet ut ungefär?
Hittar intet på audi.se i alla fall.
Jag var uppe med Erik i vintras på audi cs träffen där, då var det ju bara friåka, är det med instruktörer och några andra skillnader när man åker i Audis regi?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Eftersnack
2005-09-25 Challenge Tullinge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
12 besök senaste veckan (23033 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande