Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat 127 -76 "Busbygget" | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (14014 totalt) |
Hej,
Dags att lägga upp min första projekttråd här på rejsa, tyvärr har jag inga bilder att visa er nu då jag inte har någon kamera. Men hur som helst, bilen jag pysslar med är iaf en Fiat 127 Special -76, dvs en framhjulsdriven maskin som delar chassi , motor och låda med Lancia A112 (som jag har haft 5 stycken av förövrigt) orginalmaskinen är på 950cc och utvecklar fasansfulla 48hk, som förs vidare av en fyrpetad låta, modell trasig för tilfället, det var nämligen det som fick mig motiverad att göra något roligare av den. Så nu till det roliga, jag var på jakt efter en låda och en sidobakruta till fullblodet, så jag begav mig runt till olika skrotar här i närheten utan resultat, den sista jag åkte till var även den sista jag trodde skulle ha dom grejer jag behövde. Men ack så fel jag hade, det visade sig att gubben på skroten fått in en italiensk cup/ban-lancia A112 Abarth i slutet på 80 början på 90 talet, dom som tävlade med den hade varit på genomresa från finland till sverige och haft bilen på tåg och tro det eller ej, men den har på något vis ramlat av tåget och rullat. Hur som helst så hade han fått tagit hand om bilen, så han hade plockat ur maskinen och buren, ifall någon hade intresse för det. Sen vart sakerna bortglömda till förra veckan när jag var där, då kom han på att han hade grejerna kvar. Buren fick jag ta för 750:- komplett med släckare, ska tilläggas att det är en skruvad bur! Kungpris! Sen motorn hämtar jag i veckan, det är ju en vässad Abarth maskin, vet dock ej vad som är gjort åt den, den ska få sig en översyn vid ett senare tillfälle. Den fick jag ta för 1250:- komplett med koppling och förgasare och extraktor. Det var också ett kanonpris! Tydligen har man tur ibland! Förövrigt är bilen ytrostigt orginal för tillfället, såsom kapade framfjädrar och bortplockade kofångare! Lådan jag kommer att använda blir en orginal fyrpetat från 127, då den har lägre utväxling än A112 Abarthen! Bakre sidorutorna blir i plexi, även baksätet åker ur, dock blir golvmattan kvar även båda stolarna.. Ska förmodligen beställas skärmbreddare inom kort. Ska poängteras att bilen enbart ska användas hör att roligt i, ska icke tävla eller liknande! Det är ett budgetbygge som byggs efter ekonomin i plånboken! Uppdaterar när det finns bilder eller mer info! _________________ Pontus Bergström |
||
|
||
Nu har jag fått hem motorn, ni kan ju gissa hur den såg ut efter att den stått i 10-15 år.. Skitig som få!
Men när jag testade att dra runt den för hand så var det inga som helst problem vilket känns bra! Ska beställa bakre och främre packboxar i veckan samt leta tag på en oljekylare, då den som följde med var slut.. Till bilen har det beställts två stycken små amerika regplåtar! Återkommer förmodligen med bilder i helgen.. _________________ Pontus Bergström |
||
Nu kommer det lite bilder på hinken!
Med bortplockade stötisar! Framfjädrarna fimpade 2 varv, en lösning tills jag fått tag på vettiga dämpare och fjädrar till rätt pris. orginalratten... Som får byta plats med denna inom kort.. orginalrovan... Som ska ersättas av denna! Som ska paras ihop med denna 4-petade låda! Sen så har vi ju buren också! Det var allt för inatt! Kommentera gärna! _________________ Pontus Bergström |
||
Jag bifaller helt om att det där blir bus!
har ägt både 112 abarth och fiat 127 (och min personliga favorit 128S) Med viktförhållandet orginal kontra hästar så kan detta bygge bara bli underbart! Hoppas att du byter stolarna, annars kommer du att styra från passargerarsidan när det svänger (tur iofs att det är en så liten bil att det faktiskt går! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
japp klart jag behåller färgen! Men tyvärr blir det sprayburkslack under list tills vidare, tanken med bygget är enbart att ha kul för billiga pengar så lack får nog vänta. _________________ Pontus Bergström |
||
Hehe, jo det ska nog bli bra i slutändan! Hehe jag har faktiskty aldrig kört en 128 överhuvudtaget, ska väl hinna med en sådan också någon gång! Hehe, jo stolarna kommer bytas ut, men det får jag ta eftersom, nu ska bilen först och främst rulla för att kunna besiktigas i november, så jag kan montera buren! _________________ Pontus Bergström |
||
Helrätt stuk! Den var precis i min smak. Poppe: Det ska bli intressant att se hur detta projektet tar form. 127:orna har man ju inte sett alldeles för många av i svängvänligt skick tyvärr, men detta verkar ju lovande. _________________ Peter Karlsson |
||
Tänk på en sak den där motor är inte specielt vass, skaffa en 128 motor i stället MYCKET bätre.
Jag byggde en Atobianchi med Ladis cup motor byggd av Ultra, motors dom bästa motorera utveklade efter mycket möda 89-90 hk dom skulle vara på 75 orginal men i svensk bromsbänk ca 65 hk orginal. Besvikelsen blev stor när vi testade på Gelleråsen hadde nog kört fortare med drag bilen !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Nej det är möjligt, men hur som helst så är den piggare med original snurran på 48hk _________________ Pontus Bergström |
||
Våra race- och banåkarbilar Fiat 127 -76 "Busbygget" | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (14014 totalt) |