Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1974 isbil/bus
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (21179 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Jepp, då har man skaffat sig ett objekt inför den stundande vintern så att man kan bota den värsta abstinensen under vinterhalvåret då man inte kan utöva diverse banåka eller konbana.

Bilen är en Opel Ascona A av årsmodell 1974.
För närvarande sitter det fortfarande en orginal 1.6L CiH motor men skall bytas ut mot en lämplig 2.0E eller 2.2i ifrån Opel rekord.







Däcken jag kommer att åka på är beggagnade rallydubbdäck i 155SR13:



Manta GSI fälgarna kommer att funka som eventuella gatdäck/besiktningsdäck.

Bilen kommer att utrustas för at ha så roligt som möjligt på is/snö i vinter och jag skall försöka att hålla detta bygge på en vettig "busnivå" utan att låta det spåra ut allt för mycket.
Funktion skall vara ledordet men lite kul färgsättning finns med i planerna...

och nej, den skall inte bli "jägermeister" orange!!! *ha ha* jag vet att ni tänkte tanken...

En "sitta fast" stol kommer nog på plats och även 4st feta extraljus så att man ser vart man kör, feta "rally stänklappar" är självklart.

Det ligger faktiskt lite nostalgi i detta val också, ascona A var min första bil jag ägde.

Mer uppdateringar kommer inom 2 veckor då jag skall sätta igång med den rost som finns, sedan åker rollern fram

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Kvällens jobb:

Började med att ta bort all asfaltsmatta på passagerarsidan:



Det blev en hel del eftersom det var dubbel tjocklek på kardantunneln (uppskattningsvis 2-3kg och då var redan 40% redan borttaget sedan tidigare)




Fick hem "piggedäcken" idag och började med att måla BMW fälgarna vita, det skall på minst ett lager färg till, f.ö köpt av en annan rejsian:



Uppdaterar så fort det händer något.

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Japp då har man tillbringat dagen (lördag 17/9) med att svetsa rosten på passagerarsidan där tvärbalk och rambalk var rostskade.

Tyvärr inga bilder före reparation utan bara bilder på det färdiga resultatet.



Jag gjorde det enkelt för mig och använde 4-kantsrör för att återuppbygga den rostiga tvärbalken istället för bockad plåt.



Lite underredsmassa kan vara bra...



Jag har troligtvis fått tag på en komplett 2.4L CIH motor ifrån en omega, det kommer nog bli bra

Återkommer med updateringar så fort det händer något.

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Här kommer bilder på dagens arbete (söndag 18/9):


Reserhjulsbaljan innan rostlagning:


Hel och fin


Lyxade till med lite karosserikitt också.


Sedan fortsatte jag med förargolvet:

Före rostlagning:


Flintabil!! ;
Hann inte svetsa klart denna delen idag, det är det sista som är kvar, sedan är bilen så gott som rostfri.



Bakre golv innan rostlagning:


Efter lite ny plåt och svets:


Känner mig nästan för seriös med rostlagningen men om man ändå skall dit och svetsa så kan man lika gärna helsvetsa och rostskydda ordentligt efteråt.

Mer uppdateringar kommer så fort jag gjort något mer.

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Snyggt jobbat! Blir nog en kul busbil thumbs up

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Jag fick tag i en donator bil som jag skall ta motor/låda ifrån (Opel omega 2.4i med 5vxl "R25" manuell)

Fick upp donatorbilen till garaget och började med att provstarta innan demontering av motor + växellåda påbörjades.

Här kommer lite bilder på donatorbil, motor/växellåda mm:

Bild på "donatorliket" (Opel omega 2.4 35000mil)


Ännu en bild på omegan:


Så här rörigt såg det ut när motorn äntligen var ur:


Motor + växellåda:


Nu skall bara den sista rosten fixas på Asconan innan det är dags att sammaföra asconan med 2.4L motorn.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Då var det dags att göra ett ryck igen eftersom första snön föll idag i Sthlm.

Idag sattes det igång att laga rosten på förargolvet + rensa bilen inför färgbytet.

Tack till dagens slav: allas våran Rudolf som hjälpte till med att rensa front/bakdel ifrån lysen mm

No more flintstones car!!



Lite rostskyddsfärg också



Undertecknad börjar bli trött på rost!!



Gammal skada/riktning



Slut för idag...



Mer bilder kommer troligtvis i morgon kväll, eventuellt med ny färg på räsern!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Ser bra ut det där thumbs up . Ska du använda R25 lådan i bilen?,isf hur gör du med kardanen?

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Jimmya skrev:
Ser bra ut det där thumbs up . Ska du använda R25 lådan i bilen?,isf hur gör du med kardanen?


Tackar

Kardanen kommer att kapas i rätt längd och skarvas precis vid medbringaren.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Wärhner skrev:
Jimmya skrev:
Ser bra ut det där thumbs up . Ska du använda R25 lådan i bilen?,isf hur gör du med kardanen?


Tackar

Kardanen kommer att kapas i rätt längd och skarvas precis vid medbringaren.

Mvh Peter


okej. Tänkte mest på att R25 lådan har en hardyskiva ut från lådan + att omegan har en "Fast" monterad kardan som inte kan röra sig framåt eller bakåt pga av den fast monterade bakaxelklumpen,utgående på ascona växelådan har ju splinsat axel som kardanen kan röra sig på,eftersom Asconan har stelbakaxel.
Ska slänga i en R25låda i min manta med tillhörande 2.6liters 6:a och kommer stöta på samma problem,har hört vissa som tagit en bit av en volvo kardan för att få den rörliga biten av kardanen.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



omega-kardanen är splinesad precis framför mittre knutkorset och stödlagret. Ganska många splines, varav en är dubbelt så bred som de andra för att man ska kunna ta isär den utan att förlora balanseringen.
Nu har jag inte stenkoll på hur stödlagret och mittre knutkorset ser ut på Ascona/Manta, men man borde kunna sätta en "drivknut" framför stödlagret och på så sätt få lite rörelsemån i längsled.
Commodore och Rekord från 70-talet har kardaner med såna knutar på mitten istället för ett kors, har satt en sån på min Rekord. Har ju samma låda som ni använder, R25/28 från omega 2,6.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Tack för tipset Anders, jag skall kika på detta då det blir dags för 2.4L motorn att transplanteras.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jimmya skrev:
Wärhner skrev:
Jimmya skrev:
Ser bra ut det där thumbs up . Ska du använda R25 lådan i bilen?,isf hur gör du med kardanen?


Tackar

Kardanen kommer att kapas i rätt längd och skarvas precis vid medbringaren.

Mvh Peter


okej. Tänkte mest på att R25 lådan har en hardyskiva ut från lådan + att omegan har en "Fast" monterad kardan som inte kan röra sig framåt eller bakåt pga av den fast monterade bakaxelklumpen,utgående på ascona växelådan har ju splinsat axel som kardanen kan röra sig på,eftersom Asconan har stelbakaxel.
Ska slänga i en R25låda i min manta med tillhörande 2.6liters 6:a och kommer stöta på samma problem,har hört vissa som tagit en bit av en volvo kardan för att få den rörliga biten av kardanen.



Kan asconans bakaxel(kardan) röra sig i längsled, sitter den inte fast i mittenupphägningen, struten mot karossen?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Magnus L skrev:
Jimmya skrev:
Wärhner skrev:
Jimmya skrev:
Ser bra ut det där thumbs up . Ska du använda R25 lådan i bilen?,isf hur gör du med kardanen?


Tackar

Kardanen kommer att kapas i rätt längd och skarvas precis vid medbringaren.

Mvh Peter


okej. Tänkte mest på att R25 lådan har en hardyskiva ut från lådan + att omegan har en "Fast" monterad kardan som inte kan röra sig framåt eller bakåt pga av den fast monterade bakaxelklumpen,utgående på ascona växelådan har ju splinsat axel som kardanen kan röra sig på,eftersom Asconan har stelbakaxel.
Ska slänga i en R25låda i min manta med tillhörande 2.6liters 6:a och kommer stöta på samma problem,har hört vissa som tagit en bit av en volvo kardan för att få den rörliga biten av kardanen.



Kan asconans bakaxel(kardan) röra sig i längsled, sitter den inte fast i mittenupphägningen, struten mot karossen?


Den kan röra sig lite i längsled pga att gummit är flexibelt.

Edit: men behöver man inte ta hänsyn till detta så gör det monteringen av R25lådan mycket enklare,tar man främre biten av kardan från omegan och så bakre av asconan så har man ju en bra kardan,för den stora frågan är ju igentligen hur myckeyt rör sig kardanen i längdsled?

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Kul med fler som bygger isbil. Du får komma uppöver snart, det har varit minusgrader i flera dagar så de hittar sköldpaddor fastfrusna i isen. Mao så kommer isarna att bära bilar snart.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
nzorikko skrev:
Kul med fler som bygger isbil. Du får komma uppöver snart, det har varit minusgrader i flera dagar så de hittar sköldpaddor fastfrusna i isen. Mao så kommer isarna att bära bilar snart.




Galet!! fastfrusna sköldpaddor i isen!!

Blir det ingen riktig is här i Sthlm i vinter så bär det kanske norr över

Första två lagrena med färg är förövrigt lagda (läs rollade) på räsern nu, eventuellt läggs det sista ikväll

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
I söndags kväll rollades första lagret färg på räsern





Blir nog nice med lite 400-ränder och mattsvarta fält på huven :cool:

Rallystänklappar och 4 extraljus skall dit också..

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Jepp då har bilen börjat monteras ihop efter färgbytet.

Även lite dekaler har kommit på plats i sann vinterbilsstuk

Passade på att putsa upp kromet innan montering (2st Bosch Rally till är på gång):



Man kan skymta traven med "isdäck" framför bilen (9st total har jag nu):



Notera dekalerna Jägermeister, "racer omboard" och obligatoriska STP klibban:



Måste jaga rätt på några 14" vanliga vinterdäck till manta GSI fälgarna så man har något att köra på gatan med.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Hur går det,fått i motorn än??
Vart fin i vitt thumbs up

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440


Trådstartare
Jimmya skrev:
Hur går det,fått i motorn än??
Vart fin i vitt thumbs up


Nope, motivationen tröt så jag tag tag i det yttre först för att finna motivationen att byta motor mm.

Har lite rost kvar i vänstra rambenet som skall fixas men detta kommer först åt när jag har lyft ut motorn, detta kommer troligvis att ske i helgen.

Mer bilder framåt slutet av helgen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



En kompis hade en Ascona för länge sedan som var rejält sänkt, på den tiden var det bland det roligaste jag kört, gick riktigt bra att slänga runt hörnen på raggarrundan där jag bodde då.
Har de bra väghållning eller är det bara att jag minns det roliga med polarens Ascona?

Förövrigt är det - 9 grader här. Älven håller på att frysa igen, snart bär sjöisarna.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1974 isbil/bus
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (21179 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande