Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
19 besök senaste veckan (38737 totalt)
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Gör en mindre ändring, och skriver in lite varvtider här framme, båda så jag själv kommer i håg, samt för dom som är nyfikna på hur en E28 med S38B36 gör sig på bana. Om du har kommentarer, så skriv det gärna in på sista sida i tråden, så att början förblir en början.. thumbs up Har körd med olika klubber, och några tillåter att man tar varvtider, medans andra grunnat försäkringar, inte gör det. I alla fall:

Nurburgring BTG 8:40

Knutstorp: 1,12,1

Kinnekulle: 1,05,9

Gelleråsen: 1,18,9

Sviestad: 1,06,9

Anderstorp; 1,57,8

Mantorp: 1,34,30

Den väger ca. 1500 tomvikt, och har 306 hk uppmätt.

Nu till den ursprungliga texten. Jag skall en dag fylla i mer längst bak, då jag inte har skrivit i tråden på alltför länga...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det är vel dags att skriva ett par ord. Har kört på banträffar i BMW-sport club några år nå, och fixat lite på bilen efterhand.

Köpte bilen som en 525á, Delphin-grå met. i 1997 med 7000 mil på mätaren och i prinsip i nysckick. Bruksbil i flera år, men har nå blivit "finbil" och banbil. (525 blev inte såld i Sverige, men i Tyskland och Norge, som i övrigt var mitt hemland inntil 2000. Motorn har m30 block, men kortare slag om jag inte tar fel, och ger 150 hk.)

Har bytt till original M-5 krängare, poytheran-bussningar/silentblock i från bmwbushings.com, Spax ställbara dämpare på rebound, sänksats, Millways ställbara topplagringar, dock med originalfjädrar,Toyo R888 245/17 på BMW M5 E-39 fälgar. I övrigt blev bilen leverat ny med M5 framspoiler och ratt, men i övrigt standard. Har innköpt ny spoiler bak, så det skulle bli fullt M5 stuk i alla fall utvändig, tills vidare..

om ni var på Knutstorp i sommar eller Kinnekule i fjor, så kommer ni kanskje i håg bilen, då den släpper myycket rök i några svänger, då oljan inte rinner rinner snabbt nok tilbaks i från ventiltoppen, och därved sugs inn genom motorn. Har varit så i fem år, men motorn går klockrent annars, och ger nok sina 150 hk eller mer. Har bytt til 528 fördelare, då den har en bättre tändkurva.

Bilen fick sin första test på bana i 1999, med allt standard, även TRX fälger och däck. Funkade hyfsat, men krängde helt villt. Den största enskillda förbättringen av bilen kom med nya kränghämmare, i fall andra går i liknande planer... Själva tog jag licensen i 2005, och körde tre långlopp med Volvo S40 och en gammal, men snabb Audi 80, (700kg/150hk). Jättekul och lärorikt.

Men så till det roliga. Som den skärpte lesare har förstått, så är bilen bra, med ett unntak, för svag motor.

Därför köpte jag i vintras en M5, 3.6á, S38B36, som vi började med straks efter Knutstorp. Gammelmotorn kom ut på tisdagen däräfter, och sen har vi jobbat en del. Har haft mycket bra hjälp av min goda kompis Micke Hedlund som har en hvit E-28, med moddad 525-motor, se tråd. I tillegg har Matte (318 IS turbo) och Per från Nortällje (E-28 M5 och röda E-28 535 med svart motorhuv) hjälpt till.

Motorn kom i bilen på söndag, så nå är det "bara" att koppla inn allt rundtomkring. Det fattas en M5 tändspole och luft-tämpgivaren till luftfiltret, så om ni vet om något, så sej till... Har ett håp om att kunde testa det hela på Gotland den 24 sep.. Vi får se.

Mekar her hemma i huset i Danderyd, gärna i helger, så andra likasinnade är välkommna förbi, med och utan överall...










Samt några på väg tilbaks i från Svieastad i somras.





Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kalasläckert! Nu vill vi se bilder!

Edit:
Kalasläckert! Tack för bilder!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Sådärja, börjat få ihop grejorna nu alltså?
Var det något mer som du behövde bilder på förresten?

om du behöver tändspole och tempgivare så ring till Börje i sthlm på 08-7744073 eller mobil 070-7472644, han har mycket M5 delar så det är inte omöjligt att han kan ha det du söker.

MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Tjena Krille!

Tack för bra tips igen, ringer honom i kveld.

Du skickade koplings-skjema, men skrev så her på slutet: "Till matningen vid reläerna så skall det dras en + kabel.
Vid handskfacket hänger ett kontaktstycke med en grön, en vit och en svart kabel har jag för mig, ska kolla imorgon vilken av dem som ska kopplas till - på tändspolen för att få varvräknaren att fungera, glömde ju såklart det idag".

Kolla gärna vid tilfelle, och så undrar jag på om det behövs mer än mina standard-releer?

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det finns säkert ingen på BMW SC:s banträffar som har missat detta eldsprutande norska bidrag

Lycka till med motorbygget

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jan Skj skrev:
Tjena Krille!

Tack för bra tips igen, ringer honom i kveld.

Du skickade koplings-skjema, men skrev så her på slutet: "Till matningen vid reläerna så skall det dras en + kabel.
Vid handskfacket hänger ett kontaktstycke med en grön, en vit och en svart kabel har jag för mig, ska kolla imorgon vilken av dem som ska kopplas till - på tändspolen för att få varvräknaren att fungera, glömde ju såklart det idag".

Kolla gärna vid tilfelle, och så undrar jag på om det behövs mer än mina standard-releer?

Jan


Ah sorry
De reläer som behövs köper man på bmw, det behövs tre st där. Ska in till stan ikväll så jag ska försöka komma ihåg att ta med kameran.

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



Hej allihop! Grund tanken var att få bilen klar till söndagens drabbningar på Anderstorp men
efter som det gått åt alldeles för många timmar för att komma förbi casterstags fästet med
det fina gren röret,så siktar vi in oss på gotland med alfa klubben.
mvh Micke

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
Kinnby
Lagan
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17



Kul att det går framåt Jan! thumbs up

Tror du gjorde rätt i att stanna hemma från Anderstorp, oavsett om den blivit klar eller inte, man vet ju aldrig vilka "barnsjukdomar" som kan yttra sig efter en sådan ombyggnad...

Lycka till, och behöver du fler bensinpumpar så får du höra av dig

Annars ses vi till nästa BMW Sport Club säsong!

Race on!
Masse

_________________
Mats Kinnby
Team kinnby Motorsport
www.kinnby.nu

BMW E28 M5 CSL
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Så, nu kom jag ihåg att fota.

Såhär ser det ut med reläera, här ser du hur relärerna ska sitta:



och så här ser den kontakten ut som du ska koppla in varvtalet på, som du ser så är det den helsvarta som du ska koppla till minus på tändspolen.



MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Kul projekt Jan!

Hoppas att allt går bra och att du har möjlighet att visa lite mer bilder framöver.

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Vad glad man blir för all hjälp och trävliga kommentarer!

Börje kollar delar i sitt förråd nå, och så blir det fullt ös i garaget till helgen.

om några som har delar till över hemma läser det här, så behövs:

*Tändspole M5

*Kabelhärva/sladd Motronic i från säkringsboks och till första skarv (rund). Samma sladd, fast till gamla K/l-jetronic, före -87.

*Tempmätare till luftfilter och evt. luftfilter.

*Dom ovannemda releér.

*Luftpump evt. (Vet ej om det egentligen behövs eller om det finns plats...Krille?)

*Det smala plastdeksel som ligger över tändstiftorna och fördelar.

*Avgassystem som går under en E-28.

Mekrapport kommer i helgen.
thumbs up

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Kul o se en E28 till!

Lite prylar som du söker kanske jag kan hjälpa dig med.

Har ett simons avgassystem liggandes som gått ett par hundra mil som kanske kan passa dig (2*2.5").
Ang luft tempen så kan du plocka givaren från din gamla luftmängdmätare, kabelhärvan du söker är det till motronic -87?

_________________
Henrik Andersson
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Tja Henrik,

Tack för tips. Kabelhärvan kan Micke lite mer om, men jag behöver båda, dvs. den med runda skarvar (ganska stor koppling, ca. fem centimeter) och den gamla från -86/87 med rektangulärt feste inn i säkringsboksen. Jag är väl lte gammalmodig, men jag tänkte forsöka att beholda den gamla motorn komplett med sladdar och det hela, du vet, om 20 år så blir det kankje originalbil igen... ,samt att beholda kabelhärvan som jag fick med motorn intakt.

Kan du ringa mig på 0733 948417 eller skicka PM med mer info om avgassystemet?

Mvh

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jan Skj skrev:


*Kabelhärva/sladd Motronic i från säkringsboks och till första skarv (rund). Samma sladd, fast till gamla K/l-jetronic, före -87.


OBS det finns två olika runda kontakter här Jan, vet inte varför. Men den exsisterar alltså med omvända kopplingar också, så det blir hona istället för hane. Kolla upp detta. Det gick ej att köpa dessa hos BMW när jag byggde ihop min -alltså kolla på skroten.
Den andra kontakten som går in i säkringsboxen finns att köpa på BMW, glöm ej att köpa stiften också

Jan Skj skrev:
*Dom ovannemda releér.


Köper du hos BMW

Jan Skj skrev:
*Luftpump evt. (Vet ej om det egentligen behövs eller om det finns plats...Krille?)


Koppla bort allt vad avgasrening heter Jan

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



ok! Lufttempgivare kan du få tag i på många ställen, ring o snacka med Turbocenter så fixar dom det åt dig om du inte vill förstöra org. prylarna, dom kan säkert hjälpa dig med kontakter till kabelhärvan också.

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hej Jan, nu har jag fotat lite till och kollat lite nummer till dig

Här är en bild på en sån kabel du vill ha, om det är en likadan rund kontakt som är på bilden nedan du behöver så är numret på den 12 52 17 07 284 hos BMW





De gröna relärerna har nr 613 683 737 00, du behöver två såna
Det vita har nr 613 617 290 04, ett sånt behöver du

Hittade inte nr på den kontakten som går in i säkringsboxen, men det kan te ta reda på hos BMW

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
BmwMarcus
Jakobsberg, Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 5



Hejsan Jan.

Marcus här, killen du köpte motorn av.

Kul att det börjar röra på sig för dig.
Var nyss i garaget och tittade, har en M5 3,6 Spole om du är intresserad.

om du inte behöver Grenrör%avgass jag skickade med så skulle du vilja sälja tbx det för en billig peng va

Skulle behöva köra in min motor utan Turbo först.

Mvh: Marcus H

_________________
Marcus Holmgren
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



[quote="Krille_hlm"]
Jan Skj skrev:


*Kabelhärva/sladd Motronic i från säkringsboks och till första skarv (rund). Samma sladd, fast till gamla K/l-jetronic, före -87.


OBS det finns två olika runda kontakter här Jan, vet inte varför.

Den andra stora runda kontakten är till felsöknings apparaturen som man bla släcker olje-
service lamporna med

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Tack för info alla!

Jag ringer dig Marcus när jag vet hva jag får tag på för annat.

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



micke.h skrev:


Den andra stora runda kontakten är till felsöknings apparaturen som man bla släcker olje-
service lamporna med


Hej

Hade jag menat diagnosuttaget hade jag sagt det..

Motorkablaget existerar med omvända kopplingar. Så kolla det Jan om du har stift eller hylsor i den kontakten som sitter på motorhärvan.

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Vad bra med all info!

I dag har jag varit ute och köpt extra ventilkåpa från Stefan (tidl. 536 som belv stulen och kvaddad), som skall slipas ned och målas grå till nesta års besiktning..

Som du tipsade om Krille, så hadde Börje en hel masse greier. Var och hämtade komplett luftfilter med tempgivare och det hela, tändspole, expansionstank och plastdeksel till att ha över ventilkåpan.

Micke hadde svarvad perfekt växelspax-bussning som ger Ferrari-känssla..

Till slut i dag pratade jag med Henrik på telefon, se över, och han skickar Simons systemet med bussgods, möjligens allt i morgon.

otroligt hur snabbt allt ordnar sig med bra hjälp, tack igen!

Krille, jag skall tydligen ha hon-kontakten, men ringer med div. skroter i morgen, så borde det lösa sig.

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
19 besök senaste veckan (38737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande