Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -85 / CAR Challenge klass II (Såld)
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (22751 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542


Trådstartare


Alfa Romeo GTV6

Motor:
original 2,5 liters V6, ska bli en standard 3,0 liters 24v från Alfa 164 Q4
Effekt:
119 kW enligt regbeviset blir 170kw när 24v är på plats
Vikt:
ca 1130 kg med full tank (ca 30 liter) utan förare
Växellåda:
Från Alfa 75 TS (med diffbroms)

Fälgar:
Compomotive 8x15
Däck:
Kumho Ecsta V70 225-45 (på bilden ovan Yokohama A032 225-50)

Chassie fram:
Bilstein Pro
30 mm torsionsstavar
kulled i casterstag
Tar-ox 6 kolvsok
290 mm ventilerade och slitsade skivor

Chassie bak:
Gula Koni
MT steg 2 fjädrar
skränkt dedion
ventilerade och slitsade skivor
original bromsok med distans
SZ-kulled
nedflyttad Wattlänk med plastbussningar
ställbar krängningshämmare

Övrigt:
2x2 tums avgassytem med 1 Simonz-ljuddämpare längst bak på varje rör
plastrutor runt om (förutom fram)
skumfylld aluminiumtank i reservhjulsbaljan
cachetank i aluminium
ställbar bromsreducering till bakbromsarna
stålomspunna teflonslangar för bränslet inne i kupen
stålomspunna broms- och kopplingsslangar
6-punktsbälte
OMP-stol
hel skyddsbur
helt rensad invändigt förutom instrumentpanelen

Är byggd för och har tidigare gått 5 säsonger i Roadsport C varav den sista 2002.
Köpte bilen i juni 2005 efter att jag hittade annonsen här på Rejsa.nu
Slog till i princip direkt samtidigt som jag spräckte min "köpa rejsbilsbudget" rejält vilket jag definitivt inte ångrat.
CAR Challenge 2006 var tävlingspremiär-säsong för min del

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Uj! Fin bil det där - var faktiskt och kollade på den som seriös spekulant men föll istället för förgasarturbospektaklet.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Hallå Mats! Här är en bild av bilen i sitt rätta element Eeeh, ..nåja.

Snygg och funktionell!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542


Trådstartare
Thx, den känns grymt bra på bana oxå.
Nu gäller det bara att föraren lär sig utnyttja resurserna oxå...

Daniel: Jag är glad att du inte köpte bilen - så jag kunde köpa den istället thumbs up
Din Bertone är verkligen superläcker, hoppas att du får igång den snart så vi får se den live på banorna.

Jörgen: Jag gillar verkligen den bilden du tog vid bryggan, fast den du la ut på CAR:s sida med "Rejs!" på nummerskylten var liite coolare

Bifogar ett par bilder på bilen i vad man normalt sett kanske skulle anse är dess rätta miljö, tagna av Anton Fagerlund ( http://www.kulturelle-anton.com ) på Mantorp 20050903



_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Snygg bil .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Helt underbar bil thumbs up

Börjar starkt fundera på om jag inte borde gå tillbaka till Alfa och ersätta 944:an med en GTV6:a...

_________________
/Patrik Rylander
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Rylander skrev:
Helt underbar bil thumbs up

Börjar starkt fundera på om jag inte borde gå tillbaka till Alfa och ersätta 944:an med en GTV6:a...


Vad väntar du på?

Grym GTV matfo!!!

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Trevlig bil!!

Vad är det för skivor och ok fram? Är det helt ombyggt? Hur bra passade tarox oken på spindeln o.s.v..?

_________________
Martin Engström
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542


Trådstartare
Tack för de glada tillropen!

Klart du ska köpa en GTV6:a Patrik! thumbs up

Det är Tar-ox 6 kolvsok och Tar-ox 310 mm ventilerade och slitsade skivor.
Då jag har köpt bilen i princip som den står så vet jag tyvärr inte hur mycket anpassning som behövdes för att få dit oken.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Den såg ruggigt fräsch ut för att ha gått som tävlingsbil. Hur gick den på Mantorp då?

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Skickar med en bild på en bakvagn fångad på Mantorp i helgen som gick.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542


Trådstartare
Citat:
Hur gick den på Mantorp då?

Den gick väldigt bra, det är definitivt föraren som är begränsningen i ekipaget än så länge.
Jag tycker greppet är hur grymt som helst trots att däcken är minst 3-4 år gamla...
Blir intressant att se hur stor skillnad det blir nästa säsong då det ska på nya däck.

Bifogar en bild på "min" bakvagn


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Hur är det gjort för att få dit de ventilerade skivorna bak? På bilden ser det ut som nån slags distanser mellan okhalvorna, tillverkar man dem själv eller finns de att köpa någonstans?
Vad har du för däck? Jag tycker iofs att Mantorp är en svår bana pga av den är så bred, det känns som att det kommer att ta många varv innan man lär det "rätta" spåret.
Lycka till.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542


Trådstartare
nzorikko skrev:
Hur är det gjort för att få dit de ventilerade skivorna bak? På bilden ser det ut som nån slags distanser mellan okhalvorna, tillverkar man dem själv eller finns de att köpa någonstans?
Vad har du för däck? Jag tycker iofs att Mantorp är en svår bana pga av den är så bred, det känns som att det kommer att ta många varv innan man lär det "rätta" spåret.
Lycka till.


Det är originalok med distanser, tror att de satt på SZ så de bör finnas att köpa.
Däcken är Yokohama A032 225-50 på Compomotive 8x15 men nästa säsong blir det nya.
För tillfället lutar det åt Kumho Ecsta V70A 225-45x15, men det är ju ett tag till våren så jag kanske hinner ändra mig...

Hmm, det kan ju stämma att det är svårare att hitta idealspåret på en bred bana för det finns så mycket asfaltyta att välja mellan.
Men å andra sidan så finns det ju då även gott om utrymme för ev. misstag vilket borde innebära att man kan börja köra fort ganska snart utan rädsla för att sitta i räcket.
Dessutom tycker jag att det blir med "förlåtande" om man har en bredare bana, dvs om man missar lite så har man oftast möjlighet att korrigera lite utan att behöva förlora så vansinnigt med tid.
Är det en smalare bana (typ Kinnekulle) så finns det inget utrymme för nån korrigering, missar man så tappar man direkt rätt ordentligt med tid.

Nu är det "bara" två veckor kvar till Club Alfa Romeos banmöte på Gotland den 24/9, uppladdning pågår...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Grymt snygg bil!

Letar själv efter en, fast utan V6...

Men grattis till en snygg kärra!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Grattis till en mycket snugg och trevlig bil...


Nu några frågor om du har ork att svara..

Sitter växellådan ihop med diffen alá Giuliettan ??
finns det "riktig" lamelldiff till dom ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542


Trådstartare
Acke skrev:
Grattis till en mycket snugg och trevlig bil...

Nu några frågor om du har ork att svara..

Sitter växellådan ihop med diffen alá Giuliettan ??
finns det "riktig" lamelldiff till dom ??


Japp, det är "samma" chassie i GTV som i de övriga i 116-serien (Giulietta, Alfetta, Alfa 75, Alfa 90, Alfa 6, SZ)
Hmm, det är alltså en diffbroms (LSD) du menar?
Isåfall kan jag glädja dig med att det sitter i Alfa 75 TS (och turbo tror jag) och eftersom det är "samma" chassie så går det att flytta mellan modellerna.
Det är därför jag har en 75 TS-låda i min GTV6
Kan dock bli lite trix med hastighetsmätaren men sånt går ju att lösa på olika sätt...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



matfo skrev:
Acke skrev:
Grattis till en mycket snugg och trevlig bil...

Nu några frågor om du har ork att svara..

Sitter växellådan ihop med diffen alá Giuliettan ??
finns det "riktig" lamelldiff till dom ??


Japp, det är "samma" chassie i GTV som i de övriga i 116-serien (Giulietta, Alfetta, Alfa 75, Alfa 90, Alfa 6, SZ)
Hmm, det är alltså en diffbroms (LSD) du menar?
Isåfall kan jag glädja dig med att det sitter i Alfa 75 TS (och turbo tror jag) och eftersom det är "samma" chassie så går det att flytta mellan modellerna.
Det är därför jag har en 75 TS-låda i min GTV6
Kan dock bli lite trix med hastighetsmätaren men sånt går ju att lösa på olika sätt...



Dessutom kostar inte en växellåda från en TS speciellt mycket, slog en sökning på Bildelsbasen.

Vilka problem finns med hastighetsmätaren?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



matfo skrev:
Acke skrev:
Grattis till en mycket snugg och trevlig bil...

Nu några frågor om du har ork att svara..

Sitter växellådan ihop med diffen alá Giuliettan ??
finns det "riktig" lamelldiff till dom ??


Japp, det är "samma" chassie i GTV som i de övriga i 116-serien (Giulietta, Alfetta, Alfa 75, Alfa 90, Alfa 6, SZ)...


Ehum...Alfa 6 var ej en transaxel
Samtliga transaxel lådor går att skifta mellan dessa bilar. det som skiljer är utväxlingar, koppling, differential samt utgående axlar. Det går alltså att "bygga" den kombo man vill ha thumbs up
75 TS lådan är väl den mest åtråvärda då den tätstegad orginal, lämpling 4.10 slutväxel och lamelldiff.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542


Trådstartare
Citat:
Ehum...Alfa 6 var ej en transaxel
oops, där lärde jag mig något nytt.
Var helt säker på att det var transaxel i Alfa 6 oxå, men efter att nu ha dubbelkollat så inser jag att du naturligtvis har rätt Kunta.
Tack för klargörandet thumbs up

Jag är tyvärr inte helt säker på detaljerna kring varför det brukar bli problem med hastighetsmätaren,
men jag tror att det sitter olika typer av givare på växellådorna på GTV6 och 75 TS t ex.
Min hastighetsmätare fungerar, men jag vet inte om den kommer från en 75:a eller hur det är löst.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 55



[quote="matfo"]
Citat:
Jag är tyvärr inte helt säker på detaljerna kring varför det brukar bli problem med hastighetsmätaren, men jag tror att det sitter olika typer av givare på växellådorna på GTV6 och 75 TS t ex.
Min hastighetsmätare fungerar, men jag vet inte om den kommer från en 75:a eller hur det är löst.



GTV6an hade innan '85 ett Alfetta chassis som var lite lättare men hade sämre växelspaks linkage, från och med 85 hade GTV6an 75/Milano Chassis, med det isostatiska växel linkaget och samma hastighets mätar sändare som 75an, på modellerna med AC så fick man "Tropicaire" systemet som hade en större kondensator och tog över frisklufts ventilerna på utsidan av instrument panelen. Det var också några mindre ändringar i motor rummet, lite elektroniska bitar sitter på olika ställen...

Så om du har en äldre än '85 GTV6 och vill ha en 75 växelåda måste du byta hastigets mätarn och växel linkaget, och det är ingen dum idé heller...

81-82 Gamla (Bertone-lika) Säten, RevLimiter i distributorn och bensin-pumpen pumpar hela tiden när tändingen är påslagen.
83-84 Nya säten (Recaro med nätet) ny ECU med RevLimiter inbyggd, bensin-pumpen pumpar upp systemet och stannar, tills AFM flappen öppnar sig och sen slår på. Separat resovar till kopplings hydraliken.
85-87 75/Milano chassis, samma ECU men lite annorlunda elektronik, bättre växel linkage och bättre AC. Delad resovar till både bromsar och koppling.

_________________
Niclas Ericson

1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -85 / CAR Challenge klass II (Såld)
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (22751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande