Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-08-28 Challenge VIP på Tullinge | 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (13420 totalt) |
Tack för en trevligt dag. Började sådär med en massa regn, men sedan klarnade det upp.
Många kom långväga ifrån och det sattes - som väntat - nytt rekord. En svart EVo6 från turbocenter fick ta emot Challenge VIP-pokalen. På andra plats en M3 CSL och sen förra årets vinnare en Viper. Själv är jag nöjd då jag lyckades sänka min tid genom att helt enkelt våga mer, köra hårdare, bromsa senare och ta ett bättre spår. Både tidningen Automobil, Street Extreme och www.sportbilen.se var där, så vi ser fram emot bilder, film och reportage. Automobil hade även sin 968CS på plats och körde och sladdade. Trevlig mix av bilar Vinnare får denna 996 Turbo och Maserati 3200 Porsche och en av två Z4 Tidnignen Automobils projektbil: 968CS M3 CSL på slicks och adb i sin EVo V RS Linslusen Azad fotograferas av Automobil Audi RS4 Porsche 996 Turbo Dodge Viper och en moddad EVo 6 M3 CSL Porsche GT3 Svart Lamborghini Gallardo. V10:an låter underbart Charlie undersöker begreppet 'slip angle' M3 CSL och EVo 5 RS Se vad 5 graders camber kan göra. EVo VIII och några nyfikna ungdomar En snabb A3 1.8Tq EVo 5 RS Lyfta lite på innerhjulet är tufft Golf GTI Vinnaren! EVo 6 by Turbocenter Resultaten _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Tackar!
Har ni bilder och film som ni vill dela med er av till hemsidan...maila mig! |
||||
Blev ju en helt klart lyckad dag. Skönt att det sprack upp och torkade då det inte var helt kul att köra när det var blött. Sjukt halt ute på rakan där det kör någon konstig variant av banracing.
Tycker att det fungerade bra förutom själva kösystemet. Borde ju inte vara svårare än att man byter kö när man har kört och ställer sig sist. Är bara att utse 2 bilar. En som alltid står först i ena ledet och en som alltid ska stå först i det andra. Dvs en bil som påbörjar det andra ledet när hälften har kört. Om man inte vill köra eller mecka får man hålla sig lite åt sidan. Tyckte att det fungerade kalas med att värma däcken på ungefär halva bananas längd innan man skulle köra Tycker att banan var helt klart roligare än Lunda även om den var lite odjämnt underlag på vissa ställen. Tidsmässigt tyckte jag att det gick helt ok. Saknar ju "lite" effekt i förhållande till de snabbare bilarna. Iofs lite vikt också men det går ju att kompensera med bredare däck _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
schyssta bilder, va inte med den här gången...alla utom typ 3 som körde i går fick bättre tid än mig =)... Va ju nästan i mitten av listan innan...elakingar..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Passar på att låna lite (ursäkta), men:
Hur är det med Slicks i Challenge? tillåtet eller inte?? Ska köra nästa gång och letar därför gatgodkända däck.... Någon som kan klara ut begreppen för mig? I övrigt måste jag säga att jag är riktigt avundsjuk att jag inte var en av er som fick köra i helgen.. _________________ Mårten Kluck |
||||
Först grattis till vinnaren En duktig chafför, trots att han inte kör så mycket på bana, som jag förstod när vi pratade. Evo bilarna går riktigt bra på bana, man blir lika förvånad varje gång, de ser liksom inte ut att de ska kunna gå fort runt bana. Kollade superstage listan och där är en som ligger snuskigt nära CSL erna, trots att den hadde r-däck och CSL erna slicks. Den är en underdog och det är coolt.
De var väl 4 bilar som provade slicks vill jag minnas, jag Viper Charlie, Evo8 Barthan(rally slicks) samt en svart Evo6a(ej vinnar bilen) Som jag inte kan namnet på. Alla får väl stå för sina erfarenheter av det. Nedan kopierar jag från mitt inlägg (inför träffar) som jag skrev dagen före detta kuliga event. Efter som jag är ganska analytisk av mig samt vill lära och ev att andra kan få erfareheter av ens egna erfarenheter. ##Nu får man ju prestations ångest. Nåväl slicksen är oanvända från 2000 tror jag. Har en uppsättning från förra året dock är det D4 som är ännu svårare att få temp i än D6. Min camber är ju inte ställbar(minimalt) så vi har vridit fjäderbenen för att få camber. Fälgarna hadde jag turen att få låna av Loadeds och de är 9,5 breda runt om med samma offset på 19 runt om Då tid inte fanns att även byta plats på de orginala fjäderbensplattorna från vänster till höger samt höger till vänster för att få önskad 3 grader camber fram så hann vi inte se om det även vid 3 grader hadde gått att få in fälgen under skärmkanten. Nu är frågan om man får önskad temp i däcken, slicks har ju inget vidare grepp om de inte når minimum 60 g bäst greppar de runt 80-100g. Min oro är att det kommer skilja för mycket i temp över ytan då cambern är så stor. Jag hadde mycket heller kört på 3g fram och 2g bak, tro att det då blir lättare att få rätt temp i däcken, samt att mer gummi är i backen. Jag hoppas dock att bilen kommer kränga ner lite mer däck i backen som det nu är med de 5g. På challenge är det således inte givet bätter med slicks kan jag tänka mig,för man har inte mycket tid och få upp tempen i dom på den banan, ca halvt varv. Men går det ja då har man ju all fördel. Vi ses i morgon## Alla de tankar jag hadde dagen före kom att stämma. Slicksen är faktiskt från 1998 enligt datumstämpel, oanvända dock. Nu säger en del att det är en myt att däck är färskvara, bara de förvaras rätt ska det funka. Nåja vad som en person tycker funkar, tycker en annan ej funkar. Jag har kört färska slicks på Nordslingan i regn och på torrt.(inte mycket) Men mitt råd är köp för allt i världen inte slicks som är 8år gammla, även om det är gratis Jag fick inte upp mer än max 40g fram och inte mer än max 55g bak. Även om jag spann runt en hel del med bilen gick inte tempen upp. Nä de måste bli genomvarma så lite 8or gör ingen glad. Lite bättre temp fick man av att köra storslalom fort med abuse understeer och svag överstyrning. Säker är jag att jag hadde fått en lite jämnare värme spreed med 3g fram och 2g bak samt även då fått lite högre temp i dom. Nu diffade det förmycket inner/ytter. På riktig bana där man kör fler varv skulle även dessa komma upp i temp skulle jag tro(läs tro) Stommen på mina båda framdäcken har även spruckit runt om på innern, med all säkerhet p g a åldern.(Charlie kolla dina). Kanske oxå p g a en kombination av ålder/cambern, Då Loaded kördes på superstage hadde de nya slicks samt däcksvärmare. Däcksvärmaren gav dem 80g alltså nära den optimala arbetstempen då slicks greppar bra. De sista graderna upp till ca 95 körde de upp genom forcerad körning. Därefter startade de med en optimal temp. Jag vågar sticka ut hakan och slå vad om att jag kommer en bit under min tid nästa år. Då med nya slicks( från 2006) och däcksvärmare som är ett måste på challenge om man på ett varv ska sätta tid med slicks. Alla vad som sätts emot tas tacksammt emot Ps. gamla kalla slicks i regn samt när man kommer in på partier med trackbit(från stripp körningen) de ni, de e halare än någonting annat.........det lovar jag Jag har haft jätte kul och det var lärorikt, tack för en skön träff.........dock föööör lång väntan mellan körningarna. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Inga problem med spruckna stommar för mig, däremot har mina bakdäck fått 2 fläckar stora som en tumnagel... Beror förmodligen på lite för ivrig uppvärming! Jag gillade inte banan! För stor risk att köra av vid dassen, vilket gjorde att jag fegade för mycket och alldeles för knixig för en fet Viper! Var nere på ettan på 4 ställen.... men men, kommer du med däcksvärmare så hänger jag på! _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
Tack för en trevlig tillställning, och grattis till vinnaren!!!
Som så många märkte fick jag tyvärr kasta in handduken innan jag hade lärt mig banan ordentligt. Lyckades tyvärr inte sätta ett enda varv som jag var nöjd med, men det kommer fler tillfällen.... Jag kom hem till slut efter att fått linka fram i 30-40km/h , med en liten vattenpaus på vägen... Fina bilder Erik!! Du har tom lyckats få med ett litet uppställ med golfen _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Härligt att höra , med hundra grader i slicksen i dasset böjen ska det mycket till för att det ska börja släpp där. Själv gick jag på drift genom p g a dåligt fäste. En gång med väl mycket drift på väg mot just dessa bajamajor men det gick bra _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Hejsan Alla.......
Måste få tacka för en underbar dag med hyfsat mycket körning men för lång väntan mellan körningarna.. Kul att så många kom och satte skitbra tider... själv så lyckades jag förbättra mina tider hela tiden tills en slang till servopumpen gick av... Förlåt den stora oljepölen som blev... Med ett par varv till träning så lyckades jag slå mitt personbästa ändå.. Skitkul att få byta lite ord med er andra rejsa missbrukare... _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Har du provat med lite mjukare slicks typ rally eller rallycross? Speciellt rallycrosslicks kommer upp i temp nästan omgående, vet dock inte hur utbudet är i 19" men 18" finns iallafall. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Eftersnack 2005-08-28 Challenge VIP på Tullinge | 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (13420 totalt) |