Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Måla bromsok / värmetålig färg.
1, 2   >>
17 besök senaste veckan (36330 totalt)
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Kommer jag få stämpeln riceboy om jag frågar om att måla bromsok?

Genom åren och på olika bilar har jag testat allt från hammarlack till grenrörsfärg på sprayburk. Hammarlack och liknande gulnar och släpper av värme. Grenrörsfärg och motorfärg av olika kvalitéer har en förmåga att lossna vid minsta vidröring av fälg eller tvättsvamp.
För oss som tycker det är kul att testa bromsvätskans kokpunkt men ändå vill ha en bra finish vad ska man använda sig av för färg?
När jag sökt på nätet har 61% rekommenderat hammarlack varav Biltemas 78%
37% kör med sprayburk från bästa mack.
2% 2-komponent billack. De som framhållit denna verkar vara de med liknande erfarenheter som mig om hammarlack och diverse sprayburkar. Lokala färgfirman påstod dock att Standox 2-komponentfärg endast tålde 80 grader Celsius (troligtvis en låg uppskattning med tanke på hur varm en motorhuv kan bli under sommaren).

Vilken färg kan Vi använda på bromsok?

_________________
/Klas Pihl
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Har du testat "enkom" bromsoksfärg?

Jag har inte forskat i ämnet men eftersom du inte nämner denna så...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dethär med färg på oken kan ju låta otroligt fånigt men...

För en herrans massa år sedan testade det då ledande SLC teamet, Team Viking M3 V8, att måla oken fram med en halvmatt, svart, grenrörsfärg.
Efter ett race kunde man lägga fingrarna på frambromsarna låååångt före man ens tänkte tanke på att göra det samma med bak... Innan färgen var det inte ens en tanke på ngt sådant på ngt av oken. De blev helt enkelt klart kallare med den svarta färgen som avleder värme mkt bättre än annan kullör.

Även fälgarna fick sig en dusch och även detta sänkte tempen på bromsar/hjul/däck.

Låter nästan för bra för att vara sant, men det teamet gjörde inget "bara på skojj"... Sen vann dom i stort sätt allt tills de valde att lägga ner teamet.

På tal om färgval föresten. Ni vet att vit färg är den tyngsta va? SANT!
Så att laqcka vitt är en stor synd på racebilar. Fast ok då...M3 E30 fabrikare får dispens...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693



Först rengjorde jag mina ok med CRC:s Bräkleen, sedan målade jag dem med
Mekonomens "Bromsoksfärg" på sprayflaska. Jag måste säga att jag
blev helnöjd. Jag har använt fälgrengöring och högtryck på dem och färgen
visar ingen tendens till att lossna. Inte heller värmen verkar ha påverkat
färgen. Nu blir säkert dina ok varmare än mina men det verkar funka i allafall.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Vad coolt att SLC-teamet kom fram till att svart är bäst. Jag tog upp frågan på jobbet men vi trodde där att det inte gjorde någon större skillnad men ack vad vi bedrog oss tydligen.
Svart bromsoksfärg blir nästa punkt på inköpslistan. thumbs up

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Släppte din hammarlack...

Jag målade mina ok ifjol våras med svart hammarlack.
Underarbetet kunde ha vart nogrannare men vafan...
Borstade av lite med en stålbortste och blåste bort allt damm.

Färgen sitter fortfarande kvar och ser fint ut.
och jag med mina mini-bromsar lyckas ju köra dom varma lite titt som tätt så nog har oken fått smaka på värme alltid.

När jag stannade en gång för att pedalen tog i golvet så rök det så mycket från bromsarna att jag trodde det brann nånstans.
Var helt övertygad om att färgen skulle ha brunnigt upp, men icke!
Får se hur länge det håller, säger du att det gulnar och släpper så lär min färg oxå göra det snart...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Varför skall ni måla bromsoken? Tycker ni inte att det är snyggt med magnesiumgrå?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



nzorikko skrev:

Vad coolt att SLC-teamet kom fram till att svart är bäst. Jag tog upp frågan på jobbet men vi trodde där att det inte gjorde någon större skillnad men ack vad vi bedrog oss tydligen.
Svart bromsoksfärg blir nästa punkt på inköpslistan. thumbs up


Mattsvart har det högsta emissionstalet (ett däck ligger nära 100%). Emissionstalet bestämmer hur väl objektet växelverkar med omgivningen.
M.a.o. Om du vill kyla något som sitter i skuggan (bromsok) skall du måla det mattsvart.
om du vill kyla något som sitter i solen (ölen) skall du måla det blankt vitt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8058



Jag använde Nordsjö Pansarol-färg till mina bromsok.
Den funkar kanonbra ! Den kan dessutom brytas till
nästan vilken kulör som helst.
Lägger upp en bild på det i eftermiddag när jag kommer hem.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag tänker måla mina 930 bakbromsok som iför tillfället är mattsvarta till röda som matchar mina nya 993TT framok.

Mekonomens bromsokfärg, de ser ju inte ens vara i närheten av samma nyans som 993TT oken?..

Lite show men mera Go för min del
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Hammarlacken har alltid fungerat för mig , men det kanske beror på tempen mina bromsar har (låg) ,

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dom färger ni pratar om, passar det även till oken till vår cabbe som väl från början är pulverlackad aluminum (tror jag det är) ??

Även i detta fall med show än go...

_________________
Pär Hylander
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5124



Köp riktigt 2k epoxilack som foliatec. Motstår bromsvätska, högtryck, värme etc. Mycket slagtålig också.

_________________
Roland Johansson
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ice skrev:
nzorikko skrev:

Vad coolt att SLC-teamet kom fram till att svart är bäst. Jag tog upp frågan på jobbet men vi trodde där att det inte gjorde någon större skillnad men ack vad vi bedrog oss tydligen.
Svart bromsoksfärg blir nästa punkt på inköpslistan. thumbs up


Mattsvart har det högsta emissionstalet (ett däck ligger nära 100%). Emissionstalet bestämmer hur väl objektet växelverkar med omgivningen.
M.a.o. Om du vill kyla något som sitter i skuggan (bromsok) skall du måla det mattsvart.
om du vill kyla något som sitter i solen (ölen) skall du måla det blankt vitt.


Måste kommentera lite....

Det är helt riktigt som du säger ice när det gäller solstrålning. Solens strålar är vitt ljus och absorberas på det vis som du säger av olika ytor MEN i fallet bromsok är vi ju intresserade av hur de strålar ut sin värme till omgivningen. Vid låga temperaturer, låt säga 200 C yttemperatur på oken och omgivningstemperatur om 25 C så spelar inte färgen någon roll. De flesta kroppar strålar ut värmeenergi som gråkroppar, dvs oberoende av våglängden. Vid låga temperaturer är det mestadels ytans finhet som har betydelse.

Emissivtetstal för några valda ytor/material

Rå aluminium 0.55
polerad alu 0.05
anodiserad alu 0.85
Lackfärger 0.9

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har målat ok på Cobrorna med sprayfärg (bättrinsfärg) i alla år.
Skillnaden är att jag använder Duponts betande grundfärg i botten.....och jag tror att det är det som gjort att det funkar så bra.

Den rundfärgen tål väldigt mycket värme........om man svetsar i en plåt som är grundad med den (man behöver inte änns släppa bord färgen) så är den oskadad 10 mm från svetsskarven.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Bengtsson skrev:

Måste kommentera lite....

Det är helt riktigt som du säger ice när det gäller solstrålning. Solens strålar är vitt ljus och absorberas på det vis som du säger av olika ytor MEN i fallet bromsok är vi ju intresserade av hur de strålar ut sin värme till omgivningen. Vid låga temperaturer, låt säga 200 C yttemperatur på oken och omgivningstemperatur om 25 C så spelar inte färgen någon roll. De flesta kroppar strålar ut värmeenergi som gråkroppar, dvs oberoende av våglängden. Vid låga temperaturer är det mestadels ytans finhet som har betydelse.

Emissivtetstal för några valda ytor/material

Rå aluminium 0.55
polerad alu 0.05
anodiserad alu 0.85
Lackfärger 0.9


Så dethär med att man kunde lägga näven på deras ok mkt tidigare efter ett race än vad man tidigare kunnat berodde inte på kullörvalet?

Men varför var det så då?
Blev de lurade av ngn annan fysikalisk inverkan?
Lurade de bara mig?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AL skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Måste kommentera lite....

Det är helt riktigt som du säger ice när det gäller solstrålning. Solens strålar är vitt ljus och absorberas på det vis som du säger av olika ytor MEN i fallet bromsok är vi ju intresserade av hur de strålar ut sin värme till omgivningen. Vid låga temperaturer, låt säga 200 C yttemperatur på oken och omgivningstemperatur om 25 C så spelar inte färgen någon roll. De flesta kroppar strålar ut värmeenergi som gråkroppar, dvs oberoende av våglängden. Vid låga temperaturer är det mestadels ytans finhet som har betydelse.

Emissivtetstal för några valda ytor/material

Rå aluminium 0.55
polerad alu 0.05
anodiserad alu 0.85
Lackfärger 0.9


Så dethär med att man kunde lägga näven på deras ok mkt tidigare efter ett race än vad man tidigare kunnat berodde inte på kullörvalet?

Men varför var det så då?
Blev de lurade av ngn annan fysikalisk inverkan?
Lurade de bara mig?


Nej, de lurade nog inte dig. En matt yta är ju att föredra. Var oken tidigare blanka? Du sa även att fälgarna var målade i samma matta färg. Fälgens insida är ju en av de exponerade ytorna för bromsskivans värmestrålning. Den reflektererar mycket mindre med en målad yta än en metallyta. Se mina exempel på värden.

Vid stillastående blir ju kylningen dessutom annorlunda än på banan. Strålningen får större betydelse för avsvalningshastigheten i depån, eftersom bidraget från den forcerade konvektionen när man kör har ersatts av naturlig konvektion när bilen står still.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Bara för att spä på.

Jag har sett att vissa tuningfirmor marknadsför svartmålade IC för frontmontering, som ska vara effektivare än icke målad. Tycker det verkar idiotiskt. Om IC:n hade varit målad vit hade jag köpt argumentet.

Svart och vit färg emitterar lika mycket strålning (om det är samma typ av färg), men den svarta absorberar mycket mer energi från solstrålning än den vita. Så vid körning i motljus med den feta IC:n i fronten målad i svart så förstår nog de flesta vad som sker.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Bara för att få det hela till att sladda iväg ännu mer:

Det är ju inte säkert att oket faktiskt var så vansinnigt mycket kallare bara för att det gick att lägga handen på tidigare än innan.

Den matta lite grova ytan jag ser framför mig kontra en väldigt blank upplevs olika varma vid kontakt med huden eftersom den effektiva ytan som berör handen blir större mot en blankyta. Alltså mindre mikroluftfickor mellan huden och ytan.

Jämför med varmt te. Häll upp lika mycket te i två lika stora/tunga och lika tjockväggiga och likformade behållare. Den ena ska vara av blanktglas och den andra av höganäskeramik med den klassiska lite skrovliga ytan. Ovetenskapligt javisst, men glaset känns varmare på ytan.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Daniel Bengtsson skrev:

Bara för att få det hela till att sladda iväg ännu mer:

Det är ju inte säkert att oket faktiskt var så vansinnigt mycket kallare bara för att det gick att lägga handen på tidigare än innan.

Den matta lite grova ytan jag ser framför mig kontra en väldigt blank upplevs olika varma vid kontakt med huden eftersom den effektiva ytan som berör handen blir större mot en blankyta. Alltså mindre mikroluftfickor mellan huden och ytan.

Jämför med varmt te. Häll upp lika mycket te i två lika stora/tunga och lika tjockväggiga och likformade behållare. Den ena ska vara av blanktglas och den andra av höganäskeramik med den klassiska lite skrovliga ytan. Ovetenskapligt javisst, men glaset känns varmare på ytan.

Daniel


Stonehedge-fenomenet alltså.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Nu är det min tur att sätta snurr på diskussionen...

om vi resonerart lite kring värmeutbytet vid oket.

När man kör (det är ju då det är intressant eller hur?) så borde man väl få mycke mera kylning pga konvektion än strålning? Strålning brukar man väl knappt räkna på om man har någontig annat än naturlig konvektion eftersom värmesänkningen pga strålning är i stort sett obefintlig jämfört med forcerad konvektion?

Så ett lager färg isolerar väl oket? inte så bra... Sen om man får en minimalt större ökning av strålningen är inte relevant.
om man har stål-ok kan jag ju förstå att man målar men om man har lättmetall så kanske man borde tänka sig för.

Jag spekulerar vilt skall jag kanske lägga till...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sparade trådar/FAQ
Måla bromsok / värmetålig färg.
1, 2   >>
17 besök senaste veckan (36330 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande