Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Puma -98
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (18017 totalt)
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Denna projekt tråd är ganska lång då jag ville ha med lite historia bakom.

Historien om det här projektet började tidigt på våren 1998 då jag som en av dom första i Sverige tillsamans med ett test-team från bonniers ägda biltidningen "Teknikens värld allt om bilen" med den då där arbetande Robert Collin, fick åka iväg till bromma flygfält och testa två sprojtans nya bilar. En Renault Megane Cupé 2,0 och en Ford Puma. Bilarna skulle testas i den tack vare Merca A-klass världsberömda älgtestet. Trots att jag inte hade tagit mitt körkort då så var dom ändå snälla och lät mig prova båda bilarna. Eftersom Renaulten på pappret hade motor, prestanda och hk på sin sida så var det egentligen den jag mest såg fram emot att köra. Dessutom har jag aldrig varit nån beundrare av Ford. Testade Meganen först och tyckte att den var rolig och pigg emmelan konerna. Tiden gick fort och snart var det dags för att prova Puman. Tyckte utseende mässigt att Puman såg bra mycket tuffare ut då den har ett eget utseende och inte liknade nån annan bil på marknaden. Renaulten var ju egentligen bara en vanlig Megane men med mer motor. "Synd att Ford inte tryckt i mera hästar i Puman, då kanske den varit lika kul" kommer jag ihåg att jag tänkte...

Satte mig i bilen och gasade iväg för att prova den i konbanan. Det första man ofelbart lägger märke i när man kör en Puma är växellådan! Den är ruskigt exakt och växellägena är otroligt korta. En av de bästa lådorna jag spakat! Bilen kändes pigg och rapp och varvade lååångt mycket mer än vad jag var van vid. Styrningen är precis som växellådan mycket exakt, till och med så exakt att när man som ovan kör den kan den kännas lite läskig, men när man vänjer sig så är det dom andra bilarna som blir läskiga och trots att Puman jämfört med Meganen saknar 25hk så kändes dom mycket lika i acc, det är mycket växellådans och motorns förtjänst.

Väl inne ibland konorna så kom den sista överaskningen. Bilen kastade sig runt konerna utan att tveka vare sig fram eller bak och man kände att detta var ngt som ingengörerna lagt extra krut på.

Tiden gick dock aldeles för fort och snart var jag tvungen att skiljas från min nya vän Kommer ihåg precis hur den såg ut, kommer till och med ihåg reg-nummret på den (den rullar runt i stockholmstrakten än). Bättre vart det ju inte av att när vi skulle lämna tillbaka bilen hos Ford så frågar dom om vi inte vill köpa den då dom fått en ny pressbil... Men alla pengar jag känade då gick till körkortet och utan riktigt jobb så fanns inte en suck att köpa den Men oj vad jag ville.

Här kunde historien fått ett tråkigt slut... Men det får den inte. Ett antal år senare (närmare bestämt 5) när jag efter en BMW 318 -84, En kass och mätarskruvad Peugeot 205Gti -89 och en Ford Escort -79 tyckte att jag hittat det perfekta fordonet i en Mitsubishi Lancer automat -93 som bara gick och gick. Men en dag så åkte jag förbi en bilfirma i hägersten... Och där stod en klar röd puma... Plötsligt kom allt vad minnen heter tillbaka från den blålila puman jag fastnade så hårt för på bromma flygfält! Var tvungen att gå in och titta närmare på den. Den visade sig vara en -98 precis som den jag provade. Den var såld i hedemoratrakten till en 16 årig tjej som övertalat sin rike far att den skulle vara perfekt för henne att övningsköra i + att sedan köra runt i när körkortet var taget. Tyvärr tog hon aldrig körkortet och puman stod mest och samlade damm i ett garage. Tillslut tröttnade pappan på att dottern aldrig fick tummen ur..... Och han sålde dotterns bil. Den gick sedan som andrabil i några år. Detta gjorde att bilen endast gått 2600mil och var i ett nästan perfekt skick när jag hittade den hos handlaren. En provtur senare + lite pratande med försäljaren och min perfekta Mitsubishi var inbytt och Puman var min

Jag har nu haft den som bruksbil i drygt 2 år och är jättenöjd! Bilen har nyss passerat 6000 felfria mil. Inte ett fel på den! Den var så klart 100% original när jag köpte den, men nu efter dom 2 år jag haft den så har jag gjort några små ändringar.

Jag har kört lite i konbanor och även vid ett tillfälle provat på en banåkning (nåja, en flygraka+taxibanor med lite koner uppsatta) och tycker att det är där jag har som roligast med bilen, Eftersom bilen är "halvtidspensionär" och därmed bara blir servad och putsad halva året så ska jag börja använda den lite mer till banåkning på andra halvan av året. Den officiella premiären sker 10september på anderstorp där jag förhoppningsvis ska lära mig köra bana lite bättre. Och sedan är det tänkt att nästa sommar ska bli fylld med gasa.nu aktivitet!

Skriv gärna om ni har tips på vad jag bör byta/ändra för att få den att bli lite bättre på bana, vill dock ha bilen ganska så original.

Denna historia kunde varit slut här om det inte hade varit för en händelse som hände aldeles nyligen när jag satt i Puman på väg ner till Stockholm från norrland. Tyckte att E4:an var lite tråkig så jag valde att köra en annan väg från gävle via valbo och ner mot västerås (slingrigare, roligare väg!) och upp i backspegeln kommer en Renaulr Megane Cupe 2,0
Han kör om på en lång raka och gasar på och i vanliga fall så hade jag inte tänkt mer på det, men efter som det var just den bilen så kände jag att jag var tvungen att få reda på det slutgiltiga svaret på frågan om jag valde rätt bil??? några kurvor senare är jag ikapp honom och efter nån kilometerskurvig väg vet jag att det kommer en lååång raka. redan i sista kurvan innan rakan växlar jag ner och trycker plattan i mattan och går ut för omkörning. Omkörningen går väldigt fort då han inte verkade kunna vägen lika bra som jag. Men när jag väl är om och fortsätter gasa så kommer han inte ikapp! (han tappar heller inget men han kommer inte ikapp!) Jag valde rätt thumbs up

///Mats

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Det verkar som om jag har rejsa.nu:s första puma, vilket förvånar mig.

_________________
MatsWalhberg
Citera
soul
Avesta
Här sen Feb 2005
Inlägg: 104



Kul läsning

Växellådan var faktiskt det första jag också tänkte på när jag provade en puma för första gången, den har riktigt nice känsla.

_________________
Stefan Eklund

Kör V40T4 -01 samt skoda pickis.
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Var ute med en kompis och fotade bilen igår.

Här kommer bilderna:

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare









_________________
MatsWalhberg
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Har av någon anledning alltid varit lite svag för den lilla Puman. Den är fräck på något sätt. Verkligen kul att någon tar ut den på bana här i Sverige!

Har sett att de åker cupper med dem runt om i Europa. Kolla runt lite på internet vad de gör med tävlingsbilarna så får du säkerligen bra tips på vad du kan hitta på med din bil för att den ska bli ännu kvickare.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Puma Cup gick bla i Tyskland tidigare, så det finns ganska mycket erfarenhet av dessa bilar i just tävlingssammanhang.

Det fanns den sk "Racing Puma" i england, med 150 hästars motor, feta skärmar, AP bromsar mm.

original så är chassit riktigt trevlig, så skaffa ett par vettiga stötdämpare, typ Koni eller Bilstein med ett par vettiga fjädrar från tex Eibach eller H&R, detta tilsammans med ett 15" fälgar borde kunna göra bilen riktigt snabb på banan. 17" fälgarna kan du spara till finåka

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Jo jag har sett bilder från tyska (och jag tror även engelska) Puma cup. Kul att bilen har lite racingpåbrå

17" fälgarna är väll mest för finåka som sagt då draget blir lite lidande varje gång vinterdäcken (15") åker av och sommar sulorna på. Men jag har original 15" prOpeller fälgarna kvar i garaget och planen är väll att det är dom som ska vara "bandäcken".

Fjädrarna och dämparna tror jag dock får sitta kvar åtminstone nästa sesång då jag tycker dom funkar mycket bra med tanke på vad det kostat mig. Men, man vet aldrig.

Racing Puman är stentuff med sin extra breddning och kraftigare motor. Enda nackdelen är att den såldes bara i England :-( och är därmed felstyrd.

_________________
MatsWalhberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Xmax skrev:

Racing Puman är stentuff med sin extra breddning och kraftigare motor. Enda nackdelen är att den såldes bara i England :-( och är därmed felstyrd.


Borde gå att plocka över skärmar och motoratrialger till en rättstyrd.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns några race-pumor som letat sig till Sverige med
Vill minnas att det gick en Puma som nådde fina resultat i ERF härom året?

Ford Puma är lite unik... det är en bil som ser hetare ut än vad den är, men som ändå är snabbare än man tror
Opel tigra är i samma sits vad gäller utseendet men sen slutar jämförelsen

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Tigran och Puman jämförs ju allt som oftast med varandra. Tycker själv att dom två är välldigt olika, även om dom är av samma karosstyp och storlek. Men det är väll i stort allt dom delar...

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Dags för lite uppdatering:

Igår beställdes tid för service på bilen, och när den ändå ska in så tänkte jag passa på att uppdatera bustningarna på bilen. Förhoppningsvis blir bilen lite styvare och rappare runt kurvorna tack vare detta.

Premiären på anderstorp närmar sig nu med stora steg och det är mycket som ska hinnas med under nästa vecka, service, besiktning, bustningsbyte + att bilen stått parkerad under en björk i över en vecka så den ser förfärlig ut. Så en ordentlig tvätt med efterföljande waxning är inplanerad.

Sen är bilen redy to go! Ser fram mycket mot den 10/9 -05!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Bustningarna är nu utbytta och skilnaden var helt klart märkbar! Bilen känns mycket tightare.

Besiktning imorgon

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Så har då premiären gått av stapeln!

Igår 10/9 så gick bilen i samanlagt 1,5 timmar på anderstorp, långa banan.

Att beskriva hur kul det var skulle bara låta överdrivet och löjligt. Så jag låter bli. MEN! jag är fast. Så det blir garanterat åka av 2006, även 2007, och 2008, etc... Bilen ska få nya bromsar och jag ska jaga rätt på mindre 15" som någon ovan sa, accet blev lidande med 17" fälgar på.

Bilen höll utan att tveka, jag körde om bilar med bra mycket mer motor. Och jag hade skitkul!

Tack Magnus (mr Rejsa.nu) för att du en dag kom in på mitt dåvarande jobb (egentligen i ett helt annat ärende) och började prata bilar och banor :-) Annars hade det nog tagit lång tid att upptäcka hur kul det är när det svänger!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Dre
Kinda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 78



Hej

Har alltid gillat puman men aldrig suttit i en. Tror du att en 190cm lång före detta handbollspelare dvs 90-95 kg får plats med hjälm på.

Har börjat att titta efter en rolig andrabil men har börjat att märka att kroppen är imot mig.

_________________
Andreas Lewau
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Jag är en 1.88 och satt riktigt bra i den, dock utan hjälm, men med en riktigt stol så kommer man nog lite längre ner och då sitter man kanske ännu bättre.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Dre skrev:
Hej

Har alltid gillat puman men aldrig suttit i en. Tror du att en 190cm lång före detta handbollspelare dvs 90-95 kg får plats med hjälm på.

Har börjat att titta efter en rolig andrabil men har börjat att märka att kroppen är imot mig.


Det ska nog inte vara något problem. Jag är 1,87 och satt med hjälm på mig utan att känna att det var trångt eller att jag slog i nånstans. Stolen (iaf på min) är dessutom stälbar i höjdled så det ska inte vara ngt hinder alls.

_________________
MatsWalhberg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Kristian Larsson skrev:
Finns några race-pumor som letat sig till Sverige med
Vill minnas att det gick en Puma som nådde fina resultat i ERF härom året?


Ingen Puma i ERF de senaste fem åren i alla fall...
Däremot byggde GM Racing en fin och snabb Tigra till slutet av förra året.
Kanske är den du tänker på? Grön metallic.

Det går någon i SSK, i Fyndbörsen Cup tror jag.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Nu har bilen stälts ner i garaget för vinterförvaring och lite modifiering. Exakt vad som kommer ske håller jag lite hemligt (eller var det så att jag inte helt vet...)

Men det som är bestämt och har prio 1 är iaf att byta ut och uppdatera bromsskivorna och belägg.

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Dags för en uppdatering nu när sesången sakta sakta börjar smyga sig på.

Fram brommsarna är nu utbytta mot slitsade brembo max S skivor och då bilen är liten och lätt så valde jag GreenStuff belägg till.

En uppsättning Yokohama R-däck i dimension 195/50 15" har inhandlats.

Tyvärr har jag varit dålig på att ha med mig kameran i garaget men så fort jag får tid så ska jag lägga upp lite bilder på det som gjorts.

Små och enkla saker men jag tror att det kommer göra en märkbar skilnad i sommar.

Snart är det vår!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Puma -98
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (18017 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande