Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Att ha räcern på släp....? | << 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (64310 totalt) |
Nu menar jag inte pallbockar utan något mycket mer utbrett som plankor eller dyligt. Lämpliga pallpunkter och spännpunkter får ju provas fram. |
||||||||
Själv brukar jag föredra att ha riktigt högt kultryck, 200-300 kg då går ekipaget riktigt stadigt, och man kan logga på ganska bra. Förutsatt att dragbilen har fjädrar som tål det
Jag spänner i alla fyra hjul, men har sett lösningar med vantskruvar till bärarmar/bakaxel. har man stel bakaxel kan man spänna i denn nära hjulet. För att enklare köra upp på släpet sätter jag dragbilens nivåreglering i högläge, så lutar vagnen lagom. |
||||||||
Så uniballsen/bussningarna får all stryk istället... Vissa racebilar ersätter de iofs dämparna med stålstag så det fungerar nog om man. t.ex. kör dem på en lastbil eller likanade. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
|
||||||||
Aha, got it... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Jag har dragit min bil på släp nu ett otal gånger senaste åren. Jag lägger alltid bandet runt hjulet, i en slinga ca 0930 och 1430 på däcket och spänner framåt fram och bakåt bak. Har aldrig haft ett minsta problem och jag har testat att köra som biltjuv med släpet. Skulle ALDRIG dra igenom fälgen i ett "kryss" som jag sett några göra, det innebär att hjulet kan röra sig lite framåt och bakåt och t.ex. vid blött väglag kan remmarna sträcka sig lite (vi pratar promille) och då ligger man risigt till eftersom allting är helt stumt. Spänner man runt däcken finns alltid lite eftergivlighet och remmarna är alltid spända ordentligt. Dessutom: på min krok står max vikt 80kg kultryck. Varför överstiga det? Jag fattar inte varför man skulle vilja ha ett par hundra kilos kultryck och bilen går nästan i backen bak... Biltema har en billigare variant av spännband från Ancra, skulle aldrig köpa dem (vi säljer sling och spännband på jobbet). Clas ohlson eller andra mer proffsiga företag (typ Swedol, Flinks etc) har de riktiga grejorna. Det blir dyrt om ett band går av och räserbilen flyger av släpet vid ett tillbud _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Ytterliggare en anledning till att fästa alla fyra hjulen. Har man bara fäst 2 hjul och ett lossnar...... En av våra kunder hade bråttom att flytta en maskin en morgon, en 25 tons CAT bandschaktare (bulldozer). Han hade inte polistillstånd för att flytta maskinen (den var 3,40 bred) för det var för dyrt... Så kl5 på morgonen innan polisen vaknat skulle de snabbt flytta maskinen 3km. Upp på maskintrailern och i brådskan glömde de spänna fast maskinen. I första rondellen gled maskinen av släpet och ner i diket.... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
OK...det är möjligt, de släp jag använt har varit hyffsat stumma...men hursomhelst, lägger du ett kryss runt ekrarna så kan det glida. Däcket ger däremot massor av härlig friktion mot bandet och är det dessytin bra uppvärmt, direkt från banan upp på trailern och spänn fast, har jag upplevt att bandet nästan klistrats fast på däcksytan. Jag skulle iafl inte lita på "kryss genom ekrarna". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Har du en duktigt låg räser med breda däck så är det inte alltid så lätt att få in bandet runt hela däcket, vill gärna vara en massa skärmar ivägen och då är fälgen enda alternativet... Har sett en del bilar med centrumbult där man byter ut centrumbulten till en "transportversion" med en påsvetsad ögla och spänner fast skrotet i den. _________________ Karl Brag |
||||||||
Så här kan det se ut: _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Det är väl ett absolut krav att den mesta vikten ska vara framåt? Dvs backa upp en svansmotorbil och köra upp en frontmotorbil. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Jag hoppas du skojar när du säger detta! Hoppas du är fullt medveten om att du ska gasa och inte bromsar om släpet börja vobbla. Orka din bil dra upp släpet? _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||||
hm, släp, varför har jag inte det för. Egenligen borde ja kalla det fjolligt på en gatbil, men efter att ha tappat en drivaxel senast på gelleråsen så e de svårt att va kaxig . som tur va gick det att fulmecka på plats, men nästa gång kanske man e rökt, å då e de långt att knuffa 25 mil.. menmen, man kan inte ha råd med allt...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Hm ja, det tänkte jag inte på. Jag ska rita en liten skiss efter helgen på vad jag menar med "kryss genom fälgen" så kommer ni haja vad jag menar som "osäkert". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
orsaken till att jag vill köra med högt kultryck är för att ekipaget går mycket stadigt då, och har man bara "riktig fjädring" så anpassar den för det . Kör man däremot med primitivare bilar måste man ju anpassa kultrycket efter det. Sen måste ju självklart draget vara dimentionerat för den belastning man utsätter det för. |
||||||||
Ju mer framtungt släpet är, destå mindre är sannolikheten för vobbling. Jag har en gång fått ett släp att vobbla, och då visade det sig sedan att kultrycket låg på ca 20-25 kg. förutom att jag då hade en olämplig draqgbil och överlast. |
||||||||
Jag skulle inte använda mindre än fyra remmar med en rem per hjul. Jag gillar inte tanken på vad som skulle hända om man får punktering på racebilen när den är på trailern och har bara två remmar.
om man hyr trailer så är det bra att hyra samma trailer varje gång så att man vet att man får upp bilen på trailern. Domkraft under bommen på trailern och plankor under ramperna brukar hjälpa. Ofta måste man demontera framspoilern för att överhuvudtaget få upp bilen. Det är rätt stor belastning på hjulen på trailern och det är inte ovanligt med punka. Det är jobbigt att hitta ett nytt däck i rätt dimension på en helg. Jag skulle alltid vilja ha ett reservdäck med mig men det är svårt om man hyr trailern. Lite omsorg om hjullagrena är också på sin plats. Jepp, jag har sett både punka och skurna hjullager på biltrailers _________________ Sten Isaksson |
||||||||
Är det enklare eller krångligare eller kanske bara onödigt med
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Hjulen är ju de enda delarna på bilen som inte är avfjädrade. avfjädrad är ju samma som fjädrad, motsatsen till ofjädrad.... |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Att ha räcern på släp....? | << 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (64310 totalt) |