Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Att ha räcern på släp....?
<<   1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (64310 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19512



porschedriver skrev:
Tänk på att dämpare etc slits nästan lika mycket som när man kör på väg med bilen.....riktiga proffsstall kör med trailingdämpare och fjädrar och byter när de kommer fram.
Skulle man inte kunna palla upp bilen lite och spänna ned den stumt för att undvika rörelser?

Nu menar jag inte pallbockar utan något mycket mer utbrett som plankor eller dyligt. Lämpliga pallpunkter och spännpunkter får ju provas fram.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Själv brukar jag föredra att ha riktigt högt kultryck, 200-300 kg då går ekipaget riktigt stadigt, och man kan logga på ganska bra. Förutsatt att dragbilen har fjädrar som tål det

Jag spänner i alla fyra hjul, men har sett lösningar med vantskruvar till bärarmar/bakaxel. har man stel bakaxel kan man spänna i denn nära hjulet.

För att enklare köra upp på släpet sätter jag dragbilens nivåreglering i högläge, så lutar vagnen lagom.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



NiklasFalk skrev:
porschedriver skrev:
Tänk på att dämpare etc slits nästan lika mycket som när man kör på väg med bilen.....riktiga proffsstall kör med trailingdämpare och fjädrar och byter när de kommer fram.
Skulle man inte kunna palla upp bilen lite och spänna ned den stumt för att undvika rörelser?

Nu menar jag inte pallbockar utan något mycket mer utbrett som plankor eller dyligt. Lämpliga pallpunkter och spännpunkter får ju provas fram.


Så uniballsen/bussningarna får all stryk istället...

Vissa racebilar ersätter de iofs dämparna med stålstag så det fungerar nog om man. t.ex. kör dem på en lastbil eller likanade.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19512



porschedriver skrev:
NiklasFalk skrev:
porschedriver skrev:
Tänk på att dämpare etc slits nästan lika mycket som när man kör på väg med bilen.....riktiga proffsstall kör med trailingdämpare och fjädrar och byter när de kommer fram.
Skulle man inte kunna palla upp bilen lite och spänna ned den stumt för att undvika rörelser?

Nu menar jag inte pallbockar utan något mycket mer utbrett som plankor eller dyligt. Lämpliga pallpunkter och spännpunkter får ju provas fram.
Så uniballsen/bussningarna får all stryk istället...

Vissa racebilar ersätter de iofs dämparna med stålstag så det fungerar nog om man. t.ex. kör dem på en lastbil eller likanade.
Nej, jag menar att palla upp karossen och spänna den mot flaket (stumt). Det borde ju se till att hjulupphängningarna inte rör på sig alls. Man måste ju inte palla så högt att hjulen går fritt och att spänna även i hjulen som extra säkerhet är nog ingen dum idé.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



NiklasFalk skrev:
porschedriver skrev:
NiklasFalk skrev:
porschedriver skrev:
Tänk på att dämpare etc slits nästan lika mycket som när man kör på väg med bilen.....riktiga proffsstall kör med trailingdämpare och fjädrar och byter när de kommer fram.
Skulle man inte kunna palla upp bilen lite och spänna ned den stumt för att undvika rörelser?

Nu menar jag inte pallbockar utan något mycket mer utbrett som plankor eller dyligt. Lämpliga pallpunkter och spännpunkter får ju provas fram.
Så uniballsen/bussningarna får all stryk istället...

Vissa racebilar ersätter de iofs dämparna med stålstag så det fungerar nog om man. t.ex. kör dem på en lastbil eller likanade.
Nej, jag menar att palla upp karossen och spänna den mot flaket (stumt). Det borde ju se till att hjulupphängningarna inte rör på sig alls. Man måste ju inte palla så högt att hjulen går fritt och att spänna även i hjulen som extra säkerhet är nog ingen dum idé.


Aha, got it...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dude skrev:
alla fyra hjulen skall ha band och spänn aldrig i avfjädrade delar.


thumbs up thumbs up thumbs up

Jag har dragit min bil på släp nu ett otal gånger senaste åren. Jag lägger alltid bandet runt hjulet, i en slinga ca 0930 och 1430 på däcket och spänner framåt fram och bakåt bak. Har aldrig haft ett minsta problem och jag har testat att köra som biltjuv med släpet.

Skulle ALDRIG dra igenom fälgen i ett "kryss" som jag sett några göra, det innebär att hjulet kan röra sig lite framåt och bakåt och t.ex. vid blött väglag kan remmarna sträcka sig lite (vi pratar promille) och då ligger man risigt till eftersom allting är helt stumt. Spänner man runt däcken finns alltid lite eftergivlighet och remmarna är alltid spända ordentligt.

Dessutom: på min krok står max vikt 80kg kultryck. Varför överstiga det? Jag fattar inte varför man skulle vilja ha ett par hundra kilos kultryck och bilen går nästan i backen bak...

Biltema har en billigare variant av spännband från Ancra, skulle aldrig köpa dem (vi säljer sling och spännband på jobbet). Clas ohlson eller andra mer proffsiga företag (typ Swedol, Flinks etc) har de riktiga grejorna. Det blir dyrt om ett band går av och räserbilen flyger av släpet vid ett tillbud

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Westfield skrev:
Det blir dyrt om ett band går av och räserbilen flyger av släpet vid ett tillbud

Ytterliggare en anledning till att fästa alla fyra hjulen. Har man bara fäst 2 hjul och ett lossnar......


En av våra kunder hade bråttom att flytta en maskin en morgon, en 25 tons CAT bandschaktare (bulldozer).
Han hade inte polistillstånd för att flytta maskinen (den var 3,40 bred) för det var för dyrt... Så kl5 på morgonen innan polisen vaknat skulle de snabbt flytta maskinen 3km. Upp på maskintrailern och i brådskan glömde de spänna fast maskinen. I första rondellen gled maskinen av släpet och ner i diket....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Westfield skrev:
..................

Skulle ALDRIG dra igenom fälgen i ett "kryss" som jag sett några göra, det innebär att hjulet kan röra sig lite framåt och bakåt och t.ex. vid blött väglag kan remmarna sträcka sig lite (vi pratar promille) och då ligger man risigt till eftersom allting är helt stumt. Spänner man runt däcken finns alltid lite eftergivlighet och remmarna är alltid spända ordentligt. .................
Helt stumt blir det inte, deformationen i kontaktytan däck-durk räcker för att ta upp den sträckning som kan uppkomma.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Pär Hansson skrev:
Westfield skrev:
..................

Skulle ALDRIG dra igenom fälgen i ett "kryss" som jag sett några göra, det innebär att hjulet kan röra sig lite framåt och bakåt och t.ex. vid blött väglag kan remmarna sträcka sig lite (vi pratar promille) och då ligger man risigt till eftersom allting är helt stumt. Spänner man runt däcken finns alltid lite eftergivlighet och remmarna är alltid spända ordentligt. .................
Helt stumt blir det inte, deformationen i kontaktytan däck-durk räcker för att ta upp den sträckning som kan uppkomma.


OK...det är möjligt, de släp jag använt har varit hyffsat stumma...men hursomhelst, lägger du ett kryss runt ekrarna så kan det glida. Däcket ger däremot massor av härlig friktion mot bandet och är det dessytin bra uppvärmt, direkt från banan upp på trailern och spänn fast, har jag upplevt att bandet nästan klistrats fast på däcksytan.

Jag skulle iafl inte lita på "kryss genom ekrarna".

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Westfield skrev:
Skulle ALDRIG dra igenom fälgen i ett "kryss" som jag sett några göra, det innebär att hjulet kan röra sig lite framåt och bakåt och t.ex. vid blött väglag kan remmarna sträcka sig lite (vi pratar promille) och då ligger man risigt till eftersom allting är helt stumt. Spänner man runt däcken finns alltid lite eftergivlighet och remmarna är alltid spända ordentligt.


Har du en duktigt låg räser med breda däck så är det inte alltid så lätt att få in bandet runt hela däcket, vill gärna vara en massa skärmar ivägen och då är fälgen enda alternativet...
Har sett en del bilar med centrumbult där man byter ut centrumbulten till en "transportversion" med en påsvetsad ögla och spänner fast skrotet i den.

_________________
Karl Brag
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Karl B. skrev:
Har sett en del bilar med centrumbult där man byter ut centrumbulten till en "transportversion" med en påsvetsad ögla och spänner fast skrotet i den.


Så här kan det se ut:


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jovani skrev:
Ett tips är att ha motorn fram på släpet för att lättare uppnå en bra balans


Det är väl ett absolut krav att den mesta vikten ska vara framåt? Dvs backa upp en svansmotorbil och köra upp en frontmotorbil.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Nikurasu skrev:
110kg i kultryck funkar iaf kanon på en Saab 9000 CSE....då kan man lugnt kryssa i 110km/h


Jag hoppas du skojar när du säger detta! Hoppas du är fullt medveten om att du ska gasa och inte bromsar om släpet börja vobbla. Orka din bil dra upp släpet?

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



hm, släp, varför har jag inte det för. Egenligen borde ja kalla det fjolligt på en gatbil, men efter att ha tappat en drivaxel senast på gelleråsen så e de svårt att va kaxig . som tur va gick det att fulmecka på plats, men nästa gång kanske man e rökt, å då e de långt att knuffa 25 mil.. menmen, man kan inte ha råd med allt...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Westfield skrev:
.......

OK...det är möjligt, de släp jag använt har varit hyffsat stumma...men hursomhelst, lägger du ett kryss runt ekrarna så kan det glida. Däcket ger däremot massor av härlig friktion mot bandet och är det dessytin bra uppvärmt, direkt från banan upp på trailern och spänn fast, har jag upplevt att bandet nästan klistrats fast på däcksytan.

Jag skulle iafl inte lita på "kryss genom ekrarna".
Mina släp har också varit mycket styva. Flexibiliteten jag refererar till är den hos däcken. Även om du fäster spännbanden i fälgen (beskrivningen "kryss genom ekrarna" vet jag inte om jag förstår riktigt.....) så trycker du ihop däcket genom kontaktytan såpass att du inte behöver uppleva slappnande spännband. Jag har inte upplevt det iaf.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Pär Hansson skrev:
Westfield skrev:
.......

OK...det är möjligt, de släp jag använt har varit hyffsat stumma...men hursomhelst, lägger du ett kryss runt ekrarna så kan det glida. Däcket ger däremot massor av härlig friktion mot bandet och är det dessytin bra uppvärmt, direkt från banan upp på trailern och spänn fast, har jag upplevt att bandet nästan klistrats fast på däcksytan.

Jag skulle iafl inte lita på "kryss genom ekrarna".
Mina släp har också varit mycket styva. Flexibiliteten jag refererar till är den hos däcken. Även om du fäster spännbanden i fälgen (beskrivningen "kryss genom ekrarna" vet jag inte om jag förstår riktigt.....) så trycker du ihop däcket genom kontaktytan såpass att du inte behöver uppleva slappnande spännband. Jag har inte upplevt det iaf.


Hm ja, det tänkte jag inte på. Jag ska rita en liten skiss efter helgen på vad jag menar med "kryss genom fälgen" så kommer ni haja vad jag menar som "osäkert".

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Westfield skrev:


Dessutom: på min krok står max vikt 80kg kultryck. Varför överstiga det? Jag fattar inte varför man skulle vilja ha ett par hundra kilos kultryck och bilen går nästan i backen bak...



orsaken till att jag vill köra med högt kultryck är för att ekipaget går mycket stadigt då, och har man bara "riktig fjädring" så anpassar den för det . Kör man däremot med primitivare bilar måste man ju anpassa kultrycket efter det.

Sen måste ju självklart draget vara dimentionerat för den belastning man utsätter det för.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Superkart skrev:
Nikurasu skrev:
110kg i kultryck funkar iaf kanon på en Saab 9000 CSE....då kan man lugnt kryssa i 110km/h


Jag hoppas du skojar när du säger detta! Hoppas du är fullt medveten om att du ska gasa och inte bromsar om släpet börja vobbla. Orka din bil dra upp släpet?


Ju mer framtungt släpet är, destå mindre är sannolikheten för vobbling.

Jag har en gång fått ett släp att vobbla, och då visade det sig sedan att kultrycket låg på ca 20-25 kg. förutom att jag då hade en olämplig draqgbil och överlast.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jag skulle inte använda mindre än fyra remmar med en rem per hjul. Jag gillar inte tanken på vad som skulle hända om man får punktering på racebilen när den är på trailern och har bara två remmar.

om man hyr trailer så är det bra att hyra samma trailer varje gång så att man vet att man får upp bilen på trailern. Domkraft under bommen på trailern och plankor under ramperna brukar hjälpa. Ofta måste man demontera framspoilern för att överhuvudtaget få upp bilen.

Det är rätt stor belastning på hjulen på trailern och det är inte ovanligt med punka. Det är jobbigt att hitta ett nytt däck i rätt dimension på en helg. Jag skulle alltid vilja ha ett reservdäck med mig men det är svårt om man hyr trailern. Lite omsorg om hjullagrena är också på sin plats. Jepp, jag har sett både punka och skurna hjullager på biltrailers

_________________
Sten Isaksson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Är det enklare eller krångligare eller kanske bara onödigt med
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?orderId=336552309&p . . . .

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kunta skrev:
Bra tips, nu har man lärt sig något nyttigt.
Frågan är hur ni spänner fast om inte runt hjulen? (avfjädrade)


Hjulen är ju de enda delarna på bilen som inte är avfjädrade.

avfjädrad är ju samma som fjädrad, motsatsen till ofjädrad....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Sparade trådar/FAQ
Att ha räcern på släp....?
<<   1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (64310 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande