Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Gr 2 1961 Historic Racing
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (22180 totalt)
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Får väl lägga upp en ny biltråd för det "nya" bygget.
Högst förvånande en Saab 2-takt i raceutförande igen....
Denna gång en Stallbackamoped från 1961, som faktiskt införskaffades redan 1991 under lite speciella omständigheter. (men det är en annan god historia)
Den blästrades och rostlagades redan 1993-94. Bur av dåtida enkel modell godkänd av FIA för historic racing kom i, i samma veva. Sedan kom en viss röd race 96:a från 1964 emellan. Den pärlgrå 61:an hamnade på tioårig tillväxt. Vilket i praktiken innebar att en del av plåtjobbet behövde göras en gång till.
Efter över 70 race med den röda trotjänaren, infann sig vägvalet att antingen riva den för full rebuild, eller ta tag i den slumrande 61:an. Med tanke på den tävlingshistoria som kan anas i denna pärlgrå veteran, så föll valet på att sätta fart på det avsomnade raceprojektet.

Just nu befinner sig bilen på Lernia i Hedemora, där skdereparatörseleverna har den som utbildningbjekt. Det innebär att flera av de gamla lagningarna har gjorts betydligt bättre och snyggare.
MYcket är t.o.m. tennspacklat. Förstärkningar enligt egna och andras erfarenheter ät gjorda. Självkt med hänsyn till det strikta Appendix K reglementet, som inte tillåter allt för stora eller moderna utsvävningar i det tekniska lösningarna. Merparten av tankemödan betreäffande chassi och karossförstärkningar har ägnats åt den ganska veka framändan framför torepd och A-stolpar. Längre bak är det princip bara tätare svetssömmar och lite T-sport förstärkningar av bakre länkarmsinfästningar.
Buren har kompletterats med mera rör, efter vad reglementet numera tillåter. I princip ett kryss som sidosträvor, och tvärstag i huvudbåge och som bältesinfästning korsande diagonalsträvan.
Huven har försetts med Saabklubbens ventialtionsgälar, som verkar stämma rätt bra med orignalutformningen på fabriksbilarna. Tyvärr tror jag mina hamnade ett par cm för långt fram.
Få se om vi orkar göra om detta....
Kvar att göra på plåten, är finishjobb på svetsskarvar, finspackling och försträkning av bagagerumsgolvet för eventuell bakre krängningshämmare.

Under tiden har jag med mycket god hjälp av Bröderna ohlsson i Hedemora, fått ett par omgågnar bärarmar, några bakaxlar och en uppsättning fälgar m.m. blästrade och pulverlackade i blanksvart.

Just nu funderas det mest på hur chassit ska sättas upp.
Hur hårda ska bussningarna vara?
Jag är av åsikten att dessa gamla bilar, som måste rejsas på Dunlop Racing diagonaldäck inte tjänar på stumma bussningar. Det ger mest sprickbildningar i karossen med tiden. Plus att bilen blir önödigt lurig i regn. Hu ska fjädrarna se ut? Vilka stötdämpare passar bäst? Hur ska krängarna se ut? Ska jag ens ha krägnare? Hur löser jag "drop stop" på bakaxeln på bästa sätt? Vilka hjulvinklar är den bästa kompromissen mellan grepp och lättrullande bil? osv.....

Elsystemet är påbörjat, med renovering av orignal kabelhärva. Åteterstår att bygga in kablage för extra bränslepumpar, varvräknare, kylfläktar etc. Dessutom hitta några smidiga och pålitliga kontaktdon/skarvstycken för snabbkoppling till huv/belysning och startmotor/generator.
Efter mycket velande fram o tillbaka, beslutade jag mig för att avstå snabbsäkringar i kupén och istället behålla original säkringbox på torpeden. Detta dels pga den tidstypiska looken och dels pga att Saabens elsystem sällan vållar en några akuta bekymmer.
'
Bränslesystemet blir en modifierad orignaltank med skumfyllning och tidstypisk snabbtanksanordning.
Skvalpskott ska monteras i tanken. Dubbla Bendixpumpar och grövre matarledningar, som avrundas med en ställbar bränsletrycksregulator och inbyggd tryckmätare kompletterar den sidan.

Rutorna blir i 5mm Lexan, medan vindrutan är en XP lättvikts laminerad ruta.
Ska försöka hitta fräscha dörrsidor och bakre sidostycken i rött tyg/grå galon. I annat fall blir det aluminium dörr sidor. Iogfs rejsigt, men inte så tidstypiskt...
Instrumentbrädan renoveras inkl alla instrument. Sportpanel är strängt förbjuden. Standard med liggande termometerhastigehtsmätare gäller, liksom mekanisk varvärknaare på vänster A-stolpe.
en Recaro Profi är inköpt. Rattstången ska flyttas innåt i bilen, liksom stolen.
Var hittar man nya pedalgummin till en gammal Saab? Alupedaler känns fel...

Motor blir en XP-filad maskin. Efter att vunnit 1000cc Cupen 2003 med en XP-maskin , känns Niklas koncept värt att jobba vidare på. Målet är att komma över 90 hk med 850cc och enkelförgasare.
(idag har vi 86,7 hk) Lådan lämnar jag med varm hand till Hr Sjölinder. 4 vxl Spec 1 och 7:38 är väl det som gäller enligt klassningshandlingen.

Sjävlklart bli bilen grå även i framtiden (om det är den bil vi tror, så var den grå när den gick på banorna redan tidigt 60-tal) För att särskilja den från övriga Saabar, så planeras en torreador-röd stripe över bilen.
Hur den ska se ut får bli en senare frågan. Kommer säkert att be alla stilsäkra rejsa-aktivister om råd i den slutgiltiga dekoren.

Tänkte till helgen lägga upp lite bilder från det nästan klara plåtarbetet om någon är intresserad av detta halvudda banåkarprojekt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3990



Härligt med seriös race-renovering av gamlingarna! thumbs up Ser fram emot bilder...

.. sen kan du allt dra den där historien om införskaffandet också!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Härligt Bosse thumbs up Bygg klart de där Saabarna så att du kan börja ägna dig åt nån riktig bil, tex en Karolin
Vilka är planerna för den röde trotjänaren? 70 race ihop måste innebära att den är svår för hjärtat att avyttra...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Härligt Bosse thumbs up Bygg klart de där Saabarna så att du kan börja ägna dig åt nån riktig bil, tex en Karolin
Vilka är planerna för den röde trotjänaren? 70 race ihop måste innebära att den är svår för hjärtat att avyttra...


Klart det borde stå en Karolin på tur! Djäkligt nog missade jag med en vecka en sådan för en sansad peng för en tid sedan Finns väl inte så många kvar, vet om en ram, instrumentbräda och lite till, som mha originalritningarna bör kunna återuppstå som en modig RPB-utmanare
Får väl se vad tiden, platsen och ekonomin säger när Saabarna är klara och väl utsorterade.
Försöker övertala sonen att en Fvee är lämplig förstabil, men han är 100% mållåst på en historisk Formel Ford 1600.

Du har helt rätt om känslorna för den röda
Dessutom så är ju bilen "mediakändis" genom minst ett 15 tal olika tidningsartiklar, bilder och medverkan i ett par TV-program. Så det finns mycket kul upplevelser både på banan och i andra sammanhang som gör att bilen självklart ska behållas och få ett bekvämt, men aktivt penisonärsliv.

Planen är att renovera karossen ge den en ny lack, självklart samma kulör. Gå igenom mekaniken grundligt, stoppa tillbaka den redan renoverade första rejsmotorn från de tidiga åren (den är snällt filad och funkar även på gatan)
Sedan får den bilen bli nostalgiracer på gatan. Tidstypsikt utrsutad med 60/70 tals Recarostolar, Britax-bälten, Les Leston träratt, Stötfångare och 2-3 extraljus av tidstypiskt snitt får ge bilen lite klädsamt rallystuk. Med buren kvar och nuvarande racechassi blir det förhoppningsvis en kul landvägsbil, som passar för allt från veteranklubbträffar, till diverse svängövningar på både grus och asfalt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Här kommer de första byggbilderna med lite kommentarer.

Efter att stått på tillväxt i över 10 år, såg bilen lite dammig ut när jag åter släpande fram den i ljuset.
Som kanske syns så hade vi ändå lyckats påbörja rneoveringen lite, innan rejsandet med den röda
Saaben och senare SLC-åkandet tog mesta av tiden, kraften och inte minst ekonomi...


Med lite fantasi kanske man kan se ur "kontoret" kommer att gestalta sig?
Varvräknaren kommer att återfå sin tidstypiska placering på A-stolpen (men nu på den inte fullt lika tidstypiska buren). Ett tag övervägdes om varvräknaren på Saabtypiskt manér skulle placeras på rattstången, men "me too" ligger inte för mig... Ratten byts ut mot en inte fullt så 70-talsmässig, som den nuvarande Raid-ratten med sina svarta ekrar.


Här är vi en bit på väg. rätt mycket mera jobb än vi trodde från början. En bil som levt ett hårt liv på banorna är rätt lappad och lagad, samt inte precis rak i alla chassimått. En utmaning för killarna på skolan som sliter med plåtjobbet under den pedantiske projektledaren/ägaren


Ett nästan färdigrenoverat hjulhus vänster fram. Lite förstärkningar för banan tillkommer.
Genomslagsgummit ska modifieras för lägre markfrångång (10 cm)


Även bak fanns det lite rost....
Här nöjer vi oss dock med att förstärka övre stötdämparinfästningen.


Den vekaste delen på Saab kortnosen är framför A-stolparna. Här syns det dubblerade motorrumsgolvet och den kraftigare främre tvärbalken. Det styvar upp både chassi och drivlinans installation.


Mera nyttiga förstärkningar i frampartiet. Här syns de tvärgående förstärkningarna mellan främre, nedre bärarmarnas främre och bakre infästningar. Vad som inte syns i bild, men som är lika viktigt, är den förstärkta tvärbalken, mellan fjädertornen som den mittonterande kylaren är monterad på.
Tillsammans med tätare sömsvetsar (helsvetsat undviker vi helst på dessa bilar) så bör detta ge ett betydligt stabilare framparti, som matchar bilens i övrigt mycket vridstyva konstruktion.


Saab kortnos, med sin mittmonterade kylare, behöver all hjälp den kan få med luftflödet.
De typiska och på Saaben så klassiska gälarna, behövs verkligen för att evakuera så mycket kylluft som möjligt.


Att få till gälarna på rätt sätt, är ett riktigt pyssel-pussel. Här är Sören, en av killarna på skolan, som pustar ut efter sitt gedigna arbete.


Under tiden som karossrenoveringen pågår, passar vi på att renovera övriga komponenter, ännu så länge mest chassibitarna. Här syns bl.a. några av bärarmarna och en bakaxel, som just kommit åter från BOH (Bröderna olsson i Hedemora) blästrade och pulverlackade i halvblanksvart.
När vi ändå är i farten renoverar vi ett par omgångar att ha i reserv i fall att...
om tid och ork räcker till kommer vi att göra iordning några extra bakaxlar för att enkelt kunna testa vad olika hjulgeomometri gör på banan.


Här har vi Micke, den som slitigt i särklass mest med plåtarbetet på bilen. Den skadeverkstad som anställer honom kan jag intyga får en kompetent och driftig skadereparatör.
Det är alltid lite pirrigt att lämna bort sin ögonsten för så omfattande arbeten så gissa om jag är glad att dessa killar tog sig an bilen!?


Det var allt för nu, fler bilder dyker upp vartefter (men nu tar vi lite sommar & semester från bilbygget)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Kul bygge att få följa
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



ååååååh så roligt Racebygge på Saabtvåtaktare på första parkett!

En liten undran bara. Spec1 lådan väl klassad först 1963 års modell? Sportbromsarna kom väl till samtidigt? Eller får man använda sig av alla klassade delar som tillhör perioden?
Nu är jag ingen expert på appK men det vore kul att få veta lite mer.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Tjena Micke!
Kul att bygget uppskattas! Du har ju en riktigt go 96:a själv. Var det rentav den som syns på bild från Saab-festivalen i senaste Nostalgia?

Beträffande tidpunkten för klassningen av Spec 1 och Sportbromsarna på den vanliga 96:an, har jag för mig att tilläggs homologeringen på grunthandlingen #1124 (tror de heter 1124A och 1124 B ) gjordes i per den 1 Juli 1962. Möjligen tillkom denna klassning för att Sporten ännu inte hade tillverkats i tillräcklingt många exemplar för internationell klassning vid det datumet.
Har alltid funderat på varför Saab inte körde med Sporten i Monte Carlo 1963. Kan väl bara varit antal tillvekrade som gjorde att man valde bort sporten? (62 var definitvt för tidigt för att den skulle tillverkats i så många ex som krävdes)

Eftersom klassningen av drevsats och bromsar skedde 1962 omfattas de av period F i App K. Dvs 1962-01-01 till 1965-12-31. Alla Saabar som tävlar i den perioden får alltså utnyttja denna klassning.

Med nya App K kan du välja vilken period du vill tävla med bilen i, bara modellen tillverkats under perioden i det utförandet. Bilens exakta årsmodell är inte längre styrande. Bilen måste däremot exakt motsvara en specifiaktion på bilen som fanns i den period du vill tävla.
I fallet med Saab 96:an kan du alltså välja om du vill tävla i Period E fram till 1961-12-31. Då får du inte använda spec 1 eller sportbromsar. Eller så kör du i Period F och nyttjar denna klassning.
För att detta val ska vara tillgängligt måste givetvis bilmodellen funnits i bägge perioderna.
Att klassa in t.ex. en långnos i E-klassen är inte möjligt. Inte heller att köra en 93:a som gr 2 i F-klassen.
Valet är inte så självklart som det låter, för i period F tävlar du mot betydligt potentare bilar som Fiat Abarth 1000 Corsa, BMC Cooper och Saab Sport och MC. Dessa slipper du i E-klassen, där Saaben nog egentligen är mera av en vinnarbil.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jo, det är min bil man ser i Nostalgia, inklämd mellan två Sonetter. Jag blev lite förvånad över hur tydligt pipan syndes, men är det trimmat så är det!

Kommer du att köra med Sportbromsar då också? Lägg gärna ut några bilder på T-förstärkningarna.
Det kommer att bli ett roligt bygge att följa!

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Jo visst blir det sportbromsar! Nya skivor är redan inköpta, naven finns fram (och trummornafanns bak men har fått lite förbryllande fötter...) Naven modifieras från grovgängad hjulbult till mer fingängad pinnbullt och mutter. 64:ans tvåkretssystem, + metallomspunna slangar ska okcså dit. liksom justerbara reduceringsventiler. Återstår att hitta några renoveringsbara ok. Vauxhall VX 4/90 1962 är samma som Saab Sport. har fått tips om en bilmodell till, som har samma ok, men minns dumt nog inte vilken
Dags att börja leta!

Bilder på T-förstärkningarna, kommer efter sommaren. (har inte tänkt så mycket på att dokumentera dem) Borde nog egentligen gjorts innan de hamnade på bilen. På kortnosen använder man annars bitarna runt fjädertornens nederkant mot golvet, brickorna vid övre bärarmsinfästningarna. Eventuellt svetsar man dit "halvmånen" i uttaget för styrväxlens p-ändar. (men det är lite gråzon enligt app-k) däremot använder man de "krampor" som svetsat på infsätningen för bakre länkarmarna. Förstärkning med U-profil av främre hjulhus görs ej.

Idag tog jag en eftermiddagstur upp till Hedemora. De sista svetsjobben på bilen börjar nu bli klara och efter semestrarna tar vi in den på lack.

Så här blev huvgälarna när vi lade igen skarven mellan huv och gäl. Snyggare, men kanske inte lika tidstypiskt? Huven blir dock lite stadigare (den blev rätt vek när ventalitonshålet kapades ut)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Toksnygt!

Skal bli en fryd för ögat at titta på hur bilen blir til!

Har för mig att bromsarna på Saab sport är samma som på MG B. Säkerligen har dom samma bromsklotsar.

Får även rykningar i benen när du pratar om över 90hk i en enkelförgasarmotor. Hur stora kolvar är egentligen tillåtet?

_________________
Truls Herland
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



OK Sportbromsar alltså. Det jag tänkte på var ju mest att en grå 61:a har röda fälgar om jag inte misstar mig och kanske även röda kederlister. Det vore i varje fall snyggt i den kombinationen. Synd bara att Sportfälgarna är så fula att de görs sig bäst i svart

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
96special skrev:
Toksnygt!

Skal bli en fryd för ögat at titta på hur bilen blir til!

Har för mig att bromsarna på Saab sport är samma som på MG B. Säkerligen har dom samma bromsklotsar.

Får även rykningar i benen när du pratar om över 90hk i en enkelförgasarmotor. Hur stora kolvar är egentligen tillåtet?


Tack för tipset Truls! thumbs up
Ska kolla upp MGB oken, beläggen är ju som sagt var samma.
Har fått för mig att nipplar och slangingång sitter olika på MGB och Saab, men kan vara fel ute.
Några år sedan jag grottade i problemantiken.
Vore ju smidigt om MGB ok passar, för då finns både nya och utbytes på hyllan hos alla duktiga MG-specialister.

Vi ska väl se om motorn håller lite längre än 1 1/2 15 minuterspass på Hämenlinna med 90 hk innan vi ropar hej för högt Det som skiljer motorn nu jämfört med då 90 hk vallen nätt o jämts bröts 2003 är främst halsring och kompression. Känns som jag gjorde det klassiska misstaget och ändrade en parameter för mycket, med enbart test på rullarna. Brukar annars vara noga med att varje förändring ska verifieras på banan innan nästa steg. Men ibland far effektjävulen även i en to-taktist
Mer effekt brukar skapa problem, mer väghållning löser problem. Ändå tenderar vi racernördar att snöa in på effekt

Beträffande kolvstorlek, så kör jag XP smidda Venolikolvar 70.25. Nu msåte jag tyvärr borra en till 70,5 eller 71. Ska man vara petig med appendix K kan jag bara borra en cylinder innan 850cc gränsen överskrids. Nu brukar reprationsborrning accepteras även om man går övern ågra få cc. Men kommer man med 71,5 rakt över i alla cylindrarna, blir det nog hem och fodra om.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Japp detta projet är jag nyfiken på, särskilt väghållningsmässigt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
OK Sportbromsar alltså. Det jag tänkte på var ju mest att en grå 61:a har röda fälgar om jag inte misstar mig och kanske även röda kederlister. Det vore i varje fall snyggt i den kombinationen. Synd bara att Sportfälgarna är så fula att de görs sig bäst i svart


Jo sportbromsarna är de enda som accepteras i App K om man inte vill åka original trummor.
V4 bromsarna kom ju inte förrän 1966 och är bara klassade i perioden 66-76.

Hör att vi har extremt lika smak beträffande färgkombinationer
Röda kederlister blir det garanterat (+ en röd "här kommer jag" linje över bilen)
Fälgarna hade blivit röda om 5-bultsutseendet kunde bibehållas.
Nu blir det som du säger bäst (minst dåligt) med svart.
Ärligt talat så kör jag inte ens med sportfälgar, de spricker i centrumet ännu lättare än vad de 5 bultade standardfälgarna gör, som spricker irrinterande ofta redan de...
Därför kör jag med 99 fäglar från ca 1984, som är de med tjockast gods.
Dessa får svarvas om, så fälgbanan minskas från 5 till 4 tum. Gissa om fälgfixarna brukar se förvånade ut när man beställer smalare fälgar

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
fuling skrev:
Japp detta projet är jag nyfiken på, särskilt väghållningsmässigt.


Jag garanterar dig extremt extra god insyn i projektet, speciellt beträffande väghållningen

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Bosse L skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
OK Sportbromsar alltså. Det jag tänkte på var ju mest att en grå 61:a har röda fälgar om jag inte misstar mig och kanske även röda kederlister. Det vore i varje fall snyggt i den kombinationen. Synd bara att Sportfälgarna är så fula att de görs sig bäst i svart


Jo sportbromsarna är de enda som accepteras i App K om man inte vill åka original trummor.
V4 bromsarna kom ju inte förrän 1966 och är bara klassade i perioden 66-76.

Hör att vi har extremt lika smak beträffande färgkombinationer
Röda kederlister blir det garanterat (+ en röd "här kommer jag" linje över bilen)
Fälgarna hade blivit röda om 5-bultsutseendet kunde bibehållas.
Nu blir det som du säger bäst (minst dåligt) med svart.
Ärligt talat så kör jag inte ens med sportfälgar, de spricker i centrumet ännu lättare än vad de 5 bultade standardfälgarna gör, som spricker irrinterande ofta redan de...
Därför kör jag med 99 fäglar från ca 1984, som är de med tjockast gods.
Dessa får svarvas om, så fälgbanan minskas från 5 till 4 tum. Gissa om fälgfixarna brukar se förvånade ut när man beställer smalare fälgar


Eftersom det är så mycket bekymmer med sportgrejorna är ju det enda raka att bygga för kategori E Eller så använder du fälgarna som satt på Saab 90 eller og 900 innan de fick 9000 bromsar. De ser ju ut som plåtfälgar gör mest med runda hål runt om. Dom kan du nog måla röda utan att det ser überdumt ut

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Bosse L skrev:
fuling skrev:
Japp detta projet är jag nyfiken på, särskilt väghållningsmässigt.


Jag garanterar dig extremt extra god insyn i projektet, speciellt beträffande väghållningen


Jag är väldigt nyfiken på motorbygget.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Jo motorbygget ska vi inte glömma bort.
Själv är jag nog mera av en väghållningstaliban, men en o annan hästkraft har ju visat sig bra att ha om man vill vinna race...
Kommer precis som med förra motorn (som ju var den första motonr XP-niklas byggde för 1000cc Cupen och App K specifikt) anlita Niklas tjäsnter och kunskaper igen till den nya motorn.
Han har hotat med att de nmotorn jag åkt med i den röda blir en lagom reservmotor efter rneovering, vad han nu kan mena med det???

Beträffande bromsar, fälgar och klassing, så var tanken rätt länge att köra den röda 64:an i F-klassen och den grå 61:an i E-klassen. Men inte ens jag kunde motivera nyttan av två bilar i samma heat.
När belsutet mognade att göra gatvänlig nostalgiracer av den röda trotjänaren, så blev det ju mera viktigt att välja rätt klass för den grå bilen. Jag blevefter mycket funderande fram o tillbaka allt mer tveksam till om jag skulle tycka det var kul att "byta ned mig" till en långsammare i samma heat som jag kört tidigare.
Slutsatsen blev att den största utmaningen för mig låg i att vidareutveckla mitt koncept för att se om Fiat Abarth och BMC Cooper kan utmanas på iaf vissa banor. Dessutom om man nu ska ha en vassare mtotorm ed smalt register, så behövs Special 1 drevsatsen mer än väl. Den får jag bara ha i F. Trumbromsarna med moderna belägg har bromseffekt som inte är så värst mycket sämre än skivbromsarna, däremot kräver de mer justering och skötsel för att funka optimalt. Den tiden lägger jag hellre på en kall pilsner tillsammans med konkurrenterna i depån
Det är min lätt schitzofrena filosofi iaf.
Ändå så rekommenderar jag alla som börjar från schratch i 1000cc Cupen att satsa på en 96:a i E-klassen eftersom det både blir enklare och billigare än den väg jag själv valt.

Har annars ett par omgångar fälgar från en 900 -87 med runda hålen.
Har smalat av dem till 4", men tyvärr är fälgcentrum pressat med sådan offset, att hur man än svetsar om fälgbanorna blir spårvidden rejält mycket bredare än vad App k tillåter och dessutom tar Dunlop Racing 5.50x15 i skärmkanterna även vid måttliga rattutslag. Fick rikta framskärmarna efter ett race med dessa fälgar. har sparat dem för gatbruk, då man med 185/60x15 får lite luft till skärmkanterna.
Ska nog på din inrådan pröva att lacka dem röda!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Att det ska vara sånt bekymmer med fälgar Den klena dimensionen gör ju urvalet än mer begränsat, men ............. har du kollat på fälgen till fuskreserven om den är användbar? Jag tror att den är 4" bred och kan ju inte gärna vara mycket svagare än std fälgen.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Att det ska vara sånt bekymmer med fälgar Den klena dimensionen gör ju urvalet än mer begränsat, men ............. har du kollat på fälgen till fuskreserven om den är användbar? Jag tror att den är 4" bred och kan ju inte gärna vara mycket svagare än std fälgen.


Jo det är den!
Den är så lätt o fin, med rätt utseende och alla dimensioner korrekta utan att någon bearbetning behövs.
Enda problemet är att den är så vek att den vrider sönder sig i centrumet och ibland har själva koningen vid hjulmuttern komprimerats av sidokrafterna.....
Körde med dessa 2 säsonger, men fick byta efter varje eller varannan tävling blev lite jobbigt, då fuskreservens däck inte var det roligste att kränga av precis.
Visst det är märkligt att det ska vara så stökigt just med fälgar till dessa bilar. får väl trästam ig med att såväl A35, som DKW F12 och BMW 700 har samma problem med sina fälgar i 1000cc cupen

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Gr 2 1961 Historic Racing
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (22180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande