Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 2000 GTV -73
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (11011 totalt)
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
måttot: "det är kul när det svänger" gillar jag sedan länge,
målet med denna bilen är banåka på banträffar och lite fusk i vardagen.



Hemligt MotorRecept:
orginal 2l motor
Insug och Avgaskanaler polerade till packningsstorlek
Colombo & Bariani CB12PS kamaxlar 11.98mm lyft
Hårdare Inre ventilfjädrar
Kolvar HC ca.10.4-10.5:1 kompression
2st Weber 45 DCOE .15,.16
Red Top elpump ger ger 0,45 tryck, Filter King "Made in Italy" regulator & bränslefilter,0.28 tryck
OBR 4:1 Extraktorgrenrör i Rostfritt
S.k insats-"sportluftfilter" by JR Filters modifierad orginalfilterbox
Marelli Plex201 brytarlöst tändsystem med mekanisk förställning, ska dock byta ut denna mot en nyjusterad Bosch fördelare som förhoppningsvis passar kammarna bättre.

Hemligt Övrigt:
15tums fälgar, (Saab 15x6 ET33)) 4/108 bultcirkel och större centrumhål 65 -> 70.1 mm, har dock kvar orginal 14tums Campagnolo för gatdäcken
R-däck, Toyo PXR888, 195/55/15
Bromsar, fram: Brembo solida skivor (nya) Performance Friction's PF97 belägg. Bak: Pagid Blå belägg. Bromsvätska ATE Super Blue Racing.
Goodridge(?) stålspunna bromsslangar (fram)
Nya justerbara övre bärarmar i framvagnen, negativ camber.
Superflexbussningar i framvagn: både i inre bärarmsänden samt i casterstagets infästning i bärarmen.
Sportfjädrar runt om från f.d Exotron
orginal bakaxel med diff (25% - if lucky)
Recarostolar fram
Ferrari 300 Rosso (lacken !)
2.5tums RF avgassytem, två genomströmningsdämpare = OLJUD

Vill ha:
mer bantid.......
förslag på weberbestyckning....
en liten ratt....
fler hemliga recept......
4-punktsbälte....
en 4-punkts rollcage....

Premiären gick på gotland ring:
1.49 +/- nån sek. - med ny bil, ny bana, nya däck och med webers som går svagt "på toppen"
- helt klart att finns en del att göra där.....
Bilen satte sig fint och fjädrarna komprimerar inte, bromsarna var grymma och inga tendenser till låsning bak, utväxlingen är något hög vilket drar ner farten ut ur kurva 2 (vinkelböjen), på rakan vill inte toppfarten infinna sig pga. weber & tändning. Orginalträratten är bra MEN en mindre kringla måste dit om man ska få plats att ratta upp ev. bakvagnshyss, vilket är omöjligt idag pga. trångt mellan ben och ratt.

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oj ojoj ojojoj! Så rasande trevlig! thumbs up

Undrar om jag inte har en liten ratt liggande någonstans? Ett och annat hemligt recept finns i kokboken i alla fall!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



trevlig och läcker
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
förslag på weberbestyckning....

Åk till någon med rullande landsväg och få den bestyckad
tex Autokinito http://www.autokinito.se/ i Uppsala har spagettibilar som specialitet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



http://www.teglerizer.com/dcoe/index.html
http://members.aol.com/_ht_a/dvandrews/webers.htm

weberlänkar. läsvärda.

Vad har du för bestyckning för tillfället?

_________________
/Anders C
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
http://www.teglerizer.com/dcoe/index.html
http://members.aol.com/_ht_a/dvandrews/webers.htm

weberlänkar. läsvärda.

Vad har du för bestyckning för tillfället?


puh..kapade ner texten om all munstycken

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304




En Bertone till

Nice spec.

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
mbn skrev:

En Bertone till

Nice spec.


kollade din gröna, såg fiiiiin ut! thumbs up

speciellt ratten!!! ;-))) thumbs up thumbs up
vet du vad det är för ratt / nav ?

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
Kraniel skrev:
oj ojoj ojojoj! Så rasande trevlig! thumbs up

Undrar om jag inte har en liten ratt liggande någonstans? Ett och annat hemligt recept finns i kokboken i alla fall!


mer info ? :attention

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Chriz skrev:
mbn skrev:

En Bertone till

Nice spec.


kollade din gröna, såg fiiiiin ut! thumbs up

speciellt ratten!!! ;-))) thumbs up thumbs up
vet du vad det är för ratt / nav ?


Tackar.
MOMo Indy vill jag minnas... Ej till salu

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Chriz skrev:
... går svagt "på toppen" ....


Av någon konstig anledning går min egen bäst på toppen Med Weber 40:or...
Varvar som en tok efter 6000.


Chriz skrev:
... mindre kringla...


Jo tack. Tappar man den är det bara att "åka med" tills det ta stopp. Alla försök att
parera är fruktlösa.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
Jet skrev:
Av någon konstig anledning går min egen bäst på toppen Med Weber 40:or...
Varvar som en tok efter 6000.


Säger som Nanne G: ja e så avundsjuk.....

jo - jag skulle nog valt 40'r - men nu sitter 45orna på och då får man lida pin ;-)
nypriset är avskräckande, skicket på begagnat marknaden varierar kraftigt, kanske ska jag
pilla dit mina orginal 40DHLA istället, bara renoveringen och ombetyckningen borde hamna på lite mindre än en ny weber 40'a ;-)

Jet skrev:

Jo tack. Tappar man den är det bara att "åka med" tills det ta stopp. Alla försök att
parera är fruktlösa.


Jo - som du såg blev det så på allra sista varvet, en 320 graders, utan att ens försöka parera
bara Snake Pliskin skulle ha rett ut den ... ;-)

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Chriz skrev:
Anders Carlsson skrev:
http://www.teglerizer.com/dcoe/index.html
http://members.aol.com/_ht_a/dvandrews/webers.htm

weberlänkar. läsvärda.

Vad har du för bestyckning för tillfället?




ska prova denna bestyckningen så fort munstyckena är inom räckhåll:
choke 36
aux.venturi 4.5
main 145
air 170
acc 45
idle 60F8
pump 40
float.lvl 8 mm
hoppas med detta att ändra experimentera med idle men målet är att få main att ge mer respons/effekt över 4000,
om detta inte fungerar vet jag inte vart det lutar,
kanske radikalt backa main till 135 och/eller air till 175
eller gå ner på choke om dom är fortsatt flata runt 4000

Har en lista på 6 olika bestyckningar från trimmade 1969cc alfa motorer som referens, några är gjorda på rullar.

skumt att i den första länken har man har gått ner till 7mm på float level - why?


Vad händer om du går upp till 38 i halsringar, borde den inte bli starkare på högre varv då?
(jag har altså ingen praktisk erfarenhet av webertuning, bara lite nyfiken)

_________________
/Anders C
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
Chriz skrev:
Anders Carlsson skrev:
http://www.teglerizer.com/dcoe/index.html
http://members.aol.com/_ht_a/dvandrews/webers.htm

weberlänkar. läsvärda.

Vad har du för bestyckning för tillfället?




ska prova denna bestyckningen så fort munstyckena är inom räckhåll:
choke 36
aux.venturi 4.5
main 145
air 170
acc 45
idle 60F8
pump 40
float.lvl 8 mm
hoppas med detta att ändra experimentera med idle men målet är att få main att ge mer respons/effekt över 4000,
om detta inte fungerar vet jag inte vart det lutar,
kanske radikalt backa main till 135 och/eller air till 175
eller gå ner på choke om dom är fortsatt flata runt 4000

Har en lista på 6 olika bestyckningar från trimmade 1969cc alfa motorer som referens, några är gjorda på rullar.

skumt att i den första länken har man har gått ner till 7mm på float level - why?


Vad händer om du går upp till 38 i halsringar, borde den inte bli starkare på högre varv då?
(jag har altså ingen praktisk erfarenhet av webertuning, bara lite nyfiken)


det är nog inte min prio no.1 just nu,
snarare tvärtom - 36->34,

nån som har en faktura på 6timmar på rullarna ?
räcker 18' eller måste man ha mer med sig ?

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



500 kr/timme är en siffra jag känner till (Autokinito i Uppsala).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
Mattias_H skrev:
trevlig och läcker


: totally agree......
thanks to. Bertone et al...

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71



Riktigt tjusigt!

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
Tog i helgen bort orginal luftfilterhuset&boxen och ersatte med piperX's basplatta och 110mm högt skumfilter, satte även dit 62mm's trattarna på webrarna.

(o)Ljudnivån steg väldigt, nu låter det gött ur trattarna, mest imponerande(?) var resonanserna i trattarna vid vissa vartal (BrrrAAAAp!).

Får nog peta något på förgasarbestyckningen efter detta, verkar som den går fetare nu (för fett ?).

nästa steg, annan fördelare...

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71



Var inhandlades detta kit?

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



En så'n, 2000GTV, hade jag på åttiotalet. Definitivt en av de roligaste bilarna i min blhistoriebok. I torsdags ringde en kille som precis köpt den, och en av honom nytagen bild bevisar att kvalitén är enorm i Italienska bilar. Fastän jag bara totalrenoverade den en gång och det åtminstonde har varit två ytterligare renoveringar sedan dess så ser den precis ut som när jag hade den .

Gratulerar till en myket fin bil Chriz!

/Anders


Min gamla bil idag.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
GurraG skrev:
Var inhandlades detta kit?


om du tänker på luftfilter...
har kollat på bl.a ITG och PiperX,
det blev piperX enbart pga dess rundade form
detta kit finns på hyllan hos t.ex hos KG Trimning ca: 880+400 pix
ITG vore nog kul men dom har inga rundade filter...bu hu...

alternativet är en filterinsats i orginalboxen, dock utan trattar, JR filter har dom långa filtren på hyllan


_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 2000 GTV -73
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (11011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande