Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 525 e34 -90
3 besök senaste veckan (4834 totalt)
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
efter som jag inte kommer bli klar med porschen så fort som jag vill så tänke jag att jag måste ha nåt under tiden

så det råkade stå en bmw på min parkering. inte lätt och helt slut i hella hjulupphäningen och med en motor som hade ventil sallad serverad!
men det ska bli ändring på!




info om bilen:
bmw e34 525 -90
motor m50 6cyl 24v 2.5liter med chip (om det nu ger nåt?)
dåligt gjort avgassystem av mig och en pin svets !(tankar finns på ett nytt hemma gjort system)
sänknings fjädrar av okänt märke. ska se om jag kan läsa mig till nåt nu när framvagnen och bakvagnen åker ner för en genom gång
däck just nu är goodyear f1

det som är gjort så här långt är!
motor byte från m20 till m50 motor utan vanos!
m5 indredning monterad. lagom skålade stolar som funkar bra att lång åka i också då man ju bor i norrland!
bak skärmarna är maserade lite så att det ryms lite mer gummi!
läkande luft rör till tanken utt byta
rostiga broms rör utbyta (4.3meter byt för att en bit på 30 cm var dåligt)
bromsarna renoverade (orignal klosar än så läng)
bromsvästskan byt



det som ska göras:
byta alla bussningar i hella fram och bak vagn. har köpt allt så det är bara att göra
byta olja i lådan och klumpen bak
växelspakens länkar ska ses över då det känns som att riva runt i en sönder kokad soppa

önkse listan:
bygga nytt avgassystem.har lite delar liggande redan bla flänsar och dämpare
gula koni runt om (har frågat om pris men min ekonomi är inte nog bra för den utgift nu )
nya fjädrar (dom som sitter där är mycke hårdare än orginal i allafall som en tröst men det skulle var roligt med dämpare och fjädrar som passar ihop)
olje kyl
camber plates


mål med bilen nu är inte att göra en värsting utan att få köra och att den ska gå hella somaren och inte skruvas så mycke på att den blir stående nån lägre tid!

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
idag blev det mycke gjort!
hella framvagnen och styrningen plockades ner och alla leder och busningar bytes. det som var något underlligt var att det gick alldeles för bra inget missöde på hella tiden! thumbs up
bromsskivor och klosar inspekterades. klosarna var det mycke kvar på och skivorna var inte heller så farligt nötta! så det ska nog funka ett tag
sen spände jag juster skruven på snäckan till styrningen så nu glapar det nästan inget! thumbs up
så efter ca9tim mek så är allt bytt i framvagnen och nästa helge ska jag försöka gå igenom hella bakvagnen!

jag försökte hitta info på fjädrarna också men det var inte så lätt! det enda jag kom fram till var att dom har varit blå men det hjälper ju inte så mycke

kan säga att det blev en helt ny bil med nya busningar. före så kunde man inte ligga i 90 km utan att den vibrerade kraftigt
det är som bort blåst nu. det som inte blev bra idag är att den är lite instabil i rumpan vid högre farter men jag tror det har att göra med bakvagnen!

blev också en storstädning i bilen och fälg tvätt av min underbara fru!

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
lite bilder på operationen!
kan tillägga att det blev bmw 750 busningar i caster stagen!



varför det fattas ett silentblock på bordet beror på att jag har redan monterat ett!
olja till lådan och diffen i införskafades i går blev castrol!
så nu har jag inga undanflyckter i helgen


sen har jag en fråga som jag hoppas få svar på som det är nu har jag en vandlig diff i bilen men jag söker efter en diffbroms! har hittat en från en e28 535 som jag skulle få till rätt pris men passar den? om inte kan jag montera in diffbromsen i mitt diffhus om jag plockar utt den från e28 klumpen?

_________________
jonny strand
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Jag har ingen erfarenhet själv av ett sådant byte, men jag har läst att du skall kunna byta innehållet.
Men undersök det mer innan du testar =)

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
lördag: byte alla bussningar i bakvagnen ganska jobbigt tog ca 14 timmar och massa tålamod!
men nu är bilen mycket stabil!

så nu ska den få smak lite konkörning om två veckor så får jag utvärdera vad som blir nästa steg!

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
ja säg den lycka som varar! en dämpare gav upp totalt så jag blev tvungen att bestäla nya! så det är på väg några gula koni som jag hoppas jag har före helgen då det ska gasa lite konbana förhopnings viss om allt blir klart!

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
första turen för bmwn blev en lyckad dag på åmsele flygplats! med några roliga varv
bilen funkarade så bra som en bil med trasig fram dämpare kan göra! men det gjorde inget för det var ricktig trevligt ändå. på måndag hoppas jag att koni dämparna har kommit så jag kan montera dom! i övrigt så skulle bilen behöva styvas upp mer har lite planer på att montera andra fjädrar så smånigom. bromsarna funkade helt ok (orginal renoverade. utan broms kylning men bort plockade sköldar) men det var ju inga höga farter!

_________________
jonny strand
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



e28 535i klumpen passar inte i e34an 525.

_________________
Pelle Persson
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
e28 535i klumpen passar inte i e34an 525.


synd!

nu har jag monterat gula koni fram i allafall! blev stor skilnad! sen att ena sidan på kränings hämaren inte satt fast när jag tog lös allt gjorde att det blev nya stag till gränghämaren också så nu fyller den sin funktion kanse. blev lite bilder också lägger även upp några bilder på bakvagns grejandet!
mina fjädrar som jag inte vet hur hårda dom är ganska trevliga tillsammans med dom gula koni dämparena! plus att det går att köra på vandlig väg utan att man får ont!
har även fåt byta däck bak redan då dom på något egendomligt sätt blev slut av lite körning på åmsele flygplats plus en konstig fenomen när bilen inte rör sig men hjulen snurrar synd att däck är så dyrt!

om nån har några trevliga däck i dimesionen 255*35 17 ligande för vrak pris får ni gärna pma mig! allt av intrese så läng korden inte sticker fram!





plus en liten förskönad bild på liket! kör klar för nya äventyr!


blir nog mittsvergi banan nu den 29 ser jag fram emot!

_________________
jonny strand
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Vackert! jut gjort en liknande operation med min bil. Vart också nice. bara bak kvar för mig nu. Funtar på att lämna bort det? Är jue ett jäkla pill. Hur gåre med bilen då? Någe nytt på den fronten?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 525 e34 -90
3 besök senaste veckan (4834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande