Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon 1965 (mer motor än väghållning)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14586 totalt)
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38


Trådstartare
Här kommer lite fakta på min vagn som jag ägt sedan 1995. Än så länge så har mödan lagts på motor&drivlina. Är nog 4:e motorn i denna bilen sedan jag skaffade den. Nu när motorn börja fungera bra så märker man att väghållningen i princip saknas helt. Rakt fram går dock skapligt. Framvagn är helt renoverad med nya orginalbussningar och leder, Monroe gasdämpare samt 164 fjädrar och orginal kränghämmare. I aktern sitter en 1031 med lamelldiff. Den är upphängd i ett hemgjort fyrlänk och uniballs, kortade orginalfjädrar och KYB gasdämpare. (Syns lite på bilderna) Som ni hör så har hjulupphängningar inte satts ihop med någon större eftertanke och resultatet har blivit just därefter.

Har kommande vinter tänkt ta tag i detta bekymmer och har nu börjat fylla på i kunskapsbanken, dock blir det många frågor! Har vi någon här på forumet som har pysslat med kombinationen amazon och väghållning så emottages alla tips med stor tacksamhet .

Rapportering föjer...........

MVH Jonas

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Var på tiden att du sökte dig hit (om du är den jag tror du är)...
Har du provat att svänga med den än? om inte så har du ju chansen i morgon när det är dags för Sprintrace med SVKG, eller siktar du på blackrace ikväll?

Välkommen
Mikael

_________________
Mikael Persson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Det är är ren skönhet!
Har planer som liknar dina för nästa bil!
Jag kommer nog att skippa några motor steg... Och börja med b23/b230e eller fk
Sen får man se var det barkar..

Vad sa SBP?
och delfråga två hur långet går nålmätaren?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om jag nu minns rätt så är amasonens fram konstruerad för MYCKET trygg understyring, bra?

Titta man på hur övre bärarmen pekar, så pekar den neråt mot hjulet, det betyder att när bilen kränger får man mer possetiv camber. Och det villa man? NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

Vad som behövs göras är att flytta ner övre inner bäramsinfästingen.
Exakt hur det ser ut har min diskraktion hindrat mig att ärindra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ac Schnitzer
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2005
Inlägg: 39



oj oj, vilken skön bil! Den där skulle jag vilja se i verkligheten plågas runt en bana

Lycka till med projektet, glöm inte att uppdatera rikligt med byggbilder
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jonas T skrev:
Lite bilder MVH Jonas

Häftig!

_________________
Peter Karlsson
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38


Trådstartare
Idag togs första steget på att förbättra väghållningen, Pratade med Forza i Alingsås och de hade Bilsteindämpare till framvagnen på lager (köper nog en uppsättning på fredag) Funderar även på Dubbla orginal krängningshämmare fram tills vidare. Det där med att sänka infästningspunkten för övre länkarmen fram tror jag att jag hört talas om på 140:or tidigare. Någon som kan rek bra literatur i framvagnsgeometri (helst svenska)?

PDE: Kan du varit hos mig ang kontaktlinser?

Lindgren: Bes i detta skick. Mätaren går till 180Km men den används ej utan en cykeldator som går till 300km fungerar bättre ( 150:- biltema).

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Jonas T skrev:
Idag togs första steget på att förbättra väghållningen, Pratade med Forza i Alingsås och de hade Bilsteindämpare till framvagnen på lager (köper nog en uppsättning på fredag) Funderar även på Dubbla orginal krängningshämmare fram tills vidare. Det där med att sänka infästningspunkten för övre länkarmen fram tror jag att jag hört talas om på 140:or tidigare. Någon som kan rek bra literatur i framvagnsgeometri (helst svenska)?

PDE: Kan du varit hos mig ang kontaktlinser?

Lindgren: Bes i detta skick. Mätaren går till 180Km men den används ej utan en cykeldator som går till 300km fungerar bättre ( 150:- biltema).


Det skulle vara Väghållningsboken av Göran Malmberg, finns på startsidan. Mycket bra och lättförståelig bok. thumbs up
Du har en mycket fin Amazon också om jag hade en Ama skulle jag nog bygga en helt ny framvagn med kuggstång, coilovers, borttagna innerskärmar och längre bärarmar mm. men det kanske är overkill..
Lycka till i framtiden.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Jonas T skrev:

PDE: Kan du varit hos mig ang kontaktlinser?


Jupp! Så när får man se den röra på sig?

_________________
Mikael Persson
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38


Trådstartare
PDE: Ja det återstår att se! Känns inte som det skulle vara värt ett seriöst försök att ta den runt en bana i nuvarande skick. Hoppas iallafall på att kunna prova någon gång under sommaren. (efter vissa förbättringar förhoppningsvis )

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



En mjuk högerfot så går det nog bra...

Största skillnaden mellan våra amazoner är att din motor var så död att du behövde respirator (citerar Figgz: "Endast döda saker behöver respirator"), väghållningsmässigt ligger jag inte långt före.

_________________
Mikael Persson
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38


Trådstartare
PDE: vad har du gjort på din vagn ang väghållningen?

PS! Man ska vara vänlig mot nya forumsmedlemar annars kan kontaktlinserna bli dyra i framtiden (Gammalt garageordspråk)

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



PDE skrev:
väghållningsmässigt ligger jag inte långt före.
Däck från nuvarande millenium kanske kan hjälpa (eller de är kanske i balans med resten)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



oj oj oj vi blir fler och fler
Jag riktigt längtar till den dagen vi båda kan ligga med fullt spjäll
på en av banorna i sverige thumbs up

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Jonas T skrev:
PDE: vad har du gjort på din vagn ang väghållningen?

PS! Man ska vara vänlig mot nya forumsmedlemar annars kan kontaktlinserna bli dyra i framtiden (Gammalt garageordspråk)

Bilstein runt om
Kapade orginalfjädrar bak
Kapade biltema fjädrar fram
Försöker få tag på en k-hämmaren från en polisbil (24mm mot 21mm orginal)

OT=on
Det tricket gick inte, har slutat använda linser.
OT=off

NiklasFalk skrev:
PDE skrev:
väghållningsmässigt ligger jag inte långt före.
Däck från nuvarande millenium kanske kan hjälpa (eller de är kanske i balans med resten)

Ha ha!! Tror du har rätt angående den åldersmässiga balansen. Tror jag skall prova pirellisarna igen nästa gång (om det är torrt), de är ju bara 26 år gamla.

_________________
Mikael Persson
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38


Trådstartare
Senaste nytt: Vinterskruvandet har börjat.... Mer ventiler än 8 skall det bli.....



Nytt grenrör och insug skall tillverkas, Sedan skall en mer vetenskaplig bakvagn konstrueras

//Jonas T

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Allt som saknas är att du börjar köra med den också , fast du kan ju börja lite lugnare än mig .
Hur många överladdade motorvarianter har du haft i den nu, med den nya inräknad? 3? 4? Ser fortfarande fram emot att få se den svänga.

Mikael

_________________
Mikael Persson
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38


Trådstartare
Vadå trångt?







Nu ska vi börja med insugningsröret........ Nån som vet var man kan hitta 45 graders alurörböjar med ovala innermått 45x25mm

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Underbart ormbo

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Så vackert.

Men varför prioriteras inte svängarvänlighten? Eller det kanske kommer lite sånt med under vintern.

Hur som helst så hoppas jag på många byggbilder under vintern i.a.f!

_________________
Peter Karlsson
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38


Trådstartare
Nu är väl maskin i det närmaste klar:



Har funderat på om man skulle försöka köra den i bänk hos någon? Dels för att få en siffra på vad den kan prestera men även spara en del tid för att få ställt in grejorna på säkert sätt. Det är onekligen ganska spännande att mappa på gatan när det börjar bli lite effekt. (Man vill ju helst slippa onödiga ras) Vet dessvärre inte av så många som sysslar med sådant här på västkusten. Vad kan man vänta sig i kostnad och tid för en sådan operation? Hur hade ni resonerat?

Efter nyår så skall även en helt ny upphängning till bakaxeln göras klar Samt riktiga fjädrar runt om och grövre kränghämmare fram.....

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon 1965 (mer motor än väghållning)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande