Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon 1965 (mer motor än väghållning) | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (14586 totalt) |
Här kommer lite fakta på min vagn som jag ägt sedan 1995. Än så länge så har mödan lagts på motor&drivlina. Är nog 4:e motorn i denna bilen sedan jag skaffade den. Nu när motorn börja fungera bra så märker man att väghållningen i princip saknas helt. Rakt fram går dock skapligt. Framvagn är helt renoverad med nya orginalbussningar och leder, Monroe gasdämpare samt 164 fjädrar och orginal kränghämmare. I aktern sitter en 1031 med lamelldiff. Den är upphängd i ett hemgjort fyrlänk och uniballs, kortade orginalfjädrar och KYB gasdämpare. (Syns lite på bilderna) Som ni hör så har hjulupphängningar inte satts ihop med någon större eftertanke och resultatet har blivit just därefter.
Har kommande vinter tänkt ta tag i detta bekymmer och har nu börjat fylla på i kunskapsbanken, dock blir det många frågor! Har vi någon här på forumet som har pysslat med kombinationen amazon och väghållning så emottages alla tips med stor tacksamhet . Rapportering föjer........... MVH Jonas _________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||||||
Var på tiden att du sökte dig hit (om du är den jag tror du är)...
Har du provat att svänga med den än? om inte så har du ju chansen i morgon när det är dags för Sprintrace med SVKG, eller siktar du på blackrace ikväll? Välkommen Mikael _________________ Mikael Persson |
||||||
Det är är ren skönhet!
Har planer som liknar dina för nästa bil! Jag kommer nog att skippa några motor steg... Och börja med b23/b230e eller fk Sen får man se var det barkar.. Vad sa SBP? och delfråga två hur långet går nålmätaren? _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
om jag nu minns rätt så är amasonens fram konstruerad för MYCKET trygg understyring, bra?
Titta man på hur övre bärarmen pekar, så pekar den neråt mot hjulet, det betyder att när bilen kränger får man mer possetiv camber. Och det villa man? NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ Vad som behövs göras är att flytta ner övre inner bäramsinfästingen. Exakt hur det ser ut har min diskraktion hindrat mig att ärindra. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Idag togs första steget på att förbättra väghållningen, Pratade med Forza i Alingsås och de hade Bilsteindämpare till framvagnen på lager (köper nog en uppsättning på fredag) Funderar även på Dubbla orginal krängningshämmare fram tills vidare. Det där med att sänka infästningspunkten för övre länkarmen fram tror jag att jag hört talas om på 140:or tidigare. Någon som kan rek bra literatur i framvagnsgeometri (helst svenska)?
PDE: Kan du varit hos mig ang kontaktlinser? Lindgren: Bes i detta skick. Mätaren går till 180Km men den används ej utan en cykeldator som går till 300km fungerar bättre ( 150:- biltema). _________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||||||
Det skulle vara Väghållningsboken av Göran Malmberg, finns på startsidan. Mycket bra och lättförståelig bok. Du har en mycket fin Amazon också om jag hade en Ama skulle jag nog bygga en helt ny framvagn med kuggstång, coilovers, borttagna innerskärmar och längre bärarmar mm. men det kanske är overkill.. Lycka till i framtiden. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
PDE: Ja det återstår att se! Känns inte som det skulle vara värt ett seriöst försök att ta den runt en bana i nuvarande skick. Hoppas iallafall på att kunna prova någon gång under sommaren. (efter vissa förbättringar förhoppningsvis )
_________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||||||
En mjuk högerfot så går det nog bra...
Största skillnaden mellan våra amazoner är att din motor var så död att du behövde respirator (citerar Figgz: "Endast döda saker behöver respirator"), väghållningsmässigt ligger jag inte långt före. _________________ Mikael Persson |
||||||
|
||||||
oj oj oj vi blir fler och fler
Jag riktigt längtar till den dagen vi båda kan ligga med fullt spjäll på en av banorna i sverige PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||||
Bilstein runt om Kapade orginalfjädrar bak Kapade biltema fjädrar fram Försöker få tag på en k-hämmaren från en polisbil (24mm mot 21mm orginal) OT=on Det tricket gick inte, har slutat använda linser. OT=off
Ha ha!! Tror du har rätt angående den åldersmässiga balansen. Tror jag skall prova pirellisarna igen nästa gång (om det är torrt), de är ju bara 26 år gamla. _________________ Mikael Persson |
||||||
Allt som saknas är att du börjar köra med den också , fast du kan ju börja lite lugnare än mig .
Hur många överladdade motorvarianter har du haft i den nu, med den nya inräknad? 3? 4? Ser fortfarande fram emot att få se den svänga. Mikael _________________ Mikael Persson |
||||||
|
||||||
Nu är väl maskin i det närmaste klar:
Har funderat på om man skulle försöka köra den i bänk hos någon? Dels för att få en siffra på vad den kan prestera men även spara en del tid för att få ställt in grejorna på säkert sätt. Det är onekligen ganska spännande att mappa på gatan när det börjar bli lite effekt. (Man vill ju helst slippa onödiga ras) Vet dessvärre inte av så många som sysslar med sådant här på västkusten. Vad kan man vänta sig i kostnad och tid för en sådan operation? Hur hade ni resonerat? Efter nyår så skall även en helt ny upphängning till bakaxeln göras klar Samt riktiga fjädrar runt om och grövre kränghämmare fram..... _________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon 1965 (mer motor än väghållning) | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (14586 totalt) |