Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Expressen startar Motorklubben
<<   1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (11625 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Acke skrev:
Jonas: nu var benci så snabb att svara att jag inte behöver..

Sedan förstår jag att du tycker att det är bra att det inte är märkesbundet vilket jag helt håller med om...
Dock gör det att det känns ännu dyrare då det vänder sig till en mycket större "publik" och inte en liten som vi Hondaförare är..
Klarar HPC att ha 4-5 gratiskörningar per år för "bara" 200:-/år så funderar man på vad vinsten blir för något som Motorklubben...


det är oerhört lätt att förklara.

din bantid sponsras av dom betalande medlemmar som är mer intresserade av annat är just bankörning.
funkar likadant överallt.
det är alltid ngn som betalar.

att jämföra dina "ideellt arbetande utan krav på lönsamhet"-träffar är ju som att jämföra äpplen med mopeder

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Acke skrev:
( sorry om jag bråkar, men jag gillar inte folk som försöker bli rik min och andra motorintresserades bekostnad.)


det du jobbar med som arbete, blir folk sura på dig där när du vill ha betalt och lön så du kan betala dina räkningar och få en slant över till hobbies som att köra bil på bana ??

Sen om ni är en massa som vill göra egna saker idiellt för att hålla ner kostnaderna är helt ok för mig men gnäll inte på folk som Peter Simons som försöker dra in en massa nya sorters människor där inte sista 100 lappen är det viktigaste utan istället är möjligheten viktigare och ett bra arrangemang....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Acke skrev:
( sorry om jag bråkar, men jag gillar inte folk som försöker bli rik min och andra motorintresserades bekostnad.) .



Allt man köper, vare sig det är det handlar om "hobbybilsåka" eller nåt annat säljs av nån som räknar med att tjäna en liten slant på det. Vad är det som gör det så oetiskt om nån vill göra det på banarrangemang?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Jonas Jarlmark skrev:
Ja det låter ju rimligt. Vilken av 911:orna ska jag sälja då, den röda, svarta eller lila? Eller är det 944:an som får gå under klubban?

Ett av problemen med börsmoppen är att den går så krattigt på gatan...



/ Jonas Jarlmark

1. Den svarta kan du sälja till flygvapnet, för den verkar ha större vingar en JAS.

2. Om den "röde" går så "krattigt" på gatan, vad har den på en räserbana att göra?

3. Den "lila" vet jag inget om, men lila är min dotterns favoritfärg, hon fyller år snart!!

4. 944:an kan du lugnt sälja till någon Audi-samlare.

5. Nu kanske du har råd att köpa en Honda!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Acke skrev:
Bosse L skrev:
De flesta seriösa SBF-anslutna motorklubbar ligger väl på runt 500:- i årsavgift och då får man i princip bara en halvtaskig klubbblaska och rätten att ha sin licens på klubben. Här är mervärdena något flera.....


vi i Hondaklubben betalar iof bara 200:-/år å då ingår förutom rabatter och dyligt 4-5 st bankörningar per år.. bla Mantoro, Kinnekulle m.f..
(iof är vi inte SBFanslutna, men känner oss seriösa iaf.. )

så skall ja betala något medlemskap får dom allt sänka priset eller specificera lite bättre vad man får för slantarna...


Ja, jo...
Betvivlar inte alls på seriositeten i Hondaklubben.
Jag jämförde nog mera med motorsportklubbar än märkesklubbar. Jag betalar 500 till SBF-anslutna RHK, som jag tävlar för och 150-300 till Östgöta Saab Klubb och Svenska Saab Klubben.
De är å andra sidna inte SBF-anslutna och banträffar är det mest turbo-nisse-klubben som arrangerar.
Den sistnämnda är jag inte medlem i, även om jag är i högsta grad inblandad i några mattgrå race 9-3;or.
4-5 banträffar i medlemsavgiften? Det måste vara årets bargain i så fall thumbs up
Värdet på prislappen på medlemskap i en motorklubb beror ju som sagt på vad man söker.
Hur som helst det ska bli kul att se vart detta friska initiativ tar vägen!

F.ö, så har jag nyligen upptäckt vad en race-Honda går för, går en riktigt snabb rackare i SLC klass 1.
Slår vi den med vår nya diesel Saab blir vi nog malliga!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



950:- för att testa att köra på Mantorp....

Där kör jag för ofta och GRATIS!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag måste säga att det här eviga pratet/gnället om hur dyrt det är när initiativ för banåka som inte helt baseras på subventioner kommer upp är ganska tråkigt. Om man tycker att det är för dyrt och har billigare och bättre alternativ, så fine, strunta i att betala och välj det andra alternativet istället, om man är nöjd med det. Men själv tycker jag att det är oerhört positivt med sådana här initiativ och all heder till Peter Simons och andra inblandade! thumbs up

När banhyran för en dag är 40 000:- och det sedan tillkommer kostnader för ambulans, räddning, försäkringar, etc., så fattar vem som helst att man inte kan åka på 4-5 banträffar för 200:- om det inte är någon annan som betalar, samt ett antal ideellt arbetande människor.

om det skulle ske helt kommersiellt med rimlig ersättning till arrangörer och funktionärer så handlar det säkert om en bra bit över 100 000:- för en bandag och är man då 40 pers så blir det kanske 3000-4000:-/pers. Om jag hade råd tycker jag personligen att det skulle vara den bästa lösningen eftersom en kommmersiell arrangör oftast anstränger sig mer för att tillfredsställa sina kunder, samt att man slipper ha dåligt samvete över att andra betalar mitt banåka med ideellt arbete eller subventionerande medlemsavgifter. Men nu har jag inte råd utan får stå ut med mitt dåliga samvete istället och endast betala 800:- i medlemsavgift till min SBF-anslutna klubb.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kul projekt!

Men innan vi redan inbitna blir allt för kritiska så kanske vi ska andas lite och fundera till vilka detta främst vänder sig...det står ju tydligt.

Vi som redan är frälsta har ju våra mer eller mindre givna kanaler på hur vi enklast/billigast/med störst tillfredställelse åker bana eller slalom.
För de som "bara" drömmer men inte vet måste ju detta vara rena hjulaftonen. Ngt att ge bort kanske eller testa nga ggr per år. Då spelar nog priset mindre roll om det rör sig om 500kr eller 950kr. Huvudsaken för dessa individer är att möjligehten ens ges av ngn.

Personligen avstår jag oxå...iaf tills vidare. Men vill jag åka banträff är BMW SC oslagbart för mig med BMW och ska det tävlas är närmsta steget ut på banan i ngn av de mattgrå Saabarna och SLC. Men hur många utanför oss "hardcore på rejsa" vet om att man kan göra så?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Väl talat Andreas thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Jag tycker också det är lika tråkigt varje gång det dyker upp jämförelser ideell - kommersiell verksamhet runt banaktiviteter. Det tenderar till att bli rundgång varje gång också.

Vi som redan är engagerade i märkesklubbar har andra alternativ och är öht inte målgruppen för Motorklubben som jag tyder saken.

Jag skulle vilja se det från andra sidan. Motorklubben har tillgång till en oerhört kraftfull marknadsmaskin och när ni väl medvetandegjort befolkningen kommer en del att fastna och förmodligen upptäcka någon märkesklubb (eller Lazzat, Attitude, SVKG osv) och berika någon av våra medlemsskaror.

Motorklubben, är jag dock övertygad om, kommer att leva vidare på genomströmningen av medlemmar. Möjligen kan ni få några gräsrötter att tävla för er till rabatterat pris eller genom att locka med extra publicitet.

Men priskonkurrera med den lokala motorklubben, eller märkesklubben, det går såklart inte.

För det priset tror jag, tyvärr, att det kommer att stanna vid en rätt exklusiv klubb, kärntruppsmässigt sett.

Men det är väl OK det också?

De dom just fyllt 19 eller 63 och upptäckt att en rätt billig 205 eller 306 GTi är förbannat kul att kul att köra bana med tar ju vi t.ex. hand om........

Allvarligt talat så tror jag att Motorklubben gör sig bäst i symbios med den rent ideella verksamheten. Jag skulle dessutom drista mig att tro att det är en del av idén? Motorklubben är ingången/slussen till motorsporten? Sen tar motorklubben med litet "m" vid?

All heder till initiativet!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



I en annan tråd, ang rabatter..
ButterflyRacing skrev:
Jag förstår inta att 50 - 75:- kan skapa så mycker känslor.

ALLA PENGAR TILL REJSA........och är man för snål för att betala....så behöver man inte skriva det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Klokt och genomtänkt, Per, Andreas och Anders Y. Belysningen av de bakomliggande finansiella bitarna var bra. Det kostar skjortan att hyra bana, Mantorp inte minst.

Syftet med klubben är till stor del att göra motorsport mer tillgängligt för gemene man och därmed förhoppningsvis slå ett slag för motorsporten som helhet.

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Jag fattar inte vad allt handlar om ens, 950:- för en heldag på Mantorp med instruktörer är ju snorbilligt

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



MaZ skrev:
Jag fattar inte vad allt handlar om ens, 950:- för en heldag på Mantorp med instruktörer är ju snorbilligt


Ja, jag håller med.

När man ändå bränner betydligt mer på däck, bränsle, olja, bromsar, mm på samma dag.

Iochförsig är banträffar dyra, men ofta så silar man mygg och svälger kammeler.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. så ni andra betalar så mycket för att köra ?? ( beklagar.. )

Då får jag nog ändra inställning å tycka att det låter mer vettigt.....
å på samma gång bli ännu gladare över mitt medlemskap i HPC..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Vi (Club Alfa Romeo) gick 36 500 "back" på Mantorp 2004, trots ett 100-tal deltagare á 500 kronor.
Så njut av era (nästan) gratis banmöten

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



950:- för en heldag med instruktörer är helt klart billigt thumbs up men jag kommer att fortsätta att tycka att konbanepriset är i överkant, men det är ju mitt problem Dock är det ju så att motorklubben kommer att locka in ett antal nya till banåkarträsket och det är det viktiga

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sen så kan man ju som jag tycka att ett pris är rimligt i förhållande till sälgarens kostnader, utan att vara prisvärt för mig.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus L skrev:
Sen så kan man ju som jag tycka att ett pris är rimligt i förhållande till sälgarens kostnader, utan att vara prisvärt för mig.


Exakt! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mulle
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23



Tänk vad bra det vore om allt var gratis här i livet, att bara knata in på Konsum och hämta sin mjölk liksom (det behöver förresten inte längre heta Konsum, utan bara stället-där-du-hämtar-din-föda, det finns ju ingen konkurrens så man behöver inget varumärke).

Tänk på detta också. Hur mycket kostar en fortkörningsböter? Vilket är trevligast att lägga pengarna på, att på allmän väg riskera "lappen" och som bonus få en sur upptuktelse om hur ditt allmänfarliga och kriminella beteende påverkar din omgivning på ett negativt sätt, eller att under en hel dag träffa likasinnade under ordnade och säkra former på banan där du samtidigt kan utvecklas som förare?

Allting är relativt är det någon som har påstått. Ovan reflektion fick jag faktiskt tilldelat mig i en sådan här diskussion för bara ett par dagar sedan.

Nu är ju detta inte det forum där man behöver försöka få folk att börja åka bana (och har man väl börjat köra bana, så inser man snabbt att det inte längre är lika kul att köra "för" fort på allmän väg, det kan ju vem som helst göra). Men, man kan ju lätt bli lite insnöad i sina egna intressen och börja se konstiga hinder...om ni förstår vad jag menar...

Alla försök att få mer intresse kring denna hobby/sport och att öka möjligheterna för att kunna utöva den är bara välkommet, oavsett kommersiell eller ideell kraft. Sedan är det upp till var och en att sålla i utbudet....tydligen är det ytterligare någon som har påstått att det är marknaden som styr....

_________________
Mulle Jäderlund
Citera
Rickard
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 73



Nu har jag anmält mig till mantorp den 5/6. Hela upplägget verkar vara seriöst och jag tycker 950:- är helt OK. Är det ngn mer som har anmält sig?

_________________
Rickard Franklin
Volvo V50 T5 -06
Yamaha FZ6-N -06
Citera
Allmänt banåkaforum
Expressen startar Motorklubben
<<   1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (11625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande