Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-05-08 Challenge Tullinge | 1, 2 >> 6348 besök totalt |
Fina bilder med fart i! Sånt gillar jag.
Inga bilder på Golf GTI:n? Måste säga att Challenge-banan på Tullinge var väldigt roligt att köra. Ruskigt svårt att hitta apex på vissa av de långa svepande kurvorna, som övergick till hårnålar. Skulle man hålla långt ut eller långt inne och i vilken kurva var det nu? Delade en ny Golf GTI (på 18" vinter/friktionsdäck ) med Göte. Den hade DSG-låda, den som växlar en manuell snabbare än så gör det bra Ruskigt trevlig bil måste jag säga. Framhjulsdriftskänslan är i mycket borttrollad. Välbalanserad och lagom busig! Krängningen minimal. Då det inte var min bil och jag inte ville sabba vinterdäcken med total understyrning tog jag det hyfsat lugnt och körde med ESP. Vid ungefär 1,37-tider kände jag att ESP:n begränsade min körning, den bromsade fast det kändes som att bilen hade mer att ge. Så det sista varvet då jag tog beslutet att prova utan, och tiden gick åt rätt håll. 1,36.2 Tror min tider gick ungefär så här. 1,39, 1,41 (regn), 1,37, 1,36 (utan ESP) så med fler varv i kroppen hade det helt klart gått att sänka. Det känns bra när man börjar försiktigt för att sedan sakta men säkert sänka sina tider. Göte körde 1:33:44 i samma bil, så det finns potential i bilen. Nästa gång ska vi komma med fulltankad bil på sommar, eller r-däck. Resultatlista: http://www.challenge.nu/resultattull Imponerande tid av Christian Lindblom i sin A3 Fotoalbum: http://www.challenge.nu/050508/fotoa _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
oj vilka nice bilder, speciellt på mig ....
riktigt kul va det faktiskt, banlayouten va verkligen kanon, tur att man bokat upp sig på ytterligare 2 tilfällen Jag han ta några kort jag me, tror jag har nåt på gtin när den kom hasandes på framhjulen... och överraskad blev jag av att kunna komma med relativt snabba tider, trots orginal 70tals kärra med 3 gånger färre hästar än resten av fältet edit: weeeee, såg att min räserkörning kom med på film!... så ladda ner den nu http://www.challenge.nu/filmer/chl8m _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Finns det inget flygfoto eller dylikt över fältet, skulle va kul att diskutera lite spårval, hade lite svårt att välja ja med =)
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Måste nog säga att jag är lite besviken på Challenge... tyckte det blev lite för mycket väntan. Hade hört att det skulle flyta på bra med körningarna, men jag tyckte inte att det levde upp till mina förväntningar på den punkten. I o försig så ställde väll regnet till det lite oxå.
Kul bana var det i alla fall . Tre halvdanna körningar fick jag till. Första missade jag växel 2gånger. Andra gången sket jag i att växla o plöjde runt på 2an hela varvet. Men då missade jag en inbromsning o gränslade ett MC däck ... Jag körde endå på samma tid som första åket (1.33 nått gick det på)! Så det var lite synd att jag gjorde den missen annars så tror jag att jag hade varit nere på 1.30 nått... Tredje o sista åket flöt det på fint men jag slirade o sladdade lite förmycket på dom knixiga partierna, men det var skoj (den tiden som står i resultatlistan) . Förde även fram en synpunkt att man borde redovisa i resultatlistan vad bilarna kör på för däck. Tiderna blir mer rättvisande då. Synd att jag missade dig Erik B, hade varit trevligt att skaka tass. Du har inga fina bilder att lägga upp? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Här kommer mina bilder, kan hända att jag slänger upp fler senare...
snabb bmw med ett härligt motoröjud. Stilig kärra, grymt ljud, men fick inte till några varvtider. snabb m3 Lolan va ju inte helt fel den heller type-r, snabba som vanligt, riktigt härligt högvarvigt ljud.. Lotusen in action, ägaren verkade inte helt nöjd med sulora som satt på.. Denna var med nån repa. Läcker cs. Halvtrött evo , satte dagens bästa tider tror jag... Christian, kör som vanlig fortare än vad en a3 egentligen ska gå Här har du Erik, försök inte smita undan Synd att den inte kördes lite mer... Denna gick väl rätt hyffsat den med =), fast banan va nog lite för knixig för 911orna. T.o.m jag råkade komma emd på bild, fast polaren har inte 100 koll på kamera .. den andre hondan, riktigt snabb den med. dagens monster ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Instämmer f.ö. i din kritik att det tog lång tid mellan körningar. Varje körning tog c:a 2.15 min. x 30 bilar... På Barkarby hade man 15 bilar och en förmiddags- och eftermiddagskörning, så då flöt det på fortare under en kortare tid. Håller med om att däcken borde redovisas som förut. Jag tog inte med mig kameran. Jag tycker det är minst lika roligt att köra, och så dök möjligheten i Golf GTI:n upp. Nej, det är faktiskt roligare att köra än att fota! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
därför är man kvar hela dan, blev rikligt med köra i slutet, vi körde tom dubbelt, alltså 2 rejsvarv. Så är det alltid i sådana här sammanhang, asmycket bilar i början, sen tomt i slutet.... _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tack för komplimangen Erik. Trots 12 varv blev jag inte kompis med banan. Den är knepig. Åker så fel på några ställen att det måste gå att åka fortare. Den snälla, raka delen av slalompartiet kan man åka fort i men man måste bromsa hårt inför de två sista svängarna annars tappar man linjen totalt. Den svepande kurvan som nyper är en knepig en. När man därefter efter att ha tangerat flygrakan och accar kommer ett parti där man borde kunna åka farten. Har inte hittat gränsen än. Den tighta 180 gradaren känns som en gokartbana. Vändningen á la superstage är svår och rakan på ca. 300 m efter vändningen prioriterar effekt lite för mycket tycker jag. Har hyfsat med pulver men inget mot Evon med 370 hästar. Bilen känns mycket bra och välbalanserad i normala svängar, liten aning överstyrning men i de tvära passageran åker man med framhjulen på tvären. Har lite problem med hjulspinn på innre bakhjulet som jag inte vet hur jag skall kunna fixa utan att tappa balansen. Startar nog en tråd separat om det. _________________ Christian Lindblom |
||||
Körde bara 3 repor med min kärra, 2 på torrt och 1 efter regnet. Har inte så mycket däckmönster kvar och dom måste klara sig ett litet tag till
Banan var helt klart knepig att få till ett bra flyt i. Avsaknaden av diffbroms och R-däck gjorde sig rejält påmind också Spann rejält på sina håll. Ska också sänka ner bilen lite mer fram till nsta tillfälle (körde med vinterinställningarna = högsta läget fram ). Men det var en kul blandning på bilarna där /Johan med Minin |
||||
Texten på Lolan "A real peace of kit" är det bara felstavat eller finns det nån dold mening som jag inte fattar?
Snygga bilder _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
ner för att behöva vänta ca 1 time mellan körningarna. Erik jag öser på med beröm för GTIn då du var lite snål på den punkten ..........Hur kan en framhjulsdriven bil vara så kul att köra (nåja friktionsdäcken har vi nämnt, men bortsett dem). Bilen är ju löjligt rolig. Kom på mig själv i morse när jag lämnade tillbaka den till Audi/VW. Jag körde världens omväg på små krokiga vägar alldeles för fort.
GTI kommunicerar verkligen körglädje och den är sjukt skön när man går på i kurvorna och den överstyr fint och kontrollerat när gränsen passeras för vad vinterdäcken mäktar med. Kan tänka mig att med sommar däck är den . Stolarna och ratten är super och förmedlar den rätta känslan av sport. Blev faktiskt sugen på att ha en som andrabil i stället för V70n. Provade faktiskt och barnvagnen fick plats . Man kan väl leva med mindre utrymme om det är så kul att köra GTI. V70 kommunicerar ju ingen körglädje alls(sorry).Vad gäller DSG är den riktigt bra tycker jag, blev dock förvånad att den växlar upp själv när man kommer in på rödmarkering även när man kör på +/- läget. Har ej provat den manuella, men den verkar tät och fin när man provsatt. Hadde inte väntat mig ett sådant intryck av EN Golf _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Stack oxå vid kl 1430 ungefär!
Då började det rulla rätt fint faktiskt! Skönt att få svänga lite med Subban lite, funka fint tycker jag förutom något för lågt lufttryck i sulorna. Går nog att kapa mer på tiden jag fick. Lite klur med att köra bil med nytt drivningssätt, men men... _________________ Johan Waller //Haninge |
||||
Eftersnack 2005-05-08 Challenge Tullinge | 1, 2 >> 6348 besök totalt |