Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-3 2.5L V6 -93 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (15170 totalt) |
Köpte bilen sommaren 2004 efter att ha haft en likadan, fast "fel färg" (blågrön). Bilen är importerad från tyskland, och har därmed ett fint underrede som inte är rostigt. Dock en del repor i lacken.
Tjänstevikt: 1210kg Drivning/motor: fram Motor I slutet av augusti 2004 köpte jag en 2.5L V6:a (motorkod KL-DE) från en Mazda 626, 95 års modell. Då MX-3:an från början har världens minsta serietillverkade V6:a på 1.8L, var det inga problem att stoppa i 2.5:an. Motorerna tillhör samma familj. 1.8:an är på 136hk och 2.5:an på 167hk. Givetvis behövde jag styrbox och luftmängdsmätare från 2.5:an också. Vid bytet monterade jag även en så kallad "underdrive pulley". 167hk (121kW) vid 5600rpm. 217Nm vid 4800rpm. Polyuretanfyllda motorfästen. Exedy-koppling. Chassi Röda Konidämpare och H&R-fjädrar. Corksport övre fjäderbenstag bak. Mazda original fram. SRD länkarmsbussningar. Avgassystem SS Autochrome extraktorgrenrör, Magnaflow 2.5" rejskatt och 2.25" rostfritt JPC avgassystem. Bromsar Stålomspunna bromsslangar, Ferodo Premier-belägg runtom (tyvärr finns inte DS2500 till min modell). Släta Bremboskivor runtom. Fälgar/däck Gata: Toyo T1-R 205/45R16 på 16x7" full royal sports bronze Rota Sub-Zero (6.58kg styck). *sålda* Bana: Bridgestone RE540S 195/55 R-däck på Mazda MX-3 15" originalfälgar. Övrigt 1.33.36 i Superstage. Uppdateringar Maj, 2005: Nya röda Konidämpare och H&R-fjädrar. September, 2005: Bandäcken, Toyo T1-R, ersatta med Bridgestone RE540S 195/55R15 R-däck. Mars, 2006: Gatdäcken, Falken 512, ersatta med Toyo T1-R 205/45R16 och 17" TSW Evo-fälgarna ersatta med 16x7" full royal sports bronze Rota Sub-Zero (6.58kg styck). Juli, 2006: SS Autochrome extraktorgrenrör och 2.25" rostfritt JPC avgassystem. Spisen: Nylatronbussningarna i länkarmarna: _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||||
Hum... är det ett mindre remhjul på vevaxeln? För att då servo och generator att snurra långsammare? Hur funkar detta med laddbalans vid vardagskörning? och servo vid fickparkering? måste du inte varva motorn för att få full servo? En fråga till: 1.8:an och 2.5 har alltså samma block, vad är skillnaden? Har 1.8 otroligt kortslag eller är borde stoke och diameter mindre? _________________ Martin Engström |
||||||
Remskivan är lättare än original.
Jag har inga som helst problem med servostyrningen vid fickparkering. Inga som helst problem under vintern heller med att få generatorn att ladda. Specifikation om 1.8: Cylinderdiam. x slaglängd (mm) 75x69,6 Cylindervolym (cm^3) 1845 Kompressionsförhållande 9,2:1 Max effekt hk(kW)varv/min 136(100)/6800 Max vridm. Nm/varv/min 160/5300 2.5: Cylinderdiam. x slaglängd (mm) 84,5x74,2 Cylindervolym (cm^3) 2497 Kompressionsförhållande 9,2:1 Max effekt hk(kW)varv/min 167(121)/5600 Max vridm. Nm/varv/min 217/4800 _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||||
|
||||||
Jag bara undrar en sak... Var hitta du Koni o tillhörande fjädrar?
Jag har letat o letat. Tydligen på fel ställe... Vore tacksam för tips! Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn? och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr? och(pust) hur gick det i besiktningen? Tack! Ursäkta tjatet |
||||||
I brist på internet lina för Marcus fyller jag i lite så länge.. Han får korrigera mig om jag far med osanning. Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn? 8 000:- och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr? Ja?! och(pust) hur gick det i besiktningen? De ser ingen skillnad, enda som skiljer dem åt är lite annan längd på tändkablar och en annan vinkel på insuget vi spjället. Dämpare och fjädrar hittar du hos Stötdämparexperten, men det är "röda" koni special och insats patroner som gäller!! Klippt och skuret från Konis-sida: MX-3 / Eunos 30X original struts only 91-98 front 86-2442 rear 86-2443 |
||||||
Man tackar! Röda Koni med insats? Förklara plis! Är de ställbara etc? |
||||||
Man tar orginal dämpare och borrar hål i botten och tömmer ut oljan, kapar bort packboxen och tar ut innehållet. Bultar fast en "insatspatron" i det tomma skalet. Röda koni är ställbara men endast då de är lösa, man trycker ner dämparen i botten och justerar sen genom och vrida på kolven. Svårt och byta hårdhet på bana jämfört med gula som är utvändigt ställbara! |
||||||
Nej, motorn är inte kvar. Sålde den till en som hade problem med sin gamla 1.8:a.
H&R-fjädrar och röda Konidämpare köpte jag hos Stötdämparexperten för 6000:- totalt (2000:- för fjädrar och 4000:- för dämparna). Det är en hel del jobb att ställa om hårdheten, då man måsta lossa fjädern och den övre tallriken för att kunna trycka dämparen i botten. Var på Mantorp idag och körde. Måste säga att bilen går riktigt bra nu. Det enda som jag saknar är R-däck. Men det kommer hag inhandla nästa år. Jag har även köpt en Sparco Sprint racingstol som jag är mycket nöjd med. Inga som helst problem att sitta i den under 40 mils åktur från Skåne till Mantorp. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||||
Nya bilder inlagda.
Jag har även köpt Bridgestone RE540S 195/55R15 inför nästa säsong. Ska bli riktigt kul att testa R-däck för första gången. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||||
Såg bilen live på gelleråsen 14 augusti när du var med och körde på psc-träffen, du hade klart den grymmaste sången från motorn av samtliga ekipage som var där, lät helt underbart
|
||||||
och med vanliga menar du den som har 1,6liters fyran eller?? Nja helt andra motorfästen och växlellåda, så det blir nog en hel del om byggnation eller väldigt mycket mer delar! Bör nog utgå från en 1,8liters V6a. |
||||||
I Sverige är 1.8:an den vanliga, då den bara såldes med den motorn i Sverige (1992-1993). Men den finns att få meed 1.6-liters radfyra med (vad man nu ska med den snikmotorn till )
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||||
Nya 16x7" full royal sports bronze Rota Sub-Zero gatfälgar från Philippinerna. 6.58kg stycket.
Toyo T1-R 205/45R16 på gång från däckonline. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||||
|
||||||
Man tackar. Jag tror de kommer bli riktigt snygga på en svart bil. Återkommer givetvis med bilder när de är monterade.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-3 2.5L V6 -93 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (15170 totalt) |