Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-3 2.5L V6 -93 *SÅLD*
1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (15170 totalt)
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
Köpte bilen sommaren 2004 efter att ha haft en likadan, fast "fel färg" (blågrön). Bilen är importerad från tyskland, och har därmed ett fint underrede som inte är rostigt. Dock en del repor i lacken.

Tjänstevikt: 1210kg
Drivning/motor: fram

Motor
I slutet av augusti 2004 köpte jag en 2.5L V6:a (motorkod KL-DE) från en Mazda 626, 95 års modell. Då MX-3:an från början har världens minsta serietillverkade V6:a på 1.8L, var det inga problem att stoppa i 2.5:an. Motorerna tillhör samma familj. 1.8:an är på 136hk och 2.5:an på 167hk. Givetvis behövde jag styrbox och luftmängdsmätare från 2.5:an också.
Vid bytet monterade jag även en så kallad "underdrive pulley".

167hk (121kW) vid 5600rpm.
217Nm vid 4800rpm.
Polyuretanfyllda motorfästen.
Exedy-koppling.

Chassi
Röda Konidämpare och H&R-fjädrar.
Corksport övre fjäderbenstag bak. Mazda original fram.
SRD länkarmsbussningar.

Avgassystem
SS Autochrome extraktorgrenrör, Magnaflow 2.5" rejskatt och 2.25" rostfritt JPC avgassystem.

Bromsar
Stålomspunna bromsslangar, Ferodo Premier-belägg runtom (tyvärr finns inte DS2500 till min modell). Släta Bremboskivor runtom.

Fälgar/däck
Gata: Toyo T1-R 205/45R16 på 16x7" full royal sports bronze Rota Sub-Zero (6.58kg styck). *sålda*
Bana: Bridgestone RE540S 195/55 R-däck på Mazda MX-3 15" originalfälgar.

Övrigt
1.33.36 i Superstage.

Uppdateringar
Maj, 2005: Nya röda Konidämpare och H&R-fjädrar.

September, 2005: Bandäcken, Toyo T1-R, ersatta med Bridgestone RE540S 195/55R15 R-däck.

Mars, 2006: Gatdäcken, Falken 512, ersatta med Toyo T1-R 205/45R16 och 17" TSW Evo-fälgarna ersatta med 16x7" full royal sports bronze Rota Sub-Zero (6.58kg styck).

Juli, 2006: SS Autochrome extraktorgrenrör och 2.25" rostfritt JPC avgassystem.

Spisen:


Nylatronbussningarna i länkarmarna:

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Mäcen skrev:

...Vid bytet monterade jag även en så kallad "underdrive pulley".


Hum... är det ett mindre remhjul på vevaxeln? För att då servo och generator att snurra långsammare?

Hur funkar detta med laddbalans vid vardagskörning? och servo vid fickparkering? måste du inte varva motorn för att få full servo?

En fråga till: 1.8:an och 2.5 har alltså samma block, vad är skillnaden? Har 1.8 otroligt kortslag eller är borde stoke och diameter mindre?

_________________
Martin Engström
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
Remskivan är lättare än original.
Jag har inga som helst problem med servostyrningen vid fickparkering. Inga som helst problem under vintern heller med att få generatorn att ladda.

Specifikation om 1.8:
Cylinderdiam. x slaglängd (mm) 75x69,6
Cylindervolym (cm^3) 1845
Kompressionsförhållande 9,2:1
Max effekt hk(kW)varv/min 136(100)/6800
Max vridm. Nm/varv/min 160/5300

2.5:
Cylinderdiam. x slaglängd (mm) 84,5x74,2
Cylindervolym (cm^3) 2497
Kompressionsförhållande 9,2:1
Max effekt hk(kW)varv/min 167(121)/5600
Max vridm. Nm/varv/min 217/4800

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Äntligen fått tummen ur...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
Stötdämpare och fjädrar installerade nu. Hårt och stötigt, men underbar väghållning. :-)

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jag bara undrar en sak... Var hitta du Koni o tillhörande fjädrar?
Jag har letat o letat.
Tydligen på fel ställe...

Vore tacksam för tips!
Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn?
och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr?
och(pust) hur gick det i besiktningen?

Tack! Ursäkta tjatet

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Roger Gustafsson skrev:
Jag bara undrar en sak... Var hitta du Koni o tillhörande fjädrar?
Jag har letat o letat.
Tydligen på fel ställe...

Vore tacksam för tips!
Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn?
och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr?
och(pust) hur gick det i besiktningen?

Tack! Ursäkta tjatet


I brist på internet lina för Marcus fyller jag i lite så länge.. Han får korrigera mig om jag far med osanning.

Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn? 8 000:-
och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr? Ja?!
och(pust) hur gick det i besiktningen? De ser ingen skillnad, enda som skiljer dem åt är lite annan längd på tändkablar och en annan vinkel på insuget vi spjället.

Dämpare och fjädrar hittar du hos Stötdämparexperten, men det är "röda" koni special och insats patroner som gäller!! Klippt och skuret från Konis-sida:
MX-3 / Eunos 30X original struts only 91-98 front 86-2442 rear 86-2443

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Galne skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Jag bara undrar en sak... Var hitta du Koni o tillhörande fjädrar?
Jag har letat o letat.
Tydligen på fel ställe...

Vore tacksam för tips!
Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn?
och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr?
och(pust) hur gick det i besiktningen?

Tack! Ursäkta tjatet


I brist på internet lina för Marcus fyller jag i lite så länge.. Han får korrigera mig om jag far med osanning.

Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn? 8 000:-
och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr? Ja?!
och(pust) hur gick det i besiktningen? De ser ingen skillnad, enda som skiljer dem åt är lite annan längd på tändkablar och en annan vinkel på insuget vi spjället.

Dämpare och fjädrar hittar du hos Stötdämparexperten, men det är "röda" koni special och insats patroner som gäller!! Klippt och skuret från Konis-sida:
MX-3 / Eunos 30X original struts only 91-98 front 86-2442 rear 86-2443


Man tackar!

Röda Koni med insats?
Förklara plis!
Är de ställbara etc?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Roger Gustafsson skrev:
Galne skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Jag bara undrar en sak... Var hitta du Koni o tillhörande fjädrar?
Jag har letat o letat.
Tydligen på fel ställe...

Vore tacksam för tips!
Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn?
och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr?
och(pust) hur gick det i besiktningen?

Tack! Ursäkta tjatet


I brist på internet lina för Marcus fyller jag i lite så länge.. Han får korrigera mig om jag far med osanning.

Sen undrar jag vad du fick pynta för 2,5 litrs motorn? 8 000:-
och (tusen frågor) har du kvar 1,8ltr? Ja?!
och(pust) hur gick det i besiktningen? De ser ingen skillnad, enda som skiljer dem åt är lite annan längd på tändkablar och en annan vinkel på insuget vi spjället.

Dämpare och fjädrar hittar du hos Stötdämparexperten, men det är "röda" koni special och insats patroner som gäller!! Klippt och skuret från Konis-sida:
MX-3 / Eunos 30X original struts only 91-98 front 86-2442 rear 86-2443


Man tackar!

Röda Koni med insats?
Förklara plis!
Är de ställbara etc?


Man tar orginal dämpare och borrar hål i botten och tömmer ut oljan, kapar bort packboxen och tar ut innehållet. Bultar fast en "insatspatron" i det tomma skalet. Röda koni är ställbara men endast då de är lösa, man trycker ner dämparen i botten och justerar sen genom och vrida på kolven. Svårt och byta hårdhet på bana jämfört med gula som är utvändigt ställbara!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
Nej, motorn är inte kvar. Sålde den till en som hade problem med sin gamla 1.8:a.

H&R-fjädrar och röda Konidämpare köpte jag hos Stötdämparexperten för 6000:- totalt (2000:- för fjädrar och 4000:- för dämparna).

Det är en hel del jobb att ställa om hårdheten, då man måsta lossa fjädern och den övre tallriken för att kunna trycka dämparen i botten.

Var på Mantorp idag och körde. Måste säga att bilen går riktigt bra nu. Det enda som jag saknar är R-däck. Men det kommer hag inhandla nästa år.

Jag har även köpt en Sparco Sprint racingstol som jag är mycket nöjd med. Inga som helst problem att sitta i den under 40 mils åktur från Skåne till Mantorp.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
Nya bilder inlagda.

Jag har även köpt Bridgestone RE540S 195/55R15 inför nästa säsong. Ska bli riktigt kul att testa R-däck för första gången.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Såg bilen live på gelleråsen 14 augusti när du var med och körde på psc-träffen, du hade klart den grymmaste sången från motorn av samtliga ekipage som var där, lät helt underbart

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
Hehe, man tackar.
Det är nåt visst med V6:or.

Här är en bild på r-däcken.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17



Är det lika lätt att stoppa i 2.5L motorn i den "vanliga" mx3:an? inser att det akn bli lite mer bekymmer hos bilprovningen men annars, skiljer det nåt mellan dem?

_________________
jan Martinsson
Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17



Är det lika lätt att stoppa i 2.5L motorn i den "vanliga" mx3:an? inser att det akn bli lite mer bekymmer hos bilprovningen men annars, skiljer det nåt mellan dem?

_________________
jan Martinsson
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



jan_martinsson skrev:
Är det lika lätt att stoppa i 2.5L motorn i den "vanliga" mx3:an? inser att det akn bli lite mer bekymmer hos bilprovningen men annars, skiljer det nåt mellan dem?

och med vanliga menar du den som har 1,6liters fyran eller??

Nja helt andra motorfästen och växlellåda, så det blir nog en hel del om byggnation eller väldigt mycket mer delar! Bör nog utgå från en 1,8liters V6a.

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
I Sverige är 1.8:an den vanliga, då den bara såldes med den motorn i Sverige (1992-1993). Men den finns att få meed 1.6-liters radfyra med (vad man nu ska med den snikmotorn till )

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
Nya 16x7" full royal sports bronze Rota Sub-Zero gatfälgar från Philippinerna. 6.58kg stycket. thumbs up
Toyo T1-R 205/45R16 på gång från däckonline.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Jäkligt snygga fälgar Marcus thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005


Trådstartare
Man tackar. Jag tror de kommer bli riktigt snygga på en svart bil. Återkommer givetvis med bilder när de är monterade.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tjenare!

Jag gillade också fälgarna, var har du köpt dom och vad kostade dom?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-3 2.5L V6 -93 *SÅLD*
1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (15170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande