Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look....
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17 besök senaste veckan (52591 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Dags att lägga in några rader om bilen.

En Porsche 944 Turbo -90 som köptes i vintras med bara 8800 mil på mätaren och med all dokumentation i ordning. Tog ett tag att hitta en lågmilare med diffspärr och som var oskruvad.... det enda jag fick offra var att den har taklucka men man kan ju inte få allt (den påstås också vara styvare med taklucka tack vare en del förstärkningar i taket.... )

Följande har nu gjorts:

Sandéns Bilstein kit med coilovers med hjälpfjäder bak
CS bussning i framvagnen
Sänkt ca 30 mm och alla hjulvinklar genomgångna, -1,8 grad camber fram och bak
Sandén chip, laddar 1.0-1.1 bar och ska ge ca 295 Hk /430 Nm
En uppsättning Michelin Pilot Cup på org fälgarna
Snap-off rattnav
Annan stol har beställts men anlände tyvärr transportskadad...

Fjäder valet hamnade på 50 N/mm fram och hjälpfjäder som ger motsvarande totalvärde bak, så den ligger nånstans mellan M030 och Turbo Cup sättningen, skulle det inte räcka blir det antingen 968 CS kränghämmare eller lite hårdare fjädrar.

Ställde den på vågen och den ligger runt 1330 utan mig och utan bensin, så det blir 1300 med andra stolar. Skulle gärna vilja ha ner den en bit till men vet inte riktigt vad det är som ska få försvinna... tips mottages

Kommer att köra lite PCS banmöten och ha den som busbil








coilover med hjälpfjäder



fram


Vad tycker ni om fälgarna ?? det är faktiskt 2-split men själv är jag kluven, får nog bli Cup 2 eller 3 fälgar på sikt...

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



finns inte mycket som är snyggare än cup 2 på 944 tycker jag iaf

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



ser förbannat fräsch ut!

_________________
Martin Öberg
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Najs bil! thumbs up
Imho rätt färg också ..

Har du inte höjdjusterbara fjäderben fram? Trodde alla 944 Turbo 89 och senare hade det.

Det hade varit intressant att se hur coilovern ser ut på höger bak, speciellt map oljekylaren.
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Tackar

Nix, ingen höjdjustering fram. Det var väl bara M030 som hade det ... ?
Skulle väl iofs gå att montera kitet från Utzon fast då kanske inte fjädrarna passar ?

Bild på höger coilover kommer, ska ut i garaget i eftermiddag.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Välkommen i gänget

om du har tänkt att åka bana med bilen skulle jag rekommendera betydligt hårdare fjädrar!


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Frågan är hur hårda vad kör du ? vilken sättning ska man ha på dämparna ?

Sandén tyckte den här uppsättningen var en bra start, särskilt som den kommer att gå en del gata också. Nånstans vid Turbo Cup sättningen, ca 70 N/mm går väl gränsen för att man kan köra gata med någorlunda behållning.

Ett alternativ är ju krängarna från 968 CS , har gått igenom en hel del sidor om 944:an på nätet och dom verkar populära.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Dea skrev:
Tackar

Nix, ingen höjdjustering fram. Det var väl bara M030 som hade det ... ?
Skulle väl iofs gå att montera kitet från Utzon fast då kanske inte fjädrarna passar ?

Bild på höger coilover kommer, ska ut i garaget i eftermiddag.

/Dea


Fin bil!
Men har inte alla Porsche 944 Turbo efter Turbo S 1988 M030 som standard?
Har du kvar dina original dämpare?? Kan vara intresserad av dem om de är i bra skick och säljs till en vettig peng.

Mvh
Björn Karlsson
bjorn.j.karlsson@teliasonera.com

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Nix, M030 var fortfarande tillval fast i lite modifierad form tror jag.....
Alla 944 Turbo från -88S har stora bromsarna, dom grövre torsionstavarna, hårdare fjädrar, större krängare fram (just -90 och -91 har klenare bak). Hur det var med vxl-lådan vet jag inte, min har M0220 alltså 40% diffspärr och också oljekylarrören.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Lite fler bilder:





Duger den här bilden Dan ?? annars har jag fler.



/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Måste säga att fjäder och dämparval till 944 Turbo gör mig lite förvirrad.

Jag har nu 50 N/mm fjäder fram och 30 N/mm hjälpfjäder bak detta ger ju:
Fram 50*0,9 = 45 N/mm
Bak 30,6+0,56*30 = 47,4 N/mm

Alltså ungefär samma fram och bak, vilket M030 och Cup också har (Cup har lite håedare fram jmf bak), RD Porschen har ytterligare lite hårdare fram jmf med bak och Utzon har väldigt hårt fram jmf bak. Men han har väl ingen främre krängare och då behövs väl det lite hårdare fjädrar... (siffrorna hämtade från Dans Gnumeric spreadsheet)

Tittar man sen på eftermarknadskiten så är det helt annan balans fram/bak, varför ?? eller är det bara hjälpfjädrar ?? vill minnas att Sandén hade nått race-kit också där det inte var så stora skillnader fram/bak.

Ingen som vet vad dom dom kör i PCSR eller om det finns några fabriksracers men kända siffror ?

Sen kommer nästa fråga, vad har ni för sättning på era dämpare ?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Dea skrev:
Frågan är hur hårda vad kör du ? vilken sättning ska man ha på dämparna ?

Sandén tyckte den här uppsättningen var en bra start, särskilt som den kommer att gå en del gata också. Nånstans vid Turbo Cup sättningen, ca 70 N/mm går väl gränsen för att man kan köra gata med någorlunda behållning.

Ett alternativ är ju krängarna från 968 CS , har gått igenom en hel del sidor om 944:an på nätet och dom verkar populära.

/Dea



Jag har 130 N/mm fram och det är inte jättehårt Angående sättningen på dämparna så är Bilsteins club-sportdämpare att rekommendera!

Jag har 30 mm. krängare fram och det rekommenderar jag dig att köpa! Du som har diff.broms kan nog även tjäna på att byta krängare även bak till 968 m. M030-paket, den är mycket prisvärd!


Rikard


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Vad har du för hårdhet bak när du har 130 N/mm fram ?

Vet du art.nr på clubsport-dämparna eller kanske tom sättningen ?

30 mm krängaren är det också en 968 CS M030 krängare ? eller har du en justerbar ?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Mkt bra bild! thumbs up Tackar!

Din talrik sitter över bärarmen ser det ut som. Då har du inga problem med att få plats. Mitt nedre fäste är utflyttat 35 mm, då slår coilen i kylaren.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag ville inte ha både coil och torsionsstavar eftersom fjädringen blir progressiv med olika karaktär beroende på hur man ställer höjden. Det är dessutom jobbigare att ställa höjd eftersom man måste både göra det på stavarna och på coilsen.

Mina original Konidämpare är ombyggda för att matcha 115 N/mm fram och 130 N/mm bak.
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Dea skrev:
Vad har du för hårdhet bak när du har 130 N/mm fram ?

Vet du art.nr på clubsport-dämparna eller kanske tom sättningen ?

30 mm krängaren är det också en 968 CS M030 krängare ? eller har du en justerbar ?

/Dea


Bak har jag standard torsionsstav + coil-over dämpare med 30 N/mm-fjäder vilket innebär att bilen är lite mjukare bak än fram. Jag har valt denna sättning pga avsaknaden av diff.broms. OBS att jag bara kört ett banmöte samt en slalomtävling med denna konfiguration och detta under ganska kyliga förhållanden men jag tycker att bilen är mera neutral än den var förra året med 80 N/mm. fram.
Ang. dämparna - ring till Forza i Alingsås och fråga efter en kille som äger en 944 turbo-cup. Han kan säkert hjälpa dig med det du vill veta.
30 mm. kräng.hämmaren är den som satt på 968 M030, den är ej justerbar.

Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Hmm, är det på fjädrarna eller hjulen du har 115N/mm fram och 130 N/mm bak ? om det är på fjädrarna är det ju en del skillnad mellan fram och bak på hjulen men det kanske inte är fel av Rikards kommentar att döma ?

Hårdare fjädrar fram relativt bak borde ju ge mera understyrning, är det så ni har upplevt det ?

Nu blir det som det blir i år iallafall, bak verkar mina dämpare ha ungefär samma sättning som Club-Sport dämparen och samma hårdhet på hjälpfjädern, fram däremot skiljer sig bump värdet (för det är väl det första..?) mycket och rebound värdet lite mindre.

om några veckor lär jag ju få reda på hur det funkar i praktiken iallafall får pressa Sandén lite på hur han ser på saken också.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Dea skrev:
Hmm, är det på fjädrarna eller hjulen du har 115N/mm fram och 130 N/mm bak ? om det är på fjädrarna är det ju en del skillnad mellan fram och bak på hjulen men det kanske inte är fel av Rikards kommentar att döma ?

Hårdare fjädrar fram relativt bak borde ju ge mera understyrning, är det så ni har upplevt det ?

Nu blir det som det blir i år iallafall, bak verkar mina dämpare ha ungefär samma sättning som Club-Sport dämparen och samma hårdhet på hjälpfjädern, fram däremot skiljer sig bump värdet (för det är väl det första..?) mycket och rebound värdet lite mindre.

om några veckor lär jag ju få reda på hur det funkar i praktiken iallafall får pressa Sandén lite på hur han ser på saken också.

/Dea


Andreas:

Du måste också tänka på att bilen vid bankörning är lättare bak än fram (mindre soppa, utplockade prylar m.m.) Problemet med min bil var (och är fortfarande) att i tighta kurvor fjädrar det yttre framhjulet ned så mycket att det inre bakhjulet lyfter. I.o.m att jag inte har någon diff.broms tappar jag mycket drivning ut ur kurvorna. Med hårdare framfjädrar har bilen blivit mera neutral och dessutom betydligt stabilare under inbromsning.



Här ser du ett exempel från Kinnekulle. Bilen kränger ganska ordentligt fram trots 30 mm. krängare och 80N fjädrar!

Mitt förlag är att du kör med det du har nu och prövar dig fram vad som passar din körstil och bilens användningsområde. Man får ju alltid kompromissa, tyvärr! Ses vi på Kinnekulle kan du prova min bil så har du något att jämföra med!

Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Mina siffror var på fjädern.
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Nytt år , nya ideer

I somras avverkades fem banmöten, dom tre första gick väl inget vidare men sen blev det åtminstone lite ordning på det....

Bilen gick som en klocka och allt som behövdes var att justera till lite mer camber fram (-2.5 grader) och hälla på 4 dl olja.

Det som blir nytt i år är:

Skalstolar, det var svårt att sitta still i originalstolarna när det började gå lite snabbare så just nu monteras skalstolar (sparar 30 kilo och jag passade på att ta bort delar av baksätet också och det gjorde ytterligare 10 kg)

Krängningshämmare, det krängde aningen mycket och egentligen skulle jag nog ha hårdare fjädrar. På mitt chassikit går det inte att montera hårdare fjädrar och eftersom det är nästan nytt och jag inte är sugen på att byta än blir det hårdare krängare istället. Så nu blir det ställbar fram och 968 CS m030 bak, borde väl monterat detta redan förra året då det funkar bättre tillsammans med dom hårdare fjädrarna.

Bromsbelägg, originalbeläggen gick åt ganska snabbt..... så nu blir det Carbopad RS istället.

Avgassystem, nångång -89 - -90 dök det upp en extra liten dämpare på avgassystemet så den låter ungefär som vår bruks-Peugoet..... den ska bort och en fullflödesdämpare ersätter slutburken (kommer väl inte göra så mycket på varvtiderna... men några kilon sparas och såsmåningom ska hela systemet bytas ut)

Lite nya bilder dyker snart upp.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Lite bilder

Knutstorp i september, grymt roligt. Abstinensen börjar bli svår








Sakta men säkert hamnar stolarna på plats...



/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look....
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17 besök senaste veckan (52591 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande