Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat Uno TURBO i.e. -87
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (12232 totalt)
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 51


Trådstartare
Tid att presentera min vagn: Fiat Uno Turbo i.e. 1987
Rejsas mest underrepresenterade bilmärke.

Bilen har varit i min ägo sedan 1999 och under den tiden har bilen utvecklats löpande tillsammans med mig.
Bilen var vid förvärvandet orginal med 1.3l motor på ca 105hp. få ägare och relativt lite rost som numer är åtgärdat.

Bilen har för närvarnade antagit följande specifikation:

Genomgången motor med nya lager (Federal-Mogul), kolvringar (Goetze) och packningssats (Payen). Nya tändkablar samt rotor. Nya remmar och v-pump.
Toppen är planad och renoverad med nya ventilstyrningar och frästa säten.
Kamaxeln från Fiat Uno 75 N/A som har något högre lyft.
Kopplingen är en fjädrad sinterlamell med tillhörande hårdare tryckplatta.
Turbo är en Mitsubishi TD04HL 13G med femmans avgashus och hårdare tryckklocka.
Avgas 2.5 tums downpipe följt av system från supersprint utan katalysator.
Spridare (234cc) samt luftmängdmätare från Fiat Croma Turbo (2 liters motor).
Malpassi progressiv bränsletrycksregulator 1.2:1
K&N koniskt luftfilter.
Intercooler från SAAB 9000 93<
Återcirkulerande dumpventil från Mitsubishi Lancer Evo VI (kolvtyp).
Öppen vevhusventilation med catchtank från SAAB, litet filter
Castrol TWS 10W-60 olja.

RedDot skivor (6 slits) med RedDot belägg fram och bak.
Hårdare och kortare stötdämpare med Jamex fjädrar som sänker 35mm.
14x6 tums Fiat Croma Turbo org. fälg från cromodora (vitlackerade).
Yokohama A032R däck i dimensionen 185/55-14.
Fjäderbenstag fram (Matter i alu) och bak (Sparco).
Batteriet är placerat bak.
Något lättad.

Bilder finns men är inte de senaste...

_________________
Henrik Persson

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 51


Trådstartare
En bild på Fiaten från Knutstorp 2002

En till!

Förra vinterns motorrenovering/uppdatering

Annan vy


Mvh Henrik

_________________
Henrik Persson

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



helt klart en av dom ballaste bilarna här på rejsa har du nån uppgradering tänkt för iår eller du ska köra som den är nu?

_________________
Björn Hansson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Äntligen en riktig bil! thumbs up Fin bil med seriös specifikation.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Kul med udda bilar och ägare som på allvar prioriterar "sväng" före ändrör ala stuprör, fälgar som skrapar i skärmkanterna vingar stora som på 747or.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Kul med fler Fiatar! Jag hade en likadan för några år sedan (tyvärr inte enligt rejs-spec).
Mycket kul/krona, garanterat!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3373



undar om detta kan vara min föredetta granes bil... isf är det ju skitskoj att den kommer till lite användning!

Sig mig:
Vad är vikt/motor prestanda på en sådan där liten sak??

Kul bil vilket fall som helst

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Mycket trevlig bil du har!
Har varit på väg att köpa både Uno Turbo och Punto GT ett antal gånger men dom har alltid varit vrak (blåsta topplockspackningar, rost m.m.) tyvärr.
Kul att se nån som verkar satsa seriöst iallafall! thumbs up

Keep up the good work!

Mvh /Tim

PS! Trevligt sällskap din Uno har på den översta bilden! DS.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



jurkko skrev:
PS! Trevligt sällskap din Uno har på den översta bilden! DS.


Vaddå? En fiat till bara... Inget fel på fiat iofs.
Underbart liten trevlig bil den här tråden handlar om! thumbs up

_________________
Mattias Meldert
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Jovani skrev:
undar om detta kan vara min föredetta granes bil... isf är det ju skitskoj att den kommer till lite användning!

Sig mig:
Vad är vikt/motor prestanda på en sådan där liten sak??

Kul bil vilket fall som helst

Nu ska jag inte svara för Henrik, men jag hade en Uno T förra året. Den vägde 940kg med mig i och lite soppa om jag minns rätt, inget baksäte eller reservhjul heller. Körde på 1.7bar och den fick hyffsat med soppa iaf, tror jag hade 170hk utan att ta i. 5.5kg/hk. Jag tyckte den gick bra i farter under 100, sen belv luftmotstånd vs. den "klena" effekten för stort.

Mer om min gamla vid intresse:
Projekttråd: http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=19516
Säljesannons: http://forum.lazzat.se/showthread.php?s=&threadid=20552

Tyckte dockväghållningen var riktigt risig trots s*nkfjädrar, shysta dämpare (vanliga "orginal" dock"), 15" fälgar. Även bromsarna mattades vid upprepade hårda inbromsningar under kort intrervall (detta hände bara en gång, det var roligare att gasa än bromsa ).

Nog om min. Kul att se en UnOT på rejsa. Tror att de går att få snabba (annat än rakt fram då) med lite trixande med fjädrar, krängare m.m. En kul budgeträser (no offence) hur som hellst!

MVH

_________________
David Ålind
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Kul med fler /F/I/A/T/ thumbs up

Denna tråd ska följas nogrant!

_________________
Pontus Bergström
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



meldert skrev:
jurkko skrev:
PS! Trevligt sällskap din Uno har på den översta bilden! DS.


Vaddå? En fiat till bara... Inget fel på fiat iofs.

True-true... men i en lite ädlare förpackning

(sorry för OT inlägget)

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 51


Trådstartare
Trevlig respons på Fiaten. Tackar vi för.

Det som är gjort inför kommande säsong är bromsarna, dämparna, fjäderbenstag fram (alu) och fälgarna med r- däck. ska bli mycket intressant att se vad detta ger för uppförande. De få gånger som jag deltagit på banträffar har jag kört på regumerade däck (185/60-13) och orginal broms och chassisättning. jag tyckte att det var ok (referens?!) och förlåtande, dessvärre har det varit med en ej så trimmad motor och problem vid de tillfällena (spruckna tryckslangar mm).
Jag ser fram emot banträffar och planerar att rulla ut bilen i helgen.

Vikt och effektförhållandet är som Eel skrev mkt trevligt. har för mig att jag vägde in olättad på 890 med förare. Effekten ligger väl runt 170-180. Hoppas på 5kg/hk i år. Kul.
Det som hindrar framfarten i form av acc har tidigare varit däcken och greppet de har bidragit med.

Idag blir det lite slangdragning runt motorn och kanske en uppstart efter att batteriet monterats

ha det
Mvh Henrik

_________________
Henrik Persson

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Tjenare Bjärred!

Kul att äntligen få se pärlan!
Det låter som om du fått till ett bra recept på mycket bus för hyggliga pengar (om nu bilhobby kan vara billigt? )
Ska vi busa bana ihop i sommar?

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 51


Trådstartare
Hallo Samson!

Jovisst är jag på att nöta lite bana. ska bli riktigt kul. Just nu efterfrågas lite märkesoberoende banträffar.
Ditt bygge har ju spårat ut lite kan man kanske säga, bur och grejor. annat än när jag åkte med i jkpg för några år sedan...men snabbt gick den och bromsa kunde den med.


(Pärla och pärla..axplock av gamla bilder...)
Kul att se din med.


För övrigt så va jag ute och körde lite i fredags efter att ha monterat de sista. lagom stötig och bett i bromsar. huvudcylindern kunde vara fräschare och min endast 200mil gamla sinterlamell ger redan efter på höga växlar.

ha det

_________________
Henrik Persson

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Vi får kontakta varandra om vi hittar någon märkesoberoende träff.
Vi är ett gäng som emellanåt hyr Anderstorp. Du får ett pm när det dags igen!

Angående mitt nystartade projekt tykte jag det var hög tid nu. Har gått så länge och drömt om det! Jag har kommit in (i andra hand) i ett Alfa-garage här i Göteborg. Bara massa tävlingsbyggen och kanon-schyssta garagekompisar. Perfekt inspiration! Hoppas verkligen jag får en plats i första hand så jag har möjlighet att fullfölja vad jag påbörjat.

Du har inte fler bilder på UnOT:n?

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 51


Trådstartare
Tja!
Alltid roligt med lite bilder.... här kommer några nya. Vet inte riktigt vad jag tänkte på när dessa bilder togs, hade ju såklart varit kul med bilder på hjulupphängning/bromsar och motorn. Det får helt enkelt vänta tills nästa gång.







_________________
Henrik Persson

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Härlig bil! med både trevligt yttre och innre
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



En riktig "ulv i fårakläder" - kul att se och säkert kul att köra! Jag hade ett tag funderingar på att lägga mig till med en Daihatsu Charade Turbo, ungefär samma koncept... men det blev Miata istället, det är roligare med cabbe. Vi ses nog så småningom

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 51


Trådstartare
Tja!
I brist på bankörning fick jag stilla suget med lite rakt-fram-körning på Meca raceway i malmö igår.
Det var första gången jag körde strip. Två runder blev det med representabla tider och höga sluthastigheter. Första 60 foten tog ungefär 2,5 sekunder vilket är för mycket. Det spinner nästan hela vägen in i "mål", det greppar uselt med r-däck på "klistrig" bana.
Jag tog det sansat i starten för att skona vxllåda. hoppade över att värma däcken också. Det var ganska kul att köra och det finns mkt potential i bilen, det vittnar slutfarten om.
Resultat:
Runda 1: 9,7sek och 133km/h
Runda 2: 9,3sek och 135km/h

Bilen är inte byggd för att köra rakt fram... som tur är.
Jag har inget varvstopp för närvarande så allt spinnande runt 8000rpm resulterade i mycket klet i vevhusventilationen. hoppas att det inte blivit tokslitet i loppen nu med mkt leakdown som följd.

Lånar två bilder från gårdagens onsdagskörning



Mvh

_________________
Henrik Persson

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Imponerande att någon äntligen bygger sin Uno T med lite stil...

Tumme upp från mig! thumbs up

(gammal Uno T -90 ägare)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat Uno TURBO i.e. -87
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (12232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande