Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -62 (Bilder på sid4) | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (30766 totalt) |
Efter att ha hottat upp en Std 850cc 2t motor med lätt portning, avgasystem m.m så ville man ju självklart mer!
Så här kommer det: Blocket portades av mig enligt XP specs. Är inte helt perfekt kanske, men jag kan medd att det är grymt svårt http://upl.silentwhisper.net/uplfold Här är förgasarpaketet som kommer användas. (stor bild) http://upl.silentwhisper.net/uplfold Fick tag på en prototyp av Nicklas Enanders Reedventiler, så det ska provas http://upl.silentwhisper.net/uplfold GT-Vevaxel Nu börjar vi montera! Vev och kolvar i blocket Bottendelen moterad och hela motorn är målad i härlig röd färg. Börjar likna något nu http://www.saab4fun.com/upload/uppla Såhär ser motorn ut just nu. Bultarna ska bytas ut mot bättre dito. Expantionskammaren snickras ihop efter XP's mall i 1mm plåt. Såhär ser bilen ut. 4st Marshal Fantastic på en nylackad motorhuv. Bilen är sänkt av förre ägaren (kapade fjädrar) och det sitter bilstein dämpare fram. http://upl.silentwhisper.net/uplfold Funderar även på växellådan och bromsar. Lådan blir någ 4vxl. Mer vet jag inte än. Och bromsar kommer förmodligen bli ventilerade från Audi 100. Trummorna har visserligen bra bett (om man är bland top 5 i världens starkaste man ) Idag gjorde jag även nått som dom flesta här mår dåligt av Monterade en stereo, är riktigt skönt att puttra fram på slingrande vägar och lyssna på passande musik. Det va allt för nu. Mvh Daniel _________________ Daniel Gustafsson |
||||
Kul med fler tvårykare på rejsa.
Det blir spännande att få veta hur trimmningen tar sig ut när du har fått motorn i bilen. Kör du tre-pet nu? Annars rekomenderar jag 7:38 spec2 i vanlig ordning till den sportigt lagde föraren, övriga söndagsbilister kan välja vad de vill Trimma på! _________________ //Mikael Jardstam |
||||
En till som kör riktig bil Det är 3 petad låda nu ja, som jag tror börjar bli rätt sliten.. Ibland vill den inte driva som den ska. Kan passa på och fråga dig nu. Bultar till topplocket. Orginal är ju 11mm i diameter. Och 3¼" långa. Är det M16 man ska ha då? Pappa säger att det är fel, medans Herr Enander säger att det är rätt. Själv vet jag inte vad _________________ Daniel Gustafsson |
||||
Nog måste du använda bultar med samma gänga som den gamla Själv kör jag med std bultar.
Angående växellådsbekymret så är det nog frihjulet som spökar. Ett bonntips är att köra bilen varm och tappa ur oljan. Häll i diesel istället och puttra ett varv runt kvarteret och byt till riktig olja igen. Då rensar man ur den värsta skiten ur lådan. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
citat:
Bultar till topplocket. Orginal är ju 11mm i diameter. Och 3¼" långa. Är det M16 man ska ha då? om skruven är 11 i diameter så är M16 GROFT. En M16 är 16mm i ytterdiameter. 11mm luktar någon äcklig tum-gänga, skulle gissa 7/16-14 UNC. Saabasen har bara äckelgängor. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jo, rätt bultar är ju rätt bra Som fuling säger är orginalbultarna 7/16-14 och 3¼" långa. Nya höghållfasta sånna är jättedyra och svåra att få tag på Sen såg jag att Nicklas säljer en komplett bultsats till topplocket för bra mycket mindre pengar. Men det är M16 Ska kolla upp det där. Ang. växellådan ska jag prova med diesel. Tack! Jet: Jag har nog bitvis snubblat in där själv _________________ Daniel Gustafsson |
||||
Några bilder som är 1600x1200, dom får vara länkar. Resten är bilder nu Edit: Nu har Vatten in/utloppet ändrats eftersom jag har kylaren bakom motorn istället för framför. Den som sitter på toppen. Hoppas den inte hämmar flödet allt för mycket // Daniel _________________ Daniel Gustafsson |
||||
Nu har du redan byggt motorn Daniel, men det går att sätta en trubbostopp på en långnosmotor om man svetsar i vattenkanalerna på två hörn.
Topplocksplanet på en långnosmotor har ju två hörn snedfasade, trubbnosblocket är ju som bekant rundade på alla hörn. Hade man inte svetsat i hörnet på toppen så hade vattenkanalen varit öppen. Här är ett -66block med trubbnostopp i en 93a _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Vad säger att det är M16? Artikelnummren på XPs motorgrejer är M+{nummer}. Nya vevstakar heter ju M21 och planat cylinderhuvud M12. Jag satsar på att M16 inte har något med gängan att göra. _________________ Jakob Alander |
||||
Aha! Det hade gjort allt mycket lättare Nu är det gjort iallafall. Tack ändå alander: Jo, jag såg det igår.. Har beställt av honnom nu // Daniel _________________ Daniel Gustafsson |
||||
Tack, det värmer
Vad har du för förgasare på din? Till nån snöskooter? och vart hittar man passande skumgummifilter? Ser fränt ut // Daniel _________________ Daniel Gustafsson |
||||
Tack! Här kommer fler. Det är reedventiler och ser ut såhär när man plockat isär det: Expansionskamaren såg ut såhär förut: Har slipat lite på det och snyggat till svetsarna. Har även svetsat på kröken. Bara utloppet som fattas. Kommer se ut så här typ. Bilden är lånad av www.classicsaabracing.com Suddig bild på en sachs-koppling: En (till) suddig bild på en av kolvarna som sitter i. 71.5mm Här är tändningen från en kawa 350 som jag ska försöka få att fungera. BONUS! Lite motorljud http://tob.dumpen.serveftp.com/MVI_0 Mvh Daniel [/i] _________________ Daniel Gustafsson |
||||
Vad har du för förgasare på din? Till nån snöskooter? och vart hittar man passande skumgummifilter? Ser fränt ut // Daniel[/quote] Jag har std -66 förgasare på min bil med filad spjällaxel och borttagna halsringar. Ovanpå sitter ett Pipercross filter med basplatta som jag bytte åt mig för några år sedan. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Undrar om jag inte såg den här bilen på Slipgatan för ett tag sedan? Eller har jag fullkomligt fel för mig?
|
||||
okej, vad har jag för förgasare? Din ser helt annorlunda ut.
Kan hända! Lät bilen massor? Då är det nog min.. Behöver byta ljuddämpare // Daniel _________________ Daniel Gustafsson |
||||
Jaha du menar så Daniel! Förgasaren på bilden sitter i en 93F.
Det här är alltså en 93F med -66 motor och trubbnostopp. Förgasaren är en treports Zenith från en Porsche på ett hembyggt plåtinsug som någon har knåpat ihop för längesedan. Det här är alltså inte min bil, utan en bekants som för övrigt håller på att ladda inför Saabfestivalen 2005 med bla nyborrad motor. På min biltråd finns det bilder på förgaseriet, -66 std. Samma som du har. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -62 (Bilder på sid4) | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (30766 totalt) |