Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -62 (Bilder på sid4)
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (30766 totalt)
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Efter att ha hottat upp en Std 850cc 2t motor med lätt portning, avgasystem m.m så ville man ju självklart mer!


Så här kommer det:

Blocket portades av mig enligt XP specs. Är inte helt perfekt kanske, men jag kan medd att det är grymt svårt
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/IMG_09.JPG (stor bild)

Här är förgasarpaketet som kommer användas. (stor bild)
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/forgasare.jpg

Fick tag på en prototyp av Nicklas Enanders Reedventiler, så det ska provas
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/reed.jpg (stor bild)

GT-Vevaxel




Nu börjar vi montera!


Vev och kolvar i blocket thumbs up



Bottendelen moterad och hela motorn är målad i härlig röd färg.



Börjar likna något nu
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/21233IMG_00222.JPG


Såhär ser motorn ut just nu. Bultarna ska bytas ut mot bättre dito.



Expantionskammaren snickras ihop efter XP's mall i 1mm plåt.

Såhär ser bilen ut. 4st Marshal Fantastic på en nylackad motorhuv.
Bilen är sänkt av förre ägaren (kapade fjädrar) och det sitter bilstein dämpare fram.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/IMG_010.JPG

Funderar även på växellådan och bromsar. Lådan blir någ 4vxl. Mer vet jag inte än. Och bromsar kommer förmodligen bli ventilerade från Audi 100.

Trummorna har visserligen bra bett (om man är bland top 5 i världens starkaste man )

Idag gjorde jag även nått som dom flesta här mår dåligt av
Monterade en stereo, är riktigt skönt att puttra fram på slingrande vägar och lyssna på passande musik.

Det va allt för nu.

Mvh Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Kul med fler tvårykare på rejsa.

Det blir spännande att få veta hur trimmningen tar sig ut när du har fått motorn i bilen. Kör du tre-pet nu? Annars rekomenderar jag 7:38 spec2 i vanlig ordning till den sportigt lagde föraren, övriga söndagsbilister kan välja vad de vill

Trimma på!

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Kul med fler tvårykare på rejsa.

Det blir spännande att få veta hur trimmningen tar sig ut när du har fått motorn i bilen. Kör du tre-pet nu? Annars rekomenderar jag 7:38 spec2 i vanlig ordning till den sportigt lagde föraren, övriga söndagsbilister kan välja vad de vill

Trimma på!


En till som kör riktig bil

Det är 3 petad låda nu ja, som jag tror börjar bli rätt sliten.. Ibland vill den inte driva som den ska.

Kan passa på och fråga dig nu. Bultar till topplocket. Orginal är ju 11mm i diameter. Och 3¼" långa. Är det M16 man ska ha då?

Pappa säger att det är fel, medans Herr Enander säger att det är rätt. Själv vet jag inte vad

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Nog måste du använda bultar med samma gänga som den gamla Själv kör jag med std bultar.

Angående växellådsbekymret så är det nog frihjulet som spökar. Ett bonntips är att köra bilen varm och tappa ur oljan. Häll i diesel istället och puttra ett varv runt kvarteret och byt till riktig olja igen. Då rensar man ur den värsta skiten ur lådan.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Fan vad fräckt, ännu en tvåtaktssaab! Att den dessutom är av min årgång är ett extra plus
Akta dig, så "tvåtaktsmaffian" inte lurar in dig i racingträsket

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Bultar till topplocket. Orginal är ju 11mm i diameter. Och 3¼" långa. Är det M16 man ska ha då?

om skruven är 11 i diameter så är M16 GROFT. En M16 är 16mm i ytterdiameter.
11mm luktar någon äcklig tum-gänga, skulle gissa 7/16-14 UNC. Saabasen har bara äckelgängor.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Nog måste du använda bultar med samma gänga som den gamla Själv kör jag med std bultar.

Angående växellådsbekymret så är det nog frihjulet som spökar. Ett bonntips är att köra bilen varm och tappa ur oljan. Häll i diesel istället och puttra ett varv runt kvarteret och byt till riktig olja igen. Då rensar man ur den värsta skiten ur lådan.


Jo, rätt bultar är ju rätt bra

Som fuling säger är orginalbultarna 7/16-14 och 3¼" långa. Nya höghållfasta sånna är jättedyra och svåra att få tag på

Sen såg jag att Nicklas säljer en komplett bultsats till topplocket för bra mycket mindre pengar. Men det är M16

Ska kolla upp det där.

Ang. växellådan ska jag prova med diesel. Tack!

Jet: Jag har nog bitvis snubblat in där själv

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



de e gött med lite tvåtakts rök thumbs up

lägg till [img] [/img] runt länkarna så kommer bilderna med i tråden

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
de e gött med lite tvåtakts rök thumbs up

lägg till [img] [/img] runt länkarna så kommer bilderna med i tråden


Några bilder som är 1600x1200, dom får vara länkar. Resten är bilder nu



Edit:

Nu har Vatten in/utloppet ändrats eftersom jag har kylaren bakom motorn istället för framför.



Den som sitter på toppen.



Hoppas den inte hämmar flödet allt för mycket


// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Härliga bilder på en härlig bil!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Nu har du redan byggt motorn Daniel, men det går att sätta en trubbostopp på en långnosmotor om man svetsar i vattenkanalerna på två hörn.

Topplocksplanet på en långnosmotor har ju två hörn snedfasade, trubbnosblocket är ju som bekant rundade på alla hörn.

Hade man inte svetsat i hörnet på toppen så hade vattenkanalen varit öppen. Här är ett -66block med trubbnostopp i en 93a

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
alander
Trollhättan
Här sen Dec 2004
Inlägg: 42



Daniel Gustafsson skrev:

Sen såg jag att Nicklas säljer en komplett bultsats till topplocket för bra mycket mindre pengar. Men det är M16


Vad säger att det är M16? Artikelnummren på XPs motorgrejer är M+{nummer}. Nya vevstakar heter ju M21 och planat cylinderhuvud M12. Jag satsar på att M16 inte har något med gängan att göra.

_________________
Jakob Alander
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Nu har du redan byggt motorn Daniel, men det går att sätta en trubbostopp på en långnosmotor om man svetsar i vattenkanalerna på två hörn.

Topplocksplanet på en långnosmotor har ju två hörn snedfasade, trubbnosblocket är ju som bekant rundade på alla hörn.

Hade man inte svetsat i hörnet på toppen så hade vattenkanalen varit öppen. Här är ett -66block med trubbnostopp i en 93a


Aha! Det hade gjort allt mycket lättare

Nu är det gjort iallafall. Tack ändå


alander: Jo, jag såg det igår.. Har beställt av honnom nu


// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Snygg motor!!!!!

Det är sådana bilder som får en att gapa högt!

_________________
Truls Herland
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
96special skrev:
Snygg motor!!!!!

Det är sådana bilder som får en att gapa högt!


Tack, det värmer

Tvåtaktsmicke skrev:




Vad har du för förgasare på din? Till nån snöskooter? och vart hittar man passande skumgummifilter? Ser fränt ut

// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170





Vad är det för alu-block som sitter efter insuget före blocket?

otroligt cooool motor, fler biler! Hur ser expansionskamaren ut t.ex.?

_________________
Martin Engström
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
triple skrev:


Vad är det för alu-block som sitter efter insuget före blocket?

otroligt cooool motor, fler biler! Hur ser expansionskamaren ut t.ex.?


Tack! Här kommer fler.

Det är reedventiler och ser ut såhär när man plockat isär det:



Expansionskamaren såg ut såhär förut:



Har slipat lite på det och snyggat till svetsarna. Har även svetsat på kröken. Bara utloppet som fattas.

Kommer se ut så här typ.

Bilden är lånad av www.classicsaabracing.com

Suddig bild på en sachs-koppling:



En (till) suddig bild på en av kolvarna som sitter i. 71.5mm



Här är tändningen från en kawa 350 som jag ska försöka få att fungera.




BONUS! Lite motorljud http://tob.dumpen.serveftp.com/MVI_0023.AVI

Mvh Daniel [/i]

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Tvåtaktsmicke skrev:




Vad har du för förgasare på din? Till nån snöskooter? och vart hittar man passande skumgummifilter? Ser fränt ut

// Daniel[/quote]

Jag har std -66 förgasare på min bil med filad spjällaxel och borttagna halsringar. Ovanpå sitter ett Pipercross filter med basplatta som jag bytte åt mig för några år sedan.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Undrar om jag inte såg den här bilen på Slipgatan för ett tag sedan? Eller har jag fullkomligt fel för mig?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Tvåtaktsmicke skrev:



Jag har std -66 förgasare på min bil med filad spjällaxel och borttagna halsringar. Ovanpå sitter ett Pipercross filter med basplatta som jag bytte åt mig för några år sedan.


okej, vad har jag för förgasare? Din ser helt annorlunda ut.

Kraniel skrev:


Undrar om jag inte såg den här bilen på Slipgatan för ett tag sedan? Eller har jag fullkomligt fel för mig?


Kan hända! Lät bilen massor? Då är det nog min.. Behöver byta ljuddämpare

// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jaha du menar så Daniel! Förgasaren på bilden sitter i en 93F.


Det här är alltså en 93F med -66 motor och trubbnostopp. Förgasaren är en treports Zenith från en Porsche på ett hembyggt plåtinsug som någon har knåpat ihop för längesedan.

Det här är alltså inte min bil, utan en bekants som för övrigt håller på att ladda inför Saabfestivalen 2005 med bla nyborrad motor.

På min biltråd finns det bilder på förgaseriet, -66 std. Samma som du har.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -62 (Bilder på sid4)
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (30766 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande