Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi Urquattro/Sportquattro -83
2 besök senaste veckan (14560 totalt)
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Då tänkte jag berätta lite om mitt projekt som jag har ståendes i garaget. Bilen är från början en Audi Urquattro som jag köpte hösten 2003. Redan då hade dåvarande ägare börjat med bygget men tröttnade nog när han såg hur mcyket rost det var på bilen... Så detta var ett perfekt objekt att sätta kapen i

Detta är ett projekt som kommer att ta LÅNG tid! Jag beräknar att bli klar till att ta ut bilen på banan säsongen 2007. Så uppdateringarna kommer med kanske lite längre mellanrum än vad ni är vana vid här...

Med bilen så följde en del saker med:

2st rallystolar
2st 6-punktsbälten av märket Titan
S2-motor
Sportquattrokitt (Huv, grill, Framskärmar, bakskärmar, Stötfångare och en gruppB-Vinge) Bakskärmarna o huven är tillverkad i kevlar och allt kommer från Dinalynx i England.
+ mycket annat! det mesta är sålt...

Det som har hänt sen jag skaffade bilen är:

Sålt s2-motorn
Kortning av kaross, 320mm mellan B- o C-stolpen
Rensning av kaross
Lagning av all rost, i bagagerum, trösklar, fjäderbenstorn fram och lite smått o gått över hela bilen.
Handlat Bur från Guss
Köpt Rs4:a skivor fram (360*32)
Köpt Rs6-ok bak
Alu-bussningar till fram- o bakvagnsbryggan

Funderar på att sälja Rs4:a-skivorna och köpa mig ett par mindre så jag kan åka med 16 el 17" istället för 18" som skivorna kräver... Sen så kanske inte dessa bromsar behövs till en bil som kommer att väga runt 1100kg.

Nästa steg nu till helgen är att skrapa underredsmassa och det tar lång tid som många vet. Men har hittat ett "verktyg" på Claes olson som underlättar arbetet betydligt, Trycklufthammare! Trodde först att den skulle ta med plåten också men funkar alldeles perfekt till detta. Efter skrapningen ska bilen först besiktas av SFRo innan den lämnas in för blästring samt grundlack.

Skulle behöva ha hjälp med:

Att utforma en 5-stjärnskollektor till mitt grenrörsbygge. Har själv försökt räkna ut men det vills dig inte om det är någon som vill/kan berätta hur man räknar ut vinklar på rören som skall kapas så skulle jag bli otroligt glad! Rören är 42,4*3 tror jag att det är. Formler uppskattas!

Tips på färg som tål stenskott till underedet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

om en månad kommer det hem dörrar och baklucka till mig i glasfiber! Jag bestämde mig för att få dessa delar uppgjutna när jag vägde "plåtdelarna" En dörr med fönster vägde 26 kg! och han som gjuter upp dörrarna till mig trodde att de skulle kunna hamns på c:a 5kg inkl. ruta. Så med bakluckan kommer jag säkert spara in 50 kg.

Det är mycket arbete kvar men har ingen brådska och tur är väl det annars så skulle man nog tröttna snabbt. Har inte ångrat mig mer än en gång sen jag startade projektet och det var när bilen stog i två delar i garaget...

Lägger gärna upp bilder på "bilen" men fattar inte hur man gör. Så när någon har varit snabb nog att berätta så har jag lite bilder liggandes på datorn.

_________________
Mikael Olofsson
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Prova med knappen "Ladda upp bilder" som är nedan för till vänster som textrutan när du skriver ett inlägg

_________________
Martin Engström
Citera
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Gjorde det igår men då gick det inte, Nu hoppas jag det ska fungera!



Bilen innan den "slaktades". Fick denna bild av han som ägde bilen innan han som jag köpte den av. Hoppas ni förstår...


Bakdelen bortkapad pga rost...


Rost i bagageutrymmet...


Vad mer kan man säga?


Bild på en av rostlagningarna


Lite puts på detta så blir det prima!


Bilen i långt utförande


Bilen kapad, ihopsvetsad och tagen på bild med sportquattrokittet


Bilen på en ställning som gör det lättare att arbeta under bilen, perfekt nu när man har börjat skrapa underredet...


Detta är verktyget jag pratade om tidigare. Gör jobber betydligt enklare!

_________________
Mikael Olofsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Tufft projekt!

Köpa kollektor istället kanske?


Burns Stainless

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Visst kan man köpa kollektorer men jag vill lära mig Har fått tag på en som säljer 5-stjärnskollektorer för under 1000kr i rostfritt men på dem är det för liten vinkel tycker jag så vill häldre utforma min egen så jag blir nöjd!

_________________
Mikael Olofsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Vad menar du med för liten vinkel?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Skickar med en bild som jag som hastigast ritade i paint för att visa hur jag vill att "vinkeln" skall vara!


_________________
Mikael Olofsson
Citera
Lars E
Enköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 184



Mycket intressant projekt! lycka till!!

_________________
Lars Eriksson
S4ORCE
Audi S4+ -99B Widebody
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50



Kul å se vad du hittar på med din uris thumbs up
Fick du plats med ställningen med tanke på garagets längd?
Vad gäller kollektor, så vet jag att Ronny på RStuning säljer sådant: www.rstuning.se

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Kul projekt, en av mina favoritbilar!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Jo tack allt går bra med bilen än så länge... Ställningen fungerar kanon! Tack för ett bra arbete har en halvmeter till godo i garaget så det kan inte bli bättre! Med tanke på hur jag löst infästningen fram så kanske du fortfarande är interesserad över hur det ser ut? Kan ta bilder nu till helgen om du vill se.
Har sett att han säljer kollektorer till bra pris men gillar inte riktigt vinkeln på den, vill att rören ska peka mer innåt enligt min förra snygga bild som jag ritade. I och för sig kan man ringa och höra om han kan göra specialbeställningar men då kanske det inte handlar om de priset längre...

_________________
Mikael Olofsson
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50



Kul å höra att det funkar bra!
Det hade varit kul å få se lite bilder på infästningen i framvagnen. För övrigt har jag nu fått lite ideer på hur man kan förbättra konstruktionen om vi skall bygga fler...
om du vill kan nog Ronny fixa ihop en kollektor som du vill ha den, bara å ringa honom å höra efter.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Tja,kollade runt lite och hittade hit!! Hur har det gått med bygget?
Bygger själv en S1:a nu

www.audimotorsport.se

/Peter bollnert

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



angående tipset om färg till underredet : hammarlack , tål de mesta o går att pensla över
lycka till med bygget !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
audimotorsport skrev:
Tja,kollade runt lite och hittade hit!! Hur har det gått med bygget?
Bygger själv en S1:a nu

www.audimotorsport.se

/Peter bollnert


Jo tack bygget finns kvar men det har gått lite segt det sista året, studerar min sista termin och har haft fullt upp med studierna. I alla fall börjar bygget röra på sig nu, eller började röra på sig kanske jag ska säga... Jag har köpt på mig en defekt S2:a som jag tänkt att plocka alla delar ifrån men det visade sig att det var inte några större fel på bilen så jag håller just på att fixa till den så jag kan ha en bra bruksbil.

I alla fall så är mitt nya mål att få klar bilen till sommaren 2008, om inget annat kommer ivägen igen. Har i alla fall köpt på mig lite delar sen senast, vet inte hur mycket jag hade skaffat vid senaste inlägget men här kommer in lista på vad som ska på bilen;

Rs6-skivor - Fram + bak
6-kolvsok Fram (Porsche gt2)
Rs6ok Bak
Dörrar i glasfiber
Macrolon-rutor
m.m

Jag är i alla fall snart klar med karossen, har efter det senaste inlägget svetsat rost thumbs down och om jag ska vara ärlig så är det set som har fått mig ur fas, inte det roligaste.. Det jag har gjort är bytt innre + yttre trösklar, baljan, stötdämpar-tornet + en massa annat. När buren väl är insvetsad så ska den in för blästring samt lägga på en grundlack.

Så du har börjat bygga på en S1:a nu? Dom är fina dom också men lite väl groteska (stavning) för min smak. Kan erkänna att det var ditt bygge med S-quattron som fick mig att känna suget att bygga min egen

Såg ditt Pm också, jag hör av mig inom snart framtid angående detta, antingen via tele eller pm.

/Mikael olofsson

_________________
Mikael Olofsson
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218



nu får du ta och bli klar med bilen!......så jag kan köra 8:or runt dig med 911:an

_________________
Pär Eklund
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Använd inte hammarlack undertill är mitt tips.. Går ej att bättra och är ganska mjukt.
Jag använde Jotun Bengalack på min racebil och det funkar bra.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



Denna bil hamnade ju på annons o blev såld:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44486&highlight=rs6

Men nån som vet vad som hänt med den sedan dess?

Är den färdig byggd idag? finns det nån projekt tråd nånstans?

Skickade pm för länge sedan till "spquattro" men han verkar ej vara aktiv längre på rejsa..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 400



RallyQuattro skrev:
Denna bil hamnade ju på annons o blev såld:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44486&highlight=rs6

Men nån som vet vad som hänt med den sedan dess?

Är den färdig byggd idag? finns det nån projekt tråd nånstans?

Skickade pm för länge sedan till "spquattro" men han verkar ej vara aktiv längre på rejsa..


Jag vet vad som hände med denna bil då det är jag som är "Spquattro". Saken är den att min mail försvann och i samma veva tappade jag bort mitt lösenord till kontot (Eftersom jag alltid har använt mig av automatisk inloggning till Rejsa och inte använder mig av manuell inloggning). Försökte lösa detta med Magnus men eftersom jag inte kunde styrka min identitet fick det bli ett nytt konto istället..

Bilen såldes till en kille som höll på att bygga rallykrossbilar uppe i Sala, har inte varit i kontakt med honom efter försäljningen och har inte hört ifall bilen har kommit ut på vägarna än. Finns nog ingen projekttråd vad jag vet, om den inte finns på nordicaudi men det borde du ha koll på i sådana fall?

Om det var nått speciellt du undrade över via ditt PM kan du gärna skciak ett nytt till detta konto så ska jag göra mitt bästa att komma ihåg

Mvh Micke

_________________
/Mikael Olofsson
Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld)
Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



Hej.
Frågan jag skickade via pm var vad som hänt med bilen..
För du skickade ju med mycket godis till bilen när du sålde den, men jag har ej sett nån färdig spq med dom delarna..

Första bilden i tråden på den när den var en vanlig men skabbig urquattro som står framför en blå kontainer är tagen utanför mitt gamla garage, var en garage kompis som sålde den..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 400



Denna länk fick jag igår av en kompis. Har tydligen inte hänt så mycket mer under alla dessa år, förutom att det tillkommit en växellåda Köpare kan även hoppas att allvrost är lagad + fixat till den dåliga lagningen i bagaget, tror inte jag hann laga all rost innan jag sålde den och det fanns rätt mycket.. Nästan sugen att köpa tillbaka den, men kanske tur att man redan har ett projekt som måste slutföras först..

Om nån är intresserad av objektet kan ni höra av er, kanske har mer info och även bilder från kortningen som inte nuvarande säljare har.

http://www.blocket.se/vastmanland/Audi_sportquattro_urquattro_43152111 . . . .

_________________
/Mikael Olofsson
Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld)
Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi Urquattro/Sportquattro -83
2 besök senaste veckan (14560 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande