Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Seven Special Hembygge -03
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (14781 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
Snubblade över en annons på en Sjua för nån vecka sen. Begärt pris var egentligen lite för mycket för mig men jag och min farbror åkte och tittade på den. Det blev ingen affär då (Skärtorsdagen) och ägaren sa att det skulle komma nån annan och hämta den under helgen.

Tänkte att då är det bara glömma det men provade ändå att ringa efter helgen och bilen var då fortfarande kvar. Åkte och hämtade den på Tisdagen och körde den 5mil hem kl 20 på kvällen, svinkallt var ett understatement


Bilen är byggd av en kille i Helsingborg och verkar vad jag sett vara välbyggd. Det ska bara göras lite finishjobb för att få den perfekt.
Nu är motorn en orginal Ford X-flow men jag ska prova med att sätta dit andra förgasare och en lite filad topp nu i sommar. Till vintern blir det trimmad 1600 X-flow eller 1800 Zetec

Lådan är Ford Typ 9.

Tanken är att sjuan ska piska bana ordentligt först 2006 men lite kört blir det nog ändå i år.



Fler bilder kommer senare. Håller för fullt på med att polera aluminiumet till sin forna glans igen

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gratulerar! Det där kommer att kännas som Miata in absurdum.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jättetrevligt!! thumbs up

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Mycket, mycket hård vagn - man får gratinera!

/J - skall bygga en sådan när han blir stor

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Bra grejjer till bra tjejjer, som jag brukar säga

Hög tid att bli medlem i http://www.locostsweden.se thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Patrik Rydh skrev:
Åkte och hämtade den på Tisdagen och körde den 5mil hem kl 20 på kvällen, svinkallt var ett understatement


Men det är en underbar känsla fast man fryser som en hund, eller hur?

Grattis till en kul bil. Seven är något speciellt. Mitt råd: Sätt på Brookland-rutor och njut ännu mer!


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
Gripenland skrev:
Bra grejjer till bra tjejjer, som jag brukar säga

Hög tid att bli medlem i http://www.locostsweden.se thumbs up


Jag hänger lite där ibland. Har väl 3-4 posts så jag är ingen veteran dock

Hur blir man medlem i klubben?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
7-11 skrev:
Patrik Rydh skrev:
Åkte och hämtade den på Tisdagen och körde den 5mil hem kl 20 på kvällen, svinkallt var ett understatement


Men det är en underbar känsla fast man fryser som en hund, eller hur?

Grattis till en kul bil. Seven är något speciellt. Mitt råd: Sätt på Brookland-rutor och njut ännu mer!



Känslan var underbar ja! Bara andra gången jag körde sevenbil så det var skitskoj. Kunde ju tagit den på släp men hur kul är det?

Har funderat på Brooklandsrutor om jag ändå ska lacka om bilen. Drömmer om spegelblank alu och BRG-plast med gul rand runt noskonen

Edit: Hur blir vinddraget med Brooklandsrutor? Nu drar nåt sjukt om huvudet när man kör. Integralhjälm är nästan ett måste över 80km/m

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Det såg jag först nu, att scuttlen var lackad. Hhmmm.... Bara att förverkliga dina drömmar. Bort mer färgen, ny färg på noskon och skärmar. Äkta racers är gröna med gul mun!

EDIT: Det blir ganska dragigt ja, men så länge man sitter i "rätt vinkel" mot rutan är det OK. Om man flyttar sig lite eller om det blåser ute så kan det vara jobbigt. Jag åkte mycket utan hjälm med en 7:a med Brookland och ibland fick man andnöd, så hjälm är att föredra.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Kul bil Patrik!

Fick din farbror ihop sin Seven till slut?
Kommer ihåg att jag var och kollade på den en gång.
Eller iaf chassit med en lös Opelmotor i...
De var väl ett helt gäng som byggde en var?
Eller sviker mitt minne mig?

By the way: Pappa glömde ju batteriet när han åkte tillbaka....
Hör av dig om du behöver det.
Har inga direkt planer på att åka hem till Småland på ett bra tag tyvärr.
Kör race på Anderstorp 22 maj men jag tror pappa kan ta med det hem i början av maj om det är OK.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
7-11 skrev:
Det såg jag först nu, att scuttlen var lackad. Hhmmm.... Bara att förverkliga dina drömmar. Bort mer färgen, ny färg på noskon och skärmar. Äkta racers är gröna med gul mun!

EDIT: Det blir ganska dragigt ja, men så länge man sitter i "rätt vinkel" mot rutan är det OK. Om man flyttar sig lite eller om det blåser ute så kan det vara jobbigt. Jag åkte mycket utan hjälm med en 7:a med Brookland och ibland fick man andnöd, så hjälm är att föredra.


Scuttlen är lackad eftersom den är gjord i Glasfiber. Hade varit snyggare med Alu, kanske kan göra en ny sen..

Hjälm är nog klokt ändå med tanke på säkerheten i bilen

Den typ av vindavvisare som Kallerman har på sin Westfield är ju snygg, hur bra är dom? Iofs så passar det nog inte med en sån med detta stuket i övrigt

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
TPR skrev:
Kul bil Patrik!

Fick din farbror ihop sin Seven till slut?
Kommer ihåg att jag var och kollade på den en gång.
Eller iaf chassit med en lös Opelmotor i...
De var väl ett helt gäng som byggde en var?
Eller sviker mitt minne mig?

By the way: Pappa glömde ju batteriet när han åkte tillbaka....
Hör av dig om du behöver det.
Har inga direkt planer på att åka hem till Småland på ett bra tag tyvärr.
Kör race på Anderstorp 22 maj men jag tror pappa kan ta med det hem i början av maj om det är OK.


Han bytte bort den mot en Davrian Modsportbil innan den blev klar. Han var rätt tidig med konceptet med GSI motor faktiskt. Tror aldrig den kom ut sen heller. Inte i det utförandet iaf.

De var några stycken i Ljungby som svetsade egna chassin då. Vet inte om nån av de andra blev klara. . Tror det är den jiggen som Kronstedt har i stan nu. Var ju typ 15 år då så minnet kan svika här också

Ingen brådska med batteriet. Var ändå bättre begagnat innan. Fick du tag på ett passande sen?
Ses kanske på A-torp

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Grattis till bilen! Zetec motorn är jäkligt trevlig och går lätt att få ut en del extra hästar ur utan att det blir för dyrt. Får väl säga att jag har ganska bra koll på dessa motorer så är det nåt du undrar över så är det bara att hojta till.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Grattis till bilen! Zetec motorn är jäkligt trevlig och går lätt att få ut en del extra hästar ur utan att det blir för dyrt. Får väl säga att jag har ganska bra koll på dessa motorer så är det nåt du undrar över så är det bara att hojta till.


Det ska jag tänka på thumbs up

Ska spana in vad du gjort med din motor nu..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Patrik Rydh skrev:
Gripenland skrev:
Bra grejjer till bra tjejjer, som jag brukar säga

Hög tid att bli medlem i http://www.locostsweden.se thumbs up


Jag hänger lite där ibland. Har väl 3-4 posts så jag är ingen veteran dock

Hur blir man medlem i klubben?


Skicka ett mejl till kassören Eddy Borg kassor@locostsweden.se så hjälper han till med ett medlemsskap. thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Patrik Rydh skrev:


Edit: Hur blir vinddraget med Brooklandsrutor? Nu drar nåt sjukt om huvudet när man kör. Integralhjälm är nästan ett måste över 80km/m


-Perfekt skulle jag vilja säga, åtminstånde med en Caterham och med min längd (178cm) så träffar vinden lite över hårfästet. Med stora rutan blir det en hemsk turbulens, så den kör jag aldrig med...

-Brooklands, skinluva och googles (och ev hörselproppar) skall man ha.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
superMOG skrev:
Patrik Rydh skrev:


Edit: Hur blir vinddraget med Brooklandsrutor? Nu drar nåt sjukt om huvudet när man kör. Integralhjälm är nästan ett måste över 80km/m


-Perfekt skulle jag vilja säga, åtminstånde med en Caterham och med min längd (178cm) så träffar vinden lite över hårfästet. Med stora rutan blir det en hemsk turbulens, så den kör jag aldrig med...

-Brooklands, skinluva och googles (och ev hörselproppar) skall man ha.


Låter ju bra! Funkar det i en Caterham så lär det väl funka i en bastard som min också..

Skinnhuvan och glasögonen får nog mogna fram med tiden Känner mig lite för obrittisk än så länge..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Välkommen i seventräsket får jag väll börja med att säga..

sedan vad gäller fartvind så stämmer det att över 80-100 utan någon form av "skydd" är inte att rekomendera..

vanliga solbrillor fungerar bra i lagliga hastigheter bara man hittar några som smiter åt bra runt ansiktet så det inte blir så stort "glapp" mellan ansiktet å bågarna...

ett annat tipps är att hitta ett par skidglasögon eller i extremfall ett par simglasögon då de verkligen sluter tätt...
mina har dock en tendens att imma igen lite efter ett tag, men det är nog lätt avhjälpt bara man borrar något litet lufthål på sidan..
bildbevis..
(notera ferrarin som jag just brummade förbi... Ferrari e snyggast i backspegeln.. )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Vilken reklambild

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Man ser tydligt att acke lärt sig tygla smilbanden, och hålla igen läpparna, blir annars en massa mygg och stenskott på tänderna. (enligt egen erfarenhet är det inte behagligt)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Acke skrev:
sedan vad gäller fartvind så stämmer det att över 80-100 utan någon form av "skydd" är inte att rekomendera..

vanliga solbrillor fungerar bra i lagliga hastigheter bara man hittar några som smiter åt bra runt ansiktet så det inte blir så stort "glapp" mellan ansiktet å bågarna...


På Würth har de skyddsglasögon som är ganska ok som solglasögon, de smiter åt riktigt ordentligt och dessutom splittras inte vid ev stenskott. (se min avatar) thumbs up finns både mörka och ljusgula (för nattkörning).

I sådär 100km/h blir små insekter hårda stenar och kan göra riktigt ont. Vanliga flugor är inte sköna och större flygare har jag som tur är inte stött på ännu. När man har hjälmen på kan man höra hur den hela tiden bombarderas av små insekter...

Grusvägar undvikes helst

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Seven Special Hembygge -03
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (14781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande