Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx7 -83 Supercharged sleeper, old School style!
3 besök senaste veckan (5050 totalt)
Arvika
Örsundsbro
Här sen Feb 2005
Inlägg: 60


Trådstartare
Lite bilder på mitt projekt! En kompressormatad Rx7:a från -83!
Tanken är att den ska gå att köra fort med både rakt fram och när det svänger...
Varför old school??? Jo jag funderar på att använda en "svulstig" framspoiler och gammal hederlig flakelack på den när det blir dags att gå från sleeper stadiet till lite mera "showstile"
Men det lär dröja! Mottot just nu är; Ugly but fast... :-)

Bilskrället



Då börjar mitt projekt ta form... Eller jag vet hur det ska se ut kanske är de rätta orden! Jag plockar ihop en ny motor till den mångfärgade -83:an! Siktar på +300hk.


Här är specen...

Streetportad N/A 6-port från -86. Kommer att riva den även om den är "nyrenoverad" enligt rykten!



Isärtagen...



Eaton M90, har fått hem den nu, satan vad stor den är... Tänkt laddtryck mellan 12.5 - 13.5 Psi.



Microtech LT10S ECU + X4 box för DFI med 4 Bosch tändspolar.



CAS (fördelare) från FC S5

460cc spridare på primär och 680cc på sekundär, räcker till ca 400hp.

FMIC bygger själv...

70mm Ford Mustang 5.0 racing Throttle body



Här är "rovan" isärtagen och tvättat!



Självaste rotorerna...



Lite funderingar på portning! Det markerad kallas om det nu blir så som jag portar för Bridgeportning.



Jag har börjat polera aluminiumdelarna, men just detta som då är det undre insuget funderar jag på att byta ut mot ett som jag "snider" ihop själv. Tycker det är lite för klumpigt och fult!



Jag har mätt upp alla tätningar mm och det var inga glädjande besked, och motorn var defenitivt inte renoverad!
Blir till att beställa nytt hela vägen! Jag har bestämt mig för att köpa Rotary Aviation apexar. Verkar va prisvärda + att de är hållbara! Hörntätningarna är det inget fel på så jag har inte bestämt mig ännu, men jag är sugen på Atkins solida tätningar. Oljeringarna och lagren kommer också att bli nya, funderar där på 3-fönsters till de stationära...
Mycket att fundera på med andra ord!

_________________
Lars Bodin
Wankelfantast
Bygger guldfärgade motorer...
Testar och renoverar dina spridare!
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Kul att se att det sprids wankelljus här också!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



håller med förre talare... kul! thumbs up
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



thumbs up

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Intressanta bilder och kul objekt!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Arvika
Örsundsbro
Här sen Feb 2005
Inlägg: 60


Trådstartare
Har ägnat sista tiden åt slipning och putsning, detta är avgasporten på en N/A motor (sug).


Det man gör är att man slipar bort plåten i kanalen, den sitter där för att dämpa avgasljudet lite grann.
Som denna port blir utan plåtskräpet, så ser original port ut på turbomotorn. Nästa steg med rotorhusen är att porta avgasportarna för ytterliggare bättre flöde.


Här kan ni jämföra med och utan... Men denna bild är tagen från utsidan av motorn. Skillnad va?


Jag har också gnidit lite på mellersta insuget med 120 papper, fortsättning följer med 600 och slutligen innan polering med 1200 våtslip. Det ska bli spegelblankt innan jag ger mig!

_________________
Lars Bodin
Wankelfantast
Bygger guldfärgade motorer...
Testar och renoverar dina spridare!
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Såg din kompressor på bilden men är det verkligen en m-90.det ser mer ut som en m-62 tycker jag.har en
m-90 själv och den är en bra bit längre.annars bra fränt med kompressorvankel.
peter schmidt

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Arvika
Örsundsbro
Här sen Feb 2005
Inlägg: 60


Trådstartare
peter schmidt skrev:
Såg din kompressor på bilden men är det verkligen en m-90.det ser mer ut som en m-62 tycker jag.har en
m-90 själv och den är en bra bit längre.annars bra fränt med kompressorvankel.
peter schmidt


Jo då, det är en M90!
Finns ju i lite olika varianter, denna kommer från en Pontiac GTP 3.8.

_________________
Lars Bodin
Wankelfantast
Bygger guldfärgade motorer...
Testar och renoverar dina spridare!
Citera
Arvika
Örsundsbro
Här sen Feb 2005
Inlägg: 60


Trådstartare
Kan också nämna att detta inte är mitt enda projekt...
Har också en RX-7 på G som ska gå i Rallycross, hoppas på att det kan bli något nästa år!
Bygget står nu helt stilla pga arbetslöshet och ev. flytt till Stockholm!
Samma karosstyp men då med en 20B sugmotor, hoppas på 420-440hk och 425Nm i vrid.
Bör väl räcka i Supernationella klassen

A REAL S40 KILLER

_________________
Lars Bodin
Wankelfantast
Bygger guldfärgade motorer...
Testar och renoverar dina spridare!
Citera
Arvika
Örsundsbro
Här sen Feb 2005
Inlägg: 60


Trådstartare
Har legat helt i träda sedan i vår....
Nytt jobb...
Ny stad...
inga pengar...
Men nu ska det igång igen!
Ska bara fixa lite kundmotorer först...

thumbs up

_________________
Lars Bodin
Wankelfantast
Bygger guldfärgade motorer...
Testar och renoverar dina spridare!
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Härligt att det händer nåt!

Ang. kompressorn så var min M62 från en Pontiac 3.8 med.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Jag har 1st beg m-90 i delar(saknar dom bakre nållagrena)den kan du få för en bra peng eller byte.
mvh peter schmidt.

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Arvika
Örsundsbro
Här sen Feb 2005
Inlägg: 60


Trådstartare
Arvika skrev:
Har legat helt i träda sedan i vår....
Nytt jobb...
Ny stad...
inga pengar...
Men nu ska det igång igen!
Ska bara fixa lite kundmotorer först...

thumbs up


And here whe goooooo!!!

Jo, bilden är lite kass, men jag "fnular" som vanligt på en massa sjuka ideer...
Har mätt och funderat, och kollar ni det blåa fältet närmast originalportarna så är det Mazdatrix 6-portsmall som lämnat sina tydliga spår.
Tycker dock att det såg lite väl klent ut, så jag började mäta och fundera!
Den heldragna röda linjen är exakt där som den "övre" sidotätningen ligger ansluten till hörntätningen.

Mina funderingar är då hur långt ut jag ska våga porta??? :P
Den punktade röda linjen är nog max på 6-portaren... Det vill säga att man lämnar ca. 2mm till sidotätningen att "flyta" på.
Mina funderingar på Bridge kan jag nog skrota... Den blir isåfall bara 3-4mm bred om man inte vill gå in innanför rotorhusets kant.

Däremot så blir det förmodligen en bridge på mittgaveln, det är ju en turbogavel som jag kommer att använda där!

MAZDATRIX portning är då åt h-e för klen för min smak... Och dom "goa" portningstiderna, dom hittar man ju där ute i rotorns pereferi...
Jag söker effekt, inte körbarhet! Körbarheten kommer nog av sig själv med hjälp av kompressorn...


_________________
Lars Bodin
Wankelfantast
Bygger guldfärgade motorer...
Testar och renoverar dina spridare!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx7 -83 Supercharged sleeper, old School style!
3 besök senaste veckan (5050 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande