Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (8404 totalt)
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Då är alltså även jag med i is-maffian sen några timmar tillbaka.

Det finns vad jag kan se ingen betydlig rost, bortsett från slutdämparen som ska bytas.

Servostyrning, taklucka och elspeglar är utrustningen som finns.

En fel, som uppmärksammades redan vid provkörning, är att något vibrerar mellan 3- och 4000 varv per minut. Det är ett svagt ljud som låter som ett oregelbundet varvstopp om man ska förklara det enkelt. Uppstår alltså bara mellan de varvtalen. Kan det vara avgassystemet som sitter löst? Det känns också som att nåt sitter löst över 3000 varv, men det låter bara som "varvstopp" mellan 3 och 4000 varv.
Jag chansar på avgassystemet, men ljudet är jäkligt svårt att lokalisera. Körde egentligen bara hem bilen till Sthlm i kväll. Orkade inte kolla på felet efter fem timmars resa.

om ni har någon aning om vad det kan vara får ni gärna skriva det här!

Bilder på bilen kommer inom kort!

_________________
Victor Frykholm
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Planer för bilen är följande, i prioriteringsordning:

1. Byta olja och filter, samt möjligen även tänddelar. Och såklart nollställa servicelampan. Vad ska man använda för olja? Semisyntet hade killen tydligen använt hittils.
2. Ny slutdämpare. Den som sitter på är slut.
3. Åka snabbt-stol. Vilken rekommenderar ni? 183 cm lång och väger 83 kg.
4. En mer greppvänlig ratt.
5. Värre däck och fälgar. Sitter 14" på nu som iofs är rätt bitiga. Men modellen är Courier Monza, vilket inte verkar alltför bra. De är dock sprojlans och funkar bra på transportsträckor.
6. Bromsbelägg och vätska.
7. Bättre väghållning.

och så ska jag ju självklart lära mig köra den också! :
Så om ni vet någon trevlig banträff för en färsking och hans 318is är ni välkomna att komma med förslag!

Här är bilen hos förra ägaren. Min resekompanion tog ett par kort i dag på hemvägen, men han hittar såklart inte sladden till sin kamera, så färskare bilder får ni vänta på.

_________________
Victor Frykholm
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Då får jag ta Chansen och gratulera till Bilen, och enligt mig ett bra val .

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53



Gratulerar

Den bilen tänkte jag åka och kolla på men det blev bara inte så.
Ska dock kolla på en annan E30 318is imorgon. Hoppas den håller måttet.

När jag väl hittar rätt bil så har jag ungefär samma planer som du har, Vem vet vi kanske ses i sthlmstrafiken
var i sthlm bor du?

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Fredrik skrev:
Gratulerar

Den bilen tänkte jag åka och kolla på men det blev bara inte så.
Ska dock kolla på en annan E30 318is imorgon. Hoppas den håller måttet.

När jag väl hittar rätt bil så har jag ungefär samma planer som du har, Vem vet vi kanske ses i sthlmstrafiken
var i sthlm bor du?


Hehe. Låter bra det!

Jag bor på Söder! Själv då?

_________________
Victor Frykholm
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Grattis till nya bilen!

V. Frykholm skrev:

Så om ni vet någon trevlig banträff för en färsking och hans 318is är ni välkomna att komma med förslag!

Varför inte börja med att ta licens? Tipset är isf att ta licens på SLC racecamp. Mycket kul att se på och av banan samt en bra kurs till billig penning.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Grattis!

Det blev rätt bilmärke iaf =)

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Suck. Har kommit upp lite problem.

Inte mindre än FYRA bultar som håller fast ventilkåpan har ingen gäng i toppen.
Det bör väl iofs gå att gänga om de fyra hålen i toppen till en lite större dimension.

Ska till kompisens jobb (Citroenverkstad) och låna deras lyft för att byta olja snart, så förhoppningsvis har han någon lösning på problemet. De lär ju iaf ha verktyg till ändamålet.

Var förbi Mekonomen i dag och köpte Castrol GTS-olja, oljefilter och luftfilter.

Upptäckte dessutom att tändkabelhållaren i stort hängde löst och åtgärdade det med ett par nya skruvar. Upplevde att det skumma ljudet mellan 3 och 4000 varv per minut då försvann. Men det kan ha varit ren inbillning.

Ska sätta mig i bilen och köa ut till Huddinge strax.

_________________
Victor Frykholm
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Först och främst, grattis! thumbs up

oljud/vibrationer vid 3000 rpm och uppåt (brukar iofs bara hörs upp till drygt 4000 rpm för att sedan försvinna i övrigt motorljud) kan vara kamkedjan. Den är dåligt spänd och har du tur så räcker det med en ny spännare. Enkel att byta och kostar drygt 500 kronor ungefär, har jag för mig.

Tändelar är förhållandevis dyrt till M42an. Byt om det behövs. Stiften bytes utan diskussion. Köpes på BMW. thumbs up

olja.. Om det vistar de lärde som vanligt. Men faktum är att den enda olja om fungerat för mig är Castrol RS 10w-60 (dyr > thumbs down thumbs down )Allt annat jag testat blir för varm och tickar avsevärt mycket vid ban/konbanekörning.
Lösning är enligt uppgift på gång, sök på forumet. thumbs up
Något annat än helsyntet tycker jag inte är aktuellt.

Stol.. En svart Momostol kanske?

Bromsbelägg. Original med bättre vätska. Räcker långt enligt min erfarenhet. thumbs up Se till att skivorna är i bra skick.

Det här med ventilkåpan som sitter dåligt på grund av gängras.. Det verkar sannerligen inte helt ovanligt. Insatsgänga är väl första steget att gå. Räcker inte godset till för det så blir M8 nästa steg. Känns dock som ett stort steg.
Alla har inte tillgång till M7.


EDIT: Jag lyckades verkligen skriva veckans mest röriga och hoppiga svar tror jag..
Hoppas det duger annars får jag göra en stor editering igen..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Grattis till den trevliga bilen!

På min vibrerar något också vid de varvtalen, men jag har kommit fram till att det är bakrutan som börjar skaka då, så den ska jag fästa bättre om några veckor eller så... kolla den också när du e igång!

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Vill inte stjäla din tråd, du får se det som ett tips till dig med

Anton: Har du testat Motuls 300V?

Jag körde med Castrols TWS 10W60 och den fick för sig att få motorn att ticka som aldrig för i min 525:a. Men med Motuls 300V 15W50 så återkom det problemet aldrig igen!

Nu vet jag ju inte vad du köper RS:en för men är det på meko så gissar jag på att Motul går att få tag på billigare, är du med i sportlkubb så kika vad de kan ge dig för pris på deras sida!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

TheProphet skrev:
Vill inte stjäla din tråd, du får se det som ett tips till dig med

Anton: Har du testat Motuls 300V?

Jag körde med Castrols TWS 10W60 och den fick för sig att få motorn att ticka som aldrig för i min 525:a. Men med Motuls 300V 15W50 så återkom det problemet aldrig igen!

Nu vet jag ju inte vad du köper RS:en för men är det på meko så gissar jag på att Motul går att få tag på billigare, är du med i sportlkubb så kika vad de kan ge dig för pris på deras sida!


Bruksar man öht med bilen så känns ett kallviscositetsindex på 15w i grövsta laget. Speciellt på en olja som har 50 i övre viscoområde.

Funkar säkert bra om man har motorvärmare året runt eller liknande.

För min del så får det tills vidare kosta lite extra att köpa RS olja.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Kamkedjan låter ju kanske rimligt. Ska kolla upp det.
Killen jag köpte bilen av sa att hela toppen renoverats direkt efter att han köpt den. Men han hade såklart inga kvitton på det då det gjorts svart av en kompis.

Har fyllt på med Castrol GTS 15w-40 nu och får väl uppgradera till sommaren om det blir nödvändigt. Jag tackar gud för insatsfilter! thumbs up

Bakrutan ska kollas upp också. Dock tror jag inte det är den som vibrerar. Det har dessutom konstaterats att avgassystemets upphängningar är dåliga och slutdämparen rentav fallfärdig.
Så en ny dämpare står på köpalistan. Vad ska man ha? Simons universal? Pris?

Ventilkåpan klarar sig antagligen ett tag till. Men ska försöka köra med insatsgänga vilket verkar vara enklast.
Tändstift får man väl också införskaffa antar jag. Pris på BMW?

Var ute och luftade den nu i kväll, och bromsarna verkar fungera förvånansvärt bra. Gasade runt med polaren som har en 540 touring, och när hans bromsar mattades hade jag knappt börjat använda mina.
Den varvar på fint och är förbannat fin under! Ska skicka ett par bilder strax när jag laddat in dem i datorn!

Mvh,

_________________
Victor Frykholm
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

V. Frykholm skrev:
Jag tackar gud för insatsfilter! thumbs up


Mm för det blir så enkelt med den i stort sett oumbärliga oljekylningen då..

V. Frykholm skrev:

Så en ny dämpare står på köpalistan. Vad ska man ha? Simons universal? Pris?

Jag har Simons, kostar väl några hundralappar på Mekonomen eller liknande. Brinner ur ganska fort sen är det bra ljudnivå. thumbs up
Apple Racing ska vara bättre enligt de som testat.

V. Frykholm skrev:

Tändstift får man väl också införskaffa antar jag. Pris på BMW?

Kostar 67 kronor styck, minus eventuell CS rabatt, om jag minns rätt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Hehe. Ok då. Men oljekylningen arbetar väl den andre AL på en lösning till?

Får nog bli Simons. Man kanske t o m har råd med en dämpare innan nästa lön.

Bilderna blev skit, så jag vågar inte lägga upp dem.

_________________
Victor Frykholm
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



V. Frykholm skrev:
Hehe. Ok då. Men oljekylningen arbetar väl den andre AL på en lösning till?








_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Magnusson skrev:
V. Frykholm skrev:
Hehe. Ok då. Men oljekylningen arbetar väl den andre AL på en lösning till?










_________________
/Anton Lillsund
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
What?
Har för mig jag läste en tråd om nåt liknande för ett tag sen.

Förklara nu istället för att retas!

_________________
Victor Frykholm
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

V. Frykholm skrev:
What?
Har för mig jag läste en tråd om nåt liknande för ett tag sen.

Förklara nu istället för att retas!




Vi retas inte med dig..

Kolla den här tråden
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10916

Till AL -->

_________________
/Anton Lillsund
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Hahaha. Ok. Hade tydligen inte läst hela tråden.

Aja. Anmäler väl mitt intresse också! :

_________________
Victor Frykholm
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Ang körning på bana för en "färsking" i Stockholmsområdet kan jag rekommendera BMW CS Sthlmssektionens förarträning på Tullinge den 15/5. Titta på www.bmwcs.com/stockholm/ ,där det kommer mer info inom kort.

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (8404 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande