Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2.0 -88
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5720 totalt)
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Jaha ny som jag är här på forumet tänkte jag presentera vad som var tänkt att bli min leksak för helgkörning.

Efter att sålt min lätt trimmade BMW 320 med uppgraderat chassi växte suget efter ngt bakhjulsdrivet att åka på tvären genom kurvorna med. En sierra lät billig kom jag fram och åkte och köpte en blå sedan för 5000 svenska kronor.

Väl hemkommen kom jag fram till att den gick som en säck potatis jämfört med BMW:n, felet visade sig vara ett igensatt luftfilter och en skuren kylfläkt. Snabbt trycktes ett bmc luftfilter och en kylfläkt från mitt lager med bmw delar dit.

Jodå nu gick det på tvären, men oj vad gärna den snurrade bilen. Kanske är fjädrarna dåliga tänkte jag och satte dit en jamex sänkningsats. Lite bättre blev det men den kasade gärna med framvagnen. Och jag hann ju inte med att ratta de 4,25 rattvarven när det gick undan och snurrningarna började återkomma.

Så nu är vi framme vid dagens datum. Bilen står uppallad och grövre kränghämmare tillsammans med polyuretanbussningar och en servostyrning (lite drygt 2 varv) monteras tillsammans med förhoppningsvis ny stötdämpare där fram. Där bak fanns det inte ens ngn krängningshämmare så jakten på ngt att sätta där fortgår.

Jag tänkte även montera skivor från volvo 850 fram då de är lite större än sierrans, dock kräver det ett okbyte och jag vet inte vad jag ska ha för ok ännu. Hela bilen är ju ett budgetbygge så de måste vara billiga.

Nästa vecka ska ett par fjäderbensstag byggas fram och bak och efter en besiktning ska förhoppningsvis turbokonvertering kunna påbörjas.

Kommer bilder om en vecka eftersom jag sitter med smalband för tillfället.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Visst ska det sitta kränghämmare bak på Sierra 2.0? Annars minns jag fel, men det sitter i alla fall på alla Sierra V6 jag sett. Så det är inte så svårt att ordna den saken...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Trevligt med en till Sierra
Det verkar som att det händer mer i ditt garage än det gör i mitt...

Vart har du fått tag på den kortare styrväxeln?
Jag skulle också vilja få tag på en på dryga två varv vid fulla rattutslag.

Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Köpte en lätt krockad -92a för 2000kr av en kille i vänersborg. Komplett fungerande bil med dohc motorn. Så jag plockar styrväxeln från den (servo) och framvagnen. Min framvagnsbalk såg ut som en korkskruv efter närkontakt med en vildsint trottoar i höstas. Framvagnsbalk o lite annat är inne på varmgalvning och en hel del andra prylar ska snyggas till när det ändå är nere.

Har börjat fundera på en etanolkonvertering eftersom etanol ligger på 105 oktan.

P.S. Om det är ngn som behöver en dohc motor komplett med växellåda så är det bara att PM:a. D.S.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Här kommer lite bilder på bilen m.m.

Bilen när den användes som bruksis:


Bild från i vintras, 850 fälgarna och den gigantiska vingen på.


Passade på att slänga in några extramätare. Och ja det är en original ford RS läderratt man skymtar. Inköpt för 50kr på den lokala skroten.


Blått ljus måste man ju ha med så dioder åkte i.


Quickshift skulle vara bra att ha så det tillverkades också, efter beskrivning från therealpinto gick det jättesmidigt.


Blått ljus i instrumenten behövdes ju också.


Nya bussningar.


Nya sachsdämpare.


Hemtillverkat fjäderbensstag, en kompis skulle fixa fästplattor på sitt jobb.


Här ser man skillnaden på gamla och nya framvagnsbalken.


Vet ej vad dessa heter men nu är de mindre rostiga.


Turbon som skall användas, ok inte nyast, inte bäst. Men den var gratis.


Här står den nu uppallad med isdäcken och nya huven på plats. Förhoppningsvis får jag ihop den snart. Men eftersom jag pluggar i lkpg och bara är hemma och mekar varannan helg så är jag inte alltför hoppfull.


Åsikter mottages med glädje!

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Sierra Sierra Sierra!

Jag gillar att det finns fler som hänger här och pillar på Sierror

Vad ska du köra med för motorstyrning när du har turbo?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Till att börja med blir det tryckvakt och startspridare och om jag får mer pengar så blir det ett megasquirt!

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Ett tips till växelspaken, om du inte har fixat det, är att du behöver en distans mellan "gaffeln" och "kulan", där man ser splinesen sticka fram. Utrymmet däremellan måste fyllas ut, annars glider spaken tillbaka. Det som funkat bra för mig är en bit VP-rör, som man slitsar så att det går att trä på.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Det var bra att veta, det får jag fixa nu när bilen ändå står still!

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Kul att se att det händer lite i ditt garage thumbs up
Jag vill också ha lite kortare växellägen i min Sierra! Du råkar inte ha kvar beskrivningen?

om du inte har hittat tryckvakter än så har jag iallafall en liggandes.
Vill du köpa den billigt, eller byta mot t.ex. ett huvlås , så är det bara att skicka ett PM till mig.

Kommer du få ut bilen till sommaren banträffar?

Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Blir nog tveksamt om det kommer funka som jag vill till sommaren. Just nu sitter det dessutom 100%ig diffbroms på och det är väl inte det bästa vid bankörning. Har en extra bakvagn som ska få grövre kränghämmare och bussningar när jag har tid.

Kommer tyvärr inte ihåg vad adressen till quickshift beskrivningen var men PM:a therealpinto så hjälper han dig säkert.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Här är beskrivningen:

http://hometown.aol.com/dvandrews/quick.htm

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



therealpinto skrev:
Här är beskrivningen:

http://hometown.aol.com/dvandrews/quick.htm

/Gustaf


Hm.. Ska man läsa sånthär innan eller efter man har bygt om sin spak?

Iaf, jag gjorde en aluplåt som höjer spaken, den blev i 10mm.
När kulan på spaken skulle flyttas så bestämde jag mig för att kapa av spaken och räta ut böjen på den, dels för att trä lös kulan och trä dit en distans, och dels för att jag inte vill ha en spak med gummi i mitten som sviktar som den gjorde, sen måste spaken ändå byggas om i längd och vinkel för att bli bra i bilen
10mm distans är nog lite i häftigaste laget, men då min spak förmodligen blir lite längre än orginal så hoppas jag att det blir lagom långa lägen ändå.

Väldigt smidig att göra shortshift på den här växelspaken iaf!
Ett tips till er som mixtrar med fordspaken är att kapa bort gummibiten i mitten av spaken och svetsa den stum.
Ett annat tips är att köpa en lilla plastbiten nere i lådan som spaken går ner mot.
Kostar typ 10:- och eliminerar mycket av det glapp som har blivit med åren
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



therealpinto skrev:
Här är beskrivningen:

http://hometown.aol.com/dvandrews/quick.htm

/Gustaf

Tackar så mycket Gustaf! thumbs up
Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Mina distanser är mer än 10 mm, 12-14 mm eller så, och med originallång spak funkar det jättebra. Kortar man den blir det lite tungväxlat. Att ta bort gummit i mitten rekommenderas, det gör mycket för känslan. Samtidigt skallrar det gärna lite mer då vilket man får vara beredd på.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Jo jag kör på 12mm distans, har kört det i några månader. Nu när bilen ändå bara ska bli busbil är det lika bra att stumsvetsa spaken.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Har inte hunnit med så mycket i helgen. Lackade om fälgarna och skruvade dit framvagnsbalken. Byggde även ett nytt fäste till servopumpen från en volvo 760.

Sevopumpen flyttas till insugssidan för att få plats med turbon.

Såhär blev fälgarna:


_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Ser bra ut med fälgen thumbs up

Jag skickad iväg en liten påse till dig igår.
Den borde du ha inom ett par dagar... bara så att du vet.

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Hur går det med bilen?

Jag är lite nyfiken bara...

Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Går långsamt framåt. Skakade fram en 28mm kränghämmare iallafall. Måste få tag på en hydraulslang till servot också.

Växelspakens gummidistans har plockats bort och spaken stumsvetsat.
Annars så väntar jag mest på att den förbannade hammarlacken ska torka så att jag kan montera dit resten av framvagnen, åka till sbp och sedan bygga turboinstallationen. Men till nästa vecka ska den förhoppningsvis va färdig för besiktning!

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Liten uppdatering på sin plats kanske.

Gjort som jag blivit tillsagd och trätt en hylsa över spaken så att den inte ska kunna glida ner och bli longshift igen, dessutom stumsvetsat och målat lite.


Lackat kränghämmaren, (när jag gjort detta upptäcktes dels att kränghämmarfästena inte passade på min bil och att donatorbilen dessutom hade 28mm kränghämmare till skillnad från min 24mm, så det blir lite mer jobb där.)


Nav m.m. lackades (ursäkta bildkvaliten)


Nya styrväxeln fick nya stag och leder, väntar fortfarande på en slang till pumpen så jag ska kunna montera skiten.


Hittade lite mer aerodynamiska speglar som blivit kvar sedan stylingtiden, får försvara mig med att de är lättare än original.


om 2 veckor slutar dock skolan för sommaren så då ska bilen skruvas ihop och börja rulla.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2.0 -88
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande