Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Morgan 4/4 -65
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (23792 totalt)
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare


Vi börjar med lite historik:
Bilen såldes första gången från Morgan fabriken till en Jacques Savoy, Paris -65, då var den blå med ekerfälgar och svart inredning. 1969 byggdes den om till tävlingsbil av Rutherford Engineering i England och tävlades därefter i div. ban- och backtävlingar fram till säsongen -84. Våren -85 köptes den av Berndt Andersson på den trevliga annonsen ovan. Han började köra Modsport i juni samma år. Här är lite resultat:

1985 (slutresultat)
Anderstorp 30/6 2 poäng (8 av 9 deltagande)
Mantorp 11/8 6 poäng (tvåa)
Falkenberg 1/9 10 poäng (tvåa)
Han körde sporadiskt även -86 och -87 men utan några framskjutna placeringar.


Till höger kan ni skymta hur den såg ut då på Mantorp -85. foto www.modsport.just.nu

Bilen renoverades och modifierades till gatbil av förra ägaren och kompisen Joakim Billing. Jobbet gjordes mestadels av Bennets i Stenkullen mellan -96-98 ungefär. Då fick den bla ny kaross, motor och växellåda. Den har varit i min ägo sen vintern -03. Efter köpet har jag bla fixat nytt tändsystem, kyl, 6-punkts, släckare, R-däck.

Lite bilder från Kinnekulle:


jonas@kinnekullefoto.com Kinnekulle aug-03 TVR/Cobra träffen


jonas@kinnekullefoto.com Kinnekulle aug-04 TVR/Cobra träffen

-Jonas, stort tack för dom fina bilderna. I denna länken finns fler:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12751


Lånad från SVKG's hemsida, målgång '60-minutes' på Kinnekulle-04

några bilder till.


-Frugans danska släkting provsitter efter medåkning.(foto mig själv)


-På garageinfarten (foto mig själv)


-Mittmotor.(K&N filtren skall bort i vår, nya med bättre flöde är preliminärt utsedda) (foto mig själv)


Nuvarande spec:

Kaross/chassi mm:
Vikt ~610kg + förare
Bredd 1650mm (1500mm original)
Glasfiber, aluminium
Morgan modifierad original ram.
Morgan 'sliding pillar' fram, stel axel och bladfjädrar bak. Justerbara Avo dämpare
Tvåkolvs/enkelskiva fram, trumbromsar bak.

Motor:
Ford BDT 1975cc, 4cyl, 16v, borr/slag 90x77.6mm ombyggd från turbo komp 8.44:1 till numera 11.55:1 och bestyckad med Weber 48 DCOE, aluminium block 'closed deck', stålvev.
Effekt 231+ Hk DIN vid 8600rpm, max vrid 21.3kpm vid 7300rpm Lucas Constant Energy Ignition (brytarlöst elektroniskt tändsystem)
Torrsump

EDIT: i grönt ovan uppdaterat efter ombyggnad till 2 liter (050919).
Motorbyggare: Roger Svensson, Halmstad


Motorn är lite intressant; den är ifrån en batch av 200 motorer som Ford byggde -81 till Escort RS1700T, en föregångare till RS200 grupp B-rallybilen. Några trimmades av Brian Hart till en 2137cc BDT-E version på 500 turbohästar. Skillnaden mot en Cosworth BDG F2-motor förutom större 90mm borr är det bla en annan lösning på vattenkylning och oljedistribution, annars är det i grunden samma motor. Cosworth skall iof bara byggt på järnblock på sina BD-motorer, inte alu-block vilket Ford gjorde på BDTn.

Växellåda:
Ford Rocket Quaife Heavy Duty 4vxl, rak-skuret, osynkat
AP Racing sinterkoppling
Final drive 3.7 med diffbroms
Beräknad toppfart 243 km/h, 1:an 120km/h, 2nd 160km/h, 3an 203 km/h .
-Som ni ser är den lite för högt växlad för dom flesta banor. En 4.12 skulle exempelvis passa bättre på Kinnekulle och Knutstorp och får ner toppfarten till 219.

Fälgar/däck:
Revolution 4 Spoke, 9x13" fram, 10x13" bak
Kumho Ecsta V70A medium 235/45 R13 runt om (finns tyvärr inte i 245-255 till 13" fälg, hade passat lite bättre där bak, försökte få Kumho fabriken att tillverka 2 däck men det gick inte).

Övrigt:
37liter alu-säkerhetstank
Sabelt 3" 'lightweight' 6-punkts bälte
AFFF 1.75 l manuell släckare

Bilen klassade in i Roadsport A 1998. Vet inte om den gör det idag?

Slutligen en skum bild från hur den har det under vintern med sina tre kompisar.


-Jolly good, Michael.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



thumbs up Kanonbil! Har inte insett att det är samma bil som det svarta monstret som gick i Historisk tidigare. Intressant. Den har man kollat på ett par gånger. Ska bli kul att se och höra bilen med uppdaterade maskinen. Tyckte den lät otroligt fint redan i fjol på Kullen.


EDIT: Vilka luftfilter har du "preliminärt" utsett som bättre? Kollar lite själv.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2156



Vilken häftig Morgan! thumbs up thumbs up (är det här klubben för inbördes beundran för de med brittiska bilar här )

Min farsa hade en Morgan 4/4 under 70-talet som han brukade hämta mig från dagis med, och det har tydligen satt sina spår...

_________________
Rikard Lundberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
7-11 skrev:
thumbs up Kanonbil! Har inte insett att det är samma bil som det svarta monstret som gick i Historisk tidigare. Intressant. Den har man kollat på ett par gånger. Ska bli kul att se och höra bilen med uppdaterade maskinen. Tyckte den lät otroligt fint redan i fjol på Kullen.


EDIT: Vilka luftfilter har du "preliminärt" utsett som bättre? Kollar lite själv.



-Tackar!

ITG Megaflow kandiderar (från TrendAB), fårse om trimmaren gör thumbs up

Den gick egentligen inte i Historisk utan i Modsport mellen -85 till -87, sen dess har den inte tävlat i seriösa sammanhang. En svart/alu Morgan Competition har tävlats i historisk vet jag, fd Hasse Skoog's bil kördes av Lars-Göran Iskowitch i historiskt för några år sen (tror jag)...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Jag uttryckte mig slarvigt. Det är Modsport-Moggen jag menar, men hu vad tiden går fort...

Just nu har jag vanliga PiperCross "överdragsfilter" på mina trattar. Får inte plats med mycket annat men har inte koll på hur bra/dåliga de är. Intressant att höra din trimmares dom.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



superMOG skrev:

Bilen klassade in i Roadsport A 1998. Vet inte om den gör det idag?


Såvitt jag kan begripa ja thumbs up

Ladda ner roadsporträknaren! http://www.utzon.se/gamla/Roadsport/roadsport.htm

_________________
Pär Hylander
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2156



Är det inte vits att göra någon slags avskärmning och ett kalluftsintag för luftfiltren, eller är det mest för moderna turbobilar?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Rikard L skrev:
Är det inte vits att göra någon slags avskärmning och ett kalluftsintag för luftfiltren, eller är det mest för moderna turbobilar?


-Jodå så kall luft som möjligt eftersträvas, ett litet alu-scoop är med på långa-listan.

Pär Hylander skrev:
Såvitt jag kan begripa ja

Ladda ner roadsporträknaren!


om den gamla viktuppgiften stämmer så är det på håret, får kolla reglementet så jag inte missat något, annars finns ju bly.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej

Efter sjue bilarna är Morgan min favorit.

Vem vet om man inte borde ta ut sin pensionsförsäkring ( om det finns nåt kvar på den)
och byta mot en Morgan.

Ser att du har samma smak som jag thumbs up

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Bengt Metz skrev:
Hej

Efter sjue bilarna är Morgan min favorit.

Vem vet om man inte borde ta ut sin pensionsförsäkring ( om det finns nåt kvar på den)
och byta mot en Morgan.

Ser att du har samma smak som jag thumbs up

/ Bengt Metz


-Hej Bengt, om jag själv får välja mellan min Caterham och MOGen så är den senare helt klart no1. Denna MOGen är mer ban-anpassad och har faktiskt ett bättre balanserat chassie, den har också mkt råare drivlina vilket tilltalar mig.
Nu är ju jämförelsen inte direkt rättvis eftersom min 7en också kan trimmas för att klara motsvarande varvtider osv. Möjligen har väl dom nyare Caterham en mkt bättre potential i chassiet än den 'beprövade' tekniken i MOGen.
-Själv så ser jag väl egentligen Morgan som en trevlig och vacker veteranbil än en banbil ...med undantag för denna 'lätt' modifierade.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 180



Klassade bilen in i Roadsport A tidigare bör den göra det nu också.
På Anderstorp 1985 hade jag en lite fight med Morganen. Bernt hade varit en halv sek före på träningen men jag tog honom i starten.
(bild)
Han jagade sedan mig ett par varv. Jag var snabbare på rakorna men han bromsade senare.
1985 hade man inget krav på ljuddämpning och jag kommer fortfarande ihåg hur Morganen lät på fullvarv i slutet på långa rakan med avgasröret en meter från mitt öra.

Bernt pressade på mer och mer och till slut hade jag bromsat så sent att jag var säker på att åka ut på mossen. Jag hade bestämt mig att köra rakt fram när jag ändrade mig, tog kurvan och klarade den precis.
Jag hade hittat bromspunkten.
De här extra 50metrarna blev för mycket för Morganmaskinen som stannade bakom mig i ett blått rökmoln.

För den som är intresserad av varvtider så blev nytt banrekord på Knutstorp i Modsport 1985 1:10.339
Bra tid i roadsport C idag.
I Roadsport C blev nytt banrekord 1:20.132. Hans Kellander i Honda CRX

_________________
Anders Hofverberg
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Den motorn är det många som blir avis på. Kan inte finnas så många kvar av 1761cc då de flesta byggdes om till 1802cc till RS200 (och senare ombyggda av Hart till BDT-E).

Denna bil vill jag inte missa att se på bana till sommaren thumbs up

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
andersh skrev:

På Anderstorp 1985 hade jag en lite fight med Morganen. Bernt hade varit en halv sek före på träningen men jag tog honom i starten.
Han jagade sedan mig ett par varv. Jag var snabbare på rakorna men han bromsade senare.
1985 hade man inget krav på ljuddämpning och jag kommer fortfarande ihåg hur Morganen lät på fullvarv i slutet på långa rakan med avgasröret en meter från mitt öra.

Bernt pressade på mer och mer och till slut hade jag bromsat så sent att jag var säker på att åka ut på mossen. Jag hade bestämt mig att köra rakt fram när jag ändrade mig, tog kurvan och klarade den precis.
Jag hade hittat bromspunkten.
De här extra 50metrarna blev för mycket för Morganmaskinen som stannade bakom mig i ett blått rökmoln.

För den som är intresserad av varvtider så blev nytt banrekord på Knutstorp i Modsport 1985 1:10.339
Bra tid i roadsport C idag.
I Roadsport C blev nytt banrekord 1:20.132. Hans Kellander i Honda CRX


-Mycket trevlig race-rapport thumbs up thumbs up thumbs up Berndt bor inte så långt ifrån där jag bor, tyvärr blev inget besök hos honom förra året som planerat, hoppas det blir av till våren istället...får se om han har någon kommentar till fighten
Anders, har du möjligen några av Berndt's bästa varvtider kvar? Vore kul att jämföra lite.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Den motorn är det många som blir avis på. Kan inte finnas så många kvar av 1761cc då de flesta byggdes om till 1802cc till RS200 (och senare ombyggda av Hart till BDT-E).

Denna bil vill jag inte missa att se på bana till sommaren thumbs up

-6maj på Kullen med SVKG blir det förhoppningsvis premiär-åka' utav.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
-En liten uppdatering...

Körmässigt har Morgan-säsongen spolierats nästan helt och bilen har hängt motorlös uppe under taket bra länge nu. Motorrenoveringen som påbörjades förra hösten har dragit ut på tiden. Detta främst pga att vi tog ett sent beslut i våras att fodra om motorn och gå från 'special' 85 till 'std' 90mm i borr.

Men nu börjar det närma sig leverans. Fick en rapport från trimmaren idag och nu har motorn gått sisådär 1.5h i bänken och ger drygt 170hp redan vid 6000rpm. Slut-bromsningen kommer göras på måndag så det blir att åka och hämta i nästa vecka. -Blir en trevligt MOG-höst mao...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Kul att höra! Det var på tiden. Kanske ett litet BBDB-möte på Kullen? Måste kolla rejs-kalendern.

Jag får i motorn på söndag och skulle gärna vilja ha några varv till gjorda innan skrotet ställs undan för vintern. Vi får höras.

Du lär väl behöva köra in lite mer än jag iofs...


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
7-11 skrev:
Kul att höra! Det var på tiden. Kanske ett litet BBDB-möte på Kullen? Måste kolla rejs-kalendern.

Jag får i motorn på söndag och skulle gärna vilja ha några varv till gjorda innan skrotet ställs undan för vintern. Vi får höras.

Du lär väl behöva köra in lite mer än jag iofs...



-Den kommer vara klar för rejs direkt i princip, dvs 2h i bänken och oljebyte är tillräckligt ...men jag kommer väl ändå att köra på gatan lite lungt och städat till en början för att se att allt är OK.
Jag skall bara beställa nya luftfilter efter att motorn åkt i (vill mäta lite mått med den på plats) sen blir det att kolla in bankalender....är väldigt sugen på att se vad den kan göra på Kullen nu

-Hade din motor också varit iväg på om-pyssling?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



superMOG skrev:
Hade din motor också varit iväg på om-pyssling?


Nix, bara lådan. Allt nytt nu! thumbs up

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
7-11 skrev:
superMOG skrev:
Hade din motor också varit iväg på om-pyssling?


Nix, bara lådan. Allt nytt nu! thumbs up


-Byggd på MOGens gamla lådda?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



superMOG skrev:
-Byggd på MOGens gamla lådda?


Japp! BBDB kör med linje-avel.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
7-11 skrev:
superMOG skrev:
-Byggd på MOGens gamla lådda?


Japp! BBDB kör med linje-avel.


-Säger till om jag behöver lite plywood till Lolan

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Morgan 4/4 -65
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (23792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande