Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata 1.8 -94 - SÅLD!
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
30 besök senaste veckan (46209 totalt)
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
Min lilla baby - även kallad Kermit eftersom den är grön och har grodögon:



Inköpt: 2005-02-25

Bilen skall användas till vardags och vara komfortabel nog för att köras på utflykter med sambon men efter att ha kört den en vecka så inser jag att jag bara MÅSTE köra den på bana - MYCKET!!!

Med detta i sikte har jag tänkt sätta på justerbara gula Koni-dämpare på den. Märke och status på nuvarande dämpare vet jag tyvärr inte, men det verkar vara original och bilen är hyfsat stötig. Jag fick med alla kvitton på bilen, och det står ingenting om bytta dämpare, bara ett tyskt intyg om att bilen har sänkts med Lesjöforsfjädrar.

Fakta: byggd för Kanadaexport, återimporterad till Tyskland och via Landskrona och Skurup har den nu hittat till Limhamn. Den är bekvämt utrustad med Webasto-värmare (motor och kupé), stereo samt hardtop i bilens färg med eluppvärmd bakruta. Dessutom fick jag till ett bagageräcke och en aluminiumkoffert som man kan spänna fast på räcket. Föga racigt, men ack så brittiskt

Utrustning vid köpet:
1.8-motorn
Simons sportavgassystem
Sänkt 30 mm med Lesjöfors fjädrar
Rostskyddsbehandlad i hålrum / chassi
Airbag
Servostyrning
Elantenn
16" AZEV-fälgar (snygga!) med dåliga däck
15" originalfälgar (lätta!) med sommardäck (ok skick)
14" plåtfälgar med vinterdäck

Planer:
1. Byta stötdämpare (helst till gula Koni)
2. Montera störtbåge
3. Bättre bromsar
4. Öppna upp luftburken för bättre flås
5. Köra, köra, köra!!!

Ändrad 2007-05-20: Har tagit bort icke fungerande länkar och bytt bild. Bilen är numera väsentligt uppgraderad, fortsätt följ tråden!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Den bilen tyckte jag om. Gröna bilar år coola och sen blir MX-5 riktigt läckra med hardtop thumbs up
Sorry för spaminlägget Jag hoppas vi ses på banorna

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Kan du precisera det här med Skurup?????? Man härstammar ju därifrån!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
Haha Killen som jag köpte bilen av bor i Lindby... eller rättare sagt bor hans föräldrar eller farföräldrar där och bilen har stått där över vintrarna. (Fina Miatavänliga vägar i de trakterna förresten, kommer nog att utforskas närmare i sommar!). Och enligt kvittona så har den servats några gånger på Blennows bil i Skurup... Men nu står den alltså i Limhamn

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



insomniac skrev:
Med detta i sikte har jag tänkt sätta på justerbara gula Koni-dämpare på den. Märke och status på nuvarande dämpare vet jag tyvärr inte, men det verkar vara original och bilen är hyfsat stötig. Jag fick med alla kvitton på bilen, och det står ingenting om bytta dämpare, bara ett tyskt intyg om att bilen har sänkts med Lesjöforsfjädrar.


Hm...stötigheten har nog inte att göra med dämparna. Det du upplever, att bedöma av bilden, är att stötdämparna rider direkt mot genomslagsgummina bak (inte fram). Då känns den "stenhård" och fjädringen är näst intill åsidosatt.

Tyvärr är lösningen inte så enkel som nya dämpare, även om Koni dämparna är en bra uppgradering mot original, så måste du antingen höja bilen bak för att få lite mer fjädringsväg, eller skaffa nya över topplagringar som ger lite mer utrymme för genomslagsgummina.

Detta är ett välkänt "fenomen" på Miator.

Sålde just min BRG Miata Men nån dag blir det en ny

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
Det låter troligt, det är just bakvagnen som känns stötig men den studsar också till några gånger när man kört över någonting så jag vet inte direkt om det är bumpstoppen...
Hur stort ingrepp är det att byta topplagringarna?

// Andreas

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grattis till bilen thumbs up

Kul med mera miator som vill köra bana Satsa på båge i bilen så fort du får tid/råd.

Du har ju det förspänt för MGCC racen

om jag uppfattar det rätt så är Lesjöforsfjädrar samma som kända FM-fjädrar. Dessa passar bra med ett par gula koni. Har själv Koni + FM fjädrar på bilen och det fungerar fint om man kör på högsta snäppet på Konis dämparens fjädertallrik. Upplever inte att det är lätt att får genomslag.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
Tackar tackar
Jo, frågan är väl inte varför man ska köra bana utan varför man inte ska göra det när man nu har en Miata. Det känns ju i varje rondell att bilens fulla potential inte på långt när är utnyttjad... Och det känns lite frustrerande, särskilt nu när det sitter vinterdäck på den
Men jag hoppas att det snart blir vår och att man kan slänga på lite bredare däck med bättre fäste. Tills dess får ni gärna tipsa om stora snö- eller istäckta platser i närheten av Malmö som man kan drifta loss på

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Grattis till en fin bil med den snyggaste färgen dessutom. Du får väl dyka upp på någon av Miata-klubbens banträffar, vi kör t.ex. på Sturup i Maj.

Josen skrev:

om jag uppfattar det rätt så är Lesjöforsfjädrar samma som kända FM-fjädrar.

Jag har för mig att det är TMEs fjädrar som är samma som FMs. Men vad jag hört så är Lesjöforsfjädrarna bra de också. Och precis som med FMs så bör man nog inte ha dem tillsammans med originaldämpare.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



insomniac skrev:
Det låter troligt, det är just bakvagnen som känns stötig men den studsar också till några gånger när man kört över någonting så jag vet inte direkt om det är bumpstoppen...
Hur stort ingrepp är det att byta topplagringarna?

// Andreas


Inte alls stort jobb. De måste av i alla fall när du byter dämpare. Dock är det ju en liten kostnad med nya topplagringar, har för mig runt $250 hos t.ex. FM. Då får man en design som undertecknad gjort åt dem Jag vet att den funkar. thumbs up

Här är en bild:

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Men brorsan då..

Topplagringar kan jag ju ordna billigt till dig.
En polare till mig är maskinansvarig på Swepart.
De sysslar med bearbetning av metallprudukter.
Han håller just nu på med att tillverka nya främre topplagringar med justerbar camber/caster till min 635-a
Fast du får fixa en beg. am schrottplatz som han kan malla efter.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
Ja, det är bra att ha familj ibland! Vi får snacka ihop oss lite om det här, du ska få kolla igenom bilen och se vad mer som behöver fixas... (bromsar, bromsslangar, insug, tändkablar, glasblästring, däck, dämpare osv osv osv.... hehe, det blir nog bra, men jag tror inte att jag har en chans mot din 635-a när du väl får igång den men just nu är min snabbare än din!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag kan ge er de allmänna måtten som råder för topplagringarna, men själva översta bussningen måste ni lösa själva för den vet jag inte exakt hur de har utformat. Iofs kan jag ju skriva isär mina och titta vad de gjort, om ni vill?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Westfield skrev:
Jag kan ge er de allmänna måtten som råder för topplagringarna, men själva översta bussningen måste ni lösa själva för den vet jag inte exakt hur de har utformat. Iofs kan jag ju skriva isär mina och titta vad de gjort, om ni vill?


Bussning? Kan det va nåt? Blir inte bilen alldeles för tyst och komfortabel att åka i då?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
...för att inte tala om hur mycket de väger!!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det behövs någonting där uppe då vinkeln på coil-overn ändras lite vartefter fjädringen rör sig. Har inte att göra med vikt eller komfort. Ett vanligt ledlager fixar inte krafterna. Men vill ni inte ha hjälp så behöver jag inte hjälpa er, upp till er att välja.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Westfield skrev:
Det behövs någonting där uppe då vinkeln på coil-overn ändras lite vartefter fjädringen rör sig. Har inte att göra med vikt eller komfort. Ett vanligt ledlager fixar inte krafterna. Men vill ni inte ha hjälp så behöver jag inte hjälpa er, upp till er att välja.


Jo för sjutton! Det vill i alla fall jag gärna se hur det ser ut.
Min fräsargubbe klurade nämligen också på det, fast då angående de främre camberplattorna till min egen bil.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Hm! Det sitter ju ett ledlager längst upp. Trodde de tagit nån sorts gummibussning. Där ser man. Men det är nån sorts ovanligt ledlager, dels får jag inte ut det, men det finns inga uttagbara "lagerytor". Måste vara delat på mitten på något sätt ??? Jag får som sagt inte ut det iafl utan att riskera ha sönder mina.

Jag hinner inte måtta av dem ikväll, lovar göra det imorgon.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Westfield skrev:
Hm! Det sitter ju ett ledlager längst upp. Trodde de tagit nån sorts gummibussning. Där ser man. Men det är nån sorts ovanligt ledlager, dels får jag inte ut det, men det finns inga uttagbara "lagerytor". Måste vara delat på mitten på något sätt ??? Jag får som sagt inte ut det iafl utan att riskera ha sönder mina.

Jag hinner inte måtta av dem ikväll, lovar göra det imorgon.


Hmm.. intressant det här.
Väntar med spänning..
Du får gärna ta en bild om det hjälper.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
I helgen är det dags att byta dämpare. Just nu ligger gula Konis och nya damasker runt om och väntar på att få åka på bilen. Fjädrarna behåller jag eftersom de redan sänker 30 mm.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
Längesen sist men nu har det hänt litegrann med bilen.

* stötdämparna monterade - tog 2½ timme med brorsans hjälp.

* C-lås och larm monterat - Tack Bader

* olja, bromsvätska och kopplingsvätska bytt. (Castrol RS, Motul RBF 600) Återigen tack brorsan

* Banpremiären är avklarad - två gånger! Båda gångerna på Sturup. Första gången den 14 maj, då med 14"-däcken. Nästa gång nu i lördags (28/5) med Miataklubben, med 16"-däcken.

Edit: Tog bort bilder som inte fungerade

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata 1.8 -94 - SÅLD!
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
30 besök senaste veckan (46209 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande