Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Lachssilber
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (62658 totalt)
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare



Bilen är en silvermetallic M3 -88

Jag har haft bilen i åtta år
Följande är gjort:

Framaxel:
M3 E36 styrväxel
excentriska bärarmsbussningar
22mm krängningshämmare
Förstärkta krängningshämmarinfästningar
Coilover 60mm fjädrar med hjälpfjädrar
Bilstein Grupp N dämpare
Camber/caster plattor Millway
Distansblock
Bremo 4 piston calipers
345*32mm skivor
Fjäderbenstag


Bakaxel:
ombyggd silentbrygga för justerbar camber/toe
Upgraderad differential 45%
Bilstein Grupp N dämpare
60mm fjädrar 180N/mm
Fjäderbensstag
Lagrade stötdämparinfästningar
18mm krängningshämmare
Z3 diffkåpa

Chassie
Lackerad i orginal lachs silber 2003
DTM front i glasfiber -92 med stora DTM kolfiber splittern
Glasfiberhuv
Glasfiber skärmar
Glasfiber baklucka
Kolfiber passagerardörrr (ej monterad just nu)
Evo 3 vinge medDTM kolfiber flärp
Hella svarta strålkastare
Förstärkta motorinfästningar

Inredning:
Sparco Corsa säten
OMP fyrpunktsbälte
Heigo Aluminiumbur (ej monterad just nu)
Flockad instrumentpanel och mittkonsol
Kolfiber dörrpaneler


Motor:
2,5 liters vev motorsport vev
lättat och balanserat svänghjul
Cp 11.5:1 Kolvar
H profil stakar
Sachs förstärkta koppling
Kammar 304/296
Portad fabriksny topp med större ventiler
Starkare och lättare ventilfjädrar och alu retainers
M3 e36 kedjesträckare
Grövre rostfritt Köhler grenrör och avgassystem
50mm Spjällhus från M5 E34
Samco silicon slangar
Kolfiberinsug
Autronic SM2 engine management system
Bosch injectors 480ml @ 3,8 bar
Mishimoto aluminium kylare
Hårdare motorfästen

Fälgar:
OZ ultraleggera för banan 17*8 med Toyo R888 215/45
Radius 18*8 med 215/35
BBS Lemans 8,5*18 repektive 10*18
BBS Challenge 19*8,5 respektive 19*9,5

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



"Jag har haft bilen i tre år och kört 300 mil."
Hur kan man bara köra så lite med en sån bil!? Verkar vara en välpreparerad bil i övrigt. Bilder vore skoj!

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare
Andledningen till att det inte blivit mer mil är att jag haft problem med ventilsäterna på insugssidan i toppen.
Första sommaren lossnade ett säte och krökte en ventil. Nytt säte monterades, men i somras hände samma sak igen.
När jag tittade tillbaka i dokumentationen över bilen såg jag att säterna var bytta i mitten av 90-talet. Troligtvis gjordes inte jobbet korrekt.
Toppen är nu iväg på totalrenovering. Samtliga säten byts mot större.
Så i sommar blir det betydligt mer körande.
Ska ladda upp lite bilder så snart som möjligt

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Spännande att det är fler med M3:or som "viker ut sig"

Nu kommer såklart nästa fråga... Var är bilderna?

Det där med sätena låter trist, har själv råkat ut för det en gång. Blev jätteförvånad då jag kört bilen till jobbet och parkerade den där. Sen när det var dags att åka hem var bilen 3 cylindrig men tänkte inte så mycket på det då det tyvärr händer ibland när man kör med kalla stift men tyvärr var det då ett säte som släppt

_________________
Jonas Edling
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare




Här kommer några bilder på min bil in action på ett flygfält någonstans i djupaste småland.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



oj va snygg den är thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Jag måste bara fråga: Med tanke på hur fint din bil rörde sig i hällregnet, hur funkar den när det är torrt? Alla andra fick ju de där plötsliga kasten och släppen som brukar komma i regn, men din gled ju iväg så progressivt och fint.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005
Inlägg: 195



Kul att se bilen här också! Som sagt tidigare är det väldigt hög dregelfaktor på den.

Gillar den verkligen!

_________________
Mvh Martin Peterson

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare
Angående hur den fungerar i torrt väglag. Det har otroligt nog regnat på alla evenemang jag har haft möjlighet att köra. Har dock presssat den på vanlig väg och det ska mycket till innan det släpper bak. Motorn karaktär med total avsaknad av vrid gör ju att det bettar bra. Den låga profilen (35) på däcken gör tyvärr att det är lite svårt att hitta gränsen för hur mycket grepp det är i däcken, släpper det så gör det det ordentligt.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Mycket vacker skapelse som ser ut att användas på rätt sätt också! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



En riktig skönhet

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Grusse
Sandviken
Här sen Mar 2005
Inlägg: 49



Vad är det för färg på bilen, laxsilver

_________________
Patrik Gruvman

M3 E30 Touring
M3 E30 Cab
523 E39 Touring
330 E46 Touring
120 E87
525 E61
M1 Gr.5 Sauber
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare
Japp det är den färgen..

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Jag kan bara hålla med om vad alla andra har skrivit - en riktig skönhet!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare
Ny motor på G.

Spec kommer.......

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare
Dags för lite uppdateringar i tråden

Lite smått och gott som ska dit:

Kolfiberinsug
Camberplattor fram
Stötdämparinfästningar bak
Fjädrar och hjälpfjädrar fram och bak
Dämpare fram och bak
Distansblock fjäderben
Krängningshämmare 22mm fram 18mm bak
Fjäderbensstag bak
Autronic SM2 styrsystem
Samco siliconslangar till kylvätskan
mm.

Matta kromringar till mätarhuset monterade



Förstärkningar på fjäderben fram



Delar tillbaka från pulverlack



Fjäderbenen fram provmonterade



Bakvagnen färdigmonterad efter pulverlack med nya orginalbussningar i bärarmarna samt Power Flex silentblocksbussningar. Camber och Toejusteringsplattor med excentriska bultar monterdes också.






_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare
Här kommer en bild på hur jag löste bromsfrågan
Brembo fyrkolvsok men 345*32mm skivor.
Förhoppningsvis ska det räcka till men det blir troligtvis knas med bromsbalansen


_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597




_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315


Trådstartare
När man ändå är igång så kan jag komplettera med lite spec på motorn

Bottendel:
Lättat svänghjul
Fyrpuckad sinter
618 tryckplatta
Nya vevlager
Nya Ramlager
orginal knivad och lättad vevaxel
Nyborrat block
Lättviktskolvar med 12.5:1 i kompression
Ny kamkedja
E36 Kamkedjesträckare






Toppen:
Nylanad och portad
Kammar Insug 286 grader Avgas 274 grader
Nya säten
Nya ventilstyrningar
Nya ventiltätnigar
48mm Spjällhus
48mm kolfiberinsug
Evo Grenrör med avgastemp på varje cylinder
Autronic SM2 styrsystem
Gröna volvo spridare
BMW motorsport ventilfjädrar
Alu retainers


_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Kan nog bli en riktigt kul maskin. Men hur kommer det sig att du ska köra med sinterlamell? Skulel nog hellre åka en vanlig lamell för att få en snällare koppling.

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Vem är det som har flockat din i-bräda?

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Lachssilber
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (62658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande