Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Special - 1966
1, 2, 3, 4   >>
20 besök senaste veckan (42754 totalt)
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Her kommer jeg til å legge inn bilder under busrenoveringen av min 96 Special.

Renoveringen består i

- fjerne overflaterust från golvet innvendig
- renovere bromsar
- bus-sänkning m V4 - og std framfjädrar
- montera svarta 4-bolt ronal med Michelin Pilot 185/55-15
- 66:a grpII med reed
- std 8:39 vxllåda.

mottoet i garasjen er "alt ska vara lagom"

bilder kommer.....

Truls

_________________
Truls Herland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Men titta ett gammalt saabas till thumbs up

Std V4 8:39 lådan kommer bli ski..... trisst i din bil.

1an är 2an kommer funka bra, steget till 3an är för högt och steget till 4an är ännu värre.

Edit:
Ta std 2T fram fjädrna och sätt dem bak
och V4 std framfjädrar fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Aha, en tvåtaktare till här på rejsa. Toppen!
Är det en riktig 96 special du har eller kallar du bara den för det? om det är en riktig special så hedrar det dig att du väljer en vanlig -66motor att fila på.

Angående växellådan så håller jag med fuling, 8:39 lämpar sig nog inte för sportig körning. Std 7:38 är också gränsfall, det blir ju ganska stora hopp mellan växlarna. Däremot är en 7:38 spec1 trevlig och spec2 är klockren thumbs up man får bra drag på alla växlar. Kan bli lite svårt att komma iväg på ettan bara....

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Tjena grabbar!

Jo det er en riktig 96 Special, solgt ny i Kaupanger, Norge i 66. Varit avställd og lagrad från 77-95 vid en fjellstuga. Jag är 3 ägaren och ägt bilen sedan ett år.

original-motorn har jag kvar, fast den led övervarvningsdöden på norska fjällvägar i 77... inte mycket kolvar og vevlager kvar, den ska självklart aldrig filas i. Och sparas därav tils jag blir lite mer orginalsugen.....

Jag håller med er i at en 8:39 blir trist, det hjälper nog en aning med reedventiler och lågprofildäck. Får duga tils plånboken tillåter att leta upp en sp1 drevsats.

Ska bli skoj att komma igång, det är ju inte så länge til våren kommer och dom taskiga norska saltvägarna försvinner..

Truls

_________________
Truls Herland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Får duga tils plånboken tillåter att leta upp en sp1 drevsats.

Prata snält med mig kan det nog bli en hel låda med sp1 i
Har lite grejer i garaget liksom

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Hoppa över reedventilerna och köp en speclåda för pengarna istället. Man behöver ju inte trimma max med en gång, det blir ju roligare (skojigare ) om man trimmar liite mer och mer i taget

Som sagt: smöra för fuling och om du inte kör mycket stadskörning så välj gärna en spec2 låda, då får man ännu lite mer racekänsla

Nu tänker jag inte skriva mer förrän jag har fått se några bilder

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Vad kan man säga? En komplett sp1 låda vore ju toppen! Hur pratar man snält til dig fuling?

Her kommer lite bilder...


En trött standardsnurra....


Den svarta boksen uppe till vänster är oljevarningsrelät, behövs nu mer inte...


Dom kortare innsugsrören til höger ska få motorn att andas lite bättre...


Hmm, en trist bild...








Blocket är grovportat och portarna ska glattas lite före honing...

Just nu håller vi på att snickra en bod i garaget där sandstrålarna kan blåsa fritt........ sen ska golvet inuti bli plåtrent och målas med 2k epoxy. Orsaken til den otrevliga rosten är otätta rutlister, dom ska också bytas.

Truls

_________________
Truls Herland
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



oooooooh.

Bilen ser ju ut att vara i kalasskick thumbs up
om du tänker blästra golvet, så råder jag dig att vara sparsam med detta eftersom dammet hammnar precis överallt. Och då menar jag överallt. Jag blästrade golvet och bagaget i min Ascona B som jag hade förut, det kröp fram sand i 5-6 år efteråt.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Vad kan man säga? En komplett sp1 låda vore ju toppen! Hur pratar man snält til dig fuling?

Hmm nu skall vi se vad vi skall kocka ihopp.
Hur kommer bilen användas?
Gata/lek, småbiter utan långkörningar?
Långköringar?

Tar man en ren 7:38 sp1 så kommer bilen rätt rapp men man blir galen på landsväg.
Tar man 8:39 sp1 så blir den som en std 7:38 låda på fyran, men växlarna ligger mycket trevligare stegade.
Åker man mycket landsväg så kan man åker 8:39 sp1 men behåller std 4a, då blir det bra ruppa på 1:an, 2an, 3an och 4an blir som en överväxel.

8:39 sp1 har jag hört folk som drar tex en SaaBo efter gillar, pga att man blir av med det stor steget mellan 3an och 4an.

Som Micke sa så är 7:38 sp2 roligare men lite knepigt med trimmad 2T att komma iväg med.
1an är högre på 7:38 sp2 än den blir med 8:39 sp1.
1an och 2an nästan lika på 8:39 sp1 som 6:35 sp2.


Jag åker med sp1 och std 4 då med 9:38 i slutväxel och det är HÖGT men jag har LITE mer orr i men V4 än man får ur en 2T.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Trevligt, då är vi en till som förstått att kamaxlar o ventiler bara tynger ned bilen i onödan
Verkar vara en fräsch bil att bygga bå. Kul att du tänker på att kunna bygga tillbaka den i orignalskick om andan faller på. thumbs up
Låter klokt att ta "fulings" råd och hjälp vad det gäller lådan.
Själv kör jag med en 7:38 slutväxel och spec 1 (enda vettiga som också är klassat för historisk racing)
Numera är bilen så elak i maskin att allt för mycket gatkörning undviks, men med en mer moderat filad maskin har jag åkt många mil landsväg med den funkar helt ok.

Beträfffande fjädrar:
Ta gärna V4 std fjäder fram för gatbruk, hittar du en lite grövre som satt på USA exporterna och 1700S är det ännu bättre. Kapa den ca 2-2,5 varv (så stt drivaxlarna är parallella med backen så får du en lagom sänkt bil.
trots den ovetenskapliga säkningen så funkar hårdheten rätt bra ändå. Bak kan du som fuling säger placera din tidigare origninal framfjäder, brukar behöva kapas 2,5, 2,75 varv för att få en vettig rake på bilen. Möjligen skulle bakfjädern helst vara något mjukare för att inte ge tendens till överstyrning med original V4 fjädrar fram. Ett alternativ är att ta V4 rallyfjdärar fram,så funkar hårdheten på de bakflyttade fjädrarna bra. Nu är ju långnosen lite mera framtungunderstyrd, så det kanske blir bra ändå utan rallyfjädrarna som ju gör bilen rätt stenhård för gatan.
Se upp för att stoppa dit de rallydämpare fram som idag säljs som framdämpare till både 99 och 96. De har en dämpkurva som passar bra till en 1200 kg 99 med 65% av vikten fram inte för en 800 kg tvåtakt.
Justerbara koni eller omshimsade Bilstein är bättre. Vet att det är ännu mer spännande stötdämparbitar på väg till dessa bilar vad det lider. Kan du få tag i Biltemas gamla Kayaba rallydämapre till 96:an duger de gått också (har kört med dem ca 60-70 race på bana)

Blir kul att följa ditt bygge!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Utan att ha testat själv tror jag på AVo-stötdämparna, de är ställbara.
Hmm Micke har jag för mig åker med dessa

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Jodå AVo funkar bra de med!
Halva säsongen 2003 åkte jag med AVo-dämparna från XP-Niklas och det blev ju totalseger i cupen
Nu är det väl iofs inget självändamål att de är ställbara, men är de i övrigt rätt avstämda, så gör det ju inget om man kan finlira lite själv, bara man vet vad man vill uppnå.
Vet däremot inte om Niklas &Co tar hem AVo fortfarande?
Koni finns att få rakt av Bilstein likaså, men då måste de som sagt shimsas om för att passa tvårykaren.
Har tidigare haft 2 vägs Öhlins till min 96:a men de sålde jag iväg till en rallycrossåkare för 3-4 år sedan.
Många vill ha rattar att skruva på, jag vill ha snabba varvtider

om det inte är extrembrådis med att få fram dämpare, tror jag nog att vi tillsammans med XP och SRD ska kunna erbjuda både rätt avpassade Bilstein gas för den som vill ha gasdämpare och ställbara LEDA för den som vill ha ställbara oljedämpare. (enligt App K får du inte ha ställbara gas i kat E och F)
Ska man åka gata kan man ju däremot ha det, går att fixa det med...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pär Hanson här kränger AVo också, se
http://home.swipnet.se/bmp/

_________________
Johan Sjölinder
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Tjena!

Först måste jag säga at det är skitkul at lysna på era råd och erfaringar! Ni kör alla rundt i saabar som både inspirerar och motiverar.

citat:
Hmm nu skall vi se vad vi skall kocka ihopp.
Hur kommer bilen användas?
Gata/lek, småbiter utan långkörningar?
Långköringar?

Bilen kommer nog först och främst at användas på gatan och til långkörningar. Hoppas ändå att kunna köra nån sväng på bana oxå när det byr sig.... Sp1 med std 4:a är nog vad som tilltalar mig mest...

Ang. dämpare så har jag kört några månader med den gamla typen av Bilstein gasdämpare på min bil, dom kommer nog at stanna kvar ett tag kommande sesong.

En annan fråga är om kylningen är tillräcklig på en grpII trimmad långnos? Behöver jag en radiator med ökad kapacitet? och vad med bensinpump? Är standardpumpen kraftig nog?

Återkommer med flera bilder så snabbt det händer nåt, fast det lär nog dröja til slutet av veckan....

Truls

_________________
Truls Herland
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hej Truls!

Vi blir lika inspirerade när det kommer nya finsmakare av det ädla två-taktsåkandet thumbs up

Långnosen är betydligt tacksammare beträffande kylningen än kortnosen.
Se bara till att du har ett riktigt fräscht cellpaket, gärna nytt, så räcker det ganska långt, så länge det inte handlar om pure racing eller 40+ grader och husvang eller kökörning.
På kortnosen har jag växlat ned hastigheten på vattenpumpen. Om det behövs på långnosen vet nog "tvåtaktsmicke" bättre.
Bränselpump är mycket fråga om trimningsgrad. Till skillnad från min bil har du ju också trippelförgasare.
Jag skulle nog satsa på en Bendix redtop pump, gärna monterad bak vid tanken. (går att ha den fram också, men den lär leverera mer kapacitet som tryckande än sugande)
satsa gärna på en ställbar tryckregulator, så slipper du mycket huvudbry kring flödande förgasare om nålventilerna inte orkar hålla emot.
Det kan också vara idé att gå upp litet i dimension på bränsleröret från tank till förgasare om man nu gör jobbet från grunden (original räcker iofs en hygglig bit)

Dina bilsteindämapre fungerar nog rätt hyggligt med den tidigare diskuterade fjäderuppsättningen.
dock viss risk för understyrning är min erfarenhet, men då pratar vi racetempo på bana.
Börja du med dom så har du något att utgå ifrån vid senare expriment på väghållningssidan!

Ifall du inte hittat dit ännu, gör jag lite reklam för mina kompisars sajt www.classicsaabracing.com
Finns en del läsvärt och matnyttigt där betr tvåtaktstrimning.

edit: missade ord..

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Truls: av ovanstående alternativ så röstar jag på 8:39 spec1
En tätstegad växellåda gör mer för körglädjen än vad man kan tro! Den kommer att stämma så mycket bättre med den trimmade motorns karaktär och ljud thumbs up Det kommer att låta oooooooo-oooooo vid växlingarna istället för ooooooooooo- bÖÖÖ. Tänk dig själv när du gör en omkörnig på landsvägen med fullt drag på alla växlar

Beträffande kylningen så räcker den till alldeles utmärkt vid landsvägskörning, jag har monterat luftplåtar vid sidan om kylaren som sträcker sig mot strålkastarna för att styra in mer luft. Dessutom kör jag med 71 graders termostat därför att tvåtaktaren går bättre när den får vara lite sval. På banan däremot får man slå på värmen emellanåt för att hålla tempen i schack , man känner tydligt att motorn tappar kraft vid ökad temperatur.

För övrigt är jag mycket nöjd med AVodämparna thumbs up . Är lite overkill på gata, men det är ju banan som räknas och där känner man mycket väl om bilen går bättre eller sämre med ett klick(av 22) hit eller dit. Speciellt bak.

Avslutningvis så tycker jag att du ska ta ut bilen på banan så ofta du kan, på de kurvigare partierna hänger man på de "snabbare" bilarna enklare än vad man tror. Kör man bra så får man fort en liten fanclub i depån

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

96special:
Jag har titta lite mer på låda och de däck du tänkt använda.
Bara däcken gör en nerväxling från 8:39 till 7:38.
Hmm jag glömde däcken i mitt tidiagre inlägg
Allså en 8:39 sp1 med 185/55 15 är ca som en 7:38 sp1 på 155/82 15 (std).
Här har vi alla tiders mölighet att styra utväxlingen med däcken.
Landsväg=största möliga profil som går att hitta tex 165/82 15
Lekstuga=155/55 15, kommer bli bra ruppa i bilen thumbs up men trist på landväg thumbs down

Vist det är trevligt att kunna åka landsväg behagligt MEN det blir bra trist på bana.

Jag har själv planer på att åka 8:39 sp2 i stället för 9:38 sp1 med hög 4a.
1an,2an och 3an är nästan lika i dessa lådor men det är hemelsk skilnad på 4an.
Min bil käns TRÖTT på 4an på bana, jä.... transportväxel.
Är det krokigt så man bara använder upp till 3an går det bra.
hmm men nu gör min bil ca 150 på 3an

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Truls: Jag är lite nyfiken på reedventilerna och hur du ska göra med portningen av insugsportarna, kommer du att kapa kolvarna kanske? Jag vill se bilder . Med tanke på bilden längre upp i tråden så förmodar jag att du kommer köra med std förgasare och Sport/MC insug.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
citat:
96special:
Jag har titta lite mer på låda och de däck du tänkt använda.
Bara däcken gör en nerväxling från 8:39 till 7:38.
Hmm jag glömde däcken i mitt tidiagre inlägg
Allså en 8:39 sp1 med 185/55 15 är ca som en 7:38 sp1 på 155/82 15 (std).
Här har vi alla tiders mölighet att styra utväxlingen med däcken.
Landsväg=största möliga profil som går att hitta tex 165/82 15
Lekstuga=155/55 15, kommer bli bra ruppa i bilen men trist på landväg

Vist det är trevligt att kunna åka landsväg behagligt MEN det blir bra trist på bana.


om jag inte har räknat fel så var inte skilnaden als så stor som jag trodde. Med std 4:a så blir varvtalet 3800 r/min vid 100 km/h och med sp1 4:a så blir varvalet 4200 r/min. Båda med 185/55-15. Tycker det låter kul med rupp på alla växlar....

citat:
Truls: Jag är lite nyfiken på reedventilerna och hur du ska göra med portningen av insugsportarna, kommer du att kapa kolvarna kanske? Jag vill se bilder . Med tanke på bilden längre upp i tråden så förmodar jag att du kommer köra med std förgasare och Sport/MC insug.


Jag også nyfiken på reedet, det skulle skickas denna veckan hoppas jag. Rent teoretisk så tror jag at insugsportarna blir sänkt til 105mm från blockkanten. Kolvarna filas 5mm. Just nu är insugsportarna orörda, bilder kommer så snabbt något händer.

Hur har du portat spolkanalerna og spolporterna? Tycker detta är det svåraste, kommer nog lite an på verktyget. Jag har bara tilgång til rätt luftfres och dremel med vinklat hode. Inte lätt at komma til i alle krokar. MC innsuget kommer at få std gasare.

tycker våren är farlig när med tanke på alt som återstår...

Truls

_________________
Truls Herland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

96special:
citat:
om jag inte har räknat fel så var inte skilnaden alls så stor som jag trodde. Med std 4:a så blir varvtalet 3800 r/min vid 100 km/h och med sp1 4:a så blir varvalet 4200 r/min. Båda med 185/55-15. Tycker det låter kul med rupp på alla växlar....

Hur har du räknat????

Så här ser det ut:

_________________
Johan Sjölinder
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
citat:
Hur har du räknat????

Med däckdiameter på 0,568m, där ligger nog skillnaden.

Snyggt diagram förresten

_________________
Truls Herland
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Special - 1966
1, 2, 3, 4   >>
20 besök senaste veckan (42754 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande