Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30-87. TILL SALU? | 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 >> 61 besök senaste veckan (117267 totalt) |
Då lägger jag upp lite info om min andra lekbil.
Bilen har jag ägt sen 2002 och den har funkat tillfredställande trots att jag inte har någon historia på bilen. Köptes strax utanför Stuttgart och det enda jag fick med mig hem var ett italienskt registreringsbevis och kvittot på köpesumman. Den har gått runt 23000 mil på mätaren... Bilen är lite skabbig och kommer få lite rostlagning och lack när andan faller på. Drar mig för detta jobbet då det är betydligt roligare att skruva dit åka-fortare-delar. Och NEJ, det är inte jag som har monterat dit VW sidoblinkers... Hittills har jag bytt till stålomspunna slangar, Powerflexbussningar, Z3M diffkåpa, ställbara Koni med camberplates fram och Bilstein sprint bak. Aluminiumlänkarmar och M3E36 styrväxel har också hittat dit. Fjädrarna är tillverkade av TME och är runt 25 mm lägre och 10% hårdare fram och 20% hårdare bak. Denna set up funkar hyggligt men jag står nu i begrepp att skaffa coil over kit istället då jag vill kunna väga in bilen till 100%. När jag ställde av bilen hösten 2003 skramlade det lite i motorn vid kallstart. Eftersom jag i vevan ändå hade ner framvagnsbalk, styrväxel och oljetråget så passade jag på att titta på mina vevlager. Strukturen var ungefär som asfalt... Numera ligger dessa vevlager i en av butiksmontrarna för att visa att det är ganska viktigt med bra olja och framför allt att byta den ibland. Framvagnsbalken byttes eftersom den var sprucken vid motorfästena. Den nya balken blästrades och förstärktes på känsliga ställen för att klara vibrationerna från motorn. |
||||
Ser ut som att det var dig jag fångade på bild sommaren 2003.
http://community.webshots.com/photo/ _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
06 Feb 2005 05:58 BMW M3 E30-87
-------------------------------------------------------------------------------- Då lägger jag upp lite info om min andra lekbil Vad gör du uppe så här dags på en söndag Tobbe? |
||||
Jodå, det stämmer! Kul att se att någon annan har fångat den på bild 80 mil hemifrån! Tror att det var den vändan när både generatorstagsbulten small av och mellanljuddämparen exploderade... |
||||
Hihi, inte lätt när det är svårt |
||||
Hade jag haft en sådan bil och haft någonstans att meka så hade jag också postat på rejsa vid den tiden.
Det är ju enda tillfället mellan arbete, hobby som man måste gå inomhus för att duscha och dricka lite kaffe innan arbetet kallar _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Glöm inte att förstärka baktill _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
|
||||
Jag funderar dessutom på att flytta kränghämmarinfästningen till länkarmen som på vanlig E30. Borde bli enklare än att förstärka fjäderbenet... Eftersom jag har hittat mycket rost i bagaget skall bilen ändå till plåtis och svetsas, läge att slinta med svetsen och förstärka allehanda ställen |
||||
Appappapp! Big nono! Gör du detta kommer du ändra den faktiska fjäderkonstanten ute vid hjulet och det tror jag inte du vill. Den kommer bli mjukare och då kommer skillnaden inte bli alls vad vi tänker oss. Så fundera och mät igen...men ganska 100 på att jag inte har fel i detta. |
||||
Jag hänger inte riktigt med där, det är ju originalinfästningen i länkarmen jag tänker på. Den sitter ju rakt under kränghämmaren. Det är samma kränghämmare till hela E30 serien. Nackdelen jag kan komma på är att originalstaget till de vanliga E30 är kulled i den änden som fäster i kränghämmaren och en gummibussning i länkarmen. Spindelleden är ju fast, utan något flex så det bör ju inte påverka något. Kan du utveckla din tankegång lite mer? |
||||
Samma är det inte, de skilljer i diameter...
om du fäster länkarmen mellan inre och yttre ledpunkt får du där ett utväxlingsförhållande som i slutändan ger dig "hjulkonstanten" för krägningen. Mao de N/mm som hjulet "ser" att krängarne är hård. a-------b--c a = inre länkarmsfästet b = kränghämmarfästet c = spindelleden För att få vad krängarne infäst i b VERKLIGEN ger på c måste vi räkna ut ett förhållande som är: Sträckan a-b delat med sträckan a-c. Då har vi fått den sk. MR (motion ration), rörelseförhållandet mellan dessa två punkterna. Men vi är inte klara, för att när kraften ska fram måste vi göra exakt samma sak igen och då ser det ut: (ab/ac)^2 Nu vet jag inte avstånden i skallen på länkarmen på E30 men för fjäderbenet är MR 0,94 vilket ger en hjulkonstant på 0,88 gånger fjäderns verkliga hårdhet. Är du med? Ut och mät lite längder så har vi svaret på om det påverkar åt fel/rätt/inte alls innan lunchen är över. |
||||
Jag vet att det inte är samma kränghämmare på alla e30 original, men H&R's kränghämmare är samma till alla e30... Jag har knäppt en bild på infästningarna där jag visar med röda fina ringar (är såå stolt att jag lyckades göra de där ringarna) vilka infästningspunkter jag menar. Det jag inte riktigt får in i min skalle är vad det skulle ha för betydelse att jag flyttar den neråt istället. Infästningen på fjäderbenet ligger i princip rakt ovanför hålet i länkarmen. Framvagnsbalken på M3 och vanliga E30 är sak samma, precis som länkarmen. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30-87. TILL SALU? | 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 >> 61 besök senaste veckan (117267 totalt) |