Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3, 4 ... 32, 33, 34   >>
27 besök senaste veckan (179972 totalt)
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
SlimVince skrev:
Det lutar åt samma belägg för egen del... vilken bromsvätska kör du med?
...och på tal om whisky, när jag är har vägarna förbi London eller Edinburgh smiter jag alltid in på Cadenheads, de säljer alllt möjligt, framförallt sådant som inte går att hitta någonannanstans (små serier eller från nedlagda destillerier):

Cadenhead Whisky Shop
172 Canongate
Edinburgh
EH8 8DF
Tel. 0131-556 5864



Bromsvätska: Motul RBF600

Whisky butik:
Jag besökte Gordon & MacPhail i Elgin istället... Sanslöst sotiment...

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
om vi nu återgår till bilen istället så har jag som sagt numera bytt r-däcken till Bridgestone RE540s 195/55-15 och 225/50-15. Dom har nu gått ett banmöte (Mittsverigebanan) och jag är grymt imponerad, dom verkar vara ett strå vassare än Toyo däcken. Jag tog det dock ganska lungt på denna träff så jag har inte testat greppet maximalt... Skulle behöva köra på en bana där jag kört med Toyosarna för att se om det verkligen är någon skillnad...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Det är dags nu. Med sådana hära diskreta breddare kommer det att gå att få in ännu bredare däck


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare

Jo, dom va diskreta... Bra idé oxå att ta bort skyddsglaset från lyktorna...

Nä, allvarligt talat, just nu känns det som jag har rätt bra med grepp, nu vill jag ha mer pulver, å andra sidan känns det rätt bra att ha en motorsvag bil och ändå kunna köra fort... Med en massa mera hästar så skulle man ju inte ha något att skylla på...

Nä, planerna för vintern blir nog nya stolar och 4-6-punktsbälten... möjligen så kan en ny krängningshämmare oxå vara på g...

Sen finns en liten, liten risk att motorn blir isärplockad... toppen portad, nya kammar och kanske något annat pyssel. Men som sagt, jag har fortfarande kul med motorn i orginalskick...

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Nu när man har genomfört den sista bankörningen för säsongen kanske det är dags att göra en liten tillbakablick över de två somrar (och en vinter) av speedsterägande som gått...

Jag köpte min speedster våren 2004 lyckades hålla mig från bankörningar ända tills augusti samma år... Däremot hann jag med en liten semesterresa till Trondheim i Norge.

Under 2004 han jag sedan med två banträffar på Kinnekulle:

2004-08-14 Kinnekulle, TVR/Cobra/Capri-klubbens årliga
Blev inbjuden min kollega Janne som är ordförande i CROCS. Kanontrevligt, vansinnigt kul att köra på bana, men uj vad det slet på däcken... Träffade 7-11 och superMOG, bjöds dessutom på en hisnande åktur i 7-11's elevenreplica. thumbs up

2004-09-25 Kinnekulle Ring: OSC och GTI klubbträff
Skaffade medlemsskap i OSC och åkte till kinnekulle igen. OSC följde SBF:s regler till punkt och pricka vilket gjorde att vi som hade prova på licens bara fick köra 5 varv åt gången, men jag hade kul ändå. Träffade massor av rejsa kändisar och fick med mig ett gäng Speedstrar. Hade hunnit skaffa TOYo RA1 (R-däck) och lyckades snurra efter Mohlins knäpp... (inga skador)

Banträffarna gav mersmak och efter lite uppgraderingar i garaget under vintern (läs tidigare i denna tråd) så var det dag att sätta igång igen 2005:

2005-04-15 Sviestad, Avancerad Förarkurs bankörning
Club Alfa Romeo ordnade förarkurs med licenstagning och jag hängde på. Licens verkade bra att ha...
När vi kom dit hade det regnat hela dagen så det var blött på banan men det torkade upp allt efter som timmarna gick och man fick massor av ovärdeliga tips från instuktörerna. Dessutom hade en fartkamera med stor display efterutgången på torparsvängen, oerhört lärorikt, man fick direkt ett kvitto på spårvalet i svängen. Givetvis skulle man stå på lite extra och jag snurrar såklart i vätan... (inga skador)

2005-05-21 Gotland Ring
Club Alfa Romeo bjöd in till träff och fest på Gotland, fantastiskt kul med massor av trevligt folk (många här från rejsa). Inte nog med att träffen var suverän och blandningen av bilar fantastisk, banan var helt underbar oxå. Utan vidare sveriges roligaste (av de jag provat). Missade ni denna träff är det bara att beklaga, men ta en titt på eftersnackstråden om ni inte reda gjort det. Även på denna träff lyckades undertecknad snurra och rulla av banan baklänges... (återigen utan skador på bilen, nåja jag lyckades blästra tröskeln på vänster sida) Nu började jag känna att det kanske vore på sin plats att lugna ner sig lite... Belönades iaf med en cigarr på efterfesten för avåkningen. thumbs up

2005-06-14 Anderstorp (öppet för alla)
Kvällsträff på Anderstorp, jag kände att jag åtminstone måste testa sveriges enda F1-bana åtminstone en gång. Återigen massor av rejsa, och en salig blandning av bilar, vi var ett gäng speedstrar och för första gången fick man mäta sig mot en turbo speedster. Första passet var det lite väl mycket trafik emmelanåt men det lugnade ner sig till efterföljande pass. Däremot är min högst personliga åsikt att banan är rätt tråkig. En enda kurvkombination resten var bara raksträckor uppdelade av enkla kurvor med samma radie, rätt långtråkigt faktiskt... Nåja kul att iaf ha provat den, men jag kommer nog inte tillbaka med denna bil iaf (så länge jag inte installerar kompressor och får 240+ hk). Lyckades äntlige avbryta min trend att snurra på varje banträff...

2005-07-29 Mittsverigebanan
Mattias_H bjöd in till banträff på Mittsverigebanan, Idel rejsa folk på denna trevliga träff. Hade skaffat nya R-däck (RE540) men pga div personliga skäl så kände jag mig lite avslagen och tog det lungt runt banan. Kände dock att dom nya däcken var några strå bättre än de gamla. Trevligt var det iaf och jag kommer säkert tillbaka. thumbs up

2005-08-14 - Francophilia 05 - Gelleråsen
Återigen en restplatsinbjudan här på rejsa. Trevlig träff med fantastiskt väder trots alla varningar på väderleksrapporterna. Kände för första gången att jag äntligen började kunna köra lite fort med bilen, kände mig inte längre som en komplett nybörjare... Gelleråsen var en rätt rolig bana med Speedstern även om lite mer effekt inte skulle skada.

2005-09-10 Privat Track Day Gotland Ring
Säsongen började lida mot sitt slut och jag började känna en stark dragning till gotland igen, så stark att jag raskt bestämde mig för att åka på tre(!) träffar till där innan årets körningar var slut. Den första av dessa var en privat körning utannonserad här på rejsa, det blev stort bortfall av bilar så man fick massor av körtid på denna underbara bana. Äntligen har poletten trillat ner för min del och jag känner att jag börjar kunna hantera bilen rätt bra. Det känns riktigt kul när man känner att man kan balansera sin mittmotorbil med gasen på gränsen. Finns visserligen massor att slipa på men jag känner mig definitvt inte som en nybörjare längre...

2005-09-10 och 11 Motorklubben på Gotland Ring
Samma helg skulle även Motorklubben ha en träff på GR och jag hade bestämt mig att åka även med dem. Det började med spårval redan på lördagskvällen. Vi hade en mycket matnyttig genomgån med Alec från GR där vi gick runt hela banan och tittade på spårval, kanon bra! thumbs up Det hann sedan bli några varv "följa John" innan mörkret föll. Söndagen bjöd sedan på massor av banåka även om det var betydligt mer trafik än på lördagsträffen. Jag började bli ganska sliten och körde inte fullt så mycket som under lördagen.

2005-09-24 Gotland Ring, Club Alfa Romeo, öppet för alla
Favorit i repris, Nästan samma gäng som på vårträffen och givetvis ett gäng nya bekantskaper, men visst saknade vi några från i våras. Banträffen var kalaskul (jag satte personbästa med 1:37.83) med massor av körtid. Bastun och Festen var lika kul och på söndagen var vi ett litet gäng som dessutom lyckades göra en jättetrevlig bilutflykt. thumbs up Slutsats: En underbar helg på Gotland!

Under sommaren (i mitten på juli) blev det också en semesterresa i Skottland och på Irland i drygt två veckor. Underbara vägar för en Speedster, men bagageutrymme är inte riktigt gjort för långresor så det var tur att jag var ensam i bilen när maltwhiskyn skulle forslas hem.


Nu ska bilen vila. Under vintern ska bromsarna ses över ytteligare. Riktiga bälten och stolar ska monteras. Dessutom måste lite småsaker fixas inför besiktningen i vår...

Montortrim är jag fortfarande kluven inför, antingen behåller jag allt orginal eller så börjar jag modda rejält, vi får se vad det blir. Jag måste isåfall hitta en mekgarage plats för en stund under trimmningen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Jaha, jag visste väl att jag skulle avsluta säsongen med föregående inlägg, men jag blev så sugen att jag åkte till Sviestad...

Skulle jag inte gjort... Summan av kardemumman är att jag nu vet hur det känns att damma in i räcket med en speedster... dessutom hänger det en konstig påse ut ur ratten...

Har redan ältat varför alldeles för mycket så vi pratar inge mer om det, förarmisstag.

Skadorna verkar vid en första inspektion vara reparerbara och är följande:

frontclam
rearclam
höger framljus
höger dimljus
höger bakljus
crashbox lite skadad
kompositramen som håller kylaren ytterst lite skadad
övre bärarm höger fram helt hopknöcklad
stödämpare höger fram ytliga skador troligtvis är funktionen OK
övre stödampsfäste troligen böjt...
Övre bärarmsinfattning i chassit det ser OK ut men utan närmare inspektion vågar jag inte hoppas...
undre bärarm höger fram böjd
övre bärarm höger bak böjd
toestag höger bak helt av
buckla i bakramen
fälgarna bak och fram höger sida har fått sig en rejäl kyss

Detta blir dyrt...
lampor och karossbitar är den stora biten ekonomiskt givetvis...

Men så länge chassiebaljan har klarat sig och jag får tag på alla delar så snackar vi om en helgs för att återställa bilen.

Det kunde varit värre...

Nu är bara frågan om jag ska återställa till orginalskick eller om jag ska passa på att bygga riktig busbil när jag ändå måste skruva i garaget...?

Eller är det bara att bryta ihop och lägga ner? Se till att minimera de ekonomiska förlusterna och gå vidare och börja ägna sig åt någon annan fritidssysselsättning...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6506




Usch Meldert, låter allt annat än kul! Hoppas du mår bra iaf och inte lider några sviter av det som inträffade.
Har själv kört på Sviestad några gånger, får man fråga var på banan detta inträffade?

Rent tankemässigt vad man ska göra med bilen nu är ju svårt, men jag skulle nog satsat på att _inte_ bygga den original igen. De pengar som det tar att få den så bra som den var original (hur bra de nu är?!? ) känns dyra i jämförelse vad man kan göra för skoj om det ändå ska busas med bilen.
Fast när jag läser listan igen så känns det som det är en del att göra,men inte så förbaskat mycket ändå för att ha varit ett räcke.

Jag skulle iaf helt klart satsa på att bygga upp den igen, fast mer lite roligare framtoning än den har original, kanske passa på att ändra de där sakerna man annars inte hade ändrat på (såna idéer man ofta har i huvudet men inte riktigt kan motivera sig att göra med andra ord!)

Lycka till och krya på dig (och bilen)!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Trist, men du har god tid på dig att fixa iordning den till Gotland nästa år.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ajaja fasen vad tråkigt!!!
Bryt i hop o kom igen tycker jag. Surfa runt lite på rejsa o hämta inspiration från alla galna projekt o gör nått kul av bilen. Du har ju en hel vinter på dig thumbs up .
Dude har väll formar till all plast.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



aj aj låter trist och dyrt
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Ta bilder av allt!
Då kan man vi (alla vi speedsterfreaks) avgöra om vad som går att laga/bytas/skrotas..


Ett sätt ur ekonomisk synvinkel, är att om du väljer att lägga ner (MOT FÖRMODAN!) kan du sälja bilen i delar på tyska ebay.
En hel bil i delar blir en ganska stor slant! plus att du blir av med allt på en vecka..

och om du ska återställa till original så måste du ju säga till köparen av bilen när du väl säljer den att den har varit krockad.
Har du dessutom karossdelar som dudes kontakt fixat så är det inte originalfinish....

Hade det varit jag, så skulle jag satsa på busbil eller sälja den i delar.

Nu har ju jag satsa på busbil, men jag köpte en som redan var krockad så situationen är lite annorlunda..

Komihåg att du kan bygga budgetbusbil!, Med original motor osv, bara att du fixar de delar som måste fixas för att få den rulla igen.. Men jag förstår att det kanske inte är ett sånt roligt alternativ när man vet hur en nära originalspeedster går redan.

Jag förstår verkligen ditt dilemma.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



meldert skrev:


Eller är det bara att bryta ihop och lägga ner? Se till att minimera de ekonomiska förlusterna och gå vidare och börja ägna sig åt någon annan fritidssysselsättning...


Den frågan ställde jag mig också efter att motorn rasat i fredags, men kom ganska snabbt på bättre tankar...

Man kan ju inte sluta göra det roligaste som finns....!? Bara att ta nya tag....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10642



Mest väsentliga frågan, vad säger försäkringsbolaget?
Det var ju prova bana där alla bilar var gatreggade, då är det ju vanlig körning på enskild väg. Din försäkring borde gälla om du inte valt "fel" försäkringsbolag.

Jag tror din bil var hel när jag åkte från Sviestad, så jag har inte sett skadorna.
Rent spontant tycker jag det vore lite synd att bygga om den alltför fult när den var så fin alldeles nyss.

Hjulupphängningarna ska du givetvis busa till, man brukar väl t.ex. ändå byta till uniballs i bakvagnen på de där när det blir seriös fortåka?

Kolla om du inte kan köpa lösa karossdelar begagnade, om inte försäkringsbolaget är snälla.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4031



Tråkigt! Hoppas att du mår bra.
Det är väl ekomonin som styr vad det blir av bilen. Vad säger försäkringsbolaget?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tittade till bilen lite i morse (den står ju an hemma hos mig )
inget att förfasa sig över.

mest plastskador samt lite hjulupphängning och lite plåtskador på bakramen.

har i princip alla delar på hyllan också thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Kolla med ditt försäkringbolag. Brorsans M Coupe' satt i räcket innan bron i utgången av Hansenkurvan på Anderstorp förra året. Försäkringen tog skadan efter ett skriftligt intyg på att det "inte var tävling eller träning inför tävling" utfärdat av dem som hyrde banan. Självrisken var ju rena vinstlotten istället för de 45-50 000 kr det skulle kostat...

Lycka till och hoppas att du själv mår bra. Det är ändå det som är det enda viktiga!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Figgz skrev:

Har själv kört på Sviestad några gånger, får man fråga var på banan detta inträffade?

Esset

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



Det va ju tråkigt att höra att du kvaddat den

_________________
Johan Classon
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Lider med dig! Men efter regn kommer sol....

_________________
Lasse Alfons
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
potentiell ljusglimt i mörkret...

Citerat från försäkringsvillkoren:

Vagnskadeförsäkring ersätter skador på den egna bilen som du orsakat själv eller där motparten är okänd. Tillsammans med trafik- och delkaskoförsäkring får du en helförsäkring. (OBS att vagnskadeförsäkring inte behövs så länge din bil har vagnskadegaranti)
Försäkringen gäller för skador på bilen p g a:
- att du råkat ut för singelolycka eller kolliderat med djur
- att du kolliderat med någon annan och själv är vållande till olyckan
- skadegörelse
- att ett träd faller över din bil

Försäkringen gäller inte om föraren saknar körkort, om föraren kört straffbart påverkad av alkohol eller om skador skett i samband med tävling.

Självrisk: Du kan välja mellan självriskerna 2 000, 4 000 och 6 000 kronor. Valet påverkar din premie. Om föraren är under 24 år och orsakar olyckan tillkommer en extra självrisk på 1 000 kronor.

Extra självrisk 5 000 kr tillkommer om brist finns på bilens lagstadgade däck.


Har hittils inte hittat något om bankörning, men vet att jag läst det någonstans... måste leta i mina papper.

_________________
Mattias Meldert
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Vad har du för försäkringsbolag?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3, 4 ... 32, 33, 34   >>
27 besök senaste veckan (179972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande