Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab og900
1 besök senaste veckan (3226 totalt)
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46


Trådstartare
Kaross:
4d og900 -90 sedan med glasfiberhuv och baklucka. Bakruta och sidorutor bak i pollycarbonat. invändigt lättad på allt onödigt. 7 pungts bur och en Sparco stol med 4p-bälte.

Hjulupphägning:
Svetsförstärkt i infästningar och länkarmar(boxad).
Nylon och aluminiumbussningar i fram och nya orginal bak.
Bilstein dämpare och framfjädrar från sellholm. Lesjöforsfjädrar bak.
Spindelleder modifierade för ökad caster.
orginal krängare.
Fjädertornsstag.

Motor:
b212 med smidda oljekylda Venolia 8.5:1, portad 2,3l korttopp med Trollspeed kammar(10.7, 272)
Titan retainers, NP-fjädrar, förstärkta förbränningsrum, mekaniska ventiltryckare, 8st 9k Aero spridare.
Viktad och ballanserad bottendel, x-grenrör, Svänghjul och remskiva i aluminium.
SAAB Trionic 5 mappad av SQR.

Turbo:
Garrett T04E comp A/R ,70 avgas A/R ,63 skruvat 360 lager.

Växellåda: SAABs 4 vxl dogbox med 4-kjedjad förstärkt primär, lammellaxel, växelförare, fingrar mm.
Salsbury lamelldiff, 9:35 slutväxel, oljekylning.
Ca 235 km/h @ 7000 rpm

Intercooler: MIH evo XII

Däck&fälg: 17x7" Yokohama R032 225 17" el
16x6,5 Yokohama R032 205 16"

Övrigt:
Vikt på bilen, uppskattat till ca 1100 kg. 9-5 aero ok och skivor, Tarox belägg.

Effekt: 266 hk/ 315 nm @ 0,8 bar (med oportad 2,3 långtopp och standard kammar)

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Skoj med fler Saabar.
Eftersom jag är först att svara så får jag väl komma med den obligatoriska begäran om bilder
Är lådan tätstegad eller standard?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Trevligt att se din bil här thumbs up

För det är väl din bil här va? http://www.900aero.com/main/cars_feat_qrille.htm

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Skoj med fler Saabar.
Eftersom jag är först att svara så får jag väl komma med den obligatoriska begäran om bilder
Är lådan tätstegad eller standard?


Bilder kommer.

Den är tät men nu med orginal slutväxel 9:35, förra året körde jag med 6:31 och det var lite motorcykerkänsla över lådan då.

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Trevligt att se din bil här thumbs up

För det är väl din bil här va? http://www.900aero.com/main/cars_feat_qrille.htm


Yepp.

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46


Trådstartare
Lite bilder då...


















_________________
Kristoffer Olsson
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kul att man bygger om en og900 rätt mycket.

Några prestandasiffror?
0-200km/h t.ex
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Dags att uppdatera lite Qrille?

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
Bassesaab
Örsjö
Här sen Jul 2005
Inlägg: 8



Citat:
Dags att uppdatera lite Qrille?

Ja, uppdateringen lyder väl snarast som att projektet är nedlagt och bilen är såld.. står utan drivlina för närvarande

_________________
Sebastian Berglund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab og900
1 besök senaste veckan (3226 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande