Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65 (med rallykomplex)
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (16025 totalt)
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Mitt bilfokus har splittrats en aning på grund av denna skapelse:


På Blocketannonsen och över telefon sades den vara rostfri och snyggt ljusblå, så jag åkte en vacker junidag till Umeå och fick fann sund bil som tyvärr såg lite trist ut. Återigen gick drömmen om det orörda lagårdsfyndet i kras.....

I augusti hörde säljaren av sig och bjöd ut bilen till ett mycket överkomligt pris, så det var bara att kroka på ett släp och åka. Tanken var att snygga upp bilen och åka med den utan att lägga ned för mycket jobb, hel och ren standardbil helt enkelt. Men men.......
Jag hade ju en grupp1 filning liggande sedan ett halvår som vore kul att testa

Så jag monterade ihop motorn för att sätta i den i bilen.

Samtidigt så passade jag på att modifiera en Volvogenerator och prova min 44mm Solexförgasare som har modifierats för Saabbruk. Vidare så har jag monterat en främre ljuddämpare från Saab Sport tillsammans med dubbla rör under bilen och 2" burk där bak.
Tillsammans med en knippe extraljus och piggdäck så har man byggt sig en egen rallybil

Det här kommer att bli en lämplig bil att jaga runt med på isbanorna framöver. Just nu så pågår bestyckningsarbete för att få maximal körbarhet på motorn, för stunden går jag till botten med emulsionsrörets hemligheter med borrmaskin och lödkolv

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3993



Såååååå läcker! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



det var den fräckaste bilen jag sätt på länge...har du tänk att lackera om den eller du ska behålla den nuvarandre färgen för ännumer resighet?

_________________
Björn Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10194



Uhm.. Du känner inte för att sälja dendär bilen?

Jag tror jag är lite kär.. Så himla läcker!

_________________
Anders Hansson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Njaä, jag tänker nog inte sälja bilen så här direkt, men för den intresserade så finns det ju ett skapligt bestånd med långnosar i landet som är ganska fräscha för en rimlig slant. Trubbnosarna har hunnit bli dyrare. Jag tittade faktiskt på en likadan bil fast vit som hade en inredning i nyskick innan jag köpte den blå.

Hela bilen har blivit omlackad en gång i tiden, men kulören har bleknat. Eftersom jag var tvungen att lacka om sidoplåten och bakskärmen på vänstersidan så misstämmer kulören där.
Bilen ska egentligen vara lite grönare i nyansen, men jag orkar inte hålla på med specialbrytningar så det får vara så tills det blir dags för den riktiga uppfräschningen. Jag tänkte nämligen låta den utveklas till Klassisk rallybil enl appK i förlängningen.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Åhhh va häftig!

_________________
Peter Karlsson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Räcker det inte med en regäl polering för att återfå lite av originalnyansen?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Fräsig bil!


Detta är ju en bild för drfitingkristian
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Räcker det inte med en regäl polering för att återfå lite av originalnyansen?

Nä, jag har redan försökt. Bilen har nog blivit lackad med en sämre sorts färg som blekts något hemskt. Bakom lister o.dyl som inte har blivit utsatt för solen så stämmer det bättre.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Ja, du vet ju förhoppningsvis redan vad jag tycker om tvåtaktssaabar. Just en -65 var ju också en av mina första körupplevelser. thumbs up thumbs up thumbs up

Jag tycker dock att den grå/grön/bruna färgen på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5230 stämmer ännu bättre med hur en 96 ska se ut...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Ja Pär, jag känner väl till din nostalgiska kärlek till tvåtaktsSaabar . När jag skaffade min savannbruna Saab så tyckte jag inte att färgen var direkt upphestande, men att bilen skulle duga som testbänk och lite bus. Nu har ju det hela ju spårat ur lite och blivit långt seriösare än vad jag tänkt från början...........

Men jag har kommit att gilla kulören mer och mer med tiden. Racerbilar måste inte vara röda. Men den bilen har ju en egen tråd.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



tvåtaktsmicke skrev:
Ja Pär, jag känner väl till din nostalgiska kärlek till tvåtaktsSaabar . När jag skaffade min savannbruna Saab så tyckte jag inte att färgen var direkt upphestande, men att bilen skulle duga som testbänk och lite bus. Nu har ju det hela ju spårat ur lite och blivit långt seriösare än vad jag tänkt från början...........

Men jag har kommit att gilla kulören mer och mer med tiden. Racerbilar måste inte vara röda. Men den bilen har ju en egen tråd.

Kan bara säga.... vacker bild
thumbs up
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Emulsionsrörets hemligheter håller på att knäckas snart men vissa saker förbryllar mig fortfarande. Från början reagerade motorn som jag tänkt på modefieringarna, men nu börjar verkan att avta så jag får ta mig en funderare igen. Jag försöker nämligen att få ut maximal körbarhet på motorn även längre ned på registret eftersom jag fortfarande har en std-låda i bilen. Men men, skam den som ger sig.

Man får löda och borra

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Ursäkta en som tyvärr inte är så invigd i tvåtaktarna... Vad är emulsionsrör, vilken funktion har de och vad är det du har i handen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Vad är emulsionsrör

Uppgiften är att ge olika bränsle/luft blanding olika gashastigheter.
Vad Micke håller på med är att labba med att få lagom mycket soppa över hela registert, detta gör med storleken och plaseringen av de tvärgående hålen.

I botten på emulsionsrör brukar det sitta ett soppamunstyke och i toppen ett luft, som man också kan labba med storleken på. Allså varianterna är oändliga.

ps även 4-taktare med förgasre har e-rör. Hmm inte SU förståss.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Tyvärr så visade sig min fina 44mm förgasare vara för stor gentemot motorns trimningsgrad. Det var omöjligt att få rätt bränsleblandning över hela det önskade varvtalsregistret. Hade jag haft en tätstegad låda så vore det lättare att leva med. Men men, jag tog helt enkelt och monterade en std 40mm Solex istället och den fungerade på en gång.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



tvåtaktsmicke skrev:
Tyvärr så visade sig min fina 44mm förgasare vara för stor gentemot motorns trimningsgrad. Det var omöjligt att få rätt bränsleblandning över hela det önskade varvtalsregistret. Hade jag haft en tätstegad låda så vore det lättare att leva med. Men men, jag tog helt enkelt och monterade en std 40mm Solex istället och den fungerade på en gång.


Rätt svar på ditt problem hade ju förstås vara a trimma MER!!!!

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Självklart så har du rätt Jag tror faktiskt att det skulle hjälpa bra mycket att bara bygga en pipa. Men syftet med bilen just nu är att göra den lite piggare än original med minsta möjliga jobb för att skruva upp körglädjen ett par snäpp till . Jag har ju fortfarande kvar trumbromsar och standardlåda, däremot så har jag faktiskt bytt ut stötdämparna fram mot några gasfyllda orangea saker med svarta damasker, jag vet ej märket för etiketten är borta

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Nu när jag har sköljt ett antal liter oljeblandad bensin genom motorn så tänkte jag berätta lite om det nu när jag har bilder på det


Nu är det inte jag själv som kör på bilderna, utan en kompis som inte kunde hålla sig........

Bilen funkar bra i sin nuvarande form, den både räcker till och blir över för att matcha banskötarens 740 GLE. På de krokigare partierna blir det faktiskt Volvoförnedring , på de öppnare delarna däremot tappar man när det är rakt.

Önskemål inför sästa vinter:

Spec1 låda (har en drevsats liggande i en plasthink)
Trimma motorn lite till för att få den starkare och varvvilligare, tillsammans med avgaspipa borde min stora fina förgasare funka bra
Plocka bort krängningshämmaren för bättre drag genom tvära svängar.
En fastare stol än originalet

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



oj vad härligt, jag får ståpäls bara jag tänker på ljudet
och dofterna !

Jag var med och gjorde slut på ett antal trubbnosar i rallyskogarna
på det glada 70-talet, så detta är ju verklig nostalgi ! thumbs up

Du har säkert redan hittat hit,
http://www.classicsaabracing.com/index-sv.htm , annars så har du riktigt
goa grejor till knallkorken här


/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Plocka bort krängningshämmaren för bättre drag genom tvära svängar.

Nej, styva upp den lite till bak istället.

citat:
Spec1 låda (har en drevsats liggande i en plasthink)

Hmm plasthinksinnehållet skall väll aldrig till fjollträsk måntro?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65 (med rallykomplex)
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (16025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande