Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Hahlin7 "två 2012 videos" | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 11 besök idag (118623 totalt) |
Jag, mina bröder Tobias och Simon samt Vår pappa Ulf tänkte sätta ihop en Sjua till sommaren -05 om allt går som det ska och vi inte bråkar allt för mycket
Det blir rätt mycke budgetbygge och vi ska ju inte använda det lättaste motor och drivlinepaketet men den blir nog rolig ändå. Kaross Karosspaket från DD7 Motor B21 Turbo, nyrenoverad original bottendel, portad topp, k-kam, Garrett T04E, kanske megasqirt annars dellorto 40. Effekt 150+ Hk... Transmission M 45 låda i aluminium med sinterlamellkoppling, Volvo 240 bakaxel med lamelldiff. Chassie Framvagn med A-armar och ford taunus spindlar, modifierade till 4*100 bultmönster, Bakvagn uppgängd i fyrlänk med lågt panhardstag, coiloverdämpare runt om Bromsar bak är det nedsvarvade Vw skivor med golf gti ok Fälgar Banracing: 7,5*13" Revolution splitfälgar Gata: 7,5*17 100+ qualifierfälgar Däck Banracing: 205/60-13 R-däck Gata: 215/40-17 nonamedäck Inredning Stolar, bälte, instrument, Hyudralisk handbroms, mm Vikt Tjänstevikt 750kg? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||||
Här kommer lite bilder på det vi hunnit hittils.
Så här såg ramen ut när vi köpte den, det var en påbörjad halvfärdig ram med a-armar, styrväxel taunusspindlar med 4*100 bultmönster, 240 bakaxel med fyrlänkstag också med 4*100 bultm, samt medföljde Revolution 7,5 * 13 tumsfälgar 13 tummarna Nyrenoverad B21a Garret T04E med 50mm inlopp Här har vi svetsat de runda rören på sidorna och byggt kardantunneln, vi tackar Tomas så mycket för all hjälp och lån av verktyg. Vi provade att polera fälgkanten och det blev riktigt bra tycker jag, vi ska kanske lacka om centrumet också. Ja det var allt för nu men det kommer mera. Jag kommer också lägga upp bilder på min hemsida. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||||
Det är riktigt skoj. Jo det är riktigt många sjuor som byggs, det finns säkert 10 - 15 st bara här i Umeå med omnejd. Men efter att fått låna Tomas Danielssons sjua en hel kväll i somras kunde vi ju inte göra annat än att bygga en egen... Körglädjen i detta fordon är riktigt svårslaget även om det satt en original B23 A i Tomas Gula. Jag kanske ska tillägga att det inte blir min bil utan pappas, men jag kommer nog att nyttja den friskt. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||||
Min var först!! _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Tjena kul att ni är på gång är det mycke jobb att få dit vw bromsarna?Jag tror att snart att det är vanligare att köra seven än 245a i hörnefors o sörjöle trakten MVH Anton
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||||||||
Tjena Anton Ang vw bromsarna så har vi inte gjort nåt än, killen som började med ramen har svarvat om drivaxlarna, skivorna och bytt bultmönster till 4*100 så skivorna är bara att trycka dit, men Golf Gti oken är inte ditpassade.. jo 240ina börjar nästan bli eftertraktade nu..... haha _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||||
Jo det funkar nog bra, och man får ju ner priset rätt mycke med volvokomponenter... vi får väl kompensera vikten med att ladda mera. skulle iofs vara rätt fränt med ett alublock och en aluaxel men då blev det helt plötsligt inte lika billigt längre.. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||||
om 240orna börjar ta slut så går det lika bra med 740, åtminstone om man bygger Dala7or.
www.dala7.se Nu är det ju en större version av en vanlig Seven och jag känner inte till dimensionerna i en DD7a. Vill man satsa på en lättare motor så är en Suzuki Swift GTi maskin aldrig fel... Snabbaste vägen till prestanda: loose some weight. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
varför inte en fiat motor från en 124 sport.
Billigare blir det inte och vilken motor! lycka till! Jag kommer gärna med tips om ni behöver. mvh henrik _________________ Henrik Grimshorn Helt hemmabyggd super7 (7up) Porsche 911T (modifierad) -72 Porsche 993 4S -97 |
||||||||
Ähh, du ska inte klaga... du har ju till och med fått äran att dra hem min trasiga bil på släp.... OBS OBS, inte på grund av motorhaveri.......! Vänta bara tills Acke går loss om Hondamotorer..... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Ja, fast det tycker jag bara är kul att bjuda till. Vem vet, kanske är det jag som behöver hjälp nån dag?
(nej nej, inte insnöade, inte alls) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Dock ett seriöst tips: Varför inte en Alfa Twincam från lämplig 75TS? Lätt i aluminium, finns många på skroten, enda problemet är kanske att den är lite hög men borde väl inte vara större än närmaste B2x?
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
skulle inte min fiat motor vara ett seriöst tips? _________________ Henrik Grimshorn Helt hemmabyggd super7 (7up) Porsche 911T (modifierad) -72 Porsche 993 4S -97 |
||||||||
och inte heller mitt Suzukitips? Fast nu verkade det ju som de hade redan bestämt sig för motor och Volvo finns det ju både gott om färdigbyggda busmaskiner och trimdelar till salu så har man bara utrymme i bilen så är det ju om inte annat ett bra val rent ekonomiskt. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Jo, absolut. Jag menade dock mitt "dock" relativt min andra mindre seriösa inlägg. Jag har lite svårt för att många byggare väljer en Volvo motor i grunden (som förvisso är billig) och sedan lägger pengar på att trimma den, istället för att välja en hyfsat potent motor från början. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Det har jag också svårt för. Två kompisar har just köpt varsin volvomotor, färdigtrimmade och klara till vrakpriser. Det finns en uppsjö gamla volvotrimmaskiner och billiga trimdelar ute i stugorna som bara väntar på att hitta nya fordon. Jag är absolut ingen vän av Volvo i annat än brukssammanhang och skulle tycka att det var ett hyfsat antiklimax att personligen behöva köra med mer än en Volvo, men inser fördelen med en uppskrämd volvomotor registrerad med lägre effekt för att komma runt vikt/effektregeln när man bygger för första besiktning. Förvisso nöjd med min motor, men om jag själv fick välja ny maskin nu och skulle jag nog gå på någon skottsäker Honda eller Toyota, om man bara fick det att funka med växellådan. Ska bli spännande att se om Acke får ihop det. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Acke har väl köpt båda motor och låda från en bakhjulsdriven Honda, så det bör väl inte bli nåt problem ? (jag tycker iövrigt att det är kul att folk byggar med Volvo delar) _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Hahlin7 "två 2012 videos" | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 11 besök idag (118623 totalt) |