Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
En seven för vettiga pengar??
<<   1, 2, 3   >>
28 besök senaste veckan (20192 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



super7 skrev:
Är rädd för att det inte är så lätt..



Varför då..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



super7 skrev:
Är rädd för att det inte är så lätt..


Jag har tillverkat kitcars sedan 1980..............men du kanske vet något som inte jag vet

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5601



ButterflyRacing skrev:
super7 skrev:
Är rädd för att det inte är så lätt..



Varför då..??


Först måste den ju skrotas ut och avregisteras...se så går en besiktning på 15000 ca...det är ju buller prov..identitets koll..vägning...miljöavgift...
allt kostar...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



super7 skrev:

Först måste den ju skrotas ut och avregisteras...se så går en besiktning på 15000 ca...det är ju buller prov..identitets koll..vägning...miljöavgift...
allt kostar...


Ja men hallå..............Ska du skrota ut en bil som inte är regad i sverige.

om du köper en hög delar i Tyskland eller England, för att bygga bil i Sverige..........eller om du köper en hel bil i Tyskland eller England........"plockar isär" den, och sedan bygger en bil av delarna i Serige............ Vad är skilnaden.

Något som ser ut som en bil, köpt i Tyskland, är inte en bil i sverige fören den är registrerad

Det finns säkert någon som fattar detta..........som orkar förklara............det värsta jag vet är folk som bara säger att det där går nog inte.

Är det någon som seriöst vill har hjälp med ovanstående........skriv ett PM i stället.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



super7 skrev:
ButterflyRacing skrev:
super7 skrev:
Är rädd för att det inte är så lätt..



Varför då..??


Först måste den ju skrotas ut och avregisteras...se så går en besiktning på 15000 ca...det är ju buller prov..identitets koll..vägning...miljöavgift...
allt kostar...


Det var väl därför frågan kom upp från början eftersom man ville köpa en "färdig" bil billigare än att bygga den själv... Och då är det väl självklart att man räknar med dom kostnaderna och ställer dom i jämförelse med att bygga en ny i sverige (då kostnader ändå kommer) eller köpa en begagnad i sverige.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5601



ButterflyRacing skrev:
super7 skrev:

Först måste den ju skrotas ut och avregisteras...se så går en besiktning på 15000 ca...det är ju buller prov..identitets koll..vägning...miljöavgift...
allt kostar...


Ja men hallå..............Ska du skrota ut en bil som inte är regad i sverige.

om du köper en hög delar i Tyskland eller England, för att bygga bil i Sverige..........eller om du köper en hel bil i Tyskland eller England........"plockar isär" den, och sedan bygger en bil av delarna i Serige............ Vad är skilnaden.

Något som serut som en bil, köpt i Tyskland, är inte en bil i sverige fören den är registrerad

Det finns säkert någon som fattar detta..........som årkar förklara............det värsta jag vet är folk som bara säger att det där går nog inte.

Är det någon som seriöst vill har hjälp med åvanstående........skriv ett

PM i stället.


Det jag menade var att om man köper en färdig Lotus i nått annat land i sverige ...den är ju säkert registerad i det landet...kan ju inte bara ta in den i sverige utan att skrota ut den i det land den var köpt från..eller hur..
Jag slipper ju sånna bekymmer..har ju redan en...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Ja just det...............jag kan bara säga att det går................om man tycker det är en bra affär.



(TYVÄRR KÄNNER JAG MEJ TVUNGEN ATT TA BORT EN DEL AV DETTA INLÄGG I EFTERHAND, DÅ DET KAN SKADA PERSONER SOM JAG HÄRRÖRT TILL.........JAG BER OM URSÄKT FÖR ÄNDRINGARNA)



Dessutom har jag byggt sex st nyckelfärdiga Cobror ut till kund, under åren..........och det går............om man vill och gör rätt.

Men ringer man till bilprovningen och bilregistret och frågar...då går det inte..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5601



Fredrik - SLC skrev:
super7 skrev:
ButterflyRacing skrev:
super7 skrev:
Är rädd för att det inte är så lätt..



Varför då..??


Först måste den ju skrotas ut och avregisteras...se så går en besiktning på 15000 ca...det är ju buller prov..identitets koll..vägning...miljöavgift...
allt kostar...


Det var väl därför frågan kom upp från början eftersom man ville köpa en "färdig" bil billigare än att bygga den själv... Och då är det väl självklart att man räknar med dom kostnaderna och ställer dom i jämförelse med att bygga en ny i sverige (då kostnader ändå kommer) eller köpa en begagnad i sverige.


Vi får väl vänta och se vad therealpinto har att säga, han håller ju på med SFRo besiktningar...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



super7 skrev:
[
Vi får väl vänta och se vad therealpinto har att säga, han håller ju på med SFRo besiktningar...



Det var ju just det jag sa..................gå och fråga folk som har till uppgift att sköta regelverket..........då går inet.

IDIOT

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2467



ButterflyRacing skrev:
Det var ju just det jag sa..................gå och fråga folk som har till uppgift att sköta regelverket..........då går inet.

IDIOT


Ibland skall man nog räkna till tio innan man postar ett inlägg, förstör inte den trevliga tonen här med påhopp

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Ibland skall man nog räkna till tio innan man postar ett inlägg, förstör inte den trevliga tonen här med påhopp



Eller elva...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



JAG RÄKNADE TILL TREHUNDRA...........och jag kan fortfarande inte fatta varför han la sig i diskutionen.
Det är ett känsligt ämne, som måste hanteras varsamt.
Normalt svarar jag inte på dessa frågor på offentliga ställen.........det är väl att jämföram med skatteplanering........man diskuterar det bland vänner..........
Mitt misstag var att jag inbillade mej att alla på Rejsa kan betraktas som vänner.........ack så fel.
Det finns idioter överallt.........och jag står för vad jag säger.

Tydligen får man diskutera delikata ämnen via PM i fortsättningen.........
Det tycker jag är synd..........för jag hjälper gärna till att få konstiga bilar besiktigade...........och jag är bra på att hitta udda lösningar........och delar gärna med mej av mina erfarenheter..........dom som inte har förmågan att sätta värde på det....... KAN FARA ÅT HELVETE.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Men jag gillar resten av er...........skarpt........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5601



Kan för övrigt säga att det finns en som tillverkar Lotus ramar här upp i Umeå

och dom som bygger har räknat med att bilen skall kosta ca 40-60 tusen besikad och klar! och då har du en besiktnings kostnad på ca 15000 vill man slippa lite billigare undan så sätter man dit en motor med cat...då slipper man 7000 kr i miljöavgift.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
....KAN FARA ÅT HELVETE.


Men hallå! INTE okej att skriva så..... >


/Magnus


PS:
Jag tror jag skänker dig en liten specialtitel som straff. Den får du stå ut med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Jag tyckte det hela var 100% uppenbart. Håkan, du skrev att det är möjligt att gå runt regelverket och Nisse ifrågasatte lämpligheten att kringgå regelverket genom att peka på vad man bröt mot.

Jag tror inte någon ifrågasatte det du skrev om att det _går_ att kringgå. Fast även det är ju fakktiskt en okej fråga som man inte behöver bli förbannad över...

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5601



Det jag undrade från början innan det spårade ur...
Var ju att om man köper en färdig bil utomlands som är regad i det landet!. Om vi då säger att man tar in den i delar i sverige...går ju bra...men hur gör man med papprerna på bilen från det land man köpte den..måste dom inte skrotas? för annars finns det en bil där som inte existerar i verklighet men på papper! är det inte så?


Håkan jag vet att det går att köpa nyckelfärdiga bilar...jag körde hem min Lotus Men den var dock inte registerad...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Jag tror inte man kollar att den (hela) bilen som exporterades kommer fram till nästa land ÖHT?

Den kanske plockades i småbitar på färjan mellan länderna...

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Visst kan man göra som Håkan/Butterfly säger, men då tänjer man på reglerna och man riskerar också de undantag vi faktiskt har för *amatörbyggda* fordon. Jag ska inte moralisera om det, och tänker inte debattera den saken mer heller.

För att förklara kostnaderna:
SFRo-besiktning: 3000:-
Miljödispensavgift: 7000:- (om man inte väljer motor med kat - då blir det 0:-!)
Regbesiktning: 2000:- (cirka...)
Bullerprov: 700:-
Ev. vägning: 250-300:-

Summerar vi detta blir det runt 13000:-, så att säga att man kan räkna med runt 15000:- i avgifter är nog ganska rätt. Det tillkommer ju också ev. milersättning för SFRos besiktningsmän, kanske någon ombesiktning hos Bilprovningen och i vissa fall också bromsintyg på motorn.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5601



Ibland är besiktnigen kinkig på bromsintyg....
Mitt godtog dom inte ...men det kanske var ett missförstånd inom
Bilprovningen, kan man strypa en avgasklassad cat motor?
själva strypningen är ju inga problem....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Gustaf. En sak har jag funderat på. Kan man köpa en strypt
Hayabusamotor med intyg på tex 90Hk och få bilen godkänd?
Det kan ju finnas andra saker än Hk som man vill åt. Tex. vikt
sekvensiell låda mm.

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Sparade trådar/FAQ
En seven för vettiga pengar??
<<   1, 2, 3   >>
28 besök senaste veckan (20192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande