Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77 mitt första projekt någonsin!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11696 totalt)
charlie
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Hallå alla glada, Charlie var namnet.

Har ett rätt å stort bilinresse sedan några år tillbaka.
Har åkt på lite banträffar mm och hållt mig aktiv.

Senast satt jag i en EVo VI som jag sålde nu i höstats när jag träffade tjejen i mitt liv!
En Volvo S60 inhandlades med behovet av en "busbil" fanns hela tiden.

Vännerna runt omkring hade eller skaffade sig vinterbilar och låg i garagen.
Började leta ordentligt och hittad en Ascona 5mil norr o Härnösand (inte direkt nästgårds).

Tog tjuren vid hornen och hämtade hem den enl. annonsen nästan "rostfria" skapelsen.


Flames a lá norrland...




Till saken hör det att jag ALDRIG har lagat bil förrut. Men den saken skulle ändra sig...



När det ser ut så här så är det bara att lära sig.





Den här 1,9l moroten med 36/36 ser riktigt ledsen ut och kommer att få omvådnad snart.



Lyckligt vis har jag en SUVERÄN svärfar som inhandlade en ny svets som jag kunde andvända.

Så det var bara att lära sig på egen hand!

Å vad e världen utan lite vit hammarlack?



Var ute i Gustavsberg och pratade lite med Guss.
Fick ordentlig hjälp av kompisen Matte som hjälpte den glade amtören att stoppade in buren!





Så ser den ut nu.
Jag har förhoppningar om att den skall rulla i vinter så jag får ha lite roligt.
Till sommaren har jag som mål att ha rivt ordentligt och fått ordning på skärmar och lack samt uppgraderat bromsar, stötdämare. Och så vill jag stoppa ner en större motor med insprutning.

Projektet fortgår och jag kommer att försöka lägga upp bilder unde projektets gång.

//Charlie en glad amatör

_________________
Charlie Aldenstam
Försöker få fart på min B-Ascona från -77
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ännu en busig Opel...
Ser bra ut och du verkar redan vara en bit på väg thumbs up
Gillar eldsflammorna

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Krögarn
Karlstad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 52



Ser kul ut.

Jag har en likadan fast en -78:a som vinterbil. Dock har jag funderat på att framöver bygga nåt roligt på den.
Din såg faktiskt friskare ut i golvet än min vilket bara är att gratulera.

Vad tänker du skicka ner för motor under huven? C20XE?
Vad ska du satsa på för bromsar?

Var det inte synd att måla så fint inne i bilen redan...tänk om du kommer på att du vill ha en motor där växellådan hamnar längre bak eller nåt sånt så du får kapa upp hela kardantunneln och rekonstruera den sen?

Ska du hänga dit en diffad bakaxel från Manta?

Ja trevliga bilar är det.

_________________
______________
Andreas Nyström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Välkommen i gänget!

Det är bara att gratulera.

_________________
William Ekström
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699



oplarna tar över .

En rekord 2.2i passar i stort sätt rätt i. Rätt vanligt att man byter till den och det är ett bra "nybröjarprojekt". Billigt också, så man slipper väldigt snea förhållanden mellan bilpris och motorkostnad, jag ligger på 1:10 med motorn jag bygger nu . Enda nackdelen med den är väl att den passar bäst i en traktor . Men en lite roligare kam kan ju göra den lite roligare. 122hk eller så har den orginal.

Motorn har dock ett trevligt bottenvrid orginal, rätt kul när det är lite halt ute . Dock drar den mycket kasst över 5krpm.

_________________
Markus Ålind
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Du har lite CIH-information här:
http://www.gottby.com/racefakta/index.php/Motor/OpelCIH


Jag har en 2.2:a själv, men skulle jag börja om från scratch så skulle jag eventuellt välja en 2.4:a istället.

Fördelen är längre slag, bättre stakar.
Nackdelen är sämre kolvar.

2.2:an har 115 hk med orginal traktorkamaxel.
2.4:an har 122 tror jag.

_________________
William Ekström
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1867



Kul med fler gammeloplar. Du har väl tittat in på www.Opelsportclub.com . Det bjuds många trevliga banträffar där.

Så jag är inte ensam om hammarlack till golvet

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Hammarlack är väl själva grundstenen i alla gamla oplar...eller?

Kul med fler...välkommen, hoppas du lyckas med ditt första projekt
Kolla gärna in mina vänners sida på www.Opelgaraget.com där ligger en del byggbilder som kanske kan ge insperation

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
charlie
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Kul med fler gammeloplar. Du har väl tittat in på www.Opelsportclub.com . Det bjuds många trevliga banträffar där.

Så jag är inte ensam om hammarlack till golvet


Inloggad varje dag och tittar runt thumbs up

_________________
Charlie Aldenstam
Försöker få fart på min B-Ascona från -77
Citera
charlie
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Är tacksam för all hjälp och förslag jag får!

Kommer nog at behöva lite glada tillro här och där när jag

_________________
Charlie Aldenstam
Försöker få fart på min B-Ascona från -77
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



William Ekström skrev:
Jag har en 2.2:a själv, men skulle jag börja om från scratch så skulle jag eventuellt välja en 2.4:a istället.

Fördelen är längre slag, bättre stakar.
Nackdelen är sämre kolvar.

2.2:an har 115 hk med orginal traktorkamaxel.
2.4:an har 122 tror jag.


Jag skulle också satsa på en 2.4, fast med Mahle kolvar, om kag inte missminner mig så är det 124 hk i 2.4, men 2 hk hit och dit

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Är verkligen 2.4 kolvarna så dåliga?
2.4 är nog nice men dom är ju ganska mycket svårare att hitta än 2.2:orna.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6509



Ännu en Opel, härligt! Hoppas man får se den på sommarens banträffar med!

Jag skulle med fördel vilja se en C20XE i den där bilen... den motorn är bara helt underbar.
XE:n är inte så dyr, men den rör på sig riktigt bra!

Bilen med ruggigt mycket fräschare med lite hammarlack på golvet, gör likadant i motorrummet så jädrar ser den fin ut! thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
charlie
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Så där ja, då har jag något att sitta i också!

Har lagt vantarna på 2st Recaro Profi stolar.



Något liggslitna i kanterna men vad gör det.
Bilen skall inte stå på utställning, grejerna skall andvändas!!!

Trevlig helg på Er alla!

//Charlie den glade amatören

_________________
Charlie Aldenstam
Försöker få fart på min B-Ascona från -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Kul med fler oplar! thumbs up

och för att en gång för alla göra slut på 2,4 CIH-effekt frågan så följer här ett citat ur -90 års instruktionsbok till omega:
citat:"Motor 2,4i-K. Effekt enl. DIN (kW vid v/min) 92/4800
Vridmoment enl. DIN (Nm vid v/min) 195 /2400-2600"
slut citat

Alltså, 125 hk (om man multiplicerar med 1,36) och 195 Nm. Det var väl inte så svårt?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Kul med mera oplar!

Håller på med exakt samma projekt som du Charlie!

Jag undrar om du skulle kunna skaffa fram flera bilder på din bur? sitter sj med en gussbur som ska in men man e lite osälker på hur!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ugglan
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tjenare..
Jag sitter inne på en liten text med info om hur man får ner en C20XE, alltså 2,0 16V motorn i Ascona/Manta B.
om du vill kan jag mejla den till dig. Men kom ihåg att det inte är en guide på hur man gör utan det är mer som ett komplement och den innehåller en hel del fakta man bör känna till innan man börjar bygga.

Nice bygge är det hur som helst.

_________________
Henrik Hedlycke
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Jag rekomenderar att prata med Henry Kickmaier från katrineholm om ni vill ha förslag/hjälp att bygga Opelmotorer. Killen jobbar heltid med det (har firma Henrys motor), och är ruggit duktig.

bygger även special lösningar.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Mycket kul att se denna Opel!
Är själv ute o spanar efter nytt objekt.

Vad ska man titta efter gällande oplar?
Några tips?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Roger Gustafsson skrev:
Mycket kul att se denna Opel!
Är själv ute o spanar efter nytt objekt.

Vad ska man titta efter gällande oplar?
Några tips?


Snälla mer tipps!
Jag har just skaffat en ascona b och vill veta massor om hur man gör dessa till potenta banbilar!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Roger Gustafsson skrev:
Mycket kul att se denna Opel!
Är själv ute o spanar efter nytt objekt.

Vad ska man titta efter gällande oplar?
Några tips?


Kolla Opelsportclub, vår Ascona 400 replika ligger ute där.

ja, vi körde me Powerflex bussningar över allt, matna Gsi krängare, biltemas ralltdämpare och mekonomen sänkning!

blev helt okej faktiskt, bra för dom pengarna om man säger så. men H&R har nog lite bättre fjädrar och Koni har vättigare dämpare!

Lycka till me bilarna

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77 mitt första projekt någonsin!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11696 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande