Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upplägg för långloppsteam
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (14146 totalt)
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Andreas Lidström skrev:
är allt under 5 000kr per h/pass ett rent kap om man bara kommer med hjälm i hand


Hej, funderar just på hur stor budget man måste komma med som gästförare, låt oss säga i nån av dom snabbare klasserna i SLC 3h race? Handlar det om 5-8 k/race eller nåt i den stilen?
Avdrag på detta om man kan komma med olja, bensin, däck, bromsklossar eller liknade till bra priser...

-Hur många set däck brukar 'normal-stallet' köra slut på under en SLC-helg?

//en som vill köra långa lopp, helst LeMans...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Andreas Lidström skrev:
Bistec skrev:

Ja menar inte att man man ska låta bli att tex jaga bra priser på däck och annat, men vad jag menar är att på denna nivå så får nog alla i teamet försöka att bidra med sådana bitar, utan att var och en genast ska få betalt så fort man lyckats med någon för teamet bra affär.....ska man börja värdera sådant får man nog anställa ett par revisorer som på heltid sitter med dessa värderingsfrågor...


Millimeterrättvisa går aldrig att påvisa och är inte meningen heller och alla försöker ju så gott de kan på sina håll och kanter. Annars vore det ju lite dålig teammoral...
Vad jag menade var att man har ett ansvarsområde som man ska se till att det funkar. Punk! Sen får man ju se till att fördela detta så jämt man kan. Och säg att den som inte är så mekasugen trixar hemsida eller pengarna så kanske han inte "kommer upp i samma timmar" som de som bygger "heltid"...men då är det ju perfa för den personen kan ju bidraga som "oljesork" när han har tid och som fikainhandlare, verkstadsslav och handräckare...

Tror vi menar samma sak...men att tro att alla ska ge exakt på minuten lika mkt tid och exakt på kronan samma pengar kommer aldrig lyckas...men man kan iaf grovfördela arbetet.



Då är vi inne på exakt samma linje.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



superMOG skrev:
Andreas Lidström skrev:
är allt under 5 000kr per h/pass ett rent kap om man bara kommer med hjälm i hand


Hej, funderar just på hur stor budget man måste komma med som gästförare, låt oss säga i nån av dom snabbare klasserna i SLC 3h race? Handlar det om 5-8 k/race eller nåt i den stilen?
Avdrag på detta om man kan komma med olja, bensin, däck, bromsklossar eller liknade till bra priser...

-Hur många set däck brukar 'normal-stallet' köra slut på under en SLC-helg?

//en som vill köra långa lopp, helst LeMans...


5-8 000 i ngn av de snabbare klasserna i SLC (Kl 3 och 4 mao) räcker tyvärr inte långt om man kollar runt lite. Beror ju iofs vad för bil du vill åka, om du känner ngn extra bra osv osv.
Men säg att du vill åka Kl 4 med slicks så blir det nog en Porsche som gäller och då vet i tusan om ens 15 000/h räcker. Skulle säga att de enklaste Kl1-teamen nog kan tänka sig en gästpilot på de premisserna för runt 5 000. Sen går det såklart uppåt med klasserna och vilken kaliber bilen är på. Men säg att man kan få åka en hel säsong med en slicksbil i 8h för runt 200-250 000kr...jag har fått erbjudandet.

Nä, hjälm i hand som gästpilot är inte gratis. Sen får man se till om det ingår allt runtomkring i form av käk, försäkringar osv osv vilket det oftast gör bland dessa team.

Kan du tänka dig åka framhjuldrivet och är van rattare som är på det klara med prisbilden får du gärna PM:a så kan du få en seriös offert.

Som referens kan jag säga att hyra en S60 Challenge för ett race inkl. INGET ligger i runda slänga på 50 lakan...bara för att hyra bilen. Så har ni ett hum om vad det kostar på den nivån.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Andreas Lidström skrev:
Nä, hjälm i hand som gästpilot är inte gratis


-Det var det jag misstänkte, ...att racing är dyrt Tack för svaret Andreas.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Torleif C skrev:

En annan viktig del är att få med depå personal , det är ofta frustrerande att först köra sedan byta om och tanka sedan byta om och köra. Depå personal är guld värda.


Absolut!

Avlastning från förarna under race i form av tankare/mekare m.m. är guld värt. Det är mycket jobbigt att vara teamchef/förare/mekaninker/tankare/administrör m.m. under och före ett race. Det blir lätt överbelasning under racet och dagarna före.

Jag tror det är viktigt att det är kul även på depåplatsen. Alla som ställer upp frivilligt som markpersonal måste ha det kul under tiden så att de återkommer nästa rejs.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



borg skrev:

Jag tror det är viktigt att det är kul även på depåplatsen. Alla som ställer upp frivilligt som markpersonal måste ha det kul under tiden så att de återkommer nästa rejs.


Har som gyllene regel att en depåslav som ställer upp utan ersättning eller väldigt låg sådan under inga omständigheer ska lägga en kr under helgen han/hon är med. Och då menar jag verkligen inte en krona. Vill han köpa tuggumi för 7 spänn lägger man det i sin korg. Så försöker vi göra iaf occh jag tror det är en gest som uppskattas iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Blev liv i tråden nu. thumbs up


Många intressanta åsikter. Jag suger in informationen för vidare bearbetning.

_________________
William Ekström
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



superMOG skrev:
Andreas Lidström skrev:
är allt under 5 000kr per h/pass ett rent kap om man bara kommer med hjälm i hand


Hej, funderar just på hur stor budget man måste komma med som gästförare, låt oss säga i nån av dom snabbare klasserna i SLC 3h race? Handlar det om 5-8 k/race eller nåt i den stilen?
Avdrag på detta om man kan komma med olja, bensin, däck, bromsklossar eller liknade till bra priser...


//en som vill köra långa lopp, helst LeMans...


För att köra BTCS (Belgiska touringcar serien) vill stallen ofta ha ca 25000 euro för säsong. Då ska man veta att bara startavgifterna är 5750 euro. Fyra timmars träning på Zolder kostar ca 500 euro (banhyra, bensin, och mekar).
Karossskador ersätts separat.

En full säsong kostar ca 50-70000 euro för stallet. Men då bor vi på hotell och dricker vin till maten....
Citera
Torleif Cumléus
Åkerberga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 34



superMOG skrev:
Andreas Lidström skrev:
Nä, hjälm i hand som gästpilot är inte gratis


-Det var det jag misstänkte, ...att racing är dyrt Tack för svaret Andreas.



Vis av vår erfarenhet så måste man välja nivå på racing efter sin plånbok.
När jag började köra för 2 år sedan tittade jag över vad som fanns.
Valet mest körning för pengarna föll på Långlopp.
Med budget som normal inkomsttagare och familjeförsörjare tyckte jag att
9-timmars var på min nivå. Man kan från den nivån bygga uppåt hur långt som helst....
Vi tittar även på MSLS. En snabb kalkyl för att köra en Golf 2 GTI 16V i motsvarande SLC klass 1 utförande
kostar i ren drift i MSLS ca 55000:- för en säsong 44 h Racing. Sedan tillkommer boende resor ras utveckling.
9-timmars är något billigare.
Detta är nog det billigaste du kan åka.

MVH
Torleif

_________________
Torleif Cumléus
TOOLS Hooka Hey Racing

https://www.facebook.com/toolshookaheyracing
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Tänkte bara lämna en liten motvikt till ovanstående debatt om hur dyr racing är:
Förutsättning: Familjeteam (far&son) som nu kört långlopp två säsonger i HT2, vi kör av ekonomiska skäl ihop med BMC Motorsport 4 timmars race. Alltid stora startfält (minst 30 på griden). Vi harvar runt på samtliga svenska banor. Vi har hela tiden stridit i toppen, totaltrea i serien båda åren. Bilen köptes i race-utförande för 50k och har påkostats endast smärre förbättringar. Det enda som gått sönder under två år är ett framhjulslager(berodde på eget slarv). Vi har tagit målflagg i alla lopp utom ett (berodde på felkalibrerad bensinmätare på tappen, fick för lite, surt > ).
Eftersom vi bara är 2 förare så får vi 2 timmars körning varje racehelg. Vi får "ragga" ihop 1 depåsnubbe till varje race och 1 flaggvakt till vartannat race.
Driftkostnad för en säsong: Anm.avg: 10k, bensin 6k, däck 4k +transporter och boende. Kan det bli billigare??
HT2 begränsar kostnaderna genom bränslebegränsning, enhetsdäck och samåkning med BMC.
Våra fordon är inte mindre rejsiga är MSLS, 9-tim., NSHC, SLC K1, ungefär jämförbara varvtider på de olika banorna.
Vi har kanske haft tur med våran bil som funkat så bra men förmodligen beror det på den japanska kvaliteten (Toyota Celica) thumbs up
Mvh / Stig
Wohlén-Racing

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Stig Svensson skrev:
Driftkostnad för en säsong: Anm.avg: 10k, bensin 6k, däck 4k +transporter och boende. Kan det bli billigare??


Skulle inte tro det! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Låter ju mycket bra.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Hej!

Vi är ett löst kompisgäng som kör i MSLS..
Tips. Om nån är ekonom, kör en bokföring för allt, då ser ni precis vad det kostar och slipper snack sen om vem som betalt vad.
(För den som kan bokföring: gör garaget, och varje enskild tävling till kostnadsställen, samma med varje förare, och varje ev sponsor).
Grundkostnad är naturligtvis en bil och en garageplats.
Bestäm om ni ska köpa ett släp eller hyra. Räkna in den kostnaden också.
Sen har ni en stor kostnad, kläderna.
Ska ni ha egna, eller ska teamet äga så att tillfälliga förare kan låna.

Hos oss är vi två som äger bilen och all kringutrustning och ansvarar (även ekonomiskt) för att den utvecklas och är i trim.
4 st delar på garagehyran.
Några hjälper till att meka.
och några bara kör.
Alla, inklusive vi 2 som äger, betalar samma timkostnad för bilen.
Första tjing på att få köra har ägarna, därefter dom som betalar garagehyra, därefter som som hjälpe till att meka, därefter dom som bara vill hyra in en timmes körtid.

I budgeten för ett race ingår startavgift, däck, bensin, olja, belägg och milpengar för dom som transporterar bilen och verktyg till tävlingen.
Det här gör att vi ligger på en kostnad på 1500:- per timme.
om vi bryter innan alla hunnit köra betalar vi tillbaka 500:- till den som inte kom in i bilen.
Det är förarens risk, resten är teamets.

Vi som äger bilen tycker att det är OK, trots risken för skrotning och medföljande värdeförlust.
Men som sagt tidigare, ta tid på er och bestäm hur ni vill ha det, även med ekonomisk säkerhet.
och nalla aldrig i hushållskassan för att kunna köra, hyran hemma ska betalas även om ni totalskrotar bilen och inte får in ersättning fån förarna.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Arne Lindgren skrev:
Hej!

............
Ville bara säga tjena tillbaka Arne! Å välkommen förstås....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stig Svensson skrev:
Driftkostnad för en säsong: Anm.avg: 10k, bensin 6k, däck 4k +transporter och boende. Kan det bli billigare??

Det där är billigt thumbs up Är det 6st 4-timmarslopp för de pengarna?
Är det listpriser eller vad ni får betala. Låter som om det åtminstone skulle finnas en däcksponsor med i prisbilden.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Kristian Larsson skrev:
Stig Svensson skrev:
Driftkostnad för en säsong: Anm.avg: 10k, bensin 6k, däck 4k +transporter och boende. Kan det bli billigare??

Det där är billigt thumbs up Är det 6st 4-timmarslopp för de pengarna?
Är det listpriser eller vad ni får betala. Låter som om det åtminstone skulle finnas en däcksponsor med i prisbilden.


HT2 kör på enhetsdäck; Yokohama 195'or gatdäck som kostar runt 500 kr styck. Dessutom räcker dom ett par race för dom är ganska hårda. Vi har tittat en del på HT2 för att köra med BMWn och våra räkningar visade sej vara ganska rätt när man tittar på Stigs facit
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Pär Hansson skrev:
Arne Lindgren skrev:
Hej!

............
Ville bara säga tjena tillbaka Arne! Å välkommen förstås....


Ahh, en namne..! Välkommen.
Upplagt för missförstånd då

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dan Hovang skrev:
Kristian Larsson skrev:
Stig Svensson skrev:
Driftkostnad för en säsong: Anm.avg: 10k, bensin 6k, däck 4k +transporter och boende. Kan det bli billigare??

Det där är billigt thumbs up Är det 6st 4-timmarslopp för de pengarna?
Är det listpriser eller vad ni får betala. Låter som om det åtminstone skulle finnas en däcksponsor med i prisbilden.


HT2 kör på enhetsdäck; Yokohama 195'or gatdäck som kostar runt 500 kr styck. Dessutom räcker dom ett par race för dom är ganska hårda. Vi har tittat en del på HT2 för att köra med BMWn och våra räkningar visade sej vara ganska rätt när man tittar på Stigs facit


Detdär är ju klart konkurenskraftigt. Det som tillkommer för "oss" som bor i LKPG skulle vara resorna och ev övernattning. En kostnad man inte ska glömma bort i små team där man ständigt åker på gränsen av budgeten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Ja, det är enhetsdäck som gäller, ca 5hundring st. Det är faktiskt hyfsat grepp i Yokkisarna och länge håller dom. 2003 lyckades vi få en uppsättning att hålla hela säsongen (5 delt.)(dålig ekonomi). Vi hade ett fantastiskt grepp på finalen (däcken var då slicks) och vi åkte från alla och allt tills en halvtimma återstod då regnet börja falla från öppna kranar och vi fick se oss omkörda gång på gång, hrm, slutade dock 3:a.
Vi tycker att vi i "våran" serie har en klar fördel gentemot en del andra serier, det faktum att vi cirkulerar runt på samtliga av sveriges banor, det uppskattas mycket.
// Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Stig Svensson skrev:
Ja, det är enhetsdäck som gäller, ca 5hundring st. Det är faktiskt hyfsat grepp i Yokkisarna och länge håller dom. 2003 lyckades vi få en uppsättning att hålla hela säsongen (5 delt.)(dålig ekonomi). Vi hade ett fantastiskt grepp på finalen (däcken var då slicks) och vi åkte från alla och allt tills en halvtimma återstod då regnet börja falla från öppna kranar och vi fick se oss omkörda gång på gång, hrm, slutade dock 3:a.
Vi tycker att vi i "våran" serie har en klar fördel gentemot en del andra serier, det faktum att vi cirkulerar runt på samtliga av sveriges banor, det uppskattas mycket.
// Stig


Att åka många banor är ju trevligt, men kostar. En avvägning som får göras helt enkelt. Själv har jag mer eller mindre ratat SSK för att det bara är Kinnekulle gån på gång på gång på... Trots det var det inte gratis och passade inte plånboken just då.

Däckskostnaden är ju sjukt bra i er klass och som du säger, dom greppar inte så illa trots allt.

Mkt vettigt allternativ anser jag. Billigare lär bli svårt att åka om man inte kan stå ut med Sviestad hela tiden och råkar bo 3 km från banan.

Dock är det thumbs down thumbs down thumbs down för att ha med sig folk till flagg och depå. Vet hur omöjligt det kan vara att få med EN gubbe att göra "de roliga" sakerna kring bilen. Men med alla glada rejsianer man känner nu så kanske man kan muta ngn med en 500:ing och lite käk för att flagga lite.

Nä, inte tänka långlopp mera nu. Man blir så sugen på att köra.
Föresten är jag nog mer än lovligt dum. Förra säsongen ramlade jag runt lite sporadiskt i SLC så egentligen har jag varken tid eller råd med fler projekt...men det vore ju så kul med en "helt egen" bil...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Citat:
Att åka många banor är ju trevligt, men kostar. En avvägning som får göras helt enkelt. Själv har jag mer eller mindre ratat SSK för att det bara är Kinnekulle gån på gång på gång på... Trots det var det inte gratis och passade inte plånboken just då.

Däckskostnaden är ju sjukt bra i er klass och som du säger, dom greppar inte så illa trots allt.

Mkt vettigt allternativ anser jag. Billigare lär bli svårt att åka om man inte kan stå ut med Sviestad hela tiden och råkar bo 3 km från banan.

Dock är det thumbs down thumbs down thumbs down för att ha med sig folk till flagg och depå. Vet hur omöjligt det kan vara att få med EN gubbe att göra "de roliga" sakerna kring bilen. Men med alla glada rejsianer man känner nu så kanske man kan muta ngn med en 500:ing och lite käk för att flagga lite.

Nä, inte tänka långlopp mera nu. Man blir så sugen på att köra.
Föresten är jag nog mer än lovligt dum. Förra säsongen ramlade jag runt lite sporadiskt i SLC så egentligen har jag varken tid eller råd med fler projekt...men det vore ju så kul med en "helt egen" bil...


Ja, det kan ju vara lite svårt att hitta flaggviftare men vi har delat upp det mellan klasserna så det blir bara till varannan tävling som vi måste ha med oss och sen är det ju ett bra sätt att hålla nere anmälningsavgifterna. Misslyckas man få tag i "viftare" nån gång så kan man friköpa sig för en tusing.
och ja, det blir ju faktiskt en helt annan grej av det om man har eget team och bil och samtidigt blandar man in ett större allvar i tävlandet, man vill ju inte bara ha kul utan även vinna...
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Allmänt banåkaforum
Upplägg för långloppsteam
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (14146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande