Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Körsimulatorn hos VTI testad :-)
<<   1, 2
20 besök senaste veckan (6535 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När jag var nere på VTI så hörde jag att det var BETYDLIGT lättare att få till en flygsimulator riktigt riktigt bra än en bilsimulator. Totalupplevelsen när jag summerar besökets plus o minus är att det tyvärr är en ganska total avsaknad av verklighetskänsla TOTALT sett. Men att vissa detaljer kändes väldigt verkliga.


Sen undrar jag med tanke på den totalt absurda upplevelsen när man gasade eller bromsade om punkten hela klabbet vrider sig kring ligger när den vickas framåt o bakåt för att simulera acc o bromskrafterna? Det kändes nämligen som att den vridningspunkten ev. var UNDER mig. Det kändes hursomhelst fel fel fel.... För att det ska funka måste väl vridningspunkten ligga en bra bit ovanför bilen för att det ska fungera. Dvs om man bromsar så kommer man först accelereras bakåt och sen succesivt gå över till en statisk framåtlutning som borde kännas rätt om man får övergången mellan de två snarlika krafterna att fungera bra?
Men vad vet jag om det här egentligen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tosse
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 389



För er som går i tankarna att bygga en egen simulator kan jag rekomendera MOOG som är världsledande inom plattformar för simulering. Bilden nedan visar en 6DOF ("Sex grader av frihet") som skulle passa utmärkt!

Många av de simulatorer som Prosolvia byggde när de fanns gjordes med hjälp av MOOG (Lastbilssimulator, stridsvagnssimulator m.m.)

I dagens simulatorer funkar det utmärkt att använda standard PC (ex ett Linux-kluster) för att driva en simulator. Tidigare var man tvungen att använda sig av SGI vilka betingade priser på ca 1 miljon kr.








I denna video används en MOOG

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14464&highlight=

_________________
Björn Thorblad
www.a-gummi.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Magnus Thomé skrev:
När jag var nere på VTI så hörde jag att det var BETYDLIGT lättare att få till en flygsimulator riktigt riktigt bra än en bilsimulator.

Sa de varför?
Liknande saker har bilfolk sagt till mig angående strömningsberäkningar också, men i det fallet skulle jag vilja hävda att det främst beror på att flygindustrin har hållit på med simuleringar i evigheter och satsat våldsamma resurser på det, så frågan är om det inte är samma sak här?
Det är kanske snabbare(?) reaktioner i en bilsimulator, men varför skulle det vara svårare att bygga en simulator för rörelserna i ett fordon som har en ganska begränsad rörelsefrihet och sällan över 1 g belastning, jämfört med ett fordon som kan befinna sig upp-och-ned och obegränsad rörelsefrihet samt har upp till 9 g:s belastning?
Som Jonas J. kan redogöra bättre för, så är däremot själva fysiken svår när det gäller bilsimulering genom att däcken är så olinjära och kanske inte heller har så exakta och kända parametrar.
Eftersom jag jobbat lite med flygplansmekaniksimuleringar på SAAB en gång i tiden så finns det en hel del olinjära problem som även uppstår på ett flygplan, som även de kan uppträda på lite alla möjliga sätt, men skillnaden är kanske att de är mer kända?

Finns det förresten ö.h.t. några flygsimulatorer för stridsflygplan som rör på sig? Jag har testat FOSIM:s simulator (37-version då) och den rörde inte på sig, just p.g.a. att det inte ansågs riktigt realistiskt. Höjdmätaren angav förstås absolut höjd över havet och när jag flög över Vättern för att göra en snygg flygning mellan en kyrka och ett hus så råkade jag krascha ned i vattnet - det var väldigt vad högt över havet Vättern ligger...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jonas kan nog svara på det bättre. Men jag tror att mycket var pga lägre frekvenser i de flesta rörelserna i flygplanet. Är lite osäker...

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Det är kanske snabbare(?) reaktioner i en bilsimulator, men varför skulle det vara svårare att bygga en simulator för rörelserna i ett fordon som har en ganska begränsad rörelsefrihet och sällan över 1 g belastning


Feedback i ratten? Har de motsvarande i flygsimulatorer, alltså "känsla" i pedaler och styrspak?

_________________
Johan Rådlund
Citera
Tosse
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 389



JohanR skrev:

Feedback i ratten? Har de motsvarande i flygsimulatorer, alltså "känsla" i pedaler och styrspak?


Morderna flygplan/simulatorer styrs med joystick och har sådeles inte mycket till känsla. Pedaler (typ broms) har mycket känsla i sig.

_________________
Björn Thorblad
www.a-gummi.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Du har ingen feedback i spaken i ett modernt stridsflygplan t ex 39 Gripen men det är en jäkla kvalitetskänsla i prylarna...

För den som vill testa så finns det en simulator på flygvapenmuseum i linköping som är väldigt trovärdig känslan i spaken är precis som i det riktiga planet. (jag har känt på båda )

_________________
Martin Öberg
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

obizzz skrev:
Du har ingen feedback i spaken i ett modernt stridsflygplan t ex 39 Gripen men det är en jäkla kvalitetskänsla i prylarna...

För den som vill testa så finns det en simulator på flygvapenmuseum i linköping som är väldigt trovärdig känslan i spaken är precis som i det riktiga planet. (jag har känt på båda )

Att säga att det inte är "force feedback i en 39:a är inte riktigt rätt. Det är många timmar som gått åt för att hitta rätt spakkänsla.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Visst men de har fortfarande ingen feedback, motståndet i spaken är samma oavsett flygläge.

_________________
Martin Öberg
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57



Som tidigare delägare i ett företag som sysslade med flygsimulatorer så har jag strax över 100 timmar i en Viggen simulator och kan bara säga att trots att den inte rör på sig så är det en bra känsla när huven stängs och man får dra på fullt.

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
Allmänt banåkaforum
Körsimulatorn hos VTI testad :-)
<<   1, 2
20 besök senaste veckan (6535 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande