Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Körsimulatorn hos VTI testad :-) | << 1, 2 20 besök senaste veckan (6535 totalt) |
När jag var nere på VTI så hörde jag att det var BETYDLIGT lättare att få till en flygsimulator riktigt riktigt bra än en bilsimulator. Totalupplevelsen när jag summerar besökets plus o minus är att det tyvärr är en ganska total avsaknad av verklighetskänsla TOTALT sett. Men att vissa detaljer kändes väldigt verkliga.
Sen undrar jag med tanke på den totalt absurda upplevelsen när man gasade eller bromsade om punkten hela klabbet vrider sig kring ligger när den vickas framåt o bakåt för att simulera acc o bromskrafterna? Det kändes nämligen som att den vridningspunkten ev. var UNDER mig. Det kändes hursomhelst fel fel fel.... För att det ska funka måste väl vridningspunkten ligga en bra bit ovanför bilen för att det ska fungera. Dvs om man bromsar så kommer man först accelereras bakåt och sen succesivt gå över till en statisk framåtlutning som borde kännas rätt om man får övergången mellan de två snarlika krafterna att fungera bra? Men vad vet jag om det här egentligen _________________ Magnus Thomé |
||
För er som går i tankarna att bygga en egen simulator kan jag rekomendera MOOG som är världsledande inom plattformar för simulering. Bilden nedan visar en 6DOF ("Sex grader av frihet") som skulle passa utmärkt!
Många av de simulatorer som Prosolvia byggde när de fanns gjordes med hjälp av MOOG (Lastbilssimulator, stridsvagnssimulator m.m.) I dagens simulatorer funkar det utmärkt att använda standard PC (ex ett Linux-kluster) för att driva en simulator. Tidigare var man tvungen att använda sig av SGI vilka betingade priser på ca 1 miljon kr. I denna video används en MOOG https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Sa de varför? Liknande saker har bilfolk sagt till mig angående strömningsberäkningar också, men i det fallet skulle jag vilja hävda att det främst beror på att flygindustrin har hållit på med simuleringar i evigheter och satsat våldsamma resurser på det, så frågan är om det inte är samma sak här? Det är kanske snabbare(?) reaktioner i en bilsimulator, men varför skulle det vara svårare att bygga en simulator för rörelserna i ett fordon som har en ganska begränsad rörelsefrihet och sällan över 1 g belastning, jämfört med ett fordon som kan befinna sig upp-och-ned och obegränsad rörelsefrihet samt har upp till 9 g:s belastning? Som Jonas J. kan redogöra bättre för, så är däremot själva fysiken svår när det gäller bilsimulering genom att däcken är så olinjära och kanske inte heller har så exakta och kända parametrar. Eftersom jag jobbat lite med flygplansmekaniksimuleringar på SAAB en gång i tiden så finns det en hel del olinjära problem som även uppstår på ett flygplan, som även de kan uppträda på lite alla möjliga sätt, men skillnaden är kanske att de är mer kända? Finns det förresten ö.h.t. några flygsimulatorer för stridsflygplan som rör på sig? Jag har testat FOSIM:s simulator (37-version då) och den rörde inte på sig, just p.g.a. att det inte ansågs riktigt realistiskt. Höjdmätaren angav förstås absolut höjd över havet och när jag flög över Vättern för att göra en snygg flygning mellan en kyrka och ett hus så råkade jag krascha ned i vattnet - det var väldigt vad högt över havet Vättern ligger... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Feedback i ratten? Har de motsvarande i flygsimulatorer, alltså "känsla" i pedaler och styrspak? _________________ Johan Rådlund |
||
Morderna flygplan/simulatorer styrs med joystick och har sådeles inte mycket till känsla. Pedaler (typ broms) har mycket känsla i sig. |
||
Du har ingen feedback i spaken i ett modernt stridsflygplan t ex 39 Gripen men det är en jäkla kvalitetskänsla i prylarna...
För den som vill testa så finns det en simulator på flygvapenmuseum i linköping som är väldigt trovärdig känslan i spaken är precis som i det riktiga planet. (jag har känt på båda ) _________________ Martin Öberg |
||
Att säga att det inte är "force feedback i en 39:a är inte riktigt rätt. Det är många timmar som gått åt för att hitta rätt spakkänsla. _________________ /Kristian Elisson |
||
Som tidigare delägare i ett företag som sysslade med flygsimulatorer så har jag strax över 100 timmar i en Viggen simulator och kan bara säga att trots att den inte rör på sig så är det en bra känsla när huven stängs och man får dra på fullt.
_________________ Roger Olsson Jaguar V8-98 |
||
Allmänt banåkaforum Körsimulatorn hos VTI testad :-) | << 1, 2 20 besök senaste veckan (6535 totalt) |